Tja, als je dan toch weet dat je over een week wegmoet.... Zoveel mogelijk dagen opnemen om te gaan solliciteren, zou ik zeggen. Aangezien het over een paar dagen toch ophoudt, kan de werkgever zich er ook niet echt op beroepen dat je onmisbaar bent voor die paar dagen. Je hebt recht op die vakantiedagen en de werkgever moet ervoor zorgen dat je die (in overleg) op kunt nemen. Allemaal gaat niet meer lukken, maar 3 of 4 van de 5 dagen moet haalbaar zijn. De werkgever heeft in feite namelijk toch al aangegeven je niet meer nodig te hebben.
Als de werkgever je zo voor het blok zet, hoef hij natuurlijk ook van jou niet meer te verwachten dan hetgeen strikt noodzakelijk is.
Verder zou ik die overige dagen gewoon lekker uit laten betalen. Waarschijnlijk kun je de centen binnenkort goed gebruiken.
Edit:
Oja, nog het belangrijkste vergeten. Zorg ervoor dat dit een leermoment voor je is en dat je dit bij het volgende contract voor bepaalde tijd niet weer overkomt. Gelukkig heb ik zelf nog maar 2x hoeven solliciteren (voor m'n eerste baan en daarna i.v.m. een reorganisatie) en ik accepteer bij voorbaat alleen contracten voor bepaalde tijd als de intentie tot een vast dienstverband bij goed functioneren is opgenomen in de arbeidsovereenkomst. En een maand of 3 voor afloop van het dienstverband ga je er actief achteraan. En vervolgens
uiterlijk vier weken voor de afloop van het contract voor bepaalde tijd moet er een (minimaal concept-) overeenkomst liggen voor onbepaalde tijd. En herinner je leidinggevende, per e-mail ofzo, aan een eventuele verplichting tot een functionerings-gesprek. Ga achter zulk soort dingen ook
zelf aan. (Al is het alleen maar om jezelf in te dekken: "Aan mij heeft het niet gelegen, ik heb er mijn best voor gedaan. Kijk maar, hier heb je de e-mails.")
Dat is niet vreemd of opdringerig, maar ook vanuit de HR-persoon gewoon begrijpelijk.
[
Voor 48% gewijzigd door
Verwijderd op 22-02-2009 12:50
]