Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XP map delen -> machtigingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Ik wil graag een map delen in Windows XP Prof. Nu gaat dat zonder problemen, maar ik wil graag dat de map alleen voor bepaalde computers gedeeld is.

Hoe kan ik dit bereiken?

Ik heb 'eenvoudig delen' uitgeschakeld en onder 'machtigingen' gekeken of ik de computer waar ik het mee wil delen kon vinden in het dialoog 'Gebruikers of Locaties selecteren'. Dit lukte niet, ik zie alleen mijn XP systeem.

De computers zitten beiden in dezelfde werkgroep.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 11:14:
Ik heb 'eenvoudig delen' uitgeschakeld en onder 'machtigingen' gekeken of ik de computer waar ik het mee wil delen kon vinden in het dialoog 'Gebruikers of Locaties selecteren'. Dit lukte niet, ik zie alleen mijn XP systeem.

De computers zitten beiden in dezelfde werkgroep.
Dat gaat niet, omdat je in een werkgroep alleen maar de lokale database met accounts hebt.
Per PC.

De ene XP machine 'weet' dus niks van de accounts (ook de machine/pc account) van de andere XP PC.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Machtigingen zijn op gebruikersniveau, niet op computerniveau. Geef gewoon machtigingen aan bepaalde gebruikers, ongeachte de PC waarop ze werken. Die gebruikers moeten dan wel bestaan zowel op de delende PC.

Op computerniveau rechten toekennen is wel mogelijk met policies via Active Directory, maar ik denk niet dat je netwerk zo groot is dat je daar gebruik van maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door YellowOnline op 21-02-2009 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat dus inhoudt dat ik op Vista een nieuw account maak (ik gebruik nu dezelfde accountnamen), en vervolgens dezelfde accountnaam in XP toevoeg bij machtigingen?

Ik vind dit wel een klein beetje raar, heb het gevoel dat dit tot de basisfunctionaliteit van een OS hoort, of zit ik mis?!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 11:24:

Ik vind dit wel een klein beetje raar, heb het gevoel dat dit tot de basisfunctionaliteit van een OS hoort, of zit ik mis?!
Het zit er ook wel in (filtering op basis van groepen - en daar kun je ook computers in zetten) alleen is dat niet mogelijk in een werkgroep.

Wel in een Domain, dat is een ander security model.
Een SAMBA domain kan dat dus ook bijvoorbeeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Wat dus inhoudt dat ik op Vista een nieuw account maak (ik gebruik nu dezelfde accountnamen), en vervolgens dezelfde accountnaam in XP toevoeg bij machtigingen?
Zie dat je op beide PCs dezelfde username en hetzelfde wachtwoord hebt en geef enkel aan die username machtigingen. Dat is de gemakkelijkste oplossing.
Zie alt-92

Verwijderd

Topicstarter
YellowOnline schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 11:31:
Zie dat je op beide PCs dezelfde username en hetzelfde wachtwoord hebt en geef enkel aan die username machtigingen. Dat is de gemakkelijkste oplossing.
Je hebt gelijk, dit is de gemakkelijkste oplossing. Ik heb het even snel getest door m'n wachtwoord te veranderen, ik kreeg toen geen toegang meer tot de map.

Bedankt voor jullie reacties!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor wat meer achtergrondinfo hoe dat nou precies zit met werkgroepen en het benaderen van gedeelde mappen en printers tussen die PCs:

Een werkgroep is de verzamelnaam waar Windows PCs en andere machines die SMB 'praten' elkaar kunnen zien in een Windows Netwerkomgeving zoals je die in de verkenner ziet.

De PC's zelf houden allemaal hun eigen database met accounts bij (de SAM) en die zijn onderling niet uitwisselbaar:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VOFDzrjuSDdnGyZbqVTJ5Qiq/full.png

Als je in een werkgroep dus printers en mappen wil delen dan moet je vanaf een andere computer altijd inloggegevens meezenden die die PC ook kent (want die gegevens worden niet onderling uitgewisseld).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8nKqtaDzhWt5PJtm51H8IyZ/full.png

De uitzondering op die situatie is het 'Eenvoudig delen van bestanden' in XP en hoger, daar wordt dan de Gast account gebruikt die op alle PCs dan aan moet staan.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Als toevoeging op alt-92: het verschil met een domein is dat daar de accounts centraal bijgehouden worden. Zodra een gebruiker op gelijk welke PC aanlogt wordt in de centrale databse gekeken of die user bestaat en, zo ja, wat zijn rechten zijn.

In mijn eerder vernoemde oplossing is de database identiek op beide computers, waardoor je van de ene op de andere kan en vica versa; aangezien de 'server' (de PC met de gesharede map) de logingegevens van de 'client' (de PC waarvan je toegang wil) gewoon in zijn eigen database heeft zitten.
Pagina: 1