Geluidskaart voor +- € 100,- met 5.1 via spdif in games?

Pagina: 1
Acties:

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48
Ik heb nu een SB Audigy 4 en ik heb mijn pc via de digitale out op mijn SB aangesloten op mijn Homecinema via een optische kabel via de digital i/o module van creative.

Nu heb ik films e.d. allemaal in 5.1 en dat is perfect alleen ik game zo nu en dan ook en ik mis hierbij het 5.1 geluid. Ik krijg wel geluid over alle 5 de speakers maar dat is volgens mij vanwege het cmss van creative en dus geen echt 5.1 geluid. Vind de kwaliteit daarbij ook niet echt goed.

Is het mogelijk om rond de € 100,- een geluidskaart te vinden die 5.1 geluid van games via een optical out naar mijn home cinema kan sturen? Volgens mij kan de Xplosion Prelude dit maar die is meteen een heel stuk duurder. De Xfi Extreme Gamer lijkt me een perfecte kaart mij die ondersteund hooguit stereo output met een optical out.

Ik kan mijn SB namelijk niet op een andere manier aansluiten op mijn homecinema. Op mijn home cinema heb ik enkel 2 tulpaansluitingen voor audio in en wil ik 5.1 via mijn SB krijgen (analoog) moet dit gebeuren via 3 tulp aansluitingen.

Ik draai trouwens onder Vista X64, maar had onder XP X86 hetzelfde probleem.

Mijn complete setup is:
Vista X64 Ultimate
Asus P5QL-Pro
Intel E6850 @ 3.0mhz
2 x 2gb Kingston PC6400 @ 800Mhz Dual Channel
MSI RX3870 OC
SB Audigy 4
1x WD160GB Sata 1
1 x Maxtor 200GB Sata 1

Thanks.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23

Snippertje

Light up your life

Games moeten dan Dolby Digital of DTS ondersteunen en dat doen er niet veel. Dus zal je voor games gewoon analoge aansluitingen moeten gebruiken. Ik heb hetzelfde "Probleem" met mijn Z5500.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 00:39

Dr C

met C en CK

Snippertje schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:51:
Games moeten dan Dolby Digital of DTS ondersteunen en dat doen er niet veel. Dus zal je voor games gewoon analoge aansluitingen moeten gebruiken. Ik heb hetzelfde "Probleem" met mijn Z5500.
Je hebt toch ook kaarten die 5.1 geluid kunnen encoderen naar Dolby digital of DTS (zoiets als dolby digital live oid)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• onnaj
De Theatron Agrippa had ik gevonden en doet dit geloof ik maar die heeft maar EAX 2.0 weet niet of dit een bezwaar zou zijn tot aankoop voor de kaart? Is het verschil ZOVEEL merkbaar in games?

En de Vista X64 ondersteuningen moet ook goed zijn...

Verwijderd

Snippertje schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:51:
Die van mij heb ik dubbel aangesloten. Dus en optisch en via de normale aansluitingen. Dan kan je met de AB gewoon schakelen tussen optisch en direct en heb je "normaal" 5.1 geluid.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:23

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:35:
[...]

Die van mij heb ik dubbel aangesloten. Dus en optisch en via de normale aansluitingen. Dan kan je met de AB gewoon schakelen tussen optisch en direct en heb je "normaal" 5.1 geluid.
Ja dat heb ik ook gedaan :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• onnaj
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:35:
[...]

Ik heb alleen op mijn Home Cinema maar 2 analoge audio in tulpaansluitingen (dus 1 voor links en 1 voor rechts). Op mijn Audigy 4 dienen er 3 aangesloten te worden voor 5.1 geluid...is dit op te lossen?

• onnaj
Zou ik overigens met de X-Fi Xtrememusic met mijn huidige i/o module geen 5.1 eax over spdif kunnen krijgen? Jammer dat hier allemaal nog te weinig over te vinden is op het internet.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 12:21
Er is een trust kaart die het kan voor nog geen 10 euro, door gemodificeerde drivers. Er zijn ook kaarten van Club3d die het kunnen voor 40 euro. Kijk voor dat je een kaart koopt of ze x64 drivers hebben die het ondersteunt.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De Creative X-Fi Titanium serie kan dolby encoden en zo kan je dus in je games ook surround sound krijgen over optical. Er zit alleen optical op de creative X-Fi titanium, waarschijnlijk werkt een optical naar coax adapter ook wel als je het per se op coax moet aansluiten, maar omdat ik zelf de kaart nog niet binnen heb, kan ik daar nog niks uit eigen ervaring over zeggen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• onnaj
Ik ben ook van plan de Titanium aan te schaffen. Ik wil hem ook via optisch naar optisch aansluiten. Evt kan ik hem nog op de digital i/o module en alsnog kiezen voor coax. Heb sinds deze week een Harman Kardon AVR 135 en kan nu dus op echt alle manieren aansluiten.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een Club3D Theatron Agrippa kan dit met behulp van DTS connect of Dolby Digital Live. Maar, beiden "maken" dan een 5.1 signaal, dus dan heb je alsnog geen native 5.1 geluid.

• onnaj
Heb nu de X-Fi Titanium PCI-e gekocht. Deze heeft ook een ingebouwde encoder en ik krijg nu in spellen gewoon 5.1 geluid als ik aanvink dat hij het signaal encodeert naar dolby digital.

Ik ben hiermee geholpen gelukkig. Geluid lijkt ook weer net een stuk beter dan de Audigy 4.

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 08:11

• onnaj
Alleen ik wilde ook een kaart voor games zoals aangegeven in mijn topic start, dan gaat deze dus niet voldoen aan mijn wensen. Zie sowieso al niets mbt EAX ondersteuning, laat staan EAX 5.0.

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 18:40
Ik heb nu al sinds december de Titanium. Qua functies bevalt hij super. Het is precíes de kaart die ik nodig heb. Games en films over 1 kabel in 5.1 surround naar een Z-5450.

Alleen de drivers... Creative heeft mooie producten, maar ondersteuning ho maar.
Mijn geluid gaat verschrikkelijk kraken en storen als ik langer dan 10 uur de computer aan heb staan, en muziek wil luisteren. En nog steeds geen driver updates die dit voorkomen.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:47
Zoals gezegd, je hebt een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live en / of DTS Connect. Dit zijn beide technieken om het (surround)geluid 'live' om te zetten naar een Dolby Digital of DTS stream, zodat het over S/PDIF verstuurd kan worden. Meerkanaals geluid laat zich niet op een andere manier over S/PDIF versturen, dus enkel via Dolby Digital of DTS.

Er zijn genoeg kaarten te vinden die dit kunnen, zeker onder de honderd euro. Ik weet van de Auzentech geluidskaarten dat ze dat ondersteunen en de Asus Xonar kaarten ook. Club3D Theatron Agrippa DTS ook.

edit: en ik lees dat Creative sinds een tijdje hier ook via de drivers ondersteuning voor biedt op sommige van hun kaarten, sowieso die X-Fi Titanium.

[ Voor 12% gewijzigd door FreddyFish op 31-05-2009 01:47 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor hardwarevragen die nergens anders aan bod komen. Geluidskaarten horen in Audio & HiFi

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1