Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:26
Ik doe nu de opleiding 'Information Management' op HBO niveau, en ben als het goed is in febuari volgend jaar afgestudeerd. Nu zit ik te denken wat ik hierna eigenlijk zou willen gaan doen. Met de kredietcrisis/recessie zijn banen schaars, en weet ik dus niet of ik als ik afgestudeerd ben een passende functie zou kunnen krijgen. Natuurlijk zou ik ook verder kunnen studeren! Unimaas heeft de opleiding 'Infonomics', wat een combinatie is tussen Information Management en Business Intelligence. Als ik dat zou doen, zou ik in één jaar mijn master kunnen halen. Studiekosten etc. zijn overigens geen probleem.

Is het de moeite waard om een jaar verder te studeren en die master te doen? (Of een andere master opleiding in mijn richting). Enige 'nadeel' is wel dat ik een GMAT test moet doen, terwijl ik geen wiskunde B heb gehad. Aan de andere kant is dit denk ik wel op te lossen met een bijspijker cursus, lijkt me :)

Of, zou ik misschien beter andere opleidingen/cursussen kunnen volgen? Projectmanagement-achtige dingen als Prince2, of iets anders?

Mijn afstudeerprofiel is overigens gericht op het innoveren met ICT, en niet zo zeer het verbeteren van processen etc.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Sowieso is het krijgen van een 'passende baan' als afgestudeerde informatiemanager altijd lastig (als ik m'n zus mag geloven). Maar je kunt natuurlijk altijd hier en daar je c.v. achterlaten om te kijken of er vraag naar 'jouw soort' is.

Of het de moeite waard is verder te studeren? Ja, lijkt me wel. Als je tijd/geld/zin genoeg hebt om een studie af te ronden moet je het zeker doen. Waarom niet zou ik zeggen. Het is maar een jaartje. In een jaartje kun je natuurlijk ook werkervaring opdoen, maar de vraag is welk van de twee op langere termijn meer waard is. Ik denk dat dan verder studeren de beste optie is.

Maar natuurlijk kan werken ook heel leuk zijn. Als je toevallig nu binnenstapt bij een werkgever waar veel kan leren, goed kan groeien, etc is dat ook zeer waardevol. Maar zo'n baan vinden is meestal erg veel geluk hebben. En nu kan je nog kiezen om die master meteen na je studie er achteraan te plakken. Als je eenmaal in het werkproces zit en je gaat later er nog een studie naast doen, legt dat een erg groot beslag op je tijd (spreek uit eigen ervaring). En als je echt een voltijd studie wilt gaan doen betekend het dus ook een aanslag op je inkomen, dus al met al...

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41

defiant

Moderator General Chat
De_Bastaard schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 21:28:
Natuurlijk zou ik ook verder kunnen studeren! Unimaas heeft de opleiding 'Infonomics', wat een combinatie is tussen Information Management en Business Intelligence. Als ik dat zou doen, zou ik in één jaar mijn master kunnen halen.
Hou er rekening mee dat vrijwel alle universiteiten HBO studenten een pre-master laten volgen wat bestaat uit een selectie van bachelor vakken om ontbrekende kennis en niveau bij te brengen. Deze pre-master duurt meestal 1 jaar, waardoor de totale studieduur van een Universitaire vervolgstudie op totaal 2 jaar voltijd komt te staan.
Is het de moeite waard om een jaar verder te studeren en die master te doen?
Als het alternatief werkeloos zijn, of geen relevante werkervaring opdoen is: dan zeker. Het ligt ook verder aan je persoonlijke ambities. Belangrijkste is om de haalbaarheid van de studie in te schatten, zoek dus van te voren naar informatie: bezoek informatiedagen, raadpleeg studie adviseurs en loop desnoods een dag mee met een student.
(Of een andere master opleiding in mijn richting). Enige 'nadeel' is wel dat ik een GMAT test moet doen, terwijl ik geen wiskunde B heb gehad. Aan de andere kant is dit denk ik wel op te lossen met een bijspijker cursus, lijkt me :)
Ik zou me hier niet in vergissen.
Of, zou ik misschien beter andere opleidingen/cursussen kunnen volgen? Projectmanagement-achtige dingen als Prince2, of iets anders?
Het kan iets betekenen in de selectieprocedure, maar zulke certificaten zeggen meestal weinig zonder relevante werkervaring.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Volg je die opleiding aan de HSZuyd? Zoja, dan kun je deelnemen aan een minor (verkorte pre-master, 6 maanden) die wordt gegeven aan de UM. Deze minor kun je ook eventueel volgen i.p.v. je afstudeerstage. Als je deze minor met positief resultaat hebt afgesloten, dan krijg je toegang tot een aantal masters (die van international business, daar zit bijvoorbeeld ook Business Intelligence tussen). Je krijgt dan dus ook vrijstelling voor de GMAT-toets. Het scheelt je dus een jaar (als je het i.p.v. je afstudeerstage gaat volgen).

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:26
Is inderdaad op Hogeschool Zuyd, en omdat ik in de eerste lichting van die nieuwe opleiding (information management) zit, was er nog geen uitstroomprofiel waarin je je kon voorbereiden op de uni en dus ook zou kunnen beginnen aan die master zonder die GMAT test. De mensen die na mij afstuderen kunnen dat voor zover ik weet wel :(

Voor het aanmelden van die minor ben ik denk ik te laat, ik heb me laatst met 'n aantal andere studenten ingeschreven voor een 'proeftuin' opdracht. Proeftuin wilt zeggen, een opdracht uitvoeren bij een extern bedrijf en dus geen fictieve casus moeten doen. Nu nog wisselen kan volgens mij niet meer, want de aanmeldingstermijn voor die minor is al verstreken dacht ik.

Of ik zin heb om verder te studeren of niet, tja... ik ben nu 24 en heb het van een kant wel 'n beetje gehad met studeren. Van de andere kant gaat het me prima af, dus why not :?

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10 18:39
Ik volg het zelfde traject als De_Bastaard en zit ook met het zelfde dilemma :P

Wat ik aan het gehele verhaal wil toevoegen is dat de Unimaas ook een opleiding Information Management als master aanbied. Deze opleiding is meer gericht als opvolger van onze huidige opleiding integenstelling tot Infonomics dat, zoals het al een beetje verhuld, meer gericht is op een economisch vlak.

Voor mij is het, als ik voor een master kies, bijna zeker dat ik voor de opleiding Information Management kies hoewel ik natuurlijk eerst een open dag wil bezoeken. Het grote probleem waar ik zelf tegen op zie is de GMAT test waar we onderhand al van weten dat het niet al te simpel is.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je volgt hetzelfde traject als mij, alleen een andere studie. Ik ben namelijk ook klaar in febr. volgend jaar en ik ben van plan om die minor te volgen. Je moet je dan inschrijven tussen maart/april, want je kunt je nu nog niet inschrijven voor blok 1 en 2 (september tot jan).

Het zou raar zijn als je er niet aan zou mogen deelnemen. Dit staat er namelijk:
Verder geldt als voorwaarde dat je opleiding onderdeel is van een van de volgende faculteiten: Financieel Management, Commercieel Management, Facility management, Internationale Communicatie, Hoge Hotelschool, People & Business Management of de opleiding Information Management.
Ik zou, als het je interessant lijkt, dit toch eens navragen aangezien je hier best veel voordeel aan hebt (meer informatie staat in de minoren-etalage op de website).

[ Voor 3% gewijzigd door stin op 20-02-2009 23:16 ]

Pagina: 1