Waar lees je dat ze uit moeten staan
Zodra ze niet staan te zenden (en dat gebeurt meermaals per seconde!) communiceert de router op draft-N snelheden met de draft-N devices.
Want dan koop ik gewoon een WRT160N, scheelt een hoop geld.
En dan nog een vraagje. Wat zal beter werken voor mijn PC een USB adapter of een netwerkkaart? Ik wil mijn netwerkkaart gaan vervangen omdat dit nu nog een G is.
Hangt af van welke je neemt en bovenal hoe je de antenne aansluit. Performance van USB vs PCI vs PCIe an sich verschilt nauwelijks, het belangrijkste is dat je je antenne niet direct achterin je PC hebt steken, want dat is zo ongeveer de slechtste plek ervoor. Slechtste optie is dus een PCI/PCIe NIC met vaste antenne of USB stick zonder verlengkabel. Beste optie is ofwel een USB stick aan een verlengkabel met een verstelbare voet (om het vast te zetten in optimale orientatie), danwel een PCI/PCIe NIC met losse antenne die via goede coax aangesloten is en ook op een verstelbare voet/montagebeugel zit.
Orientatie is priegelwerk, 5 a 10 graden verschil kan al tien(tallen) Mbit/s schelen. En tenzij je alles in exact dezelfde vlak kunt houden valt voor de leek niet van tevoren te zeggen wat de ideale orientatie is.
Let trouwens ook dondersgoed op revisie van NICs als je gaat kijken. Typisch voorbeeld: de Netgear WN-111 (v1) met Marvell TopDog is de snelste draft-N adapter die ik tot nu toe in handen gehad heb; ik heb er icm een goede (Sitecom WL-308) router 84Mbit/s mee gehaald. Maar Netgear heeft een tijdje terug zonder aankondiging de WN-111v2 met Atheros 9001 chipset en een kleinere antenne ingevoerd. Dit is gelijk de slechtst presterende draft-N USB stick die ik in handen heb gehad (om nog maar te zwijgen van de driver issues met Vista).
Edit:
Kleine correctie: het is me zowaar gelukt om 84Mbit/s te evenaren met de WN-111v2, maar de overdrachtssnelheden met dat ding zijn veel minder stabiel en door mindere antenne is het nog gevoeliger voor exact richting. Ondanks goede Vmax nog altijd geen aanrader.
[
Voor 6% gewijzigd door
dion_b op 23-02-2009 23:40
]