Toon posts:

UPS/Douane berekent teveel door?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:

Ik heb vorig weekend 4 paar gympen uit Amerika gehaald die vandaag binnen zijn gekomen.

Alles is mij bekend qua invoerrechten+BTW dus dat is het probleem niet.

Qua bedrag zat ik voor de schoenen op USD 265,- en voor het verzenden op USD 55,-

De wisselkoers op de UPS pakbon is 0,7745 dus om de rekensom te maken:

US 320 x 0,7745 = 247,84 euro

Aangezien 150,- vrij in te voeren is zit ik qua extra kosten op 97,84*1,06 = 103,71*1,19 = 123,40 -97,84 = +/- 25,- aan extra kosten.

UPS rekent schijnbaar 10,- aan provisiekosten, wist ik niet en afgezien van dat belachelijke bedrag zou ik dus op 35,- moeten zitten.

Het leuke is dat de douanekosten op 33,44 staan (excl. provisie). Leuk en aardig en qua extra bedrag natuurlijk totaal niet boeiend.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/23rq2bq.jpg

Als ik echter naar de waarde van de goederen kijk zie ik dat dat omgerekend USD 80,- is. Dus met de verzendkosten erbij zit ik nog steeds een stuk onder de gevrijwaarde 150,-.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/287i540.jpg

Ik kan verder niet zien op welke manier er een controle door de douane is geweest en hoe er vervolgens een schatting is gemaakt.

Dat de extra kosten bijna tegen de 10,- meer is dan het behoort te zijn maakt het voor mij alleen maar vreemder.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen of zie ik iets over het hoofd? Op de Fok + Radar fora is er zat over te lezen maar niet veel over het bijv. bezwaar aantekenen of opnieuw laten berekenen van de hele boel.

Voor zover ik kan zien zit er geen factuur (meer) bij. Of deze bijv. bij de douane wordt ingenomen weet ik niet.

Als bewijs heb ik uiteraard wel de mailtjes met de bestelling erin :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 02:21 ]

Verwijderd

150 euro is alleen in de EU. Buiten de EU mag je maar tot 22 euro dus vandaar.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vanaf 1 december mogen reizigers van buiten de EU voor maximaal 430 euro belastingvrij spullen importeren. Dat is nu nog maximaal 175 euro.

Wie iets per post laat bezorgen uit Amerika, hoeft tot een bedrag van 150 euro, exclusief bezorgkosten, geen belasting te betalen. Dat is nu nog 22 euro.

van: http://www.geldenrecht.nl...land_wordt_goedkoper.html

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je vind dat het niet klopt, maak een bezwaarschrift... linkje

Heb ik (pas geleden) ook gedaan, uiteindelijk bleek dat ik van de 81€ importkosten zo'n 37€ teveel had betaald voor iets dat omgerekend 143€ kostte...
Nu wachten totdat ik het terug heb, kan even duren daar het overboeken via UPS moet...

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-02-2009 04:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 02:18:
Leuk om gelijk die tegenstrijdige berichten te lezen :)

Het is dus niet normaal dat er een specificatie bij de pakbon zit? Ik vind het wel zo fijn om hun rekensommetje te weten, maar ja, wie ben ik :P

Makkelijk verdienen zo als iedereen bij wijze van spreken structureel een paar euro teveel moet betalen, vangt UPS er gelijk die mooie provisie voor.

Ik lees ook dat die grens van 150,- ex. verzendkosten is, zodra je er 10,- bovenzit worden deze dus wel doorbelast?

Thnx voor je linkje Raven.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 10:45:
Ik lees ook dat die grens van 150,- ex. verzendkosten is, zodra je er 10,- bovenzit worden deze dus wel doorbelast?
Zodra je er ook maar €0.01 bovenzit mag je betalen over het volledige bedrag. Het is dus niet zo dat je dan alleen over het deel boven de 150 moet betalen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Meen je dat? Dat dacht ik nl. wel, grrrrrrr. In dat geval heb ik dus geluk gehad want anders had ik tegen de 65,- + 10,- provisie kunnen betalen....

Aangezien dat niet is gebeurd is mijn theorie komen te vervallen en hebben ze mij bezwaard voor USD 80 (waarde op de pakbon) + verzendkosten a USD 55,-

Omdat ik dan ruim onder de 150,- euro zit begrijp ik niet waarom ik heb moeten betalen......

Wat zie ik hier over het hoofd?

Verwijderd

Ik heb met wat autoonderdelen ter waarde van 111 dollar inclusief verzendkosten ook 33,25 euro invoerrechten moeten betalen. Dit kan ik dus terughalen?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
hehe, zo kreeg ik ooit ook een rekening van 2000 euro btw, pakje was nog geen 100 euro waard :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:05:
hehe, zo kreeg ik ooit ook een rekening van 2000 euro btw, pakje was nog geen 100 euro waard :P
:o

Nou, ik was niet thuis he dus de zoon van m'n vriendin kon het betalen, anders had ik nog het e.e.a. kunnen navragen.

En, hoe liep het bij jou af?!
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:05:
Ik heb met wat autoonderdelen ter waarde van 111 dollar inclusief verzendkosten ook 33,25 euro invoerrechten moeten betalen. Dit kan ik dus terughalen?
Als dat na december 2008 was dan wel ja. Dat was dan incl. dat tientje aan provisiekosten?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 15:08 ]

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
die 430 euro is alleen bij reisbagage!

als je inkopen doet via internet geldt:

kijk hier eens:
http://www.douane.nl/part...aankopen-02.html#P53_4625

jouw voorbeeld:

gekocht: 247,84 euro
invoerheffing a 12%: +29,74

dan daarover 19% omzetbelasting: 247,84 + 29,74 = 277,58 * 19%
komt uit op: 277.58 + 52,74 = 330,32

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Nobody schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:08:
jouw voorbeeld:

gekocht: 247,84 euro
invoerheffing a 12%: +29,74

dan daarover 19% omzetbelasting: 247,84 + 29,74 = 277,58 * 19%
komt uit op: 277.58 + 52,74 = 330,32
Voor die 430,- mag je dus eerst in het betreffende land zelf zitten ja :)

He, maar sinds wanneer is de invoerheffing 12% geworden? Als ik die aanhou dan klopt het nl. helemaal zo maar dan praat je nog steeds over een bedrag onder de 150,- euro (die USD 80+55) waarbij ze mij sowieso niet hadden mogen belasten......

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 15:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:07:
[...]

Als dat na december 2008 was dan wel ja. Dat was dan incl. dat tientje aan provisiekosten?
Ja, was verleden week :o

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
idd:

onder de 22 euro geen 12% en geen 19%
onder de 150 geen 19% wel 12%
boven de 150 beide

ik lees toch steeds dat je 247 euro aan schoenen gekocht hebt
Qua bedrag zat ik voor de schoenen op USD 265,- en voor het verzenden op USD 55,-

De wisselkoers op de UPS pakbon is 0,7745 dus om de rekensom te maken:

US 320 x 0,7745 = 247,84 euro
dus dat je aangeslagen wordt klopt. dat briefje van de douane klopt dus niet

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Nobody schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:19:
idd:

onder de 22 euro geen 12% en geen 19%
onder de 150 geen 19% wel 12%
boven de 150 beide

ik lees toch steeds dat je 247 euro aan schoenen gekocht hebt

[...]

dus dat je aangeslagen wordt klopt. dat briefje van de douane klopt dus niet
Ha, hebben ze slim gedaan met die 12%, niet normaal zeg. Maar dat houdt dan dus ook in dat UPS altijd 10,- door zal berekenen omdat ze die 12% voor moeten schieten?

Klopt maar zie m'n geuploade plaatjes helemaal bovenaan. De waarde van 61,97 die er staat is toch de waarde van het pakket (excl. verzendkosten?) zoals de afzender deze vermeld heeft?

Officieel is het inderaad 247,- incl. verzendkosten geweest (vandaar dat ik dat er steeds als vergelijking bij haal).

M'n vorige aankopen buiten de EU kwamen uit Hong Kong en die waren onder de 22,- dus ik heb niet eerder met dit te maken gehad, vandaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 16:54 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:29:
Ha, hebben ze slim gedaan met die 12%, niet normaal zeg. Maar dat houdt dan dus ook in dat UPS altijd 10,- door zal berekenen omdat ze die 12% voor moeten schieten?
Niet alleen UPS; KPN en GLS rekenen ook rond de 10 euro.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 02:18:
Onzin, binnen de EU is er vrij verkeer van goederen en personen. Alleen bij accijnsproducten geldt er een uitzondering (drank en sigaretten enzo dus).

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Wha.. dat moeten dan beste gympen zijn voor dat geld.
Daar heb ik toch liever een jas of 4 t-shirts / blousjes voor.

Maargoed.. :P ieder z'n ding.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Verwijderd

Topicstarter
DutchManticore schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 17:09:
Wha.. dat moeten dan beste gympen zijn voor dat geld.
Daar heb ik toch liever een jas of 4 t-shirts / blousjes voor.

Maargoed.. :P ieder z'n ding.
Klopt ;)

Scheelt uiteindelijk volgens mij nog geen 50,- met de Nederlandse prijzen, zeker met die heffing erbij. Tis meer een combinatie van gemak en met name een veel groter aanbod dan in Nederland.

Kleren gaan er ook in de vorm van spijkerbroeken komen want dat scheelt écht belachelijk veel :)

Blousjes enz. haal ik in Engeland, zitten een paar erg leuke (hier relatief onbekende) merken bij en dat scheelt ook weer in de verzendkosten, vooral met evt. retourneren.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 17:19 ]

Pagina: 1