[Macbook] Battery health na 1 maand nog 81%

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289631

Topicstarter
Besten!

Vraagje. Mijn Battery Health is opeens van 100% naar 81% gezakt, na slechts 30 Battery Cycles. Al deze informatie heb ik verkregen via iStat in mijn Dashboard. Ik schrik hier eerlijk gezegd van, aangezien ik de Macbook nog geen maand in bezit heb! Wat kan ik er aan doen dat mijn Health weer wat toeneemt, ik heb een angst voor een gedegradeerde batterij.

Ik vind het overigens wel vreemd, aangezien ik mijn batterij optimaal gebruik. Dit wil zeggen dat ik hem oplaad (vaak gebruik hem tijdens het opladen), en vervolgens loskoppel wanneer deze volledig is opgeladen. Hierna ga ik gewoon zonder snoer aan de slag (zo'n 4 uur), en plug hem vervolgens weer in het stopcontact wanneer ik het bericht krijg dat mijn batterij bijna leeg is.

Graag suggesties. Helpt kalibreren? Dit is nog nooit gebeurd.

Met vriendelijke groet,

Nieck

*Edit 16h30: en we zitten nu op slechts 74% en 46 minuten snoerloos :?

Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 803
Volledig opgeladen: Nee
Bezig met opladen: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 3040
Statusinformatie:
Aantal cycli: 30
Conditie: Controleer batterij

Batterij geïnstalleerd: Ja
Ampèrage (mA): -1102
Voltage (mV): 11303

*Edit 16h50: en we zitten weer op 100% en 2 uur snoerloos! :? Ik vertrouw het allemaal niet meer...

Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 1631
Volledig opgeladen: Nee
Bezig met opladen: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 4171
Statusinformatie:
Aantal cycli: 30
Conditie: Goed

Batterij geïnstalleerd: Ja
Ampèrage (mA): -758
Voltage (mV): 11258

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 289631 op 20-02-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:25
Ik heb de titel aangepast naar "[Macbook] Battery health na 1 maand nog 81%".
Anoniem: 289631 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:35:
Ik vind het overigens wel vreemd, aangezien ik mijn batterij optimaal gebruik. Dit wil zeggen dat ik hem oplaad (vaak gebruik hem tijdens het opladen), en vervolgens loskoppel wanneer deze volledig is opgeladen. Hierna ga ik gewoon zonder snoer aan de slag (zo'n 4 uur), en plug hem vervolgens weer in het stopcontact wanneer ik het bericht krijg dat mijn batterij bijna leeg is.
Dat is niet echt goed voor je batterij. Hier kun je lezen hoe je het beste om kunt gaan met de batterij: http://batteryuniversity.com/parttwo-34.htm & http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html. Desondanks zou het niet zo snel slechter mogen gaan met de batteryhealth. Het is nog niet zo slecht dat je onder garantie valt, maar als dit zo doorgaat zal dat snel genoeg gebeuren :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks,

Ik maar denken dat het juist de bedoeling was dat mijn laptop tot op het laatste procentje op gebruik moest worden! Je hebt mijn MacBook gered, volgens mij is hij al 30 keer (onbewust) gekalibreerd |:(

Hij staat nu weer op 100%, for the time being! Doet me denken aan de anti-deuk bumper van Saab die zichzelf kon 'repareren'. Vanaf nu let ik even wat beter op, dit betekent tot 40% en dan aan het snoer ermee!

Nogmaals, mijn dank is groot!

Gr. Nieck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 289631 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:46:
Ik maar denken dat het juist de bedoeling was dat mijn laptop tot op het laatste procentje op gebruik moest worden! Je hebt mijn MacBook gered, volgens mij is hij al 30 keer (onbewust) gekalibreerd |:(

Hij staat nu weer op 100%, for the time being! Doet me denken aan de anti-deuk bumper van Saab die zichzelf kon 'repareren'. Vanaf nu let ik even wat beter op, dit betekent tot 40% en dan aan het snoer ermee!
Gewoon niet bij nadenken en niet per se op accu willen werken terwijl je ook netspanning hebt. Ik heb mijn MacBook nu ruim een jaar, 159 cycles en een health van 100%. Af en toe ga ik door tot < 10%, maar regelmaat zit daar niet in, 2 weken vrijwel continu aan de netspanning is ook geen uitzondering.

Overigens heb ik een soortgelijk geval ook gehad toen ik mijn MacBook een week had, ik was toen even bij iemand langs gegaan, poosje druk op de accu gewerkt en toen was mijn health opeens 70%. Een keertje gekalibreerd, op een willekeurig moment een paar weken later nog zoiets gezien maar nu al heel lang geen problemen meer.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 19:57
Het is natuurlijk handiger als je gewoon werkt met je MacBook zoals je zelft wilt werken, in plaats van jezelf aan te passen aan wat het beste zou zijn voor je MacBook. Dit lijkt me niet echt passen bij de Apple filosofie.

Dat terzijde, gebruik je MacBook gewoon. Ik heb nu al 1,5 jaar een MacBook en mijn batterij is prima. Mijn manier? Ik hang de MacBook aan het stroom als dat voor handen is, en batterij wanneer er geen stroom voor handen. Dat werkt prima, al 1,5 jaar. En heb nu net voor het eerst gekeken en mijn batterij heeft nog steeds 100 % health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-07 22:05
Aiolos schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:57:
[...]

Gewoon niet bij nadenken en niet per se op accu willen werken terwijl je ook netspanning hebt. Ik heb mijn MacBook nu ruim een jaar, 159 cycles en een health van 100%. Af en toe ga ik door tot < 10%, maar regelmaat zit daar niet in, 2 weken vrijwel continu aan de netspanning is ook geen uitzondering.
...
Hier hetzelfde, 108 cycles en een health van 100%. Ik gebruik hem echt puur zoals ik dat wil, niet naar de batterij kijkend. Inderdaad een week of 2 op netsnoer is geen uitzondering, soms helemaal zonder stroom gebeurt ook wel eens, ook vaag genoeg dat ik vanaf 80% weer aan stroom ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ga gewoon mijn batterij gebruiken zoals het mij uitkomt.

Mijn Health staat nu alweer 3 dagen gewoon stijf op 100%, blijft gek dat hij opeens veranderde naar 81 % en vervolgens zelfs daalde naar 74%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 22:02

UTP

Unshielded Twisted Person

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"Deze batterij-update moet uitgevoerd worden op alle MacBook en MacBook Pro computers en op alle extra batterijen die tussen februari 2006 en april 2007 zijn aangeschaft."

Mijn MacBook stamt uit begin Febr. 2009 :)

P.s. 100% and still going strong!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 289631 op 25-02-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-07 11:03

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb hetzelfde probleem met mijn nieuwe MBP. Deze heeft 20 cycles en hij heeft nog maar een battery health van 67%. Erg weinig. Alleen wil Apple geen nieuwe batterij opsturen. Het ding resetten heeft geen zin. Ik werk zelf normaal gesproken alleen als de adapter verbonden is. Alleen incidenteel als ik zelf een mailtje moet opzoeken in de trein e.d.

Mijn oude MBP uit 2006 met een batterij van April 2007 heeft battery health van 1% bij 543 cycles ;)

Maar goed, deze MBP lijkt wel een maandagochtend machine ik heb ook een andere vreemd probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door alienfruit op 08-03-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Blijf gewoon doorgaan, let niet op de health. Zolang je er nog 4 uur mee kan werken op batterij (maar geen intensief werk, dan is hij zo leeg natuurlijk ;) ) is het goed. Kijk over een week nog een keer naar de health, misschien is hij dan weer 100%.

Je moet je echt gewoon NIET focussen op die health. Dat is puur een indicatie, niet voor niets dat er bij de systeeminformatie 'Conditie: Goed' staat...

Ik zit trouwens nog steeds op 100% health met 120 cycles...

[ Voor 8% gewijzigd door TheJVH op 09-03-2009 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 19:56
En, is dat wel optimaal gebruik? Volgens mij moet je niet 'optimaal gebruiken' maar gewoon gebruiken. Zelf heb ik hem meestal aan de lader (>90 % van de tijd) ook al is hij vol (gebruik hem vaak op een externe monitor vandaar).

Wanneer ik eens op de bank zit met het ding, of buiten (zomers) of in de bus trein, dan heb ik er geen lader op en heb hem nu een half jaar en zit op een battery health van 88% na 207 cycles.

Ik zie de meeste topics van mensen die hem 'optimaal gebruiken' waarvan de batterij het eerste stuk is.

De hele tijd opladen en volledig leegtrekken lijkt me zo en zo minder goed dan hem gewoon langere tijd full te houden en voor mij werkt dat prima.

---

Hierboven zie ik een lading aan mensen die ruim meer cycles hebben dan ik en zelfs nog op 100% health zitten, geen idee wat die met de batterij doen... maar ik heb bijna het vermoeden dat hun 'uitlezer' stuk is ofzo :P

--

Niet dat ik veel waarde geef aan de health, zolang ik nog 3, 4 uur met mijn accu kan hoor je mij niet klagen :)

[ Voor 13% gewijzigd door ZpAz op 09-03-2009 10:30 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

ZpAz schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:27:
De hele tijd opladen en volledig leegtrekken lijkt me zo en zo minder goed dan hem gewoon langere tijd full te houden en voor mij werkt dat prima.
Precies, ga je daar alsjeblieft niet druk om maken - je hebt niet voor niets een Mac gekocht ;) Als het power maagement slim genoeg is om het lampje van je lader naar groen te schakelen, denk je dan niet dat de batterij ook even van de lader geschakeld wordt...?
Hierboven zie ik een lading aan mensen die ruim meer cycles hebben dan ik en zelfs nog op 100% health zitten, geen idee wat die met de batterij doen... maar ik heb bijna het vermoeden dat hun 'uitlezer' stuk is ofzo :P
Veel batterijen beginnen al boven de nominale capaciteit, en dan zit je het eerste deel van de levensduur dus boven 100% :) Ik zit ook op 105% na iets van 50 cycles.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Zpottr schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:20:
[...]

Precies, ga je daar alsjeblieft niet druk om maken - je hebt niet voor niets een Mac gekocht ;) Als het power maagement slim genoeg is om het lampje van je lader naar groen te schakelen, denk je dan niet dat de batterij ook even van de lader geschakeld wordt...?

[...]

Veel batterijen beginnen al boven de nominale capaciteit, en dan zit je het eerste deel van de levensduur dus boven 100% :) Ik zit ook op 105% na iets van 50 cycles.
Nog steeds 100% na 337 cycli hier! MacBook is 26 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269380

Kleine Update:

Vanochtend was het weer raak. In 1 seconde van 100% naar 78%. Direct met Apple gebeld. Volgende week naar de Reseller (A-Mac) om mijn batterij intensief te laten testen. Afhankelijk van het resultaat, zal Apple mij wel of niet een nieuwe batterij aanbieden.

Mijn Macbook heeft nu 41 cycli gedraaid en is slechts 2 maanden oud!

NAJA, het moet niet gekker worden, druk net 2 seconde na verzending van mijn post op mijn Dashboard om iStat te bekijken, staat de Health opeens weer op 99%! 8)7

Hebben er meer mensen last van wisselvallige capaciteit?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 269380 op 03-04-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scr4p3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 15:56
Ja hoor al 1,5 jaar met m'n witte MacBook, regelmatig fluctuerend van 50/60% health naar de 100% health, overigens sinds een maand of 2/3 wel stabiel op de 100%.

Nooit wat aan laten doen aangezien accutijd altijd goed was (en nog is).

Calibreren hielp wel eens, niet altijd.

[ Voor 10% gewijzigd door scr4p3r op 04-04-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Hebben mensen er ooit over nagedacht dat de indicatie misschien helemaal niet juist is? Het is en blijft software, dus kan van alles misgaan.. Vooral dit soort zaken lijkt me erg moeilijk om er wat over te zeggen.

Ik zou pas gaan klagen als je batterij daadwerkelijk korter mee gaat.. wat boeit het in hemelsnaam wat een widget als iStat zegt over je batterij, wanneer je nergens last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Eswip

Ik check het meestal via de Officiele weg ("Over deze Mac" > "Meer info"> "Voeding"). Hierop staat ook aangegeven wat mijn capaciteit is. Hij behoort op 4100 te staan (100%), maar is al een aantal keer rond de 3000 (70%) terecht gekomen. Dat het Software is, en dat er van alles mis kan gaan, beaam ik! Echter zou je dan verwachten dat er binnen de Systeeminfo van Apple niets wijzigt en hij gewoon op 4100 blijft staan...

Ik check pas iStat wanneer ik via de Systeeminfo van Apple iets opmerkelijks tegen kom met betrekking tot de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het is de software in de accu die brak is. Lithium-ion accu's hebben chips aan boord die de lading en stroomverbruik bewaken, en die chips geven de capaciteit door. Mac OS X kan vrij weinig eraan doen als de cijfers niet kloppen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258227

Info van iStat:

Health: 100%
Cycles: 276

Omgang: ik let totaal niet op het feit of ik wel of niet mijn MacBook (2,4 ghz van begin 2008) aan de oplader hang. Soms hangt -ie onafgebroken thuis 5 dagen aan de lader, soms ben ik veel op pad en werk ik ermee tot -ie leeg is en laad ik hem thuis weer op en een andere keer koppel ik hem weer 5 keer op een dag af en aan omdat ik dan thuis van ruimte wissel. Kalibreren heb ik pas 1 keer echt goed gedaan. Wel haal ik altijd de stekker van de oplader uit de stekkerdoos als ik de oplader uit mijn MacBook haal.

Ik weet niet in hoeverre iStat betrouwbare informatie geeft, maar het lijkt erop dat mijn gedrag, "nergens bij nadenken qua batterijgebruik/opladen", prima werkt.

Dit zijn puur mijn constateringen, verder heb ik weinig verstand van batterij- en stroomverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 258227 op 06-04-2009 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85482

Volgens mij is de batterij health indicatie niet helemaal betrouwbaar. Ik zit met mijn macbook (mid 2007) op 365 cycles en de health is nog steeds 100%. Dit lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-07 09:16
waarom maak je je zo druk om de health als je zelf al aangegeven hebt dat ie weer terug naar 100 gaat zo af en toe. In dat geval zou ik gewoon kijken naar hoe lang de batterij mee gaat, omdat dat toch wel een veel betere indicatie is. Bij mij ging het percentage een aantal dagen geleden ook ineens naar 75%, maar na een tijdje ging hij weer terug naar 100% (eigenlijk zelfs boven 100%). Lijkt me overbodig om deze naar Apple te sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Het grappige is dat iStat, Coconutbattery en Apple's eigen programma allemaal iets anders zeggen, waarvan Coconutbattery het pessimistisch is (resp. 95%, 75%, en 'Good'). Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe al die programma's de percentage uitrekenen.

Ik moet wel zeggen dat ik met mijn oude MacBook Pro alles had gedaan volgens Apple, een keer per maand calibreren, niet helemaal leeg laten lopen, etc. Nu ziet de MBP de batterij helemaal niet meer en is deze dan ook helemaal op 8)7 Maar ja, ik gebruik het toch niet meer portable...

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:05
Na 76 cycles is mijn MacBook van eind november 2008 nog steeds 100% (volgens iStat), dat is ook nooit anders geweest. Dus hier geen schommelingen. Over het opladen denk ik eigenlijk niet na, dat doe ik als het mij uitkom en nodig is. Helemaal leeg trekken van de accu komt eigenlijk niet voor, MacBook hangt ook soms hele dagen aan de lader terwijl dat niet nodig zou zijn.

En kalibreren nooit gedaan: heb me er niet eens in verdient hoe dat zou moeten.

Bevalt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 00:15
Macbook van eind 2006 begint nu toch wel wat af te takelen. De gezondheid van de accu wordt door coconut battery op 89% geschat bij 387 cycles. Ik haal er inderdaad geen vijf uur meer mee zoals vroegah. Wel zit ik nog steeds ruim boven de vier uur dus ik klaag niet.

Dit is met het 'niet nadenken' batterij beleid. Afkoppelen als je hem op de bank wilt gebruiken en pas aansluiten als ie begint te zeuren over een bijna lege batterij of als je klaar bent met rommelen op de bank. Simpel gezegd: aan de lader aan het bureau of als hij leeg is en op accu als ik op de bank of in de trein zit.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 09:38

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

handig om te lezen. ik was in eerste instantie ook fanatiek met het opladen tot aan 100% en pas weer aan de AC hangen als ie echt zo goed als leeg was (<5%).

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-01-2022

iCu

Dit is ook handig om te lezen :)
Ik maakte me net heel druk omdat mijn "health" van de batterij in 1 seconde van 95% naar 89% is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Arosa schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:18:
En kalibreren nooit gedaan: heb me er niet eens in verdient hoe dat zou moeten.
Toch verstandig dat een keer te doen, het zorgt er nl. voor dat je Mac weet wanneer die zichtzelf uit moet schakelen als de accu echt leeg raakt. Kalibreer je nooit maar gaat de accu wel achteruit dan zul je een keer zien dat die er bij een paar % batterij plots mee kapt en ben je data kwijt.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 14:27
Battery health problemen lijken wel vaker voor te komen. Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn MBP. Iets minder dan een jaar geleden na 8 maanden met de originele batterij te werken had deze na 126 cycles nog maar 32% over. Toen heb ik deze bij een Apple Store binnengebracht (kon ik 14 dagen op een nieuwe batterij wachten; gevolg dat ik dus zonder batterij constant aan de stroom moest hangen).

Toen een gratis nieuwe batterij gekregen. Maar nu heeft de nieuwe batterij hetzelfde, hij geeft namelijk aan dat hij nog slechts 54% health over heeft na 180 cycles. Uiteraard is de laptop zelf nu buiten garantie, maar de batterij is nog geen jaar geleden vervangen. Ik vraag me af of je dan ook nog recht hebt op die batterij garantie die apple biedt. Binnenkort maar eens bij een Apple Store binnenspringen.

PS: Ik ga er persoonlijk vanuit dat de waarde van 'Full charge capacity (mAh)' in de System Profiler de enige juiste is.

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:04
Hobbles schreef op woensdag 29 april 2009 @ 15:46:
Battery health problemen lijken wel vaker voor te komen. Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn MBP. Iets minder dan een jaar geleden na 8 maanden met de originele batterij te werken had deze na 126 cycles nog maar 32% over. Toen heb ik deze bij een Apple Store binnengebracht (kon ik 14 dagen op een nieuwe batterij wachten; gevolg dat ik dus zonder batterij constant aan de stroom moest hangen).

Toen een gratis nieuwe batterij gekregen. Maar nu heeft de nieuwe batterij hetzelfde, hij geeft namelijk aan dat hij nog slechts 54% health over heeft na 180 cycles. Uiteraard is de laptop zelf nu buiten garantie, maar de batterij is nog geen jaar geleden vervangen. Ik vraag me af of je dan ook nog recht hebt op die batterij garantie die apple biedt. Binnenkort maar eens bij een Apple Store binnenspringen.

PS: Ik ga er persoonlijk vanuit dat de waarde van 'Full charge capacity (mAh)' in de System Profiler de enige juiste is.
Op een vervangende batterij heb je 3 maanden reparatie garantie, dus als je buiten die periode bent en ook je 1ste jaar hardware garantie zal het niets worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a-weatherman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 16:24
Ik heb een zelfde probleem. Heb de nieuwe witte macbook 13 inch nu net een maand, en na 1 dag stond health op 99, 2 dagen 93, en na 3 dagen op 89%.
Hij schommelt nu al een maand lang tussen 96 en 89% en hij gaat niet de beloofde 7 uur mee, en ook geen 6.
Apple zet groot op de site dat hij 7 uur meegaat, en dat gaat ie dus niet. Coconut battery geeft ook gaan, normal capacity: 5450 mAh en is nu 4867 ampere uur, dus het is duidelijk slechter...

Apple gebeld en zegt dat helemaal leeg laten lopen en daarna helemaal opladen juist WEL het beste is. Dus niet bij 40% aan de lader, maar tot 1% bij wijze van spreke en dan pas opladen...

Dan nog blijf de health laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 14:27
1voud schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:50:
[...]

Op een vervangende batterij heb je 3 maanden reparatie garantie, dus als je buiten die periode bent en ook je 1ste jaar hardware garantie zal het niets worden.
6 maanden volgens het bijgeleverde boekje bij aankoop van een nieuwe batterij. De Apple reseller zei wel zelf ook 3 maanden, maar als het boekje 6 maanden vermeld dan heb je daar recht op.

@a-weatherman: Je hoeft je nog geen zorgen te maken. Als je batterij binnen de 300 cycles consistent onder de 80% zakt (bij normaal gebruik) geeft Apple je een nieuwe batterij. Zoiezo als dit binnen de 6 maanden gebeurt na aanschaf van een nieuwe batterij, of 1 jaar na aanschaf van de computer.

Everything is possible if you really want it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was dus in het begin ook bang dat er iets met mijn batterij aan de hand zou zijn. Inmiddels 88 cycles en ongeveer een jaar verder varieert mijn battery health van 98% tot 100%. Ik heb dus nooit meer de lage getallen gezien die ik eerder heb vermeld. Ik kreeg destijds ook te horen van Apple Customer Service dat volledig leeg laten lopen en herladen het beste is. Dit heb ik ongeveer 1 maand volgehouden. Nu gebruik ik mijn laptop, zoals hij gebruikt hoort te worden. Wanneer je onderweg bent loopt hij leeg, wanneer ik thuis ben voorzie ik mijn MacBook weer van stroom, ongeacht of hij volledig leeg is of niet.

Overigens laat ik hem eens in de twee maanden volledig leeglopen (dus dat hij vanzelf uitgaat) en laad ik hem weer volledig op zonder dat de MacBook actief/operatief is. Nadat het lampje weer groen oplicht zet ik hem aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 269380 op 04-01-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a-weatherman
@hobbles

Oke stelt me gerust dat ik dan een nieuwe krijg

Batteryhealth heeft nu vandaag de 87% gehaald na 33 cycles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Tja, ik kijk er niet echt naar, ik zou ook zeker niet teveel waarde hechten aan die percentages:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XcN8pNHvUZDwxitqkwqdj0yB/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik gebruik m'n early 2009 MBP 15" voornamelijk aan de stroom, maar haal hem er af een toe (als het zo uitkomt) een uurtje af (meestal begin ik 's ochtends zonder stroom). Hiermee simuleer ik het "forensen met de trein" gedrag dat volgens de Apple website optimaal is.

Heb de MBP nu 9 maanden dag in, dag uit op deze manier in gebruik: 57 cycles, 100% health.

Als je echter de notebook niet regelmatig gebruikt, is volgens bovenstaande pagina eenmaal per maand ontladen en weer opladen de beste manier. Altijd aan de stroom laten hangen is in elk geval niet aan te raden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264313

Als je je MacBookPro in sleepstand opbergt en TimeMachine gebruikt wat gebeurt er dan, wordt ie wakker om zijn backup te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05 14:56

Eris

-

Zo ver ik het weet niet. Hij maakt gewoon elke uur een backup als hij aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:26
Ik heb mijn macbook (white unibody) zo'n 3 maanden nu, 34 cycles en 96% is alleen nog maar 'langzaam' naar beneden gegaan. Een dag was het 94%. Gebruik mijn macbook ook regelmatig op de accu, vooral op school of thuis op de bank. Vond die eerste paar procenten wel snel gaan. Ik hoop dat dat weer een beetje bijtrekt. (als ik zo die percentages zie van 2-3 jaar oude macbooks, met 100%..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:53

YellowCube

Wait...what?

trek je accu eens een keer helemaal leeg (tot je mb begint te mekkeren dat hij gaat afsluiten) en laadt 'm dan zonder te gebruiken weer helemaal op. Herhaal een paar keer en kijk dan naar de health.
Ging bij mij van 56% naar 94%.
Mooi zou je zeggen, maar het kan net zo goed inhouden dat die health percentages eigenlijk niks zeggen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb een Macbook van precies 2 jaar oud. Nu 553 cycles verder, is er nog 95% health over. Volgens mij is het zo dat als je gaat opletten wat de batterij doet, de batterij des te korter meegaat. De hele batterij is er op ontworpen om gebruikt te worden, ziet ook: http://www.apple.com/batteries/

Overigens ook wel interessant: de 'standaarden' van Apple. Bron.
For Apple notebooks with removable batteries — such as previous generation MacBook and MacBook Pro computers — a properly maintained battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 300 full charge and discharge cycles. You may choose to replace your battery when it no longer holds sufficient charge to meet your needs.

The built-in battery of the MacBook Air is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 750 full charge and discharge cycles.

The built-in battery in the new 13-, 15-, and 17-inch MacBook Pro is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 1000 full charge and discharge cycles.
Ik ga inzetten op het halen van de capaciteit van de nieuwe Macbook Pro's. Volgens mij is het goed haalbaar met de oude batterijen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a-weatherman
Heb mijn nieuwe witte MacBook 13 inch nu 2 maanden, 63 cycles gehad, en health staat op 85%, staat zowiezo de laatste tijd al bijna constant op de 87%. Ik laad hem op zoals de Apple service desk vertelde, helemaal opladen, helemaal leeg laten lopen, zodat je de hele batterij gebruikt.

Ik snap er niks van! -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-07 14:21
Wat bepaalt eigenlijk de "battery health" van de accu, de capaciteit? Ik heb laatst ook de accu van mijn macbook (mid 2007) moeten vervangen. De capaciteit was nog wel voldoende, maar het gebeurde steeds vaker dat de computer ineens uitviel bij wat zwaardere belasting omdat de batterij te warm werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343201

Moet zeggen dat jullie wel veel cycles hebben :P Ik heb na bijna 3 jaar 181 cycles erop zitten. Batterij zit overigens op 5064 mah ipv de standaard 5020 en haal met gemak 7 uur zonder netspanning dus ben meer dan tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de tussen tijd is mijn Battery Health dramatisch afgenomen tot 68% en sindsdien niet meer omhoog geklommen. Mijn MacBook is nu iets ouder dan 1 jaar en heb gelukkig 2 maanden geleden het AppleCare Protection Plan aangeschaft. Dit was voor mij dus een reden om even contact op te nemen met Apple Customer Service. De beste man achter de andere kant van de lijn concludeerde dat mijn batterij defect was en ik in aanmerking kom voor een vervangend exemplaar. Voor de zekerheid willen ze dat ik contact opneem met een Apple Premium Reseller om de batterij door te laten meten.

Leeftijd: 15 maanden
Cycli: 105
Health: 68% (2900mAh)
Conditie: Controleer Batterij

Aan de ene kant ben ik blij dat Apple zo soepel om gaat als het gaat om garantie van batterijen. Het blijft natuurlijk een onderdeel dat makkelijk versleten wordt. Aan de andere kant diverse mensen met Asus Laptops die al 4 jaar oud zijn en nog steeds makkelijk 3 uur draadloos kunnen werken. Vind het dus qua duurzaamheid niet erg sterk van Apple. Maargoed, ik moet niet zeuren, krijg immers een nieuwe batterij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Anoniem: 343201 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:56:
Moet zeggen dat jullie wel veel cycles hebben :P Ik heb na bijna 3 jaar 181 cycles erop zitten. Batterij zit overigens op 5064 mah ipv de standaard 5020 en haal met gemak 7 uur zonder netspanning dus ben meer dan tevreden.
7 uur op een non-unibody MBP? Dat is mij werkelijk nog nooit gelukt, sterker nog, ik ben hem nu maar eens aan het kalibreren, heb nu 447 cycles (sinds jun 2008) en 44% health. Dus ben benieuwd of een kalibratie wat uitmaakt, aangezien mn accu de laatste tijd echt sterk achteruit is gegaan.

Nu ben ik wel meestal in de buurt van een stopcontact, dus om een nieuwe accu aan te schaffen is ook zo wat.

Vraag me af of er ook bedrijven zijn die een 'betere' accu aanbieden (qua uren volhouden) dan de originele Apple batterijen?

Deze: http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=3 heeft 62Wh, terwijl de originele 60Wh heeft, denk niet dat dat zo veel uit zal maken.

[ Voor 15% gewijzigd door ZpAz op 22-02-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Afgelopen tijd stond mijn health altijd rond de 94%, nu heb ik mijn macbook weer 1 dag meegehad naar school, en nu staat mijn health opeens op 86%, Hij is 3-4 maanden oud, 47 cycles.
Had ook het idee dat vandaag mijn accu vrij kort meeging op school, ik schat zo'n 4 uur en toen begon hij te zeuren dat de accu bijna leeg was. Inmiddels weer helemaal opgeladen. En bij resterende tijd staat 2:59 (als ik de oplader er van afhaal). Vind dit echt tegenvallen. Wanneer heb je recht op garantie op je accu?

[ Voor 8% gewijzigd door Igor92 op 22-02-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345888

Mijn Macbook minder dan een week oud en Batt. Health staat nu op 98% na 6 cycles. Vind ik toch wel raar gezien een aantal van jullie nog 100% capaciteit hebben na een jaar of meer. Of is het toch een moment opname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-07 10:13

Hoite

Goed verhaal

die van mij is 3 weken oud en staat op 94% maar schiet soms naar 98 of 100, dus ik ga ervanuit dat dit niet helemaal betrouwbaar is.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
De kalibratie heeft niet veel goeds gedaan, sta nu na de kalibratie op 28%. Nja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb na kalibratie 97% na 8 cycles. Hij laadt op naar 100% maar na een uur staat hij op 98% en laadt niet meer op naar de volle 100%. Dat is niet goed volgens mij. Hij is echt niet meer dan 3 weken oud. Ik heb Apple gebeld en ik kreeg het advies naar een iCenter te gaan om de batterij intensief te laten testen. Ik ga met vakantie dus ik drop hem af een paar dagen voordat ik op reis ga..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
een tijd geleden heb ik me ook bezig gehouden met de status van de batterij, heb vele (tegenstrijdige) meningen en artikelen over doorgelezen en ben maar tot de conclusie gekomen dat het rekening houden met de batterij op dit controversiële onderwerp alleen maar ten koste gaat van het gebruiksgemak. Ik heb gelukkig niet te maken gehad met een faulty battery en zit nu na 2 jaar en 531 cycles nog met een "health" die schommelt tussen de 85-95% met vast wel grote uitschieters die ik niet heb gezien.
Anoniem: 345888 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:13:
Ik heb na kalibratie 97% na 8 cycles. Hij laadt op naar 100% maar na een uur staat hij op 98% en laadt niet meer op naar de volle 100%. Dat is niet goed volgens mij. Hij is echt niet meer dan 3 weken oud. Ik heb Apple gebeld en ik kreeg het advies naar een iCenter te gaan om de batterij intensief te laten testen. Ik ga met vakantie dus ik drop hem af een paar dagen voordat ik op reis ga..
@Juleedee
de 98% die je noemt, ik neem aan de dat je daar mee je battery 'health' bedoeld aangezien je ervoor zegt dat de batterij naar 100% oplaadt. Dat je health op 98% blijft is helemaal niet raar, en dat cijfer moet je maar met een korreltje zout nemen zoals al eerder in dit topic gezegd is. De battery 'health' is zeker geen rechtlijnige afname :9~

[ Voor 0% gewijzigd door hans_1990 op 02-03-2010 11:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Juleedee
de 98% die je noemt, ik neem aan de dat je daar mee je battery 'health' bedoeld aangezien je ervoor zegt dat de batterij naar 100% oplaadt. Dat je health op 98% blijft is helemaal niet raar, en dat cijfer moet je maar met een korreltje zout nemen zoals al eerder in dit topic gezegd is. De battery 'health' is zeker geen rechtlijnige afname :9~
Na het kalibreren laadt hij op naar 100% maar als ik hem gebruik terwijl aangesloten op netspanning, zakt hij af naar 98% (dus niet de health, maar echt de capaciteit). Ik zie nu dat hij is hij afgezakt naar 95% (wederom, niet de health) en hij laadt niet meer op. Lampje van de kabel staat op groen. Vind ik irritant en klopt ook niet volgens mij. Kan ik dit ergens bij instellingen veranderen?

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4038/4400653093_f6664316da_o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 345888 op 02-03-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:25

4POX

Everybody is wired

Wikipedia: Lithium-ion-accu

Leuke leesstof. De batterijen hebben een verval. Of ze nu wel of niet worden gebruikt. Een volle accu verliest bij kamer temperatuur rond de 20 a 25 procent per jaar.

Ik heb vorig jaar een maand lang RC5 client gedraait op al mijn 34 cores. Laptop werd gloeiend heet. Ik ben in 1 maand tijd 20 procent van mijn accu capaciteit kwijt geraakt.

Mijn laptop is nu 2 jaar oud. Ik zit op mijn derde accu. ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Bij mij is hij weer opgeklommen naar 90-91%, tijdje terug 86%.. Snap er weinig van :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Anoniem: 345888 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:42:
[...]

Na het kalibreren laadt hij op naar 100% maar als ik hem gebruik terwijl aangesloten op netspanning, zakt hij af naar 98% (dus niet de health, maar echt de capaciteit). Ik zie nu dat hij is hij afgezakt naar 95% (wederom, niet de health) en hij laadt niet meer op. Lampje van de kabel staat op groen. Vind ik irritant en klopt ook niet volgens mij. Kan ik dit ergens bij instellingen veranderen?

Screenshot:

[afbeelding]
Ik heb dit ook (MBP 4 maanden oud): ik laad 'm volledig op (100%) en houdt de macbook aan de netspanning. Toch zie ik dat in een paar dagen tijd de accu op 95-96% staat en het lampje van groen naar rood verspringt?

Is dit normaal? Zelfs als ik de MBP meeneem van huis naar een andere locatie en even onderweg ben, dan bestaat de kans dat wanneer ik deze eenmaal op bestemming aansluit op netspanning, dat ie doodleuk zichzelf weer gaat opladen (omdat tijdens de reis de accu blijkbaar weer onder die 95-96% is gezakt).

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a-weatherman
Ik heb eerder ook al gereageerd, maar bij mijn MacBook White unibody 13 inch, blijft de batterij slechter worden.
Heb em nu 6 maanden en de batteryhealth is 79% geworden... Met 169 cycles (ja ik gebruik mijn Mac erg veel)

Kan ik Apple bellen en om een nieuwe batterij vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
a-weatherman schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 11:06:
Ik heb eerder ook al gereageerd, maar bij mijn MacBook White unibody 13 inch, blijft de batterij slechter worden.
Heb em nu 6 maanden en de batteryhealth is 79% geworden... Met 169 cycles (ja ik gebruik mijn Mac erg veel)

Kan ik Apple bellen en om een nieuwe batterij vragen?
Ik heb mijn macbook unibody ook ongeveer 7 maanden nu, 109 cycles, en 82% Ik baal er wel echt van want mijn accu gaat nu echt nog maar max 3-4 uur mee meestal maar 2-3.
Verder heb ik nog wat andere kleine dingen aan mijn macbook (2 kleine haar scheurtjes, en de grijze bodemplaat zit wat losjes (wat volgens mij niet door de schroefjes komt))

Ik ga binnenkort ook even contact opnemen met apple hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-07 09:16
Zolang Snow Leopard niks aangeeft over een kapotte batterij en bijv coconutBattery gewoon nog een groen balkje laat zien, zal je hoogst waarschijnlijk van Apple geen nieuwe batterij krijgen. Ze gebruiken bij Apple software om je batterij te testen, maar zelfs als de batterij gewoon over zijn cycles heen is, lees op gebruikt, krijg je niet via de garantie een nieuwe, alleen wanneer de batterij echt kapot is.

Overigens heeft mijn MacbookPro Unibody 93% en ik haal toch echt ook max 3-4 uur. 4 is zelfs best een uitzondering (en dat is in energy saving stand, dus niet de dedicated gpu in gebruik). Ach, het is altijd nog 2x zo veel als mijn vorige Windows laptop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Ja, lekker hoor.

Mijn macbook is nu net iets meer als 2 weken buiten de garantie, zit ik onder de 80%, en zegt hij dat hij 'Onderhoud vereist'. Natuurlijk ook geen applecare genomen waar ik ook nog over heb getwijfeld.

Zou het nog zin hebben om er even mee langs een winkel te gaan?
Pagina: 1