geluid van toetsenbord wegfilteren uit bestand

Pagina: 1
Acties:

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
Beste allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik heb een geluidsbestand dat opgenomen is via een computer. Dit is voor mij een erg belangrijk bestand, het probleem is, waarschijnlijk is het opgenomen met een ingebouwde microfoon van een laptop en werd er tijdens het opnemen ook op die laptop getypt. Het enige wat je dus hoort is het typen en op de achtergrond hoor je dat er gesproken wordt, maar niet wat.

Ik moet weten wat er wordt gezegd op de achtergrond. Ik moet dus het geluid van het toetsenbord wegfilteren. Ik heb het programma goldwave gedownload maar ik heb absoluut geen idee hoe het werkt. Ik heb er mee zitten frutselen en het af en toe hoor ik een verbetering, ik kan het woord: 'misschien' en 'af en toe' horen, maar ik moet alles kunnen horen.

Weet iemand hoe ik zo een hard geluid van het typen weg kan halen? (ik heb noise reduction al geprobeerd, dit helpt een beetje maar niet veel.

Alvast bedankt

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Ik vrees dat dat onmogelijk is. Filters zijn meestal van het type die bijv een lage bromtoon uit een geluidsbestand kunnen filteren, omdat het gewenste geluid hoger van frequentie is. Wanneer het stoorgeluid te luid is en te breedbandig, drukt het de rest zo weg dat het onverstaanbaar wordt en ook niet meer hersteld kan worden.

Een beetje te vergelijken met wanneer iemand met een 10% transparante brush over een plaatje kladdert in photoshop. Dat kun je er ook niet zomaar even uitfilteren, waardoor weer helemaal duidelijk wordt wat er onder de digitale graffiti zit.

_██_
(ಠ_ృ)

• Mathieuh
Weet je ook niet of het mogelijk is om het stoorgeluid (het getyp) niet helemaal weg te filteren maar zachter te maken zodat de stemmen beter naar voren komen? of natuurlijk andersom dat alleen de stemmen luider worden?

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Ik zou deze tutorial even bekijken. misschien dat het kan helpen http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop/?id=vid0245

• Mathieuh
Ik heb de tutorial bekeken en ik denk zeker dat het mij kan helpen. hartstikke bedankt!