[Windows 7] Slecht geluid op laptop door koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
Hopelijk heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt in Vista/7.

Even mijn verhaaltje in chronologische volgorde.

Ik heb Windows 7 geïnstalleerd op mijn Toshiba Satellite Pro U400. Windows pakte automatisch een driver voor mijn geluid, namelijk een "High Definition Audio Device" driver. Werkte prima totdat ik er een koptelefoon bij pakte en opmerkte dat er geen geluid door kwam, maar wel gewoon door de speakers bleef door spelen.

Na een bezoekje aan de Toshiba website kwam ik in het bezit van een Audio driver voor Vista. Driver had ik geïnstalleerd en kwam te staan als "Conexant High Definition SmartAudio 221" in de Device Manager. Geluid door de speakers werkte, en was zelfs wat beter daar waar de standaard Windows 7 audio driver een beetje zacht was. Speakers gaan ook netjes uit wanneer je de koptelefoon er in steekt. Maar nu komt het vervelende.

Het geluid door de koptelefoon is echt super hard! Zelfs bij 25% is het nog maar nét aan te horen. Jammer is dit niet het enigste want er zit namelijk ook een hele harde ruis door heen en ook de luide momenten in muziek en spraak kraken. Er zit ook een microfoon op de laptop welke ik uit heb gezet, maar geen verandering. Overigs heeft mijn laptop geen line-in. Ik heb een hele tijd met de instellingen lopen vogelen maar niks heeft tot nu toe baat gehad. Het ruis veranderd niet van volume wanneer ik het volume harder of zachter zet. Maar het ruis gaat wel uit wanneer ik het volume op mute zet :?. Het lijkt alsof er ergens een soort Master Volume op driver niveau is dat gewoon te ver open staat.

Ik heb zelf wat oudere drivers geprobeerd te installeren voor de "Conexant SmartAudio 221" maar geen verandering tegen gekomen. Ook een search op Google vind ik geen soortgelijke problemen en ook geen Windows 7 driver o.i.d. Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat graag. A.u.b. geen reacties als, "Windows 7 is beta en daarom mag je niet zeuren etc" daar heb ik uiteraard niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-08 21:48
zelfde probleem gehad met mijn asus barebone laptop, gelukkig voor het installen er een image van gemaakt en die snel weer terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Het geluid door de koptelefoon is echt super hard! Zelfs bij 25% is het nog maar nét aan te horen."

Ik neem aan dat je zacht bedoeld? :') Of bedoel je dat het net aan om aan te horen is..

Weet je zeker dat die 4.36 driver de laatste is voor je HD chippie.. als ik google..

http://lmgtfy.com/?q=Conexant+hd+download+4.8

Volgens mij is 4.8 de laatste serie

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Voor zover ik weet is dit een bekend probleem bij Windows 7.
Ik heb een desktop met een Audigy 2 ZS en ik had hier standaard ook last van. Ik moet mijn versterker zowat vol open zetten om ook maar iets te horen. Het blijkt inderdaad iets met drivers te maken te hebben.

Ik heb het opgelost door de nieuwste vista drivers voor mijn kaart te downloaden. Ik moet wel zeggen dat het nu soms nog wel voorkomt. Het rare is dat het probleem dan op te lossen is door mijn media player even opnieuw op te starten? Heeft iemand hier dus misschien een betere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:05:
"Het geluid door de koptelefoon is echt super hard! Zelfs bij 25% is het nog maar nét aan te horen."

Ik neem aan dat je zacht bedoeld? :') Of bedoel je dat het net aan om aan te horen is..

Weet je zeker dat die 4.36 driver de laatste is voor je HD chippie.. als ik google..

http://lmgtfy.com/?q=Conexant+hd+download+4.8

Volgens mij is 4.8 de laatste serie
Hmm. Ik zal zo even die driver bekijken. Ik bedoel echt dat het geluid hard is door de koptelefoon. Met 25% volume bedoel ik dat dit volume nog maar net mijn trommelvliezen in tact houdt en het nog een beetje verstaan baar is;(. Als ik het geluid enigzins hard zet dan kraakt het en doet het pijn aan mn oren :9.

Overigens gaat de ruis "aan" wanneer ik een app start met audio. Bijvoorbeeld bij het afspelen van een Youtube video is de ruis aanwezig. Ook op pauze of als de video gestopt is. Pas wanneer ik Firefox dan weer sluit stopt het ruis weer. Dit ook bij media player etc.

------------

Die driver is voor een andere chip. Mijn chip is CX20561 en driver versie 4.36.10.0 Ik kan zelf geen nieuwere driver vinden. Kom bijna alleen maar op die stomme driver sites met verouderde drivers.

[ Voor 23% gewijzigd door ndsc op 22-02-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Ik zou het zelf tijdelijk kunnen fixen door zeg maar de master volume, dus echt op driver niveau voordat windows er aan zit, aan te kunnen passen. Daardoor kan ik de ruis naar beneden halen en is het volume gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik je aanraad is om device manager te openen, de driver die je nu hebt te uninstallen, als het systeem dan vraagt om de driver bestanden van het systeem te verwijderen, kies je 'ja'

vervolgens (mischien dat je even opnieuw moet opstarten) dubbelklik je op het apparaat in de devicemanager, en kies je voor install/update driver, en dan 'use windows update'

Microsoft heeft in hun 'online driver repoistory' nieuwere drivers staan dan die bij de beta zitten, jammer genoeg ook wat oudere! Maar ik denk wel dat dit het proberen waard is, mocht het dan zou zijn dat je nog steeds geen goede driver hebt, moet je maar even in de 'windows update catalog' kijken (google), daar staan ook weer andere drivers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
Bedankt iedereen voor de tips en het meedenken. Ik ben er achter gekomen dat dit een hardware error is gezien het feit dat ik precies hetzelfde ervaar in Vista en XP. XP gebruikt een volledig andere driver en stuit op dezelfde problemen.

Ik heb geen zin om hem retour te sturen of te laten maken. Wordt dus kijken naar een externe X-Fi o.i.d.
Pagina: 1