Toon posts:

Van Nvidia 6600GT naar Ati 3850 AGP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken is de "game-pc" overleden...althans,dat dacht ik. Het ASUS A7N8X de luxe mobo gaf alleen nog voice meldingen dat de IDE kaduuk was. Schijven waren ok, dus mobo stuk dacht ik. Gisteren haalde ik de gforce 6600gt eruit en de koeler lag er half af. Even een oude kaart erin en alles werkt weer prima.

Om er nu toch nog wat mee te kunnen dacht ik een ati 3850 agp aan te schaffen, de snelste (en 1 van de laatste) agp kaart nog te krijgen. Omdat ik twijfel aan de stroomtoevoer ben ik gaan zoeken naar het verschil met de 6600gt. Op internet kom ik verschillende getallen tegen die mij vertellen dat er niet erg veel verschil is:

tomshardware-> 3d belasting 6600gt=57W, 3850(512Mb)=88W
http://www.tomshardware.c...-radeon-power,2122-4.html
hardspell -> 3d DX9 6600gt=80W, 3d DX10 3850=66W
http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=4810

Nu zal ik ook wel toe kunnen met een tragere GPU, want de CPU houdt het denk ik toch niet meer bij (is de bottleneck). Maar erg veel keuze is er niet meer (nieuw) dus baat het niet dan schaadt het niet. Een 3650 is denk ik wel merkbaar trager, ook op mijn config.

Wie weet of in mijn config de 3850 voldoende power gaat krijgen? Heeft iemand een voorstel voor een betere AGP keuze?

Config:
AMD Athlon 2600+, stock koeler
1,25Gb (512, 512, 256)
2xHDD (250g, 160g - 7200)
450W voeding (Antec sonate II)
ASUS A7N8X de luxe

Alvast bedankt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:55:

Wie weet of in mijn config de 3850 voldoende power gaat krijgen?
De kaart heeft een eigen stroomtoevoer nodig van de voeding, via een aparte stekker dus. Zo'n verloopje krijg je ook bij de kaart (molex --> PCIe 6pins). De voeding is sterk genoeg, dus daar gaat het niet aan liggen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie Jasper, ik denk dat ik voor de 3850 ga. ;)

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jadebo, die 2600+ gaat die Radeon 3850 wel heel hard tegenhouden hoor. Als je een Radeon 3850 voor een leuke prijs tweede hands op de kop kunt tikken zou ik het doen, maar ik zou geen nieuwe aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat idee had ik inderdaad ook, maar een 3650 is dan de volgende optie en in prijs scheelt dat niet zo veel. En de 3650 is weer zo veel trager dat ik dat verschil wellicht wel ga merken. Maar dat was ook 1 van de vragen, of iemand daar ervaring mee heeft?

Een volgende kandidaat zou kunnen zijn een nvidia 7600GT, maar die is weer duurder. Tweede hands is het verschil met nieuw ook niet veel en aangezien mijn kaarten na een paar jaar vaak stuk gaan ga ik liever voor nieuw.