Welke potmeter is dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 17:55

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Dit is de potmeter uit een inbouwdimmer (van onze keuken). De halogeenlampjes in de keuken zijn 230v. Als je de lampen uit wilt doen dan draai je de knop rond en 'klikt' hij aan het einde van de slag in. Dit klikmechanisme was al een tijdje kapot maar de potmeter is nu helemaal ter ziele (doet niets meer). Ik zou graag een vervangende potmeter willen bestellen, maar ik heb geen idee wat ik nodig heb. Er staat namelijk helemaal niets aan informatie op deze potmeter, behalve "Made in UK" en "Omeg".

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/potmeter.jpg

Iemand enig idee welk type potmeter ik nodig heb?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

De fabrikant Omeg heeft heel wat potmeters in het assortiment.
Staat er verder niets op? Geen typenummer?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Onbekend schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 19:38:
De fabrikant Omeg heeft heel wat potmeters in het assortiment.
Staat er verder niets op? Geen typenummer?
Nee, helemaal niets, helaas... En ik heb deze potmeter van boven tot onder bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 20:54
Misschien kun je m nog doormeten, dan weet je iig welke waarde ie heeft (en of ie linair of logaritmisch is) . En dan wordt het zoeken naar een passend exemplaar, even bij je lokale electronicaboer langs.

Als ie echt defect is (dus de koolstofbaan is ook door) dan wordt het lastiger meten...

Maar goed, dan kun je ook een nieuwe dimmerunit halen, veel merken (iig BuschJaegler) verkopen de dimmers los, afzonderlijk van frontjes en knoppen. Alleen opletten wat voor dimmer je koopt (of ie geschikt is voor het soort lampen). Een gloeilampdimmer kost je nieuw 7 eur van gamma ofzo...
(daar natuurlijk geen halogeenlampen met eigen trafo ophangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamma heeft een dimmer voor 230V voor €23.95. je hebt ze wel goedkoper maar die zijn prut. ( Handing als je bij GAMMA werkt :P) k denk niet dat het het waard is om je potmeter te vervangen. Of was je erg aan je dimmer gehecht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je naar www.conrad.nl gaat en daar in de zoekopdracht POTMETER SCHAKELAAR invult kom je er een paar tegen.

En ja... dimmers kosten niet veel, dus waarom de moeite.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Een potmeter en schakelaar (dat zwarte blok erachter) in 1. Je kan ze apart bestellen en inbouwen, maar tegenwoordig kost een nieuwe dimmer maar weinig, en omdat je 230V halogeenlampen hebt, is een gewone dimmer al genoeg. Het werkt immers als gewone lampen, maar wel iets hogere stroom in het begin omdat halogeen in koude toestand als laag ohmige weerstand gedragen, en dan in warme toestand worden ze meer hoog ohmig.

Nieuwe dimmer kopen is zelfs algemeen goedkoper en je krijgt nieuwe garantie mee. Apart onderdeel bestellen kan al snel helft van de dimmer waarde kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
OK, dan zal het een nieuwe moeten worden. Ik vroeg me dit af omdat dit een inbouwdimmer is met een beperkte inbouwruimte - in ieder geval een veel kleinere ruimte dan je hebt in een wandcontactdoos. Het lijkt me dan logischer alleen de potmeter te vervangen want dan weet ik tenminste zeker dat het gaat passen. Ik informeer ook even bij de keukenboer (Bruynzeel) maar ik vermoed dat ze minstens 100% duurder zijn dan elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 16:13
Dit is een potmeter 4M7 met schakelaar. Er waren tronic trafo's te koop waar een aansluiting voor een externe potmeter opzit, zodat je geen dure dimmer nodig hebt. Dus eigenlijk dimmer en trafo ineen.
De halogeenlampjes zijn dus ook geen 230V.......

NB: ik ben al een tijdje op zoek naar dit type :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:18
Sorry voor de bump van deze prehistorische post, maar ik had precies het zelfde probleem en kwam via Google hier uit.

Het klopt dat op de potmeter zelf geen gegevens staan behalve "Omeg" (dat is het merk) en "Made in UK". Je ziet niet welk type het is. Ik heb in eerste instantie gegokt en dat ging fout. Daarna moest is dus alsnog de trafo opzoeken om te zien welke potmeter ik nodig had. Bovendien veroorzaakte ik kortsluiting met mijn gepruts dus ook de trafo moest uiteindelijk vervangen worden.

Dus om anderen met het zelfde probleem te helpen die hier ook via Google uit zijn gekomen:
(Geen reclame maar ik heb beide online kunnen bestellen bij Eijlander Electronics b.v.)

De potmeter / potentiometer:
POTMETER MET SCHAKELAAR MONO LINEAIR 4,7M
https://www.eijlander.nl/...r-4-7m-a-225730-1096.html

De trafo / transformator:
HALOGEEN TRAFO 230V 35-105W 12V ZEER PLAT MODEL 141X56X19MM
https://www.eijlander.nl/...6x19mm-a-324506-2551.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lit
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-12-2020

Lit

Ik heb dezelfde dimmer en dezelfde spotjes aks jullie. Bij mij is trafo stuk. Waar kan ik die vinden in een Bruynzeel keuken?
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Daar is geen standaard plek voor, maar niet zelden ligt die gewoon op de kastjes.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1