Toon posts:

Zeer tegenvallende resultaten met HD4850

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een upgrade van een 2900XT naar een 4850 zijn alle games (GTA4, Prince of Persia 2008, NFS Undercover, Flight Simulator) er alleen maar op achteruit gegaan. Ik snap hier helemaal niks van want de 4850 moet toch veel sneller zijn dan mijn oude 2900XT?

Met 3dmark06 kwam ik maar amper over de 9000 punten heen, teleurstellend volgens mij.

Het vreemde is dat de games niet een beetje traag lopen, maar echt beeldje voor beeldje gaan.

Overige specificaties zijn: Intel 8400, Asus p5k mobo, 4 GB geheugen 800MHz.

Ik heb Vista x64 ook opnieuw geïnstalleerd maar dat mocht ook niet baten. Ik heb alle nieuwste drivers en updates geïnstalleerd, maar het heeft allemaal niet geholpen. Wat zou het kunnen zijn, of hoe kan ik het testen, achterhalen?

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-05 22:33
Ik heb zelf ooit eens gehad dat de link width van de PCI-E bus op x1 stond ipv x16. Kijk eens met CPU-Z op het tabje Mainboard en dan bij het onderdeel Grpahic Interface naar de Link Width. Heb je je systeem overgeclockt? Dan kan het verholpen worden door de PCI-E frequency van 100 naar 101-105 te veranderen in de bios.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt hij staat idd op x1. Ik heb de FSB op 400 MHz geclocked.

• Down
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:42:
Klopt hij staat idd op x1. Ik heb de FSB op 400 MHz geclocked.
Dan kan het verholpen worden door de PCI-E frequency van 100 naar 101-105 te veranderen in de bios.
Al geprobeerd? :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb 'm terug gezet op de standaard waarde, maar hij blijft op x1 staan. Moet ik nu alsnog de PCI-E Frequency wijzigen of zou die bij standaard waarde op op x16 moeten staan?

• Down
Zover ik weet heeft het niks met je FSB te maken, die kun je prima op 400 laten staan. Probeer gewoon eens de PCI-E frequency te veranderen naar b.v. 105, daar heb ik hem zelf op staan. Als ik deze op 100 laat staan zakt m'n link width ook naar x1.

EDIT:

Althans, het leek er bij mij dat dit gebeurde boven een bepaalde waarde, het was een beetje lastig vast te stellen, maar PCI-E frequency veranderen lostte het probleem in alle gevallen op dus heb ik me verder ook niet met de FSB bezig gehouden ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Down op 21-02-2009 23:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nou dan moet ik waarschijnlijk nog ff doorgaan, want hij staat nu op 105 en geeft nog steeds link width x1 aan. Of kan iets anders hiervan nog de oorzaak zijn?

Tot hoever is het veilig om te gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 23:09 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Als jou PCI Express frequency op 1x staat dan communiceert je videokaart met slechts 500MB/s (bi-directioneel) met de rest van je systeem... De HD4850 is geoptimaliseerd voor 16x PCIe... Dat wil zeggen dat je kaartje zich het beste thuis voelt met de 8GB/s (bi-dir) van 16x PCIe. Je PCIe-bus bottleneckt nu dus je videokaart gigantisch als-ie echt daadwerkelijk op 1x draait. Hij wil wel harder draaien, maar krijgt de mogelijkheid niet.

Zaak is dus dat je die 1x PCIe weer op 16x PCIe krijgt en dan controleert of de performance beter is geworden. Zet desnoods alles terug op standaard waarden.

Belangrijk is wel dat je dus door hebt dat die 400 Mhz FSB en 100Mhz PCI-e niks met elkaar te maken hebben wat betreft je probleem. Tenminste niet direct. Als je je systeem overklokt dmv je FSB kan het zijn dat je PCIe bus, die standaard op 100Mhz loopt, zich ook overklokt... soms zit er techniek in je mobo ingebakken die dat automatisch doet zoals linkBoost van nVidia of een Robust Graphics Booster van Gigabyte. Voor een stabiele werking kan je het beste je PCIe bus op 100Mhz houden en vandaaruit kijken of je nog verder omhoog kan. Maar zorg er wel voor dat die automatische overklokprogramma's dus geen roet in het eten gaan gooien.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 10:00
weet je wel zeker dat je hem in het goede slot hebt gestoken dit had een vriend van mij ook met zijn GTX260 had hij hem in PCI-E x 1 slot gestoken...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
MrDucky schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:46:
weet je wel zeker dat je hem in het goede slot hebt gestoken dit had een vriend van mij ook met zijn GTX260 had hij hem in PCI-E x 1 slot gestoken...
Een PCI-e x1 slot ziet er totaal anders uit (en kan dus ook nooit werken), waarschijnlijk is het gewoon een x16 slot, maar ondersteunt het de bandbreedte niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.ferra.ru/images/141/141084.gif

Heb je trouwens al een BIOS-upgrade geprobeerd? Misschien een bugje van je mobo, dat inmiddels is gefixed?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios inmiddels ge-reset en nu loopt ie wel op x16. Ik heb al meteen een hogere score met 3dmark06. Ben van 9000 naar 12000 gegaan, dat is volgens mij ook wel tot wat die kaart in staat is...

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Tadaa... probleem opgelost lijkt me. :)

Ik neem aan dat je CPU ook weer op standaardwaarden draait nu (dwz 333Mhz FSB)? Als je weer gaat overklokken door het op 400Mhz te zetten, Let dan even op of je PCIe bus op 16x blijft zitten of terug springt naar 1x. Mocht dit problemen opleveren, zorg er dan voor dat je PCIe frequency op 100Mhz blijft zitten (dit kan je als het goed is handmatig vast leggen). Bij overklokken kan je PCIe frequency zich namelijk ook verhogen en dat kan voor problemen opleveren bij je videkaart.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verwijderd

Topicstarter
Het zaakje draait nu gewoon op 400 Mhz met een pci-e op x16. Ik weet de voor de volgende keer waar ik moet zoeken.

• Alexk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik heb op het moment precies hetzelfde probleem.
Specs:
E8400 @ 3.00 GhZ
sapphire HD4850
4 GB ddr2 800 mhz
GigaByte GA-EP35-DS3

Ik kwam er laatst ook achter dat mijn videokaart in plaats van x16 maar op x1 draait.
Ik heb al geprobeerd om de PCI-E frequency te veranderen (tot zelfs 115), maar dat veranderde niets.
Nou heb ik voor dit probleem deze guide gevonden:
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=522

Hier stellen ze dat een andere oplossing is om de 'PEG force x1' op disable te zetten.
Maar in mijn BIOS (f4a) kan ik deze helemaal niet vinden.

Dit probleem begint echt irritant te worden. Als iemand hier een oplossing voor weet zou ik dat zeer waarderen.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 07:45
Bios reset heeft bij een van de users geholpen dus probeer dat? of update je bios als er een mogelijkheid is.

• Alexk
f4a is de nieuwste BIOS voor mijn moederbord. En met reset, bedoel je dan 'load fail safe defaults' of 'load optimized defaults'?

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon de jumper van de bios even omzetten. Dat is in ieder geval wat ik gedaan heb.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 13:44 ]

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 08:41
load fail safe eerst, en als dat werkt, zou je ook nog load optimized defaults kunnen doen.

• Alexk
En hoe zet ik de jumper om? Sorry voor een misschien domme vraag, maar ik kon het niet vinden op internet voor mijn moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.gigabyte.com.t...eType=Manual&FileID=18417. Hier kan je de handleiding downloaden.

• Alexk
Ik heb nu zowel fail safe als optimized defaults geprobeerd, en bij beide blijft het probleem zich voordoen. Ik zal dus de hele BIOS moeten resetten door de lithium batterij van de BIOS eruit te halen, een minuut wachten, en er dan weer indoen. Ik heb echter geen idee hoe je dat ding eruit haalt, hij ziet eruit alsof hij er aardig vast inzit, en de koeler van mijn videokaart zit ook een beetje in de weg. In de handleiding van het moederbord staat alleen maar dat je hem eruit moet halen, ze vertellen er niet bij hoe dit moet. Iemand ideeën? Ik ga er liever niet aan zitten breken, daarom vraag ik het eerst maar aan jullie.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Meestal zit er een metalen clipje dat je iets moet opwippen en daarna is het een kwestie van een klein beetje wrikken tot de batterij er uit valt.

De truuk is duwen, niet uit breken ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:37
Zoals eerder gezegd: weet je zeker dat je die videokaart niet in het verkeerde slot hebt gedaan? Mijn 8800GT draaide ook ineens op 1x toen ik hem in de 2e (SLi) slot deed :)

• Alexk
De videokaart zit 100% zeker in het goede slot, dat heb ik nu al drie keer nagekeken. Hij zit zeker in het PCI-Ex16 slot, hij draait alleen x1.
En bedankt voor je antwoord Motrax, ik zal dat nu eens gaan proberen.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Motrax schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:55:
Meestal zit er een metalen clipje dat je iets moet opwippen en daarna is het een kwestie van een klein beetje wrikken tot de batterij er uit valt.

De truuk is duwen, niet uit breken ;)
Je kan ook gewoon even de jumper op de pinnetjes daarnaast verplaatsen en weer terug plaatsen, dat is er namelijk voor gemaakt, het is niet de bedoeling om de batterij eruit te halen (daar kan je het alleen maar mee slopen als je dat niet erg nauwkeurig doet).

http://specs.tweak.to/15535

• Alexk
Hoe ziet die jumper er ongeveer uit? De bovenkant van de koeler van mijn videokaart zit namelijk ter hoogte van de onderkant van de batterij, het zal wel erg lullig zijn als ik er zo niet bijkan.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.magicblogz.com/images/Cmos_Jumper.jpg. Om de BIOS te resetten moet je de jumper even verplaatsen op de twee andere pinnetjes ernaast (op 1 pinnetje zit de jumper al). Dan de pc aanzetten, je BIOS wordt dan gereset, pc weer uitzetten. Vervolgens jumper weer terug plaatsen en de pc weer aanzetten

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:44
Emile schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:50:
[...]

Een PCI-e x1 slot ziet er totaal anders uit (en kan dus ook nooit werken), waarschijnlijk is het gewoon een x16 slot, maar ondersteunt het de bandbreedte niet.

[afbeelding]

Heb je trouwens al een BIOS-upgrade geprobeerd? Misschien een bugje van je mobo, dat inmiddels is gefixed?
Onzin, een PCI-e x16 kaart werkt in een PCI-e x1 slot indien er een open sleufje daarvoor is of als je dat sleufje zelf creëert zoals deze jongen:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-249291_12_0.html

Hij zal alleen niet op x16 speeds werken..

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 22-02-2009 16:55 ]

3600Wp@ zuid

• Alexk
Is het niet erg vreemd dat ik niet de 'PEG force x1' functie in mijn BIOS heb? Iemand anders hier met dezelfde BIOS als mij?

Edit: In CCC staat dit trouwens ook nog:
Graphics Bus Capacibility: PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting: PCI Express 2.0 x1

Nou begint het toch wel erg vaag te worden...

[ Voor 41% gewijzigd door Alexk op 22-02-2009 22:08 ]

• Alexk
Sorry voor de dubbelpost, maar heeft iemand hier nog een idee over? Ik begin namelijk een beetje wanhopig te worden :P

• Alexk
Ik heb mijn CMOS gecleared, en het heeft helaas niets geholpen. Ik heb mijn videokaart trouwens aan mijn HP w2216 aangesloten via een DVI-VGA switch, aangezien de DVI kabel er op de een of andere manier niet inpaste. Kan dit ermee te maken hebben?
Pagina: 1