[telefoon] antwoordapparaat / telefooncentrale

Pagina: 1
Acties:

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 16:11
Een computerwinkel heeft mij het volgende opdracht gegeven:
Een telefooncentrale opzetten op de bestaande ISDN lijn waardoor als klanten bellen ze een keuzemenu'tje krijgen "toets 1 voor verkoop, toets 2 voor blablabla". Maar aangezien ik dit nog nooit gedaan heb vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan doen. Wat voor software / hardware heb ik nodig? Kan ik dit het beste op een windows of op een linuxbak doen?

Op google schijnt dit niet echt 'hot' te zijn. Er is bijna geen informatie over te vinden, zeker niet in combinatie met ISDN.

Alvast bedankt vuur jullie hulp

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

RuntimeError schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 19:12:
Op google schijnt dit niet echt 'hot' te zijn. Er is bijna geen informatie over te vinden, zeker niet in combinatie met ISDN.
Dan gebruik je overduidelijk de verkeerde zoektermen.
Wat je wil is dus een PBX - dat is een gebruikelijke afkorting als het om telefooncentrales gaat.

En [google=PBX software linux] levert je al gauw dingen als Asteriks en zo op.
Daar kun je dat prima mee doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RuntimeError
Aha PBX :) je moet er maar opkomen... Tnx!

T gaat nog wel lastig worden... voor zover ik kan zien zijn de meeste PBX-en voor VOIP

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

RuntimeError schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 01:25:
Aha PBX :) je moet er maar opkomen... Tnx!

T gaat nog wel lastig worden... voor zover ik kan zien zijn de meeste PBX-en voor VOIP
Als je met telefonie bezig bent en niet weet wat een PBX is, dan is er iets niet goed. Bovendien zijn niet de meeste PBX-en voor VoIP, ze zijn er óók voor VoIP. Een PBX is namelijk gewoon een telefooncentrale (Public Branch Exchange).

P R N D

• RuntimeError
nose schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 03:54:
[...]

Als je met telefonie bezig bent en niet weet wat een PBX is, dan is er iets niet goed. Bovendien zijn niet de meeste PBX-en voor VoIP, ze zijn er óók voor VoIP. Een PBX is namelijk gewoon een telefooncentrale (Public Branch Exchange).
wat dus inhoud dat gesprekken ook gewoon doorgeschakeld kunnen worden naar bestaande ISDN telefoons?

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 20:34

Midas.e

Is handig met dinges

Met een daarvoor bestemde BRI kaart kan dat inderdaad. Voor asterisk is dat OA de Digium-B410P.

Hacktheplanet / PVOutput

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
RuntimeError schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:23:
[...]

wat dus inhoud dat gesprekken ook gewoon doorgeschakeld kunnen worden naar bestaande ISDN telefoons?
Misschien een idee om dit uit te besteden aan een telecomboer? Als je de benaming al niet weet, hoe ga je het dan aan de gang krijgen in een bedrijfsomgeving en debuggen bij problemen?

Wil je (relatief) eenvoudig en heb je slechts 1x EV ISDN (of MV ISDN) dan kun je beginnen met een simpele Tiptel. (Kijk bv eens naar de Tiptel 810)

Wil je wat meer, (en flexibiliteit mbt uitbreidingen enz) dan kun je eens kijken naar de Alcatel OmniPCX of Siemens Hipath centrales.

Maar goed, wat zijn je exacte eisen behalve IVR, en wat is de bedoeling in de toekomst? (Mogelijke uitbreiding van het bedrijf / verwachtte groei?) Zo'n centrale koop je niet om na 1 jaar al te zitten "shit, te weinig mogelijkheden, nieuwe kopen')

Eventueel kun je ook nog naar managed voice kijken, dan hoef je zelf geen centrale te investeren.

Verder: wil je een losse centrale of wil je alles softwarematig zelf gaan doen? (Wat ik je niet aanraad ivm kosten hardware, je beperkte kennis op dit punt, en stroomverbruik enz)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 21-02-2009 22:32 ]

• RuntimeError
In feite hoeft de centrale niet veel te kunnen. Een menu'tje waarbij de klant kan kiezen tussen verkoop, technische dienst enz is genoeg. Het was eigenlijk de bedoeling om een zo goedkoop mogelijke oplossing te vinden, maar als ik de prijs van die Digium-B410P bekijk........

ik verwacht overigens niet dat het bedrijf veel zal gaan groeien. T gaat om een relatief kleine winkel.

[ Voor 16% gewijzigd door RuntimeError op 21-02-2009 22:43 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Daarnaast heb je ook nog Windows gebaseerde oplossingen zoals 3CX. Dat zijn VOIP systemen die via een gateway naar PSTN en ISDN-BRI / PRI toe kunnen. Daarnaast heeft Linksys ook behoorlijk mooie spullen voor telefonie (Linksys One).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-02 19:10

McMiGHtY

- burp -

pbxnzip, ook zo'n leuke. Vraagt niet veel van de hardware

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RuntimeError schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:42:
In feite hoeft de centrale niet veel te kunnen. Een menu'tje waarbij de klant kan kiezen tussen verkoop, technische dienst enz is genoeg.
Maar ehm, misschien denk ik wel veel te simpel maar wat is er mis met meerdere telefoonnummers, voor elke afdeling één? Kun je als klant meteen naar de juiste afdeling bellen, zonder door zo'n irritant menuutje te hoeven gaan. Volgens mij kun je dat met doodeenvoudige IDSN-hardware realiseren.

• RuntimeError
Wilko schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:05:
[...]

Maar ehm, misschien denk ik wel veel te simpel maar wat is er mis met meerdere telefoonnummers, voor elke afdeling één? Kun je als klant meteen naar de juiste afdeling bellen, zonder door zo'n irritant menuutje te hoeven gaan. Volgens mij kun je dat met doodeenvoudige IDSN-hardware realiseren.
tja dat is ook een optie... maar eigenlijk niet de optie die we zoeken...

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom niet, als ik vragen mag?

* Wortelsoep heeft een schurfthekel aan dergelijke menuutjes

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Wilko schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:56:
Waarom niet, als ik vragen mag?

* DJSmiley heeft een schurfthekel aan dergelijke menuutjes
Menu's zijn niet alles, maar klanten weigeren structureel het juiste nr te bellen, ooit 1 nr gebeld/opgeslagen, dat wijziginen ze vrijwel nooit.

Een combinatie is makkelijker. Op 1 hoofdnummer het keuzemenu, met directe nrs voor de afdelingen. Je kan dan zonder menu een afdeling bellen, en alleen degene die het algemene nr bellen krijgen dan een keuzemenu.

Om nou zelf een centrale in elkaar te schroeven raad ik af. De eerder genoemde tiptel is iets van <300 eur. Voor dat geld krijg je amper een centraletje in elkaar aan hardware. Laat staan dat je ook nog tijd in configureren en debuggen moet stoppen, zeker bij storingen. Als ik het zo hoor is dat allemaal way-too-much voor TS.

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 28-02-2009 13:14 ]

Pagina: 1