Wireless netwerk geeft slechte Up/Download

Pagina: 1
Acties:

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik heb bij mij in huis een Wireless netwerkje met 1 PC en 1 Laptop. De PC krijgt de beste verbinding en de laptop zit aldoor met de sloomste verbinding. Ruwweg kan de PC 3 tot 5 keer sneller Up en Downloaden en heeft 3 tot 5 keer meer verbindingsmogelijkheden per minuut (volgens speedtest.nl) Nu is het zo dat ik een Sitecom WL-176 storage router heb om dit netwerk mogelijk te maken. In dit ding heb ik QOS ingesteld voor http verkeer. Ik heb ingesteld dat beide IP adressen evenveel up en download verkeer moeten krijgen over verschillende poorten maar ondanks dat verbeterd de situatie niet

Laptop
PackarcdBell EasyNote, WinXP professional. Werkt prima en haalt memtest en allerlei sisoft-sandra testjes. De onboard netwerkkaarten zijn geïnstalleerd maar ik heb wel alles behalve de USB adapter uitgeschakeld.

code:
1
2
3
Up: 50Kb
Down 80Kb
Conn/min: 200

De PC
WinXp Mediacenter. Ook hier alle netwerk kaarten geiinstalleerd maar onder control panel alles uitgeschakeld behalve de Wireless kaart. Speedtest.nl geeft voor de PC ruwweg:

code:
1
2
3
Up: 250Kb
Down 400Kb
Conn/min: 5 a 600

In een schema is dit de instelling van de router

LAN IP-

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
IP address :            192.168.0.1
IP Subnet Mask :        255.255.255.0
802.1d Spanning Tree :  Enabled  
DHCP Server :           Enabled
Lease time :            Forever

DHCP SERVER-

Start IP:    192.168.0.100
End IP:      192.168.0.199
Domain Name:

Wireless Configuration-

code:
1
2
3
4
5
Mode:                  AP
ESSID:                 Sitecom
Channel:               11
Security:              WPA pre-shared key
Attain IP Protocol :   Dynamic IP connect

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Wireless advanced configuration

Authentication type :   Shared Key
Fragment Threshold :     (2346)
RTS Threshold :           (2347)
Beacon Interval :       (100 ms)
DTIM Period :         (3)
Data rate :           Auto
Preamble Type :       Long Preamble
Broadcast ESSID :     Enable
CTS Protection :        None
Tx Power :              100%
Turbo Mode :                Enable
WMM :               Disable

Security-

code:
1
2
3
Encryption :          Pre-shared Key     
WPA type :            WPA2(AES)
Pre-shared key type:  Passphrase

Current Port Forwarding Table-

code:
1
2
3
4
5
6
NO.     Local IP        Type        Port range         Comment
1   192.168.0.101   TCP+UDP        29261            Vuze    
2   192.168.0.101   TCP         4000-4200       Emule   
3   192.168.0.101   UDP         460-464          Emule  
4   192.168.0.100    TCP            5000-5200       Emule   
5   192.168.0.100   UDP         500-570          Emule

QOS table-

code:
1
2
3
QoS:                                   Enable
Total Download Bandwidth:              20000  kbits
Total Upload Bandwidth:                20000  kbits

code:
1
2
3
4
5
6
Current QoS Table
Priority                      Rule Name     Upload  Download               Select
1 192.168.101   (Poort:81)  IE/FF       0           7500            Guarantee
2 192.168.100   (Poort:82)  IE/FF       0           7500            Guarantee   
3 192.168.101   (Poort:83)  IE/FF       7500            0           Guarantee
4 192.168.100   (Poort:84)  IE/FF       7500            0           Guarantee

De PC heeft een sitecom Wireless PCI card WL 171 54g V1001. Deze werkt prima en heeft data rate op Auto staan.

De laptop een WL-168 54g USB adapter. Opvallend hierbij is dat er een sticker opzit met WL-168-V1001 en de software na installatie zegt: WL-168-V1004. Ik heb geen tooltje hiervoor geiinstalleerd maar de windows zero config geeft aan dat de transfer rate ook op auto staat en dat de adapter ook kanaal 11 gebruikt.
Overigens kan Emule op beide computers redelijk up/downloaden en verbindingen maken . Omdat er , ondanks de Guarantee instelling, geen evenredig verdeeld verkeer is voor de laptop snap ik er dus even niks meer van.

Ideen? Overigens had ik al geprobeerd op de PC instellen op een max van 9Mbit en de router op 18Mbit maar dat gaf de laptop niet meer ruimte. ook heb ik zover ik dat kan alle drivers zo recent mogelijk gemaakt.

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
*kick*

Ik wil graag weten hoe dit werkt en waarom (als er een reden is) de laptop zo veel slomer lijkt te zijn. Ik heb in de QOS tabel 1e prioriteit gegeven aan 1 IP en een hoeveelheid bandbreedte maar ik neem aan dat het overbodig is om per IP een prioriteit in te stellen?

And it goes BRAAAAAPP!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor internetverbinding heb je dat je anno 2009 400kbit/s down danwel 250kbit/s up hebt :?

Een router voegt altijd wat overhead toe, daar merk je bij een snellere verbinding weinig van, maar als je maar zo weinig ter beschikking hebt is het niet gek dat er weinig overblijft. Ik zou bijna aanraden om router+laptop te testen bij buren/kennissen met een fatsoenlijke (>2Mbit/s) verbinding om te kijken wat daar gebeurt.

Verder zou het goed kunnen dat veel anderen in de buurt ook op kanaal 11 (of gezien overlap 9, 10, 12 of 13) zitten en dat het draadloze nog meer vertraagt. Het is zaak uit te zoeken welke kanalen vrij zijn en op basis daarvan een zo mogelijk niet-overlappend kanaal te kiezen.

Maar dan nog durf ik met zo'n trage verbinding niets te zeggen. Test liever Radio (WiFi) to LAN (bedraad), dan kun je genoeg throughput krijgen om fatsoenlijk de boel op de pijnbank te leggen. Een 802.11g netwerk zou doorgaans rond de 15Mbit/s kunnen verwerken.

Oslik blyat! Oslik!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54
Test daarnaast eens met WPA-PSK en TKIP, meeste wat oudere modellen routers hebben daar minder moeite mee.
Ik weet overigens niet hoe oud of jong je apparatuur is, maar een max van 22Mbit moet gehaald kunnen worden met 54g apparatuur als je met meerdere PC's tegelijk op het netwerk zit kan daalt die snelheid natuurlijk.

specs

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 11:19:
Wat voor internetverbinding heb je dat je anno 2009 400kbit/s down danwel 250kbit/s up hebt :?
Oeps... :$ Dat moest met een grote B de verbindingen die de PC haalt liggen op 2200kbps Down en 3200 Up
Een router voegt altijd wat overhead toe, daar merk je bij een snellere verbinding weinig van, maar als je maar zo weinig ter beschikking hebt is het niet gek dat er weinig overblijft. Ik zou bijna aanraden om router+laptop te testen bij buren/kennissen met een fatsoenlijke (>2Mbit/s) verbinding om te kijken wat daar gebeurt.

Verder zou het goed kunnen dat veel anderen in de buurt ook op kanaal 11 (of gezien overlap 9, 10, 12 of 13) zitten en dat het draadloze nog meer vertraagt. Het is zaak uit te zoeken welke kanalen vrij zijn en op basis daarvan een zo mogelijk niet-overlappend kanaal te kiezen.

Maar dan nog durf ik met zo'n trage verbinding niets te zeggen. Test liever Radio (WiFi) to LAN (bedraad), dan kun je genoeg throughput krijgen om fatsoenlijk de boel op de pijnbank te leggen. Een 802.11g netwerk zou doorgaans rond de 15Mbit/s kunnen verwerken.
Ik heb kanaal 7 (wat te zien was dat overige zenders op kanaal 11,3 of 1 zaten) ingesteld en zoals elders genoemd een andere encryptie maar dat geeft niet echt resultaat. Het is wel opvallend dat de laptop wel een degelijke verbinding heeft als de pc uitstaat of nog geen browser open heeft.

Als ik de laptop met een kabeltje in de router steek haalt het ding 2200/4400kbps en 800 verbindingen per minuut en als ik 'm direct in de muur steekt is de laptop net zo snel. Het zit 'm dus in het WIFI gedeelte denk ik zo. Ik kan via command prompt de router pingen en dan laat de laptop zien dat 'ie er zo'n 200ms gemiddeld voor nodig heeft terwijl de PC het keurig elke keer met 1ms over doet. Ik lees tot dusver dat de laptop van een type is dat niet heel goed is in wifi internet. Ik ga eens zoeken of er een bekend probleem is hiermee.

Als iemand nog iets weet hoor ik het graag

And it goes BRAAAAAPP!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kanaal 7 klinkt bij jou het beste ja (wees blij dat het er maar drie zijn, ik kan met m'n beste WiFi NIC 20 netwerken in m'n woonkamer vinden :X )

Tja, performance is met WiFi nooit te garanderen, maar dit is vrij slecht. Heb je de mogelijkheid een andere (USB of Cardbus) WiFi NIC te proberen om te zien of het aan de NIC ligt of ergens anders aan.

Enige Sitecom WiFi NIC die ik ken is de WL-302 draft-N NIC. Niet 's werelds beste maar zeker ook niet een slechte NIC. Maarja, merknaam zegt niet zoveel, zelfs de beste merken hebben missers, en Sitecom wordt daar toch al zelden toe gerekend.

Oslik blyat! Oslik!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik heb nu een Linksys USB adapter in de laptop gestoken en pingen gaat vlekkeloos. Speedtest.nl geeft nu dezelfde resultaten als voor de PC, dwz 2200kbps up en down en meer dan 500 verbindingen per minuut.

Ik zeg: problem solved

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1