Toon posts:

Probleempje router-router-switch setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Zodra de pc in de woonkamer uitgezet wordt verliest de andere pc zijn internetverbinding.

Situatie:
ADSL 2+
Meterkast [ Router/Modem -> Linsys Router ] -> vaste kabel door de muren -> Woonkamer [ Switch -> PC 1 & PC 2]

Ik ben net een huurhuis gaan bewonen, vandaar dat de infrastructuur 'opgelegd' is. De meterkst staat in de algemene ruimte daar hangt ook het router/modem. Vanuit de meterkast vertrekken er 2 kabels via de muren naar mijn woonkamer, ik kan hier zelf geen nieuwe kabels trekken. Omdat het router/modem niet draadloos is, heb ik er een linksys 54 G op aangesloten, helaas moet die tussen de pc en de switch in staan.
Deze opstelling werkt prima als de PC in de woonkamer direct is aangesloten op de linksys router. Linksys werkt met een set-up CD'tje, welke automatisch de pc configureerd, dat heb ik gedaan opde woonkamer pc.

Nu heb ik er een switch tussengezet in de woonkamer tussen router en pc, internet werkt prima maar PC 2 is afhankelijk geworden van de pc in de woonkamer voor zijn internetverbinding.

Wat heb ik zelf gedaan:
de FAQ doorgespit en gegoogled. Het probleem lijkt me niet heel gecompliceerd, maar toch kom ik er niet uit.

Hopelijk dat iemand me op weg kan helpen, een van de problemen waar ik tegen aanloop is dat ik PC2 niet heb geconfigureerd omdat het CD'tje wil dat er een directe verbinding is met de router (wat alleen via de switch kan).

- De router is niet te benaderen op het IP in de manual (time-out)
- OS op PC1 = Win XP
- OS op PC2 = Vista

PC1 krijgt hetzelfde IP adres als PC2 toegewezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 13:16 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kan je je situatie uittekenen? Ik kan er namelijk niet heel wijs uit worden wat je setup is en wat er nu misgaat. Overigens zijn de instellingen voor je pc (zeer waarschijnlijk) gewoon alles automatisch :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hooglander1 op 20-02-2009 12:10 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-03 18:21
staat die linksys als router of als accespoint/switch ingesteld? want als ik het goed begrijp heb je nu:
router centraal > linksys > switch
dit zou moeten werken, maar router op router is nooit een groot succes. Ik zou de dhcp van de linksys uitzetten, en hem tot veredeld accespoint bombarderen.

Maar goed, krijgt pc2 wel een ipadres van de linksys?

Verwijderd

Topicstarter
Net even gecontroleerd. PC2 heeft hetzelfde IP adres als PC1.

situatie :
ADSL 2+
Meterkast [ Router/Modem -> Linsys Router ] -> vaste kabel door de muren -> Woonkamer [ Switch -> PC 1 & PC 2]

Opzich werkt het allemaal heel stabiel en zonder snelheidsverlies. Punt is dus dat PC2 afhankelijk is van PC1 en ik ze liefst onafhankelijk wil. Ik weet niet hoe de CD het geconfigureerd heeft, dat is het probleem van de linksys is dat ik me een beetje onthand voel omdat alles via het cd'tje gaat dus kan de dhcp van linksys niet uitzetten of controleren of ie uberhaupt aan staat.

edit:
Net geprobeerd de router te benaderen via het adres in de manual maar beide computers timen out en kunnen de pagina niet openen.

BTW Zowel de switch als de kabel als de router zijn nieuw.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 12:33 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan hem ook handmatig instellen lijkt me? Daar heeft men handleidingen voor :)

DHCP server aan zetten in de router en DHCP gebruiken om een ip te verkrijgen op je clients. Dan zou het toch moeten werken?

Het zou helpen als je wat meer informatie gaf betreffende ip's welke besturingssystemen e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Hooglander1 op 20-02-2009 12:29 ]

Verwijderd

Je weet dat 2 pc's in 1 netwerk niet hetzelfde ipadres mogen hebben?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
alles hoeft he-le-maal niet via de cd te gaan, cd is voor mensen die niet weten hoe ze op de router admin page moeten komen..

9 van de 10 keer op http://192.168.1.1 ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een work-around voor het probleem. Ik heb de router toch in de woonkamer weten te plaatsen en zodoende omzeil ik de switch.

Jammer genoeg kan ik nog steeds niet op de router komen (user manual geeft indd 192.168.1.1) ondanks dat ik direct verbonden ben met de router.

@ Kuiltje, ja 2 dezelfde IP's is een probleem maar hoe voorkom ik dat?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

je kan in de router komen door te kijken naar je standaard gateway.

start -> cmd -> ipconfig /all

Daar moet het bij staan :)

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Ik weet niet wat je uitspookt, maar het klinkt allemaal nogal wazig. Zolang je geen poorten gaat forwarden kun je die router er gerust tussen laten zitten (alhoewel het volgens mij niet nodig zou moeten zijn). Verder, als ik het goed heb heb je deze setup:

code:
1
2
internet -> router ->(wan poort) linksys (lan poort)-> switch -> PC1
                                                              -> PC2

Die switch zou, zolang als hij goed is voor beide pcs / linksys volledig transparant moeten zijn. Die zou je er dus ook gewoon tussen moeten kunnen laten zitten.

Beide pcs hetzelfde ip adres zou volgens mij alleen maar kunnen als beide pcs handmatig ingesteld staan. zo ja, zet de netwerk kaarten bij tcp/ip op automatisch een ip adres verkrijgen. Dan zou het eigenlijk vanzelf moeten gaan.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Pagina: 1