N en G tegelijkertijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik ben van plan een N router te kopen omdat ik een hogere snelheid wil tussen mijn PC en Macbook voor bestandsoverdracht.

Alleen nu zitten mijn ouders en zus soms ook nog op een oudere laptop die alleen G heeft.

Is het dan toch mogelijk om tussen mijn PC en Macbook een N snelheid te krijgen als de laptop van mijn ouders tegelijkertijd op G werkt?

Ik heb iets gelezen over dual band routers maar ik ben er niet veel wijzer op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

draft 802.11n apparaten zijn backwards-compatible dus kunnen prima (maar op lagere snelheid) communiceren met 802.11a/b/g apparaten. Wel zijn veel draft-n apparaten bad neighbours - als je draft-n naar draft-n communiceert gaat vrijwel alle bandbreedte naar de draft-n apparaten en niet naar evt aangesloten a/b/g apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 14:58
Tuurlijk is dat mogelijk :)
Maar dan alleen met 2 Acces Points.

Het is hellaas niet mogelijk om via i AccesPoint zowel N als G te gebruiken tegelijke tijd.
Waarom wil je zo graag N gebruiken?

Het als je beetje Internet en bestanden deeld onderling niet veel zin. G voldoet dan meer dan genoeg.
Alleen als je contenue grote bestanden over en weer gooit zal je er plezier van hebben. eerder niet

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Laatst online: 15-05 19:32
nou, ik heb hier een sitecom N routertje staan als AP en daar werk ik lekker met mn asus eee pc op via een wifi n-draft connectie. De Wii die beneden staat werkt op G en doet het ook prima, de notebook van mn vriendin die op G werkt doet het prima, dus waar je de wijsheid vandaan haalt dat N en G tegelijkertijd niet werkt....

Om antwoord te geven op de vraag van TS, je kunt in de meeste routers instellen welke wifi standaarden je wilt dat er gebruikt mogen worden. Meestal kun je dan instellen dat je bijvoorbeeld een combinatie van N & G wilt gebruiken, B kan dan niet via wifi connecten, maarja, B..... das ook zooooooo 2002 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
To_Tall schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:14:

Het is hellaas niet mogelijk om via i AccesPoint zowel N als G te gebruiken tegelijke tijd.

Het als je beetje Internet en bestanden deeld onderling niet veel zin. G voldoet dan meer dan genoeg.
Alleen als je contenue grote bestanden over en weer gooit zal je er plezier van hebben. eerder niet
Dus ik kan niet met 1 N router bv die WRT160N en een N ontvanger in mijn PC en de N in m'n Macbook bestanden snel overzetten op N snelheid terwijl mijn zus bijvoorbeeld op haar G notebook aan het werken is?

Dat zou ik graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
nielsl schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:52:
nou, ik heb hier een sitecom N routertje staan als AP en daar werk ik lekker met mn asus eee pc op via een wifi n-draft connectie. De Wii die beneden staat werkt op G en doet het ook prima, de notebook van mn vriendin die op G werkt doet het prima, dus waar je de wijsheid vandaan haalt dat N en G tegelijkertijd niet werkt....
Het werkt wel tegelijk, maar niet op N-snelheden.
Vanaf 1 device via G werkt, werken alle devices op G-snelheid (beetje zoals die oude hubjes, als je toen 1 10Mbit-device had, ging alles dat aan die hub ging ineens aan 10Mbit).

Wel bestaan er routers/AP's met 2 radio's, zodat je eigenlijk 2 aparte netwerken hebt (1 op G en 1 op N).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bepaalde routers met twee radio's (gescheiden 5 Ghz en 2,4 Ghz band) zijn daar wél toe in staat, zoals de Linksys WRT600N. Die kunnen gelijktijdig op beide banden uitzenden.

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 22-02-2009 10:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
Is het dan wel mogelijk om een G en N router beide 1 internetverbinding van een kabelmodem uit te laten zenden?

Want dan koop ik gewoon deze pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router router voor de verbinding van mijn macbook en pc en dan gebruik ik de oude router voor de laptop van mijn zus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-06 17:26

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

LIMIT-AR schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:27:
Is het dan wel mogelijk om een G en N router beide 1 internetverbinding van een kabelmodem uit te laten zenden?

Want dan koop ik gewoon deze pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router router voor de verbinding van mijn macbook en pc en dan gebruik ik de oude router voor de laptop van mijn zus.
nee je moet de 610N hebben die heeft 2 radio's aan boord. die 160 niet.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Laatst online: 15-05 19:32
ComBax schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:48:
[...]

Vanaf 1 device via G werkt, werken alle devices op G-snelheid (beetje zoals die oude hubjes, als je toen 1 10Mbit-device had, ging alles dat aan die hub ging ineens aan 10Mbit).

Wel bestaan er routers/AP's met 2 radio's, zodat je eigenlijk 2 aparte netwerken hebt (1 op G en 1 op N).
met mijn sitecom verbind ik toch echt op 135mbit/s terwijl de wii en de andere notebook op 54mbit/s werken. Ook haal ik transfersnelheden van 6-8 MB/s, iets wat je nooit lukt met G :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Onzin.. kan prima tegelijkertijd, je N snelheid zakt wel wat in door het multiplexen maar je haalt nog steeds ruim het 4 voudige van G.
Een beetje afhankelijk van het type AP, zijn er zelfs die kunnen multiplexen tussen 20 en 40MHz waardoor je de volle 300Mbps kunt halen.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 22-02-2009 16:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Dat kan ik beamen, ik heb ook de 160NV2, je zet hem op gemengd netwerk en het werkt. Bij mij alleen tot kanaal 11, 12 en 13 met iets hogere Ghz werkt niet, want dan kunnen de G verbindingen het netwerk niet meer vinden....
Maar met deze router kunnen de verbindingen perfect naast elkaar werken, de G verbinding trekt het allemaal 'iets' naar beneden. maar nog wel 130 mb en geen 54
Hier een screenshotje met bewijs :)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ax1wk0.jpg

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
nielsl schreef op zondag 22 februari 2009 @ 16:08:
[...]

met mijn sitecom verbind ik toch echt op 135mbit/s terwijl de wii en de andere notebook op 54mbit/s werken. Ook haal ik transfersnelheden van 6-8 MB/s, iets wat je nooit lukt met G :)
Zijn die tragere devices actief op het moment dat je 135mbit/s haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ComBax schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:48:
[...]

Dat is onzin, tenzij mischien je hele brakke hardware hebt. De mechanismes die in de hardware zitten om B/G apparatuur mee te laten doen zorgen ervoor dat de snelheid alleen beinvloedt wordt op het moment dat een b/g apparaat zendt danwel ontvangt. Als die niets doet heb je er dus weinig last van.
Dat is inderdaad een betere optie. Zelfs met het bovenstaande in het achterhoofd ga je nog wel wat last hebben van een B/G-apparaat omdat zoiets als radiostilte niet echt bestaat binnen ethernet. De B/G apparaten scheiden van je N-apparaten is dus nog altijd wel een goed idee als je voor maximale performance gaat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
Dus is het mogelijk om redelijke snelheden te halen laten we zeggen 200mbit ofzo terwijl de andere apparaten uit staan (notebook en PS3)?

Want dan koop ik gewoon een WRT160N, scheelt een hoop geld.

En dan nog een vraagje. Wat zal beter werken voor mijn PC een USB adapter of een netwerkkaart? Ik wil mijn netwerkkaart gaan vervangen omdat dit nu nog een G is.

[ Voor 49% gewijzigd door LIMIT-AR op 23-02-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nielsl schreef op zondag 22 februari 2009 @ 16:08:
[...]

Het is zeker goed mogelijk, alleen werkt je N-netwerk op 2,4 Ghz en daarmee schiet het 'n beetje z'n doel voorbij (2,4 is legacy en 5 Ghz is wat je wil als je toch N hebt). Minder interferentie, en ik dacht ook meer bandbreedte. Alleen twee aparte radio's lossen dat probleem op.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LIMIT-AR schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:01:
Dus is het mogelijk om redelijke snelheden te halen laten we zeggen 200mbit ofzo terwijl de andere apparaten uit staan (notebook en PS3)?
Waar lees je dat ze uit moeten staan :?

Zodra ze niet staan te zenden (en dat gebeurt meermaals per seconde!) communiceert de router op draft-N snelheden met de draft-N devices.
Want dan koop ik gewoon een WRT160N, scheelt een hoop geld.
En dan nog een vraagje. Wat zal beter werken voor mijn PC een USB adapter of een netwerkkaart? Ik wil mijn netwerkkaart gaan vervangen omdat dit nu nog een G is.
Hangt af van welke je neemt en bovenal hoe je de antenne aansluit. Performance van USB vs PCI vs PCIe an sich verschilt nauwelijks, het belangrijkste is dat je je antenne niet direct achterin je PC hebt steken, want dat is zo ongeveer de slechtste plek ervoor. Slechtste optie is dus een PCI/PCIe NIC met vaste antenne of USB stick zonder verlengkabel. Beste optie is ofwel een USB stick aan een verlengkabel met een verstelbare voet (om het vast te zetten in optimale orientatie), danwel een PCI/PCIe NIC met losse antenne die via goede coax aangesloten is en ook op een verstelbare voet/montagebeugel zit.

Orientatie is priegelwerk, 5 a 10 graden verschil kan al tien(tallen) Mbit/s schelen. En tenzij je alles in exact dezelfde vlak kunt houden valt voor de leek niet van tevoren te zeggen wat de ideale orientatie is.

Let trouwens ook dondersgoed op revisie van NICs als je gaat kijken. Typisch voorbeeld: de Netgear WN-111 (v1) met Marvell TopDog is de snelste draft-N adapter die ik tot nu toe in handen gehad heb; ik heb er icm een goede (Sitecom WL-308) router 84Mbit/s mee gehaald. Maar Netgear heeft een tijdje terug zonder aankondiging de WN-111v2 met Atheros 9001 chipset en een kleinere antenne ingevoerd. Dit is gelijk de slechtst presterende draft-N USB stick die ik in handen heb gehad (om nog maar te zwijgen van de driver issues met Vista).

Edit:
Kleine correctie: het is me zowaar gelukt om 84Mbit/s te evenaren met de WN-111v2, maar de overdrachtssnelheden met dat ding zijn veel minder stabiel en door mindere antenne is het nog gevoeliger voor exact richting. Ondanks goede Vmax nog altijd geen aanrader.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 23-02-2009 23:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
Ik heb nu ook een hele simpele SMC router icm met een Linksys netwerkkaart met een vaste antenne aan de kaart en heb een volledig signaal en 54 mbps snelheid.

Ook op de Macbook heb ik een volledige signaalsterkte en volledige snelheid.

Beide apparaten staan bij elkaar 1 verdieping hoger dan de router en nog niet eens er recht boven.

Ik wil deze router gaan kopen http://www.zercom.eu/inde...2218&f=1&h=1&s=1&a=127246

met deze pricewatch: Linksys WMP300N Wireless-N PCI Adapter of deze ontvanger pricewatch: Linksys Wireless-N USB Network Adapter with Dual-Band WUSB600N

[ Voor 48% gewijzigd door LIMIT-AR op 23-02-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een vriend van mij heeft een macbook pro en als hij zijn linksys WRVS4400 op G en N mode zet dan haalt hij nog geen 20kB/sec. Maar die heeft geen twee radio's volgens mij.

Ik weet niet of dit probleem in de Macbook zit of in de Linksys. Maar ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat het wel gaat werken :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een dual band heeft alleen nut als je ook een router hebt met een 5GHz radio erin. Op dit moment ken ik geen consumenten producten met een 5GHz op deze 4 dual radio modellen na: linksys WRT600N / WRT610N en netgear WNDR3300* / WNDR3700.
offtopic:
* 2.4GHz is alleen BG, geen N.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1