• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Alhoewel het niet helemaal Vista gerelateerd is, leek dit probleem mij toch het beste binnen dit subforum te passen. Als het hier niet op zijn plek, excuus.

Ik heb een HP Pavillion Elite Desktop type 9xxx(weet het exacte nr. niet) met een Q9300 en een 9600 GT van ongeveer mei vorig jaar. Deze desktop heeft het altijd perfect gedaan en draait Vista Home Premium 32 bit. Echter, sinds kort blijft hij hangen in het BIOS scherm.

[img=http://img23.imageshack.us/img23/4228/img0044640x480.th.jpg]

Hij reageert dan niet meer op USB toetsenbordinput dus ik kan de BIOS dan ook niet in. Het leek eerst alsof er een USB hardwareapparaat de opstart belemmerde, omdat hij tot enkele dagen geleden wel opstartte na loskoppelen van alle USB apparatuur. Ook de power kabel eruit halen, even wachten, en dan opnieuw opstarten leek te helpen. Nú blijft hij vreemd genoeg vrijwel altijd hangen in het BIOS scherm; met of zonder USB apparatuur aangesloten. Ook de power kabel eruit halen en rebooten werkt niet meer.

Ik heb al wat rondgezocht en het lijkt op een hardwarematig probleem imo. De oplossing die ik heb gevonden is de kast open halen en alle hardware een voor een testen en opstarten. Omdat ik echter nog garantie heb en de pc relatief nieuw is, wil ik liever (nog) niets openmaken. Bovendien vind ik het vreemd dat de pc niet élke keer blijft hangen, maar soms nog wel opstart zonder problemen.

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen. De kans is groot dat de pc na een x aantal keer proberen wel weer opstart, dus ik kan evt. een BIOS upgrade downloaden o.i.d. mocht dat een oplossing zijn.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:07
Kun je de bios ook inkomen met een ps2 toetsenbord?

Mijn YouTube Channel

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ninzeo13 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 18:26:
Echter, sinds kort blijft hij hangen in het BIOS scherm.
Dan zit je inderdaad niet op de goede plek :)

>> PMG dus, die hoek is voor de moederborden bedoeld ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 22:43

Slapstick

Me, myself or I

Ninzeo13 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 18:26:

bla bla

Ik heb al wat rondgezocht en het lijkt op een hardwarematig probleem imo. De oplossing die ik heb gevonden is de kast open halen en alle hardware een voor een testen en opstarten. Omdat ik echter nog garantie heb en de pc relatief nieuw is, wil ik liever (nog) niets openmaken. Bovendien vind ik het vreemd dat de pc niet élke keer blijft hangen, maar soms nog wel opstart zonder problemen.

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen. De kans is groot dat de pc na een x aantal keer proberen wel weer opstart, dus ik kan evt. een BIOS upgrade downloaden o.i.d. mocht dat een oplossing zijn.
Garantie, gaat er eigenlijk zeker niet af als je de kast openmaak en ik denk dat een bios update ook niet alles kan zijn om dat het zaakje mij op dit moment niet stabiel lijkt of als het wel opstart is het dan wel stabiel? Heb je al gekeken of er perongeluk een USB poort kapot is of dat daar kortsluiting in gemaakt word. Als je bijv. een keer heel hard zijlings aan je toetsenbord getrokken heb terwijl de kabel vast zat is dat niet al te best voor je poorten.

Als de pc wel stabiel is als hij wel opstart --> bios update
als hij niet stabiel is --> garantie aanspreken of toch maar openhalen.

Het kan wel handig zijn om een keer op te starten zonder ook maar iets aangekoppeld te hebben dus alleen maar voeding en monitor kabel om te kijken of hij dan wel boot.

neem anders de hangen en opstartproblemen troubleshooter door

[ Voor 3% gewijzigd door Slapstick op 21-02-2009 23:06 ]

:TweakBlog:

• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Bedankt voor de reacties. Als de PC eenmaal opstart loopt alles gewoon stabiel en ook alle USB input lijkt dan te werken. Geen vastlopers, blauwe schermen etc.

Alleen Monitor en power kabel heb ik dus al geprobeerd en werkte eerste wel, maar de laatste paar dagen slechts sporadisch. PS2 toetsenbord is wel iets om nog te proberen: ik heb er geen (meer), maar dat kan ik deze week wel regelen.

Ik heb altijd een USB Hub zonder externe voeding gebruikt en intuïtief dacht ik aanvankelijk dat mijn huidige probleem daarmee te maken had. Kan het zijn dat deze HUB op een gegeven moment teveel power heeft getrokken en er inderdaad iets als kortsluiting is ontstaan? Betekent dit dan ook dat mijn systeem in principe onstabiel draait als deze opgestart is ook al lijkt hij dan volledig functioneel te draaien?

Als dit laatste waarschijnlijk is, kun je me dan adviseren om de garantie aan te spreken of toch zelf wat te gaan klussen?

Verwijderd

Ninzeo13 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 02:13:
Ik heb altijd een USB Hub zonder externe voeding gebruikt en intuïtief dacht ik aanvankelijk dat mijn huidige probleem daarmee te maken had. Kan het zijn dat deze HUB op een gegeven moment teveel power heeft getrokken en er inderdaad iets als kortsluiting is ontstaan? Betekent dit dan ook dat mijn systeem in principe onstabiel draait als deze opgestart is ook al lijkt hij dan volledig functioneel te draaien?
Dat de HUB teveel stroom zou verbruiken lijkt me sterk, maar het is goed mogelijk dat die HUB kapot is en kortsluiting heeft veroorzaakt. Het lijkt me dan alleen niet dat de PC überhaupt nog boot na kortsluiting, maar dat hangt af van de specifieke situatie.
Als dit laatste waarschijnlijk is, kun je me dan adviseren om de garantie aan te spreken of toch zelf wat te gaan klussen?
Probeer eerst toch even een BIOS update uit te voeren als je PC wel boot. Hopelijk verhelpt dat het probleem.

Succes.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:29

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als je bang bent voor je garantie zou ik eerst maar eens even contact opnemen met HP. Het kan zijn dat ook een BIOS update ervoor zorgt dat je geen garantie meer hebt als HP dat zelf niet adviseert.

Want denk er aan dat ook een BIOS update verkeerd uit kan pakken en waarschijnlijk geen oplossing is. Met je huidige BIOS werkte het eerst immers prima?

Specs

Pagina: 1