Z-5500 Probleem

Pagina: 1
Acties:

• BBQ-MAN_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort de Asus Xonar DX geluidskaart in mijn kast zitten. Ik heb mijn Z-5500 setje optisch erop aangesloten, alleen heb ik een probleem. :( De software van de geluidskaart heeft bij optisch twee standen, namelijk "PCM" en Dolby Digital Live. Nu is het probleem dat bij PCM de surround goed werkt, maar de center speaker, dus de stemmen bij een film, doen het niet. Bij Dolby Digital Live is het precies andersom. De center, en links en rechts doen het wel, alleen de surround achter niet. Ik begrijp niet helemaal hoe het komt, hopelijk komen jullie met de oplossing. :)

Verwijderd

Bij wat voor bron etc?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Ligt er inderdaad een beetje aan over wat voor bron we het hebben, maar ik lees tussen de regels door dat het om een DD/DTS 5.1 film gaat.

In dat geval moet je geen van beide modi gebruiken. Want "PCM" decodeert DTS/DD -> PCM en over spdif kunnen slechts twee pcm-kanalen worden verzonden. Dolby Digital Live encodeert een non-DTS/DD-stream naar DD, maar aangezien de bron waarschijnlijk al DTS of DD is, is dat een nutteloos proces waardoor je er alleen maar op achteruit gaat.

Wat jij wilt is niet de audio door je geluidskaart laten decoderen, maar door de Z-5500. Hiervoor moet je "spdif passthrough" gebruiken, welke het rauwe DTS/DD signaal ongemodificeerd doorstuurt naar de Z-5500. Of als je meent dat je geluidskaart beter kan DAC'en dan je Z-5500 (wat waarschijnlijk wel zo is) en dat weegt op tegen het extra kwaliteitsverlies wat je oploopt door het signaal analoog naar je speakers te sturen dan moet je je speakers analoog aansluiten middels de drie 3.5" jacks.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 21-02-2009 01:16 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• BBQ-MAN_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Dus als ik het geluid digitaal wil houden moet ik het laten decoderen door de Z-5500 en als ik de speakers analoog aansluit gaat het via de 3 jacks. Ik denk dat het probleem heeft gelegen bij de bron, heb een andere film geprobeerd die wel redelijk het geluid weergeeft. Ik zal nog eens kijken hoe het geluid het doet met de analoge aansluitingen, kijken of dat me beter bevalt.