Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel woon ik in een studentenflat en studeer ik. In totaal zijn we met 8 mensen. Een kamergenoot van mij gaat altijd slapen om 10 uur en wil dat we vanaf dan rustig zijn. Dat zijn we normaal ook altijd, maar hij is het type persoon dat erg moeilijk kan doen.

Er beginnen steeds meer conflicten te ontstaan de laatste tijd. Zoals ook deze donderdag. We hadden deze week besloten samen te gaan stappen en zijn gaan indrinken thuis om vervolgens om 12 uur naar de stad te gaan.

Deze volgende dag is hij naar de beheerder gegaan voor een officiële klacht en zei tegen ons dat we een grote boete moeten gaan betalen, als we nog eens onrustig zijn. Hij bleek veel last van ons gehad te hebben tussen half 10 en 12.

Ik hoor graag van jullie.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19

Onbekend

...

Op grond waarvan kan hij een boete opleggen? Heb je ergens dat in een contract staan?
En wat voor en hoe hard geluid maakten jullie? Als het hard geschreeuw is kan ik me nog iets voorstellen van overlast, maar geluidsoverlast heb je bij allerlei soorten flats...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Een groep jongens dat 3 verdiepingen onder ons woonde had weleens doordeweeks van 1 tot 4 uur 's nachts met ramen open de muziek hard aan staan. Daar had ik geen last van, maar 2 van mijn kamergenoten wel, omdat zij boven datzelfde raam sliepen.

Echter had deze groep later blijkbaar de beheerder bedreigd en hield deze overlast zich 2 maanden aan, waarbij het geluid gemiddeld 1 a 2x per week 's nachts hard aan stond. Uiteindelijk is hun stereo-installatie in beslag genomen door de politie, nadat er aangifte is gedaan (misschien zelfs meerdere keren, niet door ons echter).

Echter is ons geval heel anders. Wij zijn allemaal studenten en doen expres rustig aan, omdat zijn dagritme anders is dan die van de rest en hij om 7 uur 's ochtends opstaat en rond 10 uur gaat slapen. Ik vraag me nu alleen af, in hoeverre hij zich soms zo respectloos kan opstellen tegenover ons en wat hij in dit geval kan maken.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik denk dat hij weinig kans maakt. Muziek tussen 22.00 uur en 24:00 uur is niet echt onacceptabel met studendenten, en al helemaal niets als de buren er geen last van hebben. Daarbij komt nog eens dat jullie met meer zijn i.p.v. hij in zijn eentje. Je denk toch zeker niet dat de beheerder tegen jullie in gaat met de kans de overige verder prima huurders (ga ik van uit ;)) weg te laten gaan, door één iemand die aanpassings problemen heeft en een moeilijk type is.

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 21-02-2009 16:20 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nog los van het feit dat de klacht terecht is of niet: een huisbaas heeft geen enkele wettelijke mogelijkheid om boetes op te leggen. Als er iets in die zin in het huurcontract zou staan is dat trouwens nietig om exact dezelfde reden.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jumpman schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:19:
Muziek tussen 22.00 uur en 24:00 uur is niet echt onacceptabel met studendenten
Hangt dat niet van de gemeentelijke APV af?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Er staat in het contract wel dat het tussen 20:00 en 08:00 rustig behoort te zijn. Maar in alle redelijkheid, we zijn met 7 studenten die het goed met elkaar kunnen vinden en goede vrienden zijn die veel respect voor elkaar hebben (waar zie je het nog). De 8e persoon woont hier al 3 jaar, is lichtelijk contactgestoord, maar past steeds minder in de groep en heeft ook duidelijk uit te spreken hier geen behoefte aan te hebben.

Ik zal maandag wel even bellen omtrent de boete-regeling m.b.t. geluidsoverlast.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

anandus schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:24:
[...]
Hangt dat niet van de gemeentelijke APV af?
Word meestal in een APV geregeld ja. Over het algemeen is het zo dat je na 22:00 en vóór 07:00 idd geen onnodige (geluids)overlast mag bezorgen.

Maar je zal er idd de plaatselijke APV op na moeten slaan wat dat betreft.

En dan maakt het niet uit of het studenten, gezinnen of bejaarden zijn, een ieder heeft zich aan de lokale regels te houden.

Virussen? Scan ze hier!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 11:21

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Dan nog, als je gewoon normaal gezellig een feestje houd zonder overdreven geschreeuw heeft meneer gewoon last van aanstelleritis :)

Klinkt bijna als iemand die al moeilijk gaat doen over iemand die op NORMAAL volume zijn radio na die tijd nog aan zou hebben staan.

sudo apt-get rekt

Verwijderd

Dien een klacht in dat jullie last hebben van zijn geluidsoverlast om 7:00u 's ochtends. :P

• anandus
  • Niet online
MazeMouse schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:42:
Dan nog, als je gewoon normaal gezellig een feestje houd zonder overdreven geschreeuw heeft meneer gewoon last van aanstelleritis :)

Klinkt bijna als iemand die al moeilijk gaat doen over iemand die op NORMAAL volume zijn radio na die tijd nog aan zou hebben staan.
Helaas is NORMAAL een relatief begrip ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Jumpman
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:49:
Dien een klacht in dat jullie last hebben van zijn geluidsoverlast om 7:00u 's ochtends. :P
En dan van drie verschillen adressen. ;)

In huis, als de buren er geen last van hebben heb je helemaal niet met een APV te maken, alleen met één hinderlijk figuur als ik het zo hoor. :+

[ Voor 46% gewijzigd door Jumpman op 21-02-2009 16:53 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zoals al gezegd. Als het geluid in redelijkheid is zal imho de huurbaas niet moeilijk doen. Wil hij 7 mensen op zijn dak hebben of kiest hij voor 1 andere (zeur) huurder ? Lijkt me een logisch verhaal :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jumpman schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:52:
In huis, als de buren er geen last van hebben heb je helemaal niet met een APV te maken, alleen met één hinderlijk figuur als ik het zo hoor. :+
Alleen heeft er een buurman dus kennelijk wél last van in dit geval.... en het kan dus best zijn dat dat volgens de APV idd op die genoemde tijden niet is toegestaan.

En als hij daar over klaagt, en de APV geeft hem gelijk, dan heeft hij zeker wel een valide punt. Maar aangezien we de APV niet kennen die in de betreffende gemeente geld kan je daar op dit moment verder geen uitspraken over doen.

Virussen? Scan ze hier!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59
Kan iemand mij vertellen sinds wanneer de wil van zeven goed bevriende studenten boven de regels uitschiet? 22:00 stil is 22:00 stil als dat de regels zijn in het APV en de beheerder. Kan leuk zijn dat jullie het als studenten normaal vinden om dan nog geluid te maken maar in mijn ogen heeft dat hier niets mee te maken.

Contactgestoord of niet, die gozert heeft ook het recht op normaal woongenot, studentenflat of niet. Dit is even natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid geluid, maar als ik om 22:00 wil slapen en iemand onder mij heeft muziek aan dan ga ik mij er ook snel aan irriteren.

Maargoed, dit is natuurlijk volledig mijn persoonlijke mening ;)

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 12:06
Tsja, er staat in zijn contract dat het rustig moet zijn tussen 10 en 8. Met elkaar praten, een muziekje en af en toe wat lachen is heel normaal na tienen, helemaal in een studentenhuis. Dat zal nooit als overlast bestempeld worden, door geen politieagent, APV of huisbaas.
Mijn tip: oordopjes. Werkt perfect, zo is iedereen blij :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• FailFr8er
Sjeik schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:07:
Tsja, er staat in zijn contract dat het rustig moet zijn tussen 10 en 8. Met elkaar praten, een muziekje en af en toe wat lachen is heel normaal na tienen, helemaal in een studentenhuis. Dat zal nooit als overlast bestempeld worden, door geen politieagent, APV of huisbaas.
In mijn ogen heeft dat studentenhuis er niets mee te maken. Maar dit is volledig afhankelijk van de dikte van de muren, zo heb ik 's avonds alleen echt last (normale flat) van mijn onderburen wanneer ze met ~7 man O-) een gezellige avond hebben. Dat is ééns in de zoveel tijd niet erg maar vrijwel elke avond dan zou ik ook gaan klagen denk ik.

@ajhaverkamp

Dat dus ;)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Sjeik schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:07:
Inderdaad, als je die in keel stopt van de overlastplegers. Laten we lekker de veroorzaker aanpakken.

Overlast na 10-en? Politie bellen, die komt beoordelen of het terecht is, zal eerst waarschuwen, daarna beboeten of bv de geluidsinstallatie beslag nemen. Het is sowieso geen wet dat je tot 10 uur herrie mag maken. Enkel incidentele overlast van klussen hoef je accepteren. Of zou jij het normaal vinden om 7 dagen in de week van 8 uur 's morgen tot 22:00 in keiharde muziek van je buren te zitten? Dat mag blijkbaar volgens veel mensen?

This footer is intentionally left blank

• Sjeik
  • Laatst online: 14-11 12:06
ajhaverkamp schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:19:
[...]

Inderdaad, als je die in keel stopt van de overlastplegers. Laten we lekker de veroorzaker aanpakken.

Overlast na 10-en? Politie bellen, die komt beoordelen of het terecht is, zal eerst waarschuwen, daarna beboeten of bv de geluidsinstallatie beslag nemen. Het is sowieso geen wet dat je tot 10 uur herrie mag maken. Enkel incidentele overlast van klussen hoef je accepteren. Of zou jij het normaal vinden om 7 dagen in de week van 8 uur 's morgen tot 22:00 in keiharde muziek van je buren te zitten? Dat mag blijkbaar volgens veel mensen?
Ik woon zelf in een studentenhuis en werk van 8 tot half 5. De muur tussen mij en mijn huisgenoot is zo dun dat we elkaar kunnen horen typen. Je kunt je wel voorstellen wat ik hoor als er iemand op zijn kamer zit waar hij mee praat, alles dus. Kan ik verwachten dat hij, omdat ik om 11 uur ga slapen, ook gaat slapen zodat het stil is? Ik vind van niet. Als er moedwillig veel lawaai wordt gemaakt is het wat anders. Maar even kletsen met een huisgenoot, een film kijken of een muziekje luisteren kan ik toch niet verbieden? Het is kut dat het huis zo gehorig is, ik wil dan ook snel verhuizen.Tot die tijd zijn oordopjes mijn vriend.
Het woongenot van de ene persoon gaat niet boven het woongenot van de andere persoon. En als beide personen zich normaal gedragen (en dus niet overmatig veel lawaai maken) moet je dat, als huisgenoten helemaal, van elkaar accepteren. Er is niemand die daar iets tegen kan doen.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon eens aanbieden om te gaan luisteren in zijn woning op het moment dat er bij jullie geluid gemaakt wordt. Dit kan je ook doen door bijvoorbeeld muziek aan te zetten. Zo kun je heel makkelijk beoordelen of hij zich aanstelt of dat het echt heel gehorig is in jullie flat. :)
Verder kan noch hij noch de huisbaas een boete opleggen inderdaad.
Ook een oplossing is om hem te vragen de politie te bellen als hij overlast heeft. Dan kunnen zij goed beoordelen of het echt overlast is. :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
volgens de wet moet tussen 22:00 en 7:00 rustig zijn. je mag hier geen geluidsoverlast maken.

dat betekend muziek zacht en geen over tollig geluid maken.
de beheerder mag geen boetes opleggen aangezien hier iemand voor moet komen die de wet handhaaf.
maar hij kan wel andere sancties opleggen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• FailFr8er
Sjeik schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:36:
[...]

Ik woon zelf in een studentenhuis en werk van 8 tot half 5. De muur tussen mij en mijn huisgenoot is zo dun dat we elkaar kunnen horen typen. Je kunt je wel voorstellen wat ik hoor als er iemand op zijn kamer zit waar hij mee praat, alles dus. Kan ik verwachten dat hij, omdat ik om 11 uur ga slapen, ook gaat slapen zodat het stil is? Ik vind van niet. Als er moedwillig veel lawaai wordt gemaakt is het wat anders. Maar even kletsen met een huisgenoot, een film kijken of een muziekje luisteren kan ik toch niet verbieden? Het is kut dat het huis zo gehorig is, ik wil dan ook snel verhuizen.Tot die tijd zijn oordopjes mijn vriend.
Het woongenot van de ene persoon gaat niet boven het woongenot van de andere persoon. En als beide personen zich normaal gedragen (en dus niet overmatig veel lawaai maken) moet je dat, als huisgenoten helemaal, van elkaar accepteren. Er is niemand die daar iets tegen kan doen.
Muziek/Film kijken kan dan met koptelefoon op. Als jij besluit om na 22:00-23:00 nog besluit 'ongewoon' leefgeluid te moeten maken dan is dat jouw probleem, niet de zijne (ongewoon in de zin van los van zacht praten en zachtjes lopen etc.).

Verwijderd

To_Tall schreef op zondag 22 februari 2009 @ 10:43:
volgens de wet moet tussen 22:00 en 7:00 rustig zijn. je mag hier geen geluidsoverlast maken.

dat betekend muziek zacht en geen over tollig geluid maken.
de beheerder mag geen boetes opleggen aangezien hier iemand voor moet komen die de wet handhaaf.
maar hij kan wel andere sancties opleggen.
Welke wet is dat dan? Ik heb er ook wel eens naar gezocht, maar nooit kunnen vinden.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je huisbaas heeft geen enkele wettelijke bevoegdheden om je een boete te geven. En die kamergenoot moet niet zuren, als hij rust wilt hebben moet je niet in een studentenflat gaan wonen je weet al van te voren dat dit gebeurd en als de politie om 23/24u komt zullen zij precies hetzelfde zeggen iig dat was bij ons 2x het geval.

-edit- let wel even dat we meestal met zowat de gehele studentenflat dan wat doen op een paar mensen na dus... inclusief hem dus..

[ Voor 17% gewijzigd door Chip. op 22-02-2009 13:01 ]

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 11:21:
[...]

Welke wet is dat dan? Ik heb er ook wel eens naar gezocht, maar nooit kunnen vinden.
Wet of niet, we hebben het hier over goed fatsoen. Een boete helpt niet, een goede opvoeding wel. Op sommige wegen rijd ik te hard, daar betaal ik soms ook extra voor. Hardrijbelasting zeg maar. Als topicstarter het acceptabel vindt om zijn huisgenoten, die onderdeel zijn van zijn samenleving, uit hun slaap te houden helpt een boete niet.

Als mijn buurman nachtdienst gehad heeft ga ik ook om 11:00 uur 's morgens niet klussen.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Het is wel allemaal vaag, zonder echt feiten in dit verhaal.
Dat je 's nachts niet de stereo op 100 mag zetten en dat soort dingen is wel terecht natuurlijk, maar dat dit gebeurd is komt helemaal niet naar voren uit dit verhaal.
Misschien zit die jongen zich al vanaf af 20.00 op te vreten dat er 's avonds meerdere mensen met elkaar gaan praten, dat hij daardoor niet zou kunnen gaan slapen, wat er dan op neer komt dat hij dus niet kan slapen, terwijl de rest gewoon zit te kletsen.
Dan kun je zeggen, ja volgens APV moet je vanaf 22.00 stil zijn, maar dan moet het wel "echt" overlast zijn. En als maar één iemand er last van heeft, hoeft het dus niet persé overlast te zijn lijkt mij. Want dan zou niemand meer na 22.00 op straat mogen, want autorijden is dan al overlast natuurlijk.

Waarom? Omdat het kan!!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:56:
[...]

Alleen heeft er een buurman dus kennelijk wél last van in dit geval.... en het kan dus best zijn dat dat volgens de APV idd op die genoemde tijden niet is toegestaan.

En als hij daar over klaagt, en de APV geeft hem gelijk, dan heeft hij zeker wel een valide punt. Maar aangezien we de APV niet kennen die in de betreffende gemeente geld kan je daar op dit moment verder geen uitspraken over doen.
Alleen is het geen buurman maar een huisgenoot. En heeft de APV er dus niets mee te maken.
Red Nalie schreef op zondag 22 februari 2009 @ 09:32:
Kan iemand mij vertellen sinds wanneer de wil van zeven goed bevriende studenten boven de regels uitschiet? 22:00 stil is 22:00 stil als dat de regels zijn in het APV en de beheerder. Kan leuk zijn dat jullie het als studenten normaal vinden om dan nog geluid te maken maar in mijn ogen heeft dat hier niets mee te maken.

Contactgestoord of niet, die gozert heeft ook het recht op normaal woongenot, studentenflat of niet. Dit is even natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid geluid, maar als ik om 22:00 wil slapen en iemand onder mij heeft muziek aan dan ga ik mij er ook snel aan irriteren.
Als je bij 7 andere jongens in één huis gaat wonen kun je er natuurlijk donder op zeggen dat er wel eens na 10 uur 's avonds geluid in huis is. Niet zo heel slim om te doen dus als je elke dag om 7 uur 's ochtends op moet en blijkbaar licht slaapt.

[ Voor 44% gewijzigd door Cocytus op 22-02-2009 13:46 ]

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Houd toch op met APV's, boete's en wetten. Er is vast geen wet die je verbied door een plas te crossen als er iemand op de bus staat te wachten.

Fatsoenlijk is anders!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Kon die 8e persoon toen hij door het 'geluidsoverlast' wakker werd gehouden, niet even tegen de rest zeggen: Jongens, kunnen jullie even iets stiller zijn?

Huilie doen bij de beheerder vind ik een zwakte. Ook van de beheerder trouwens, die kan ook wel zeggen: spreek ze de volgende keer even aan

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• bolleh
  • Laatst online: 06:58
Testert schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:45:
Houd toch op met APV's, boete's en wetten. Er is vast geen wet die je verbied door een plas te crossen als er iemand op de bus staat te wachten.

Fatsoenlijk is anders!
Fatsoen moet van 2 kanten komen. De klager uit de TS lijkt mij typisch zo'n figuur die bij elke muizenscheet al loopt te janken over overlast, dat is ook niet fatsoenlijk. Om het maar niet te hebben over het feit dat je op dat moment ook gewoon naar die jongens toe kan lopen en vragen of het wat zachter kan omdat je probeert te slapen.

Maar nee, meneer gaat in zn bed liggen frustreren en gaat dreigen met mogelijke boetes van de huisbaas :+

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
Ok, een beetje tegengas om het in perspectief te zien :)

Dus normaal is het wel stil rond 22:00? Maar deze keer dan niet. Ik stel me voor dat hier geen overleg over is geweest, anders had je huisgenoot zich waarschijnlijk redelijker opgesteld. Ik zou me er ook aan irriteren als m'n buren onaangekondigd een feestje gingen bouwen door de weeks. Redelijk vergelijkbaar met het gelal van 7 man en een WC die waarschijnlijk meer bezet was dan niet.

De enige oplossing is denk ik dat hij dan maar verkast, omdat er van wederzijds begrip weinig sprake lijkt te zijn, en jullie toch in de meerderheid zijn.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
[...]

Artikel 431 Van het Wetboek strafrecht.

Hierop kan een geldboeten worden uitgeschreven :)
Wetboek van Strafrecht

Derde Boek Overtredingen
Titel II Overtredingen betreffende de openbare orde
Artikel 431

Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.
Hiervoor moet dit wel door een BOA worden vastgesteld ;) dus kamer genoot moet politie bellen. Die kan hiervoor komen en jou een boete geven.

ook een leuk artikel :)
http://huis-en-tuin.infon...n-wat-mag-en-wat-kan.html

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 22-02-2009 17:01 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Aikon
  • Niet online
Als je rust wilt moet je niet in een studentenflat gaan wonen. Dat is toch simpel? Ik zou gewoon m'n best doen rustig te zijn na 22u en nog wat meer m'n best na 23u, maar meer ook niet. Zeker als meneer aangeeft niet in de groep te willen horen, moet meneer ook niet verwachten dat dezelfde groep met hem rekening gaat houden.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Aikon schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:25:
Als je rust wilt moet je niet in een studentenflat gaan wonen. Dat is toch simpel? Ik zou gewoon m'n best doen rustig te zijn na 22u en nog wat meer m'n best na 23u, maar meer ook niet. Zeker als meneer aangeeft niet in de groep te willen horen, moet meneer ook niet verwachten dat dezelfde groep met hem rekening gaat houden.
Sorry dat ik 't zeg, maar irritant volk met een optiek als deze is net de reden waarom ik nooit permanent in een studentenwoning heb gezeten. Er zijn altijd idioten die zich om half 5 's morgens laten invallen om met een saxofoon te oefenen en omgekeerd malloten die flessen bier om moeten kegelen om 1 uur. Het is toch iets wat onder common sense valt dat tussen 12 en 7 mensen een poging doen tot slapen. Dat er studenten zijn die misschien de dag erop wel iets belangrijks hebben? Maar blijkbaar hoef je 'van de groep' niet te verwachten dat ze ergens rekening mee houden. Deze groep mag blij zijn dat het individu niet weet wat de regeltjes zijn en hoe hij er iets mee kan aanvangen.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
To_Tall schreef op zondag 22 februari 2009 @ 16:58:
Artikel 431 Van het Wetboek strafrecht.

Hierop kan een geldboeten worden uitgeschreven :)
Mooie smiley maar er staat toch echt geen tijdstip in artikel 431. Die "22:00 tot 07:00" is een urban myth die hooguit in een enkele verdwaalde APV's genoemd staat.

Natuurlijk is het een kwestie van fatsoen maar zodra boetes in beeld komen is het wel degelijk van belang wat voor harde afspraken en wetten er zijn.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, ik ben van mening dat je _binnen een woning_ niet kan verwachten dat het stil is voor een uurtje of 12. Dat om je om 23:00 geen last meer wilt hebben van je buurman lijkt me logisch, maar daar zitten als het goed is dan ook dusdanige muren tussen dat als hij normale dingen doet, jij niets hoort.

Binnen een woning zijn de muren vaak zodanig dat op een normale manier een drankje drinken met een rustig muziekje met wat vrienden al overlast kan geven bij slaapkamers. Ik geloof ook best dat het dan moeilijker is om in slaap te vallen, maar dat betekent niet dat het daarmee onredelijk wordt. Als je de keuze hebt gemaakt om in een onzelfstandige woonruimte te gaan wonen dat moet je accepteren dat de normen voor overlast iets ruimer liggen dan als je in een zelfstandige woonruimte woont. Saxofoonoefeningen om 2:00, of misschien zelfs na 22:00 uur als dat de huisregels zijn, hoef je natuurlijk nog steeds niet te accepteren, maar gewoon huiskamer-borrel-geluid om 23:00 lijkt me iets dat erbij hoort :)

[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 23-02-2009 00:30 ]

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-11 22:22
Hebben jullie een huisoudste oid? Zo ja laat de huisoudste eens met hem in gesprek gaan, evt van te voren afspreken (zodat hij ook niet overvallen wordt). Evt met nog iemand erbij, bij voorkeur iemand die het beste overweg kan met hem. Probeer iig te voorkomen dat hij zich aangevallen gaat voelen oid. Je moet dan ook niet aankomen met van je moet niet zo zeuren oid. Kom met een constructieve meedenkende aanpak, zeker als jullie vaker gezamenlijk indrinken of voetbal/films kijken oid. Bied aan om de deuren zoveel mogelijk dicht te houden. En anders idd oordopjes proberen, zeker als hij om half tien al wil slapen (dan kun je niet verwachten dat het muisstil is in huis).
Houd er ook rekening mee dat als je al wat gedronken hebt je vaak luider praat en doet dan je zelf inschat. Misschien dachten jullie wel dat jullie nog relatief rustig waren, maar maakten jullie met z'n 7en best wel wat geluid.

Daarnaast is idd even langs de beheerder langsgaan met jullie kant van het verhaal ook handig. Dat is ook een geijkte taak voor de huisoudste lijkt me en het toont ook naar de beheerder aan dat jullie de klacht van jullie huisgenoot wel serieus behandelen.

Moet wel zeggen dat als hij echt na 1x geluidsoverlast meteen naar de beheerder gaat het idd wel wat zeurderig klinkt. Heeft ie nooit eerder bij jullie geklaagd over geluid ´s avonds?

Het geval in studentenhuizen is dat je met z'n allen moet samenleven. Als je allemaal gewoon met elkaar omgaat gaat dat prima. Echter als er een of meerdere personen buiten de groep vallen of zich er buiten plaatsen is dat vaak een katalysator voor het vergroten van kleine ergernissen (van beide kanten). Dat kan gaan van net iets te veel geluid maken 's avonds, haren in het doucheputje, niet of slecht afwassen, rare etensluchtjes, etc.
En tja als je er niet tegen kunt dat er wel eens wat geluid 's avonds is, of dat het wat vies of onopgeruimd is, dan kun je beter niet in een studentenhuis gaan wonen. Dat betekent niet dat je dan maar gelal in het huis na het stappen, een teringbende in de keuken, ranzige douches/wc's allemaal fantastisch moet vinden. Echter dat soort zaken kun je prima gewoon bespreken met je huisgenoten, als de sfeer in huis goed is willen mensen ook wel hun best doen om afspraken te respecteren.

[ Voor 24% gewijzigd door Sassie op 23-02-2009 21:11 ]

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik snap niet waarom zo'n moeilijk figuur in een studentenhuis gaat wonen. Zoals het er na uit ziet zal hij nog wel vaker gaan klagen over jullie. Misschien toch maar eens een gesprek met hem aangaan en proberen uit te leggen dan stilte na 22:00 nogal onrealistisch is in een studentenhuis? Hij moet zijn verwachting gaan bijstellen anders word het een hele vervelende periode voor hem.

Ik ben overigens zelf zo'n moeilijk figuur, ik zou nevernooitniet in een studentenhuis gaan wonen :p

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Aikon
  • Niet online
n4m3l355 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:36:
[...]

Sorry dat ik 't zeg, maar irritant volk met een optiek als deze is net de reden waarom ik nooit permanent in een studentenwoning heb gezeten. Er zijn altijd idioten die zich om half 5 's morgens laten invallen om met een saxofoon te oefenen en omgekeerd malloten die flessen bier om moeten kegelen om 1 uur. Het is toch iets wat onder common sense valt dat tussen 12 en 7 mensen een poging doen tot slapen. Dat er studenten zijn die misschien de dag erop wel iets belangrijks hebben? Maar blijkbaar hoef je 'van de groep' niet te verwachten dat ze ergens rekening mee houden. Deze groep mag blij zijn dat het individu niet weet wat de regeltjes zijn en hoe hij er iets mee kan aanvangen.
Daarom heb ik ook nooit in een studentenwoning gewoond ;)

Verwijderd

[...]

Staat in de meeste APV's.

Een verhuurder heeft in de regel geen bevoegdheid om een boete op te kleggen bij overlast (ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord). Ik betwijfel ook of hij dat zou mogen als het wel in de huurovereenkomst is opgenomen. Lijkt me nogal het risico van misbruik in het leven roepen. En wie gaat dan bepalen of die boete terecht is? Moet je uiteindelijk over elke boete procederen.

Er zullen vast huisbazen zijn die het in hun zelfgeschreven huurovereenkomstjes opnemen, maar ik denk niet dat het wettelijk is toegestaan.

Iets heel anders is natuurlijk dat het gewoon asociaal is om 's avonds laat (en dat is voor mij na 22.00) herrie te maken dan wel muziek te gaan luisteren. Gewoon stil zijn, niet schreeuwen, niet met zijn allen muziek luisteren. Dan ga je maar in de kroeg zitten, of bij die ene maat van je die wél zelfstandige woonruimte heeft dan wel bij wie alle huisgenoten toevallig even bij hun ouders zijn.

Dit soort 'klein leed' zie je in alle studentenhuizen. Mijn vriendin had er twee huizen terug ook heel veel last van. Doe je zelf een gruwelijk moeilijke studie, zitten er een paar van die HBO MER-kleuters in de kamer náást je die met hun twee contacturen per week elke dag tot 03.00 op kunnen blijven. Leuk is dat...

Verwijderd

Rob schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:57:
Kon die 8e persoon toen hij door het 'geluidsoverlast' wakker werd gehouden, niet even tegen de rest zeggen: Jongens, kunnen jullie even iets stiller zijn?

Huilie doen bij de beheerder vind ik een zwakte. Ook van de beheerder trouwens, die kan ook wel zeggen: spreek ze de volgende keer even aan
Ik ken de situatie niet maar wellicht is dat al het geval geweest.. too many times gevraagd, geen resultaat. Iedereen heeft schijt aan elkaar en het gebeurd dus ook niet.

Een beheerder die jou het contract levert is ook verantwoordelijk voor een rustig woongenot. Dat is dus ook geen muziekoverlast na 22:00 meer.

En tell me all about it, ik leef op het moment ook in een studentenwoning waarbij we 1 huisgenoot hebben die het vaak genoeg erg fraai weet te maken. De politie bellen in je eigen huis is dan ook geen vreemd iets hier.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Boete oplegging heb ik ook nog nooit van gehoord, sinds 92 is het echter wel mogelijk voor een beheerder om de student zijn contract te beeindigen indien er sprake is van overlast (mits dit in zijn overeenkomst is opgenomen). Ik heb echter ook hier nog nooit van gehoord dat deze mogelijkheid vaak wordt toegepast.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

n4m3l355 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:36:
[...]

Natuurlijk moeten er weer extreme voorbeelden bijgehaald worden. TS zegt toch duidelijk dat ze om twaalf uur al weg waren? Dat betekent dat er om één uur geen bierflessen omgegooid werden (want behalve de zeikerd was niemand thuis om die tijd), en om half vijf was het enige geluid dat in huis was te horen het gesnurk van acht studenten.

Maar natúúrlijk, alle studenten die in een studentenhuis wonen houden géén rekening met huisgenoten, dream on.

Ik heb ook zo'n huisgenoot als de TS. Hij vindt het ook nodig om pisnijdig te worden als we om twee over tien nog bij mij op de kamer zitten en geluid maken. Als ik een film zit te kijken rond die tijd en er lacht iemand, kan je gebonk op de muur verwachten.

Dat hij zelf om zes uur als een dolle olifant de trap afstampt en vervolgens met z'n half lekke uitlaat de halve straat wakkerscootert schijnt hem niet te boeien.

Het siert de klager uit de TS ook dat hij naar de huisbaas is gestapt zonder even aan te kloppen of het zachter mag.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 23-02-2009 15:16 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
CodeCaster schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:15:
[...]
Het siert de klager uit de TS ook dat hij naar de huisbaas is gestapt zonder even aan te kloppen of het zachter mag.
Tja, eens is de maat vol...
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:03:
Momenteel woon ik in een studentenflat en studeer ik. In totaal zijn we met 8 mensen. Een kamergenoot van mij gaat altijd slapen om 10 uur en wil dat we vanaf dan rustig zijn. Dat zijn we normaal ook altijd, maar hij is het type persoon dat erg moeilijk kan doen.

Er beginnen steeds meer conflicten te ontstaan de laatste tijd. Zoals ook deze donderdag. We hadden deze week besloten samen te gaan stappen en zijn gaan indrinken thuis om vervolgens om 12 uur naar de stad te gaan.
Oftewel het klinkt mij niet in de oren alsof het een eenmalig iets is dat indrinken, de huisgenoot heeft al eens kenbaar gemaakt dat hij om 10 uur gaat slapen, dan lijkt het me wel redelijk om daar enigszins rekening mee te houden.

Alle ideeen van je moet niet in een studentenhuis gaan zitten als je niet tegen een beetje overlast kan vind ik simpelweg te gek voor woorden, er zijn meer redenen om in een studentenhuis te gaan zitten dan alleen maar feesten, sommige mensen willen ook gewoon studeren en zitten vanwege de financien in een studentenhuis.

Een beetje rekening met elkaar houden is blijkbaar te veel gevraagd?

@TS : Hebben jullie wel aan die huisgenoot meegedeeld dat jullie gingen indrinken zodat hij oordopjes had kunnen indoen oid. of was het gewoon iets wat spontaan opkwam waardoor je huisgenoot gewoon even geconfronteerd werd met overlast? Imho kan dit namelijk redelijk wat veranderen aan het verhaal...

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik duidelijk maken dat wij slechts 1 a 2x per maand gaan indrinken om de stad in te gaan. En weliswaar ben ik nog maar 21, gedachten dat hier 5x per week gedronken wordt en dat wij 's nachts op zijn deur bonken om hem wakker te maken, dat gebeurt echt niet. Wij respecteren zijn wensen. Ironisch genoeg was hij een jaar geleden nog student en maakte een andere kamergenoot die werkte weleens 's nachts wakker door bijvoorbeeld te bonken op te deuren en hij vervolgens hard lachen, waarop die kamergenoot weleens boos de kamer uit stormde. Die kamergenoot woont hier inmiddels niet meer, hij had ook al een full-time baan, dus dat was erg begrijpelijk.

Vanmiddag heb ik even even achteraan gebeld. Ze zeggen dat ze er inderdaad boetes voor kunnen uitdelen en dat ik de regels moet teruglezen in het regelement dat ik heb gekregen.

Het begint inderdaad wel een enorme zeurpiet te worden. Zelf werk ik ook gewoon, maar hij heeft totaal geen behoefte om ook maar het minste respect voor ons te tonen. Schoonmaakschema's worden geweigerd e.d., weinig sociaal contact, boos worden om rare dingen.

We zien het allemaal wel gebeuren. Het is alleen jammer dat je zo'n persoon in je studentenflat hebt wonen, terwijl je de rest allemaal zo mag.

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een tijdje met "beheerders" van studentenflats gewerkt, en boetes zijn 9 van de 10 keer bangmakerij.

Ik zou eens kijken of je iemand "boven" de beheerder kunt contacteren en vragen hoe de vork in de steel zit, of er boetebedragen zijn vastgesteld, hoe de uitvoering is, etc. Grote kans dat ze er niets van weten, dat boetes niet kunnen en dat de beheerder op de vingers wordt getikt.

De boetes die onze beheerder uitdeelde hadden te maken met schoonmaak kosten. 150 euro als de gang volgende week nog steeds een zwijnenstal was. Die 150 euro ging dan dus naar het schoonmaakbedrijf die het voor ons moest schoonmaken.

In het geval van geluidsoverlast is er geen doel voor het geld. De woningstichting kan het niet zomaar houden, want dat is een onrechtmatige huurverhoging. Daarom denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.

De enige "juiste" manier voor de woningstichting is de herriemakers "eruit" zetten, maar die stap heb ik ze nooit zien nemen. Zelfs niet met studenten die vuurwerk afstaken, banken van hoge balkons naar beneden gooiden etc.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij is er pas sprake van geluidsoverlast als de klacht gegrond is, en dus niet wanneer er een bepaald persoon last van heeft. Want anders is echt het hek van de dam, en gaan mensen maar doelloos wat lopen zeiken, als het ze even niet aanstaat.

Dus zoals TS en zijn vrienden met zn allen klagen dat huisgenoot zo vroeg opstaat terwijl zij nog brak in bed lagen bijv.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even een goed gesprek met de persoon gehad met het verhaal van beide kanten. Hij heeft zich er al uitgebreid in verdiept en contact met de beheerder gehad die deze week zou langskomen volgens hem met een officiële waarschuwing en we zien vanzelf wel wat er gaat gebeuren.

Hij zegt dat het voornamelijk om één persoon gaat, waar ik het ook niet mee eens ben, aangezien zij allebei wat koppiger zijn en dat veroorzaakt soms conflicten.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen, hij is in ieder geval zeker van zijn zaak dat er al snel een boete aan kan komen. Mijn antwoord was dat ik begrijp dat hij rust wilt, maar dat ik vind dat hij overdrijft en nog een paar andere relevante dingen. Hij doet alsof er een boete voor het huis, behalve hem, zit aan te komen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:56:
Graag zou ik duidelijk maken dat wij slechts 1 a 2x per maand gaan indrinken om de stad in te gaan. En weliswaar ben ik nog maar 21, gedachten dat hier 5x per week gedronken wordt en dat wij 's nachts op zijn deur bonken om hem wakker te maken, dat gebeurt echt niet. Wij respecteren zijn wensen.
1 a 2x per maand indrinken op 20 werkdagen is nog steeds 5 of 10% overlast avonden, imho nog redelijk veel maar ok.
Ironisch genoeg was hij een jaar geleden nog student en maakte een andere kamergenoot die werkte weleens 's nachts wakker door bijvoorbeeld te bonken op te deuren en hij vervolgens hard lachen, waarop die kamergenoot weleens boos de kamer uit stormde. Die kamergenoot woont hier inmiddels niet meer, hij had ook al een full-time baan, dus dat was erg begrijpelijk.
Tja, dubbel gevoel heb ik hierbij, in theorie zou ik zeggen totaal niet relevant. Hij heeft nu nog steeds overlast van jullie. Overlast = overlast ongeacht het verleden van iemand.
In de praktijk zou ik het ook raar vinden als iemand een jaar geleden iets zelf deed en het nu opeens hardgrondig afkeurt omdat hij het zelf niet meer doet, beetje hypocriet etc.
Maar hypocriet gedrag verandert niets aan algemeen beschaafde omgangsnormen, dus zeg het in het vervolg gewoon tegen hem als je gaat indrinken ( uit het geen antwoord geven op de vraag concludeer ik dat het niet gezegd is tegen de huisgenoot ), zodat je hem de mogelijkheid biedt om mee te doen, oordopjes in te doen / valium te slikken of iets dergelijks in plaats van dat je hem overvalt met een zooitje overlast.
Vanmiddag heb ik even even achteraan gebeld. Ze zeggen dat ze er inderdaad boetes voor kunnen uitdelen en dat ik de regels moet teruglezen in het regelement dat ik heb gekregen.
Imho eerst de regelementen teruglezen, want dit klinkt gewoon als standaard b*llshit. Of ze kunnen zeggen waar het staat of ze spreken vanuit gevoel en niet vanuit de regelementen, en voor boetes is iets meer dan gevoel noodzakelijk.
We zien het allemaal wel gebeuren. Het is alleen jammer dat je zo'n persoon in je studentenflat hebt wonen, terwijl je de rest allemaal zo mag.
Welcome to the real life where you get to interact with people you don't 100% like
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:54:
Ik heb net even een goed gesprek met de persoon gehad met het verhaal van beide kanten. Hij heeft zich er al uitgebreid in verdiept en contact met de beheerder gehad die deze week zou langskomen volgens hem met een officiële waarschuwing en we zien vanzelf wel wat er gaat gebeuren.
Interpreteer ik het dan goed als ik zeg dat dit niet de eerste keer is dat deze persoon zich eraan ergert? Het feit dat hij zich erin verdiept heeft etc.
Hij zegt dat het voornamelijk om één persoon gaat, waar ik het ook niet mee eens ben, aangezien zij allebei wat koppiger zijn en dat veroorzaakt soms conflicten.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen, hij is in ieder geval zeker van zijn zaak dat er al snel een boete aan kan komen. Mijn antwoord was dat ik begrijp dat hij rust wilt, maar dat ik vind dat hij overdrijft en nog een paar andere relevante dingen. Hij doet alsof er een boete voor het huis, behalve hem, zit aan te komen.
Tja, een boete voor het huis zonder hem lijkt me sowieso al onrechtmatig. Of het huis krijgt een boete of bepaalde personen krijgen een boete ( of de huisbaas die boete mag uitdelen is nog twijfelachtiger maar ok ).
Je kan afaik geen boete uitdelen aan een groep minus 1 persoon.

Imho komen er of 7 boetes ( waardoor het hem opeens niet meer om 1 persoon gaat maar om jullie allemaal ) of er komt 1 boete voor het huis en dan mag hij als medebewoner net zo hard meebetalen als de rest.

[ Voor 24% gewijzigd door Gomez12 op 23-02-2009 23:58 ]

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

Testert schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:45:

Fatsoenlijk is anders!
Die wet is er wel, valt namelijk onder mishandeling:

Eenvoudige mishandeling (art. 300 WvS)

Opzettelijk pijn of letsel veroorzaken (onder opzet valt ook het mogelijkheidsbewustzijn) . Onder pijn wordt mede verstaan een min of meer hevig onaangename lichamelijke gewaarwording (bijv. een flinke klap). Aan mishandeling wordt opzettelijke benadeling van de gezondheid gelijkgesteld (bijv. opzettelijk bedorven etenswaren verstrekken).

Jij bezorgt de ander een nat pak en een hevige onaangename lichamelijke gewaarwording dus jij gaat ook "nat".

http://yor.minitroopers.com

Pagina: 1