Toon posts:

HD of MoBo kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een jaar of drie geleden heb ik een PC samengesteld en heb destijds gekozen voor een SATA II ondersteunend moederbord met daarbij twee SATA II schijven. Deze heb ik in een striped volume (raid) geplaatst om nog meer snelheid te behalen. Dit omdat ik met video bewerk programma's meestal een bottle neck merk op de harddisck performance.
Na een aantal jaren heb ik gekozen de raid configuratie te verbreken. Reden was dat de gegevens niet veilig opgslagen zijn en het feit dat de video's altijd ergens een hapering hadden (DVD brander kan ook de boosdoener zijn geweest). Ik heb windows xp er opnieuw opgezet maar de machine is nog niet erg snel. Vandaag heb ik het volgende geprobeerd:
-FreshDiagnose gedraait. Deze geeft aan dat de schijf het volgende aankan: write: 23.66MB/s &read: 24,48MB/s. Dit lijkt mij niet echt veel?
-UltimateDefrag aan het draaien. Deze geeft aan dat hij nog 5 uur nodig heeft terwijl hij al 2 uur bezig is. Ik heb alle opties aangezet.

Configuratie:
-HD's (2x) Western Digital Caviar SE WD1600JS;
-Moederbord: Asus P5LD2;
-CPU: Intel Pentium 4, 3.20Ghz (HT volgens mij);

Als ik het zo allemaal doordenk dan gok ik dat de disc kapot is, wat denken jullie?

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:57
Zit er op de schijven zo'n jumpertje voor Sata-1 modus?? Had ik ook bij mijn Barracuda's (laatst nog gekocht)(stond op internet dat (bijna) alle oudere schijven dit ook hadden...) 23.66MB/s en 24.48MB/s zijn ook niet echt fantastische snelheden... Laten we het er maar op houden dat mijn IDE schijf van 6 jaar oud net iets sneller is:+

Misschien in de BIOS een optie sata-1 only of zoiets?

Denk niet dat de schijf kapot is... Je hebt geen last van een tik (of andere geluiden) de hele tijd (toch??:P) en ook niet van datacorruptie o.i.d.

[ Voor 1% gewijzigd door zjorsie op 20-02-2009 21:49 . Reden: gwoon... zinin:+ ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zelfs een normale ide trekt daar hard aan voorbij.

laat me een beetje denken aan (ontbrekende) moederbord drivers.

Iperf

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-02 08:21
wat geeft de S.M.A.R.T. aan? vaak is dat betrouwbaar en als dat niks aangeeft, dan is het zeker niet je hardeschijf.

Wellicht is de SATA poort ''defect''.
Ik moest een jaar geleden iemand z'n pc fixen. Z'n HDD transfer speed was gewoon uber traag.
Heb toen in een ander IDE poort gestoken en het was weer snel.