Toon posts:

[WD Elements] USB HD wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vriend heeft mij een externe harde schijf van 400 Gb gegeven (zonder jumperkes, gewoon een usbpoort en voedingaansluiting) die niet meer wordt herkend in windows en waar dus ook geen drive letter voor ingesteld wordt. Windows heeft de schijf wel zonder "problemen" geïnstalleerd en geeft wel weer dat het een "opslagapparaat" is. Hij begint ook te spinnen als ik hem aansluit. Er is naar zijn weten niets gebeurd met de harde schijf, hij stopte gewoon plots met werken.

Ik heb Data Lifeguard van Western Digital reeds uitgeprobeerd (zoals in de faq vermeld wordt) maar ik krijg enkel de 2 interne harde schijven te zien... GetDataBack geeft ze ook niet weer.
Ik heb de BIOS geopend om te zien of de harde schijf daar tevoorschijn kwam, maar krijg enkel de 2 fixed disks (tevens van WD trouwens) van 160 gb zien.
Bij Norton Disk Doctor krijg ik volgende foutmelding voor disk 3 en 4:
Norton Disk Doctor cannot obtain disk characteristics of hard disk 3 and is unable to te****
If this is a fixed disk or an external hard drive, ensure the cables are prope****
Maar dat kan natuurlijk over de virtuele harde schijf gaan die is aangemaakt... In alle andere programma's wordt de usb harde schijf nl. niet weergegeven.

Als ik hem op mijn mac aansluit en schijfhulpprogramma open krijg ik "2 TB WD Media" wel te zien, helaas is deze niet te controleren op fouten. Ik kan hem op deze manier denk ik dan wel wissen en/of partitioneren.
Dit krijg ik te zien als ik "informatie" open van de "2 TB WD Media".
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    Naam :  WD Media
    Type :  schijf

Partitie-indelingsschema :  Niet-geformatteerd
    Schijfidentificatie :   disk1
    Medianaam :     WD Media
    Mediatype :     Algemeen
    Verbindingsbus :    USB
    USB-serienummer :   202020202020202020202020
    Apparaathiërarchie :    /PCI0@0/EHC2@6,1/@2:0
    Beschrijfbaar :     Ja
    Verwijderbaar :     Ja
    Mac OS 9-besturingsbestanden geïnstalleerd :    Nee
    Totale capaciteit :     2 TB (2.199.023.255.552 bytes)
    S.M.A.R.T.-status :     Niet ondersteund
    Schijfnummer :  1
    Partitienummer :    0

Ze werd gebruikt op windows en "was" dus gepartitioneerd als FAT32/NTFS.

Ik dacht hem open te vijzen om te zien of ik hem niet kon connecteren via IDE of iets dergelijks, maar dan zag ik een "warranty void if removed"-stikkertje...

Enige suggesties wat ik nog zou kunnen doen?

Verwijzing naar naar illegal software verwijderd.

_Dune_ moderator OM

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Naar "disk management" gaan, daar zie je de schijven, hier een letter geven aan de schijf.

Control panel- administratieve tools- computer management- disk management.

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 21-02-2009 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig, was daar net :D
Er komt "Onbekend, Niet geïnitialiseerd" bij Schijf 2 (schijf 3 dus, het begint bij 0). Als ik hem probeer te initialiseren en kies voor "MBR" krijg ik een foutmelding:
Het station kan de aangevraagde sector niet vinden.
Ik heb ondertussen ook al eens een andere usbkabel genomen, maar tevergeefs..

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien m'n macbook de schijf wel ongeveer kan lezen heb ik naar software gezocht en kwam ik op Data Rescue II. Een Quick scan gaf geen resultaten en heb gisterenavond dan een Thorough Scan uitgevoerd.. Vanochtend stond ik op en zag dat hij aan 3 Gb van de 2000 Gb zat en het nog 6000 uur zou duren.
Ik heb de scan dan vroegtijdig afgesloten en momenteel is hij bezig met "postprocessing CBR data, x of 3112 items - CBR type: qtim". Na 1,6 uur weet ik meer, hopelijk. Echter lijkt mij dit niet een leuke oplossing daar hij 200 dagen zou bezig zijn met scannen :+

Heeft er iemand nog suggesties, ik ben ten einde raad.. Partitioneren met Schijfhulpprogramma van mac is trouwens niet gelukt, hij gaf een foutmelding (iets van no input or output).

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Is het de bedoeling de data die erop staat er af te halen? Dan kun je missschien de schijf uit de behuizing halen en met een IDE of SATA-kabel aansluiten. Als dat ook geen resultaat oplevert is de hdd waarschijnlijk zelf stuk.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Data Rescue II heeft niets opgeleverd voor de eerste 3 Gb, dus zal waarschijnlijk ook niets opleveren voor de totale ruimte. De schijf heeft trouwens 400 Gb schijfruimte i.p.v. 2 TB en werd dus verkeerd gelezen door m'n macbook.
pinockio schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:57:
Is het de bedoeling de data die erop staat er af te halen? Dan kun je missschien de schijf uit de behuizing halen en met een IDE of SATA-kabel aansluiten. Als dat ook geen resultaat oplevert is de hdd waarschijnlijk zelf stuk.
Op 1 v.d. 4 vijzen kleeft er een warranty void if removed-sticker en de schijf is nog in garantie tot 07/2010, dus ik wou eerst alle andere mogelijkheden afgaan.

In mijn ogen zijn er eigenlijk maar 3 mogelijkheden meer...:
1. Schijf binnen doen bij Western Digital, maar dan zijn de gegevens waarschijnlijk verloren? (kans dat ze gewoon een andere schijf in de plaats geven is groot volgens mij)
2. Schijf binnen doen bij een Recovery Bedrijf gecertificeerd door WD (zodat garantie niet verloren gaat), maar dat zal waarschijnlijk een fortuin kosten? (ik las toch bedragen van 1000 euro bij andere recovery bedrijven)
3. Pinockio's idee, garantie weg

Ik heb de mogelijkheden voorgelegd aan mijn vriend, in ieder geval allemaal bedankt om te helpen!
Pagina: 1