Toon posts:

Tripleboot? Kubuntu/Vista/Windows7

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil op mijn computer 3 besturingssystemen gaan zetten. Ik heb Vista en Windows 7 er al op staan ;). Nu wil ik echter nog Kubuntu erbij. Kunnen jullie mij vertellen of dit kan en welke bootloader ik moet doen enz. En hoe dit in zijn werk gaat, ben tot nu toe nog onbekend met kubuntu. Het liefst houd ik de vista/windows 7 bootloader.

Is de kubuntu versie standaard volledig in NL of moet ik dan iets anders downloaden?
Zijn er nog goede sites voor drivers?

Of is het mij niet aan te raden om aan Kubuntu te beginnen, omdat ik bijv. Microsoft Lifecam heb en logitech toetsenbord.

mvg, Mick

offtopic:
Dit moest toch in deze categorie? Omdat dit vooral over Kubuntu gaat?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41

MsG

Forumzwerver

Je kan de livecd eens proberen om te zien wat allemaal out of the box gaat werken. Standaard installeert ubuntu GRUB als bootloader, die weer entries aan maakt voor de diverse OS-en, ik weet niet of dit in kubuntu ook GRUB is. Heb je een reden waarom je het liefst de Windows bootloader houdt? Ik weet niet of je bij die bootloader zomaar een entry bij kan maken voor Linux.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:33

Cyphax

Moderator LNX
Ubuntu kan je via Wubi ook binnen Windows installeren, dan hoef je je daar wellicht geen zorgen over te maken.
You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application.

Saved by the buoyancy of citrus

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Kubuntu kun je ook vanaf windows installeren. Is wel aan te raden want volgens mij vervalt dan de Grub Bootloader dan en heb je de windows bootloader. Ik zelf heb nu eerst een Grub bootloader met mijn besturingssystemen dan zie ik Windows XP/Vista/Ubuntu/Suse/Red Hat/ kies ik dan voor een Windows variant dan moet ik dan weer kiezen voor XP of Vista

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Indien het houden van de windows-bootloader alleen maar te maken heeft met rechtstreeks kunnen opstarten naar vista of 7, dan heb ik goed nieuws voor je: Grub wordt wel gebruikt als bootloader na de installatie van (K)Ubuntu, maar in het lijstje bij het opstarten staan je windows versies er normaal gezien netjes bij ;)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41

MsG

Forumzwerver

D4rkSt4r schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 22:49:
Indien het houden van de windows-bootloader alleen maar te maken heeft met rechtstreeks kunnen opstarten naar vista of 7, dan heb ik goed nieuws voor je: Grub wordt wel gebruikt als bootloader na de installatie van (K)Ubuntu, maar in het lijstje bij het opstarten staan je windows versies er normaal gezien netjes bij ;)
Is er ook een manier om dit te veranderen? Ikzelf heb als ik in grub zit dat als ik dan Windows XP kies ik dan nog weer een soort kiesmenu heb tussen Windows 7 en XP, welke standaard op 7 staat. Zo kan ik dus nooit de computer aandrukken om vervolgens 5 minuten later in Windows XP te zitten :P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

MsG schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 01:32:
[...]

Is er ook een manier om dit te veranderen? Ikzelf heb als ik in grub zit dat als ik dan Windows XP kies ik dan nog weer een soort kiesmenu heb tussen Windows 7 en XP, welke standaard op 7 staat. Zo kan ik dus nooit de computer aandrukken om vervolgens 5 minuten later in Windows XP te zitten :P.
Je kunt gewoon de "default" in grub veranderen. Dat kan dus ook Windows 7 zijn.

Als je weer een lijstje na grub wil (dus Windows - Linux en bij de keuze voor Windows weer een "submenu") moet je iets doen met de Windows boot loader, waardoor je daar 2 keuzes krijgt. Is een stuk ingewikkelder, maar kan wel.

Je kunt zelfs Linux booten vanaf de Windows bootloader.

Zie bijvoorbeeld http://oreilly.com/pub/h/2337

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1