Vmware Workstation in Bootcamp of Vmware Fusion?

Pagina: 1
Acties:

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
Om te beginnen een korte situatieschets:

Voor een eindwerk van mijn avondopleiding (Netwerk en server administration) maak ik momenteel gebruik van een vijftiental Virtual Machines die nu runnen op Vmware Workstation 6.5 op zowel Windows als Linux hosts. Al deze VM's staan op een externe HD (USB2.0), momenteel geformateerd als NTFS (omwille van compatibility met Linux en Windows wil ik ook dat dit zo blijft).
Nu is mijn huidige laptop niet meer van de jongste en overweeg ik om een Macbook white aanschaffen. Nu heb ik echter enkele vragen hierbij, omdat het noodzakelijk is dat de VM's zonder problemen kunnen draaien. Na verschillende zoekpogingen via Google en GoT heb ik echter nog niet alle vragen beantwoord.

Ik zie 2 opties om mijn 'probleem' op te lossen:

- 1e optie: Vmware Workstation 6.5 runnen in bv. een BootCamp Windows Vista (of Ubuntu) installatie. Is dit mogelijk? Indien ja, is de performance dan gelijkaardig aan een 'echte' Windows/Linux install? Ik heb begrepen dat Windows via bootcamp wel 'native' draait, maar strikt gezien blijft het toch een soort van virtualisatie als ik me niet vergis.

- 2e optie: Vmware Fusion is volledig compatibel met VM's aangemaakt in Vmware Workstation dus kan ik de VM's native in Mac OS X runnen. Het probleem is echter dat er vanuit Mac OS X niet kan geschreven worden naar NTFS schijven, tenzij je bv. een third-party app zoals NTFS-3G gebruikt. Zonder NTFS-3G kan ik de VM's in ieder geval niet runnen vanaf de externe HD. Is de performance van NTFS-3G voldoende voor mijn doelstelling? (Van al die VM's draaien er maximaal een 4-tal tegelijkertijd op de Macbook)
Aangezien het totale volume van VM's te groot is om op de Macbook HD te zetten (en ik niet een hele hoop extra wil betalen voor een grotere HD), ben ik dus gebonden aan mijn externe schijf.
Bijkomende eis: de VM's moeten vlot kunnen gekopieerd worden naar een Linux of Windows FS (dus ext3 en NTFS).

Indien er nog andere opties zouden zijn hoor ik die graag, maar ik wil natuurlijk weten of één van de twee bovenstaande opties haalbaar zijn vooraleer ik een Macbook aanschaf.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Een Boot Camp installatie is niks virtueel aan, is echt 100% native. Met echte Windows drivers direct op de hardware. Het enige dat niet "echt" is, is de bios de Windows nu eenmaal graag wil. Maar er wordt geen hardware gevirtualiseerd en er draait geen hypervisor in Boot Camp. En volgens mij wordt de bios eenmaal in Windows niet meer gebruikt en is het alleen nodig zodat Windows kan booten.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

NTFS-3G is geen programma, maar een userspace driver. De 'performance' van deze driver is prima en wordt in alle gevallen gelimiteerd door de snelheid van je disk. Vmware Fusion werkt naar mijn ervaring prima, en biedt je als extra kers op de taart de mogelijkheid om OSX Server te virtualiseren als je dat zou willen :) Ik gebruik Fusion voor het virtualiseren van ongeveer alles dat je kan bedenken :P Ik raad je wel aan om zoveel mogelijk RAM in je MacBook te proppen. Naar mijn mening is 4GB slechts een leuk begin als je serieus met virtualisatie aan de slag wilt.

Launching containers into space

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:15
Ik weet niet precies welke functies je wilt gaan gebruiken van VMware Workstation, maar VMware Fusion heeft helaas niet de mogelijkheid om meerdere gescheiden netwerken aan te maken. Er zijn er slechts drie (Bridged, NAT en host only) in plaats van de negen of tien die je met Workstation in kunt stellen. Voor de command line guru is het wel voor elkaar te krijgen met Tokamak maar het blijft behelpen tot VMware een degelijke gui in de voorkeuren stopt.

Dat gezegd hebbende draaien vier VM's echt prima op een Macbook. Zelf gebruik ik een Macbook uit 2006 met 4GB ram en een 24" scherm voor het overzicht. Het werkt allemaal soepel. De performance gaat pas hard achteruit als ik Hyper-V of ESXi in een VM laat draaien met JeOS als client os. (Eerlijk is eerlijk, wat verwacht je dan..)

while (! ( succeed = try ()));

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor de CLI guru is het een kwestie van de juiste config file aanpassen en vervolgens de Vmware scripts opnieuw draaien (boot.sh). Is geen 3rd party tool voor nodig.

Overigens: een MacBook uit 2006 met 4GB RAM? Er zaten toen nog geen Santa Rosa chipsets in, dus of jij kan maar 3GB gebruiken, of je zit met je timing een beetje mis ;) De MacBook kan pas 4GB adresseren sinds de MacBook3,1 die in November 2007 uitkwam.

Launching containers into space

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
@all hierboven: bedankt voor jullie antwoorden! Het is dus mogelijk om beide oplossingen te gebruiken, maar mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een oplossing onder Mac OS X (met Fusion dus).
Meerdere netwerken binnen VMware heb ik momenteel niet nodig, alle VM's werken bridged, en per uitzondering eens via NAT.

4gb RAM was inderdaad de doelstelling, maar de bottleneck blijft volgens mij toch de USB HD. Daar komt ook nog wel een oplossing voor :)

Nu nog een Macbook :+

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:15
Helaas geen Santa Rosa inderdaad (dus ook geen hardware versnelling voor de grafische dingen in VMware Fusion) dus niet al het geheugen is aan te spreken. Het voordeeltje (2% ofzo?) van dual-channel geheugen was me het geld (5 euro meer) wel waard voor de GMA. Dus toch maar 4GB ingestoken. Ik zie dat Mac OS netjes 3,25 adresseerd.

Tip voor een externe harde schijf: FireWire. Dit is aanzienlijk sneller dan een usb schijf. In het geval van een 2,5 inch schijfje en een externe 3,5 inch FireWire schijf wint de laatste meestal. (Ga je dan gelijk een MacBook Pro halen?)

[ Voor 26% gewijzigd door hans_lenze op 24-02-2009 13:03 ]

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1