Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben, zoals de titel al zegt, in het bezit van een Acer Aspire 5920G. Deze heb ik ongeveer anderhalf jaar geleden aangeschaft en onderhand is de garantie volgens mij al verlopen wat dus wel balen is op het moment.

Maar nu het probleem. Op het moment wil mijn laptop niet meer opstarten. Dit omdat het lijkt alsof de stroom niet meer "doorgegeven" wilt worden naar een bepaald punt. Eerder die dag werkte hij naar behoren voor zover ik weet. Maar op een gegeven moment was ik een paar uurtjes afwezig en toen ik terug kwam had hij zich al afgesloten en kleurde de powerbutton rood.(dat je hem weer aan kan zetten en verder gaan vanaf waar je gebleven was) Toen ik dit deed werkte eigenlijk alles nog gewoon en iets later viel me pas op dat hij dus niet wilde opladen ook al was de adapter aangesloten.

We hebben al gekeken of de adapter misschien kapot zou zijn, maar deze werkt gewoon. Aan de accu kan het volgens mij ook niet liggen omdat de computer nog wel wilde opstarten met het kleine beetje stroom dat nog in de accu aanwezig was. Dus hierdoor denk ik zelf dat er mogelijk wat in de laptop zelf aan de hand is. We hebben de achterkant ook open gemaakt om daar te kijken. En uiteindelijk hebben we een kabel getest wat volgens ons de kabel was die van de stroomaansluiting richting het moederbord/accu loopt en deze gaf ook gewoon stroom door.

Maar eerder zei ik al dat het lijkt alsof de stroom niet meer door gegeven wilt worden na een bepaald punt. Dit zeg ik omdat als de adapter aangesloten is de 'led-lijn', welke van de input naar de powerbutton loopt, wel brand. Maar het lichtje dat behoort te branden wanneer de adapter aangesloten is en de accu opgeladen word weer niet. Ook is het vreemd dat deze led-lijn zonder accu in de laptop stabiel blijft branden wanneer hij uit staat, maar zodra je dan de powerbutton indrukt valt deze weg en lichten alle overige leds op en vallen dan ook weer weg. Daarna is het nog maar de vraag of de led-lijn weer terug komt of weg blijft.
En als je de accu erin stopt wanneer hij gewoon uit staat dan begint hij om de zoveel tijd eventjes te knipperen en blijft dit de hele tijd doen of valt ook na een tijdje weg. En wanneer je hem dus aan doet, met het beetje stroom wat er nog in de accu zit, dan start hij wel op maar blijft de led-lijn wel constant knipperen of valt ook weg. En toen de accu gewoon helemaal leeg was was het hetzelfde verhaal als wanneer je er geen accu in hebt zitten.
En wat ook het geval is dat wanneer dus die led-lijn knippert het lichtje op de adapter zelf ook begint te knipperen (van normaal naar iets zwakker en weer naar normaal) en als de led-lijn dan helemaal weg valt, valt het lichtje op de adapter ook weg.
Hierdoor zou je dus wel kunnen gaan denken dat er misschien toch wat fout zit in de adapter zelf, maar omdat hij in eerste instantie wel gewoon die led-lijn laat branden kun je toch weer zeggen dat het daar niet aan zal liggen. Dus misschien dat wat fout zit op het moederbord zelf? Dat de connector op het moederbord kapot is gegaan? Want de rest deed het gewoon tijdens het opstarten en het ermee werken voor zolang dat kon.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en wat meer duidelijkheid kunnen scheppen over hoe en wat. En of het misschien zelf verholpen kan worden of dat hij misschien echt terug gestuurd moet worden naar Acer.

Alvast heel erg bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat je hem idd op zou moeten sturen naar acer.
Houdt er rekening mee dat als je geen extra garantie hebt afgesloten je de laptop 2 a 4 weken kwijt bent.
Ik denk dat ze je een prijsopgave opsturen voor vervangen van je moederbord.
hier zit namelijk de power inverter op die er voor zorgt dat je lappie wordt voorzien van de nodige spanningen.
Deze lijkt mij defect als ik het zo lees.
iig sterkte ermee.
probeer anders bij acer of ze het onder garantie willen herstellen.
verwachte levensduur laptop is toch echt wel meer dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 16:53
Je roept dat je een aantal dingen hebt gemeten, zoals bijv. de adapter, en de overbrenging van de powerplug naar het mainboard, maar mag ik vragen hoe?
Heb het bij mij op de zaak al een aantal malen gehad dat het testen met een andere adapter (terwijl de oude goed leek), toch een heel ander resultaat opleverde.
Als je alleen de spanning hebt gemeten van de adapter, kan het bijv. nog zijn dat de stroom (en daarmee dus het vermogen dat de adapter kan leveren) gewoon simpelweg te weinig is.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:30
[voorbarige modus]
Mocht je hem opsturen, dan eerst even www.consuwijzer.nl raadplegen. Volgens de Nederlandse wet heb je namelijk nog gewoon garantie, al ligt het verhaal dan wel iets anders bij een normale RMA
[/voorbarige modus]

Maar eerst zou ik inderdaad even een andere adapter proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Het testen met een andere adapter gaat op het moment niet, omdat de enige andere laptop in dit huis een Dell is. En die kan dan weer niet worden aangesloten op de Acer. Het enige wat ik kan doen is morgen langs een computerboer gaan om te kijken of zij dan misschien een adapter hebben liggen die even gebruikt kan worden om het te testen.
En het testen van mijn adapter en kabel binnen de laptop heb ik niet zelf gedaan, maar iemand die wat meer verstand heeft van dat soort dingen. Volgensmij heeft hij de spanning gemeten en die was in ieder geval goed bij beide onderdelen. Maar misschien dan toch wel handig, zoals jullie zeggen, om het toch nog een keer te testen met een andere adapter als ze die hebben bij die computerboer.
En als het daar niet aan ligt word het contact zoeken met de winkel waar ik de laptop gekocht heb en natuurlijk Acer zelf en hopen dat alles goed komt.

Maar heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Haal je de adapter vaak los (stekker uit laptop)? Zo ja, dan heb je inderdaad kans dat de aansluiting op het moederbord rot is. Dat kun je zelf solderen maar dan moet je er wel bij kunnen. (Zelfde kan ook gebeuren door een paar keer teveel kracht op de aansluiting uit te oefenen.)

En ja, probeer je wettelijke garantie te claimen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd is de stekker zo goed als niet uit de laptop zelf geweest. Dit was wel het geval toen ik hem nog elke dag mee naar school nam. Maar voor zover ik weet heb ik hem er nooit op een rare manier uit getrokken of geforceerd. En als je voelt of de stekker er nog stevig in zit is dit wel het geval. Maar meestal koppel ik wel de adapter los van de kabel die in het stopcontact zelf zit. Weet niet of dat problemen binnen de laptop zelf kan veroorzaken?
En zijn er misschien nog andere oorzaken waardoor de inverter op het moederbord kapot kan gaan? (Of misschien de adapter) Want op de ConsuWijzer staat namelijk dat als je gewoon kunt uitleggen/aantonen dat jij normaal met het apparaat bent omgegaan en dat het zomaar stuk is gegaan je in principe recht hebt op een gratis reparatie. Dus het is wel handig om te weten hoe ik er een beetje voor sta in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:30
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 00:34:
.... We hebben de achterkant ook open gemaakt om daar te kijken. En uiteindelijk hebben we een kabel getest wat volgens ons de kabel was die van de stroomaansluiting richting het moederbord/accu loopt en deze gaf ook gewoon stroom door.
...
Heb je m daadwerkelijk opengehaald? Zo ja, dan heb je natuurlijk alle recht op garantie verspeeld.

Heb je m ook al eens op alleen de adaptor getest, dus zonder accu? Ik zie regelmatig acers met vage ellende die uiteindelijk aan de accu te verwijten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ DJSmiley

Achterop de Acer kun je een paneel weg halen waardoor je bij de hardware komt (dus niet de gehele kap als je dat misschien bedoelde). Deze hebben we verwijderd om te kijken of daar wat te zien was. Valt dit ook onder het openhalen? Zo ja, dan heb ik waarschijnlijk dus pech wat garantie betreft. Maar we namen dit 'risico' ook met de gedachte in ons achterhoofd dat de garantie al verlopen was.

En de laptop is ook getest zonder de accu erin. Maar ook dan wilde hij niet opstarten. Hij geeft dan heel even stroom omdat de overige leds van de laptop even aan gaan, maar vallen daarna weer weg. Alsof hij heel even stroom krijg maar het daarna dus weer 'afgesloten' word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het probleem is gevonden! Ik ben vanmiddag naar de computerboer geweest en het blijkt, zoals Brede P zei, toch aan de adapter te liggen. Dus hij hoeft gelukkig niet opgestuurd te worden naar Acer.

Maar heel erg bedankt voor jullie reacties!
En nog een fijne avond verder!

Groetjes,
Pagina: 1