Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Heb van een vriend een Kiron 105 mm F2.8 macro 1:1 gekregen en die via een Nikon-adapter met AF-confirm (zo'n chipje op de vatting) op mijn 40d gezet. Prachttlens, handmatig scherpstellen, handmatig diafragmeren, werkt prima, maar ik kom iets vreemds tegen. In alle standen (Av, Tv, M, P) geeft de camera consequent f2.0, aan, diafragma is op de camera ook niet anders in te stellen. Als ik de diafragmaring op de lens verdraai wordt het beeld donkerder en de sluitertijd volgt keurig, en tot f8 - f11 blijven de foto's goed belicht, maar als ik verder diafragmeer wordt de boel gigantisch overbelicht - 2 a 3 stops bij f 22 - f32. Treedt vooral op bij onderwerpen met een fikse contrastomvang. Ligt het aan de adapter, aan de lens, aan het sluitertijdalgoritme maar vooral - is er iets aan te doen?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 19:33
Geen idee hoe het allemaal precies werkt, maar wat je beschrijft klinkt als dat de sluitertijd te lang is voor het gekozen diafragma en dat je dus niet in M maar in Av schiet? (zo maak ik dat op uit je verhaal, het is niet duidelijk in welke stand je schiet als je de overbelichte platen als resultaat hebt)
Wat ik verder zo 1,2,3 lees via google over AF-confirm adapters (linkje, laatste post) is dat ze alleen iets te maken hebben met de focus. Dat je camera dus op een diafragma van 2.0 vast zit is niet zo gek omdat ie simpelweg geen diafragma heeft/kan instellen (MF lens met manual diafragma), denk dat het diafragma de waarde heeft die jij met de vorige lens had ingesteld.

Maakt soms wel eens een foto ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
De AF confirm chip op de adapter geeft aan de camera door dat de lens f/2.0 is. Via de diafragmaring kan je wel het diafragma aanpassen, maar de camera krijgt dat niet door via de chip. Die ziet alleen dat het donerder wordt en past de sluitertijd aan. Soms kan je de chip (her) programmeren om andere exif waarden door te geven.

Dat de camera vanaf f/16 raar gaat doen met belichten is redelijk normaal. (gebruik je spot metering?) Met live view icm exposure simulation en de belichtings compensatie kan je vaak tot een goede belichting komen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden:
Deze is geschoten met de Kiron en de 40d op stand P, ISO 400, f2.8., 1/800
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3533/3297070131_0e9507df6b.jpg

Voor deze foto heb ik alleen de diafragmaring naar f16 gedraaid, waardoor t naar 1/20 ging.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3534/3297896220_b63bdce254.jpg

Allebei zo uit de camera, alleen naar JPG geconverteerd en op Flickr gezet.
Hetzelfde doet'ie ook in AV, Tv, en M (dan moet ik 't zelf doen, maar niettemin)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@vandijk: foto's zijn gemaakt met integraalmeting, juist om spoteffecten uit te sluiten. Maar als ik het goed begrijp vertoont'ie dus sowieso kuren als ik het diafragma wat verder knijp. (benieuwd waarom, trouwens, en waarom de camera dan niet narrig doet als ik gewoon met weinig licht fotografeer). Maar goed, sommige dingen zijn zoals ze zijn en ik zal iig de truc met LV uitproberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
De AF confirm chip geeft 'gewoon' een voorgeprogrammeerde waarde door aan de camera, waardoor de camera denkt een lens gemonteerd te hebben. Er staat soms ook Exif info in - vrij vaak van een 50mm/1.4 lens, bij mijn Contax AF Confirm adapters zelfs de volledige Exif van een Canon 50/1.4, maakt niet uit wat voor lens er daadwerkelijk opzit.

Door de AF chip is het mogelijk om zowel matrix (evaluative) als spot en center-weighted metering te gebruiken, en de AF confirm is ook best aardig. In mijn ervaring werkt de metering best aardig, als reden net zo belangrijk (misschien nog belangrijker) als de AF confirm zelf. Maar alleen in standen Av en M - Tv, P en Auto proberen het diafragma in te stellen om de belichting te compenseren en dat KAN dus domweg niet.

Dus: als je in Av of M schiet en bij diafragmeren krijg je nog steeds rare belichting zul je de EV (exposure compensation) wat omlaag moeten schroeven. Die handmatige lensjes (gebruik zelf Contax Zeiss 50/1.4 en 35/2.8 best veel, soms de Yashica 135/2.8) zijn erg leuk, maar ik moet erkennen dat ik haast nooit verder dan f8 of f9 diafragmeer - daarboven krij ik teveel last van onscherpte door diffractie, en zoveel scherptediepte heb ik meestal niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door mattia op 22-02-2009 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Zo ontdek je nog eens wat. Kijkend naar de Exif zie ik dat de chip de camera vertelt dat er een f2.0 50 mm lens op zit, maar bij de brandpuntsafstandgegevens zegt hij dat het een 300 mm f2.8L lens is. Overbelichting bij verder diafragmeren is blijkbaar de prijs die ik betaal voor de AF confirm, en daar is best mee te leven. Ik dacht overigens dat de verschillende metering methodes niets met de AF chip te maken hadden, is dat wel zo dan is dat een aardig extraatje. Iedereen bedankt voor antwoorden en tips, en ik heb iig een mooie macrolens waar ik mee kan gaan experimenteren!

Pagina: 1