Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28373

Topicstarter
Even een algemene vraag voor de BV ondernemers hier.
Ik heb begrepen dat je een minimaal salaris van 40.000 bruto per jaar moet verdienen alszijnde directeur van een bv.

Stel nu dat je maandelijks 4000 bruto excl btw als salaris beschouwd.
Hier moeten nog wel aow , algemene kosten ( ? ) en een ziekenverzekering vanaf.
Ik wil ik dit voorbeeld niet sparen voor een pensioen. En ik wil het eigen risico 'hoog' houden ivm het werk dat simpelweg niet belastend of gevaarlijk is en ik wel een maand of 2 zelf kan opvangen.

Op wat voor maandelijkse kosten moet je ongeveer, dus een schatting, rekenen wat nog van de 4000 bruto af gaat ? dus wat je netto, na deze kosten en incl loonbelasting ongeveer over kan houden ?

Kan je daar een algemene schatting van maken ?
( eigenlijk moet je naar de accountant, maar omdat het puur even ter informatie bedoelt is wil ik het eerst hier even polsen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pensioenregelingen zijn dingen die je allemaal privé moet regelen, er bestaan wel zakelijke beleggingsconstructies overigens. Verder mag je in een opstartperiode best minder dan DGA verdienen, maar dit is niet meer dan 2-3 jaar vol te houden.

Dus concreet kan je stellen dat die 40.000 euro naar jouw privé-rekening moet zijn geboekt of je moet baten hebben uit het vruchtgebruik van een auto die op de zaak staat etc.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Anoniem: 28373 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 19:19:
Even een algemene vraag voor de BV ondernemers hier.
Ik heb begrepen dat je een minimaal salaris van 40.000 bruto per jaar moet verdienen alszijnde directeur van een bv.

Stel nu dat je maandelijks 4000 bruto excl btw als salaris beschouwd.
Hier moeten nog wel aow , algemene kosten ( ? ) en een ziekenverzekering vanaf.
Ik wil ik dit voorbeeld niet sparen voor een pensioen. En ik wil het eigen risico 'hoog' houden ivm het werk dat simpelweg niet belastend of gevaarlijk is en ik wel een maand of 2 zelf kan opvangen.

Op wat voor maandelijkse kosten moet je ongeveer, dus een schatting, rekenen wat nog van de 4000 bruto af gaat ? dus wat je netto, na deze kosten en incl loonbelasting ongeveer over kan houden ?
Deze 40.000 regel geldt niet voor alle directeuren maar alleen voor DGA's (directeur & eigenaar van de BV, een dubbelrol die je veel ziet bij mensen met een eigen zaak).

Je moet helemaal niets verdienen, dat kan de fiscus jou niet verplichten. Wel is het zo dat je wordt aangeslagen voor loonbelasting over het fictieve inkomen van 40k, ook als je jezelf minder betaalt. Deze regeling moet voorkomen dat je minimumloon ontvangt in box 1 en de rest als dividend in box 2 (tegen 25% belastingtarief i.p.v. 42 of zelfs 52 in box 1).

Ik heb wel eens begrepen dat er uitzonderingen zijn wanneer de BV niet zoveel omzet draait. Degene die je van details kan voorzien (en niet meteen een dikke factuur erbij) is de KvK. Ga eens met ze praten.

Over werkgeverslasten het volgende: WW, WIA/WAO en WGA telt op naar ongeveer 15.3%, enigzins afhankelijk van je branche. Die premies moet je berekenen over het volledige SV-loon, salaris inclusief vakantiegeld, 13e maand etc. Onkostenvergoedingen etc vallen er buiten.
AOW wordt betaald door de werknemer, dat zit in de belastingschijven IB verrekend. Dat is ook de reden dat 65+ ers veel lagere belastingtarieven hebben, die betalen namelijk geen AOW-premie meer.
Dan is er de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, in 2008 7.2% over het SV-loon tot een maximum van 32k ofzo) Ik meen in 2009 6.9% met een iets hoger maximum.

Reken bij elkaar op zo'n 22% bovenop het loon. Pensioen niet meegerekend.

Pensioen kun je een beleggingsverzekering voor afsluiten, naar keuze volledig door werkgever (BV) betaald of gedeeltelijk door de directeur (werknemer van de BV). Ook kun je vermogen opbouwen binnen je BV en daar een stamrechtverplichting tegenover zetten in de balans. Vanwege het belang van een goed pensioen en het risico op faillissement van startende BV's zou ik je echter aanraden om pensioen buiten de deur onder te brengen.

Met google vindt je de nodige info, vooral op de sites van minszw.nl en kvk.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:54

jefjef

learning by doing

Veel info is ook te vinden op higherlevel.nl
Ik zelf ben een beheer BV gestart met daar onder een werkmaatschappij. Ikzelf ben dus DGA van de beheer die mij weer uitleent aan de werkmaatschappij waarvan de beheer maatschappij 51% eigenaar van is.

40K hoeft dus niet zoals t_captain al melde. Maar een goede accountant, die je ook nodig hebt om de BV op te zetten zal je van alle info doen voorzien. Je moet dus echt de gang naar een accountant en een notaris maken! De notaris zal ook de BV's voor je gaan opzetten.

Anoniem: 220170

waarom een bv? als je niemand in dienst neemt draag je bij minder dan 80k omzet het jaar meer af dan dat je als zzp gaat werken... en de belastingdienst is net maffia, die kan je heel veel verplichten. dus je moet je zelf als ik me niet vergis minimaal 38.000 uitbetalen per jaar. verlies in dit jaar, en volgend jaar meer winst? dan mag je volgend jaar je salaris van dit jaar goed maken. check ff met een accoutant (google levert veel op) en je komt vast een afdracht voorbeeld tegen waaruit blijkt dat je die eerste 80 ruggen beter als zzp kan verdienen. en d eerste drie jaar van je rechtspersoonschap kun je nog tot 1 jaar terug in de tijd de rechtsvorm wijzigen 9van zzp naar bv bijvoorbeeld). handy?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:56

orf

Concreet houd je ongeveer 2650-2750 netto over van 4000 bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik sluit me aan bij boylovesgirl. Tot een bepaalde omzet is een eenmanszaak beter.

Voordelen eenmanszaak:
- startersaftrek (tijdelijk voordeel)
- zelfstandigenaftrek
- minder administratieve verplichtingen
- lagere structureringskosten (oprichten, accountantsverklaring jaarcijfers etc.)
- geen maatschappelijk kapitaal nodig bij oprichting (20.000 euro bij een BV)

Voordelen BV:
- beperkte aansprakelijkheid
- inkomensspreiding (je kunt in jaren met vette winsten geld in de BV laten zitten om in magere jaren je salaris door te betalen)
- stamrecht mogelijkheid
- fiscaal gunstig als je veel verdient (zeker meer dan het fictieve inkomen en het liefst in de 52% schijf) vanwege de mogelijkheid om in box 2 dividend uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 14:05

Houston3

ole

t_captain schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:47:
Ik sluit me aan bij boylovesgirl. Tot een bepaalde omzet is een eenmanszaak beter.

Voordelen eenmanszaak:
- startersaftrek (tijdelijk voordeel)
- zelfstandigenaftrek
- minder administratieve verplichtingen
- lagere structureringskosten (oprichten, accountantsverklaring jaarcijfers etc.)
- geen maatschappelijk kapitaal nodig bij oprichting (20.000 euro bij een BV)

Voordelen BV:
- beperkte aansprakelijkheid
- inkomensspreiding (je kunt in jaren met vette winsten geld in de BV laten zitten om in magere jaren je salaris door te betalen)
- stamrecht mogelijkheid
- fiscaal gunstig als je veel verdient (zeker meer dan het fictieve inkomen en het liefst in de 52% schijf) vanwege de mogelijkheid om in box 2 dividend uit te keren.
bij een BV is pas een accountantsverklaring nodig als de BV middelgroot is, dat ben je pas als je meer dan 1 jaar aan 2 van de 3 voorwaarden voldoet ( >4,4 miljoen balanstotaal, >8,8 miljoen omzet, >250 werknemers) anders is het opstellen van een jaarrekening en het deponeren bij de kvk voldoende en dat kan elke administrateur.

http://www.houston3.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Houston3 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:11:
[...]

bij een BV is pas een accountantsverklaring nodig als de BV middelgroot is, dat ben je pas als je meer dan 1 jaar aan 2 van de 3 voorwaarden voldoet ( >4,4 miljoen balanstotaal, >8,8 miljoen omzet, >250 werknemers) anders is het opstellen van een jaarrekening en het deponeren bij de kvk voldoende en dat kan elke administrateur.
Okee, dat scheelt een boel centjes. Bedankt voor deze topevoeging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28168

Misschien ten overvloede: je kan gewoon opgeven bij de belastingdienst dat je net opgestart bent, en daarom een salaris lager dan 40.000 euro hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ja alleen is dat een tijdelijke verlaging en weet je niet zeker of je die krijgt.
Pagina: 1