[Symantec Backup Exec] Backup krijgt error bij Exchange

Pagina: 1
Acties:

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:17
Ik ben de afgelopen paar dagen bezig geweest met het testen van Backup exec binnen mijn bedrijf voor de backup van onze SAN. Hierop staan simpele gebruikersbestanden en onze exchange07 storage groups.

De bestanden gaan allemaal perfect geen probleem. Alleen krijg ik de Exchange storage groups niet goed gebackupd. Hij zegt achteraf in de backup job dat hij beide temp.edb (van onze eerste en tweede storage group) niet heeft gebackupd. Helemaal niet erg want hier staat niks belangrijks in. Maar hij slaat ook de mailbox database en de public folder database over. Dat zijn tenminste de enige bestanden die ik tot nu toe niet kan vinden als ik hem probeer te restoren. Error code bij de backup job is 80042306

Dit is de gerelateerde error op de backup server:
Eventid 57555 van Backup Exec
Backup Exec Alert: Job Completed with Exceptions
(Server: "A3E05") (Job: "Backup 00036") The job completed successfully. However, the following conditions were encountered:

2 files were skipped.
A snapshot operation required by this job was unsuccessful. Check the job log and the Windows Event Viewer for additional information.

Dit is de gerelateerde error op de exchange server:
Eventid 1 van capivssprovider
BeginPrepareSnapshot called with LUN that does not have snapshot enabled, partition class = 0, partition type = 0, partition ID=00C0FFD70E170000E3E9264901000000.

Al deze errors verwijzen naar de volume shadow copy service. Alleen kom ik daar ook niet echt veel verder. Ik heb de volume shadow copy service zelf al aanstaan en start automatisch op bij opstarten van de server. Ik heb ook al geprobeerd om de volume shadow copy service op de schijf zelf te enablen. Maar hij blijft in alle gevallen dezelfde error geven. Iemand hints?

Bij voorbaat dank,
Craven

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 10:24
Heb jij ook in Backup Exec support voor VSS aan staan?
Ik heb even de interface niet helder voor de geest, want wij gebruiken Netbackup, maar daar moet je echt kiezen voor support van VSS of Netback's eigen methode.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je ook de AOFO optie erbij?
Is je SAN gekoppeld aan je backupserver of doe je dit via een agent?

[ Voor 192% gewijzigd door arjants op 20-02-2009 11:50 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Craven
@ berimbay yup heb ik ook geinstalleerd.

@ arjants ik weet niet precies wat aofo is maar ik heb wel een backup exec aofo store map bij mijn exchange store map.
mijn san is gekoppeld aan mijn mailserver. Op de mailserver staat de remote agent die communiceert met mijn backup server.

edit: aofo = advanced open file option. Dat wist ik niet. Maar, ja die heb ik ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Craven op 20-02-2009 11:58 ]

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
welke versie heb je ten eerste?

heb je wel een agents aangeschaft om te installeren? of gebruik je alles in trial?

de agents zijn geisntalleerd op de exchange 2007 server?

• Craven
ik gebruik de trial versie 12.5 met de volgende opties:
- Tape device drivers
- enable robotic library support (heb een robotic tape drive)
- AOFO
- Agent for microsoft exchange server
- san shared storage option

Er staat nu een agent op een exchange 07
en er staat een agent op een w2k8 dc (deze werkt goed en backed alleen bestanden op)

edit: ben nu weer ff bezig met die remote agents. Ik kan bij de exchange server niet specifiek kiezen voor een exchange. Klopt dit? ik kan alleen de remote agent en aofo aanvinken.

[ Voor 20% gewijzigd door Craven op 20-02-2009 12:55 ]

• jorisw86
tijdens de installatie vna de management server moet je aangeven welke componenten je wilt.

als daar dus geen exchange staat verklaart het een boel.

als je de agent uitrolt ziet hij automatisch of het exchange is en krijg je dus ook extra opties voor die server.

al sp1 erop gezet?

• Craven
der stond in mn vorige post dat ik wel exchange heb bij de management server.

maar als ik de agent uitrol zie ik nergens speciale opties voor exchange of iets dergelijks.
sp1 staat er al op.

• Craven
ff een update
ik kan kiezen om het filesystem (M schijf) te backuppen. Dan doe ik de complete storage groups. Of ik kan kiezen voor de microsoft information store. Daaronder staan alleen de bestanden die die steeds overslaat ().

Bij de m schijf doet hij alles behalve die 2 bestanden die in de information store ook staan dus (mailbox database en public folder database).

• jorisw86
het backup account voldoende rechten gegeven ook via de exchange manager?

• Craven
heb als account bij backup exec gewoon de domain administrator genomen

• jorisw86
dan klopt het wel dat het niet werkt.

je moet de backup account ellevated rights geven of hoe je dat ook schrijft.

• Craven
over welke backup account heb je het nu precies? bestaat hier geen manualtje voor ofzo?

• jorisw86
ik neem aan dat je een nieuwe active directory account creerd genaamd svc_backup.

dit account moet de hoogste rechten binnen exchange hebben wil dit dit kunnen back-uppen.

• Craven
ok wacht even. Ik maak dus een nieuwe account aan in de ad (had ik niet gedaan)
deze geef ik via exchange de server administrator role.
en deze account configureer ik dan ook weer in de backup exec als zijnde de account om deze backup job uit voeren.

Heb ik zo allemaal beetje netjes samengevat?

edit: ohw en aan welke groepen voeg ik die backup account toe?

edit2: en hoezo zie ik bij de resource credentials test dat hij wel succesfull is met de account die ik al al die tijd gebruik trouwens?

[ Voor 25% gewijzigd door Craven op 20-02-2009 14:54 ]

• jorisw86
zoals je het samenvat is het correct idd.

je maakt hem full domain admin en exchange admin idd.

ja aanspreken mag altijd maar hem openen lezen en backup taken mee uitvoeren is wat anders.

idd ba12.5 configuren dat alles via het aparte backup account gaat moet werken.

net 12.5 omgeving ingericht bij een klant van ons.

• Craven
alles geconfigureerd zoals ik net zei. Exchange melde als waarschuwing ook nog dat ik de backup administrator ook lokaal aan moest maken voordat hij volledige rechten zou hebben. Dus heb ik lokaal ook nog een identieke account aangemaakt. maar hij bleeft het nog steeds dezelfde errors geven.
maakt het trouwes nog uit of ik de backup exec account restricted maak of niet?

• jorisw86
de rechten van het backup account moeten niet geristrict worden.

hij bedoelt dat het backup account local admin moet zijn op de backup server.

• Craven
ok. dat zit ook goed, maar zit nog steeds met die error.

[ Voor 12% gewijzigd door Craven op 20-02-2009 16:55 ]

• Craven
bump, anyone?

• Craven
ben er nog steeds mee bezig. alles nu op een windows server 2008 32bits geinstalleerd en het probleem blijft volhouden. Iemand nog suggesties?

Verwijderd

Ja ik..

Als je het backup account Domain Admin maakt (waarom doe je dat?) dan kun je Exchange niet backuppen. Domain Admins hebben namelijk deny rechten staan en dus werkt je backup niet.

Dus..uit die groep halen.. Exchange permissies en local admin moet genoeg zijn. En btw, als je Organization Admin rechten uitdeelt, is hij ook direct local admin op de Exchange servers.

In de docs van BE staat wel welke rechten er nu echt nodig zijn. Ik denk (gok) dat je wel wegkomt met send & recieve as.. maar dat weet ik niet zeker. Het hangt ook af van welke backup methode je gebruikt.
Service accounts overladen met rechten is geen goed idee en een security risico aangezien je niet meer kan zien wie wat doet/deed.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 19:24 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15

_Arthur

blub

En hier wat leesvoer van Symantec Backupexec zelf:

How to backup Exchange 2007 with Backup Exec for Windows Servers (BEWS) : http://seer.entsupport.symantec.com/docs/288777.htm

Verwijderd

_Arthur schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:27:
En hier wat leesvoer van Symantec Backupexec zelf:

How to backup Exchange 2007 with Backup Exec for Windows Servers (BEWS) : http://seer.entsupport.symantec.com/docs/288777.htm
Volgens dat docje heb ik het mis.. :/ Toch, domain admin is zeker niet nodig.

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:32:
Volgens dat docje heb ik het mis.. :/ Toch, domain admin is zeker niet nodig.
In het docje staat expliciet dat het wel nodig is ja.
Ensure that the Backup Exec "Logon Account" being used to backup Exchange is a member of Domain Administrators

Verwijderd

_Arthur schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:07:
[...]

In het docje staat expliciet dat het wel nodig is ja.

[...]
Mja..steeds al wij ergens bij een vestiging een blackberry server lieten plaatsen door Vodafone dan riepen ze ook dat ze domain admin en exchange full admin nodig hadden. Want anders zou het ECHT niet gaan werken.. nou..werkt mooi wel zonder die rechten :P
Het probleem is dat je zo steeds meer admins krijgt..

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:22:
Mja..steeds al wij ergens bij een vestiging een blackberry server lieten plaatsen door Vodafone dan riepen ze ook dat ze domain admin en exchange full admin nodig hadden. Want anders zou het ECHT niet gaan werken.. nou..werkt mooi wel zonder die rechten :P
Het probleem is dat je zo steeds meer admins krijgt..
Leveranciers zijn vaak makkelijk ja. Vaak omdat ze zelf niet precies weten welke minimale rechten het product nodig heeft om te functioneren roept men snel 'admin rechten!!'.

Verder kan je hiervoor ook service-accounts gebruiken waarvan een strong password wordt ingesteld wat toch niemand kan onthouden 8)

• Craven
ok aangezien ik nog steeds met hetzelfde probleem zit maar ff een update.

we hebben in de tussentijd even flink onderhoud gehad. Het heeft even geduurd maar goed voordat een bedrijf iets op aanraden van een stagaire doet ben je wel weer even verder.
Wat er nu is gebeurd:
- contact met symantec gehad over het probleem en die konden me niet echt verder helpen, wel weet ik nu zeker dat de account gebruikt voor het backuppen genoeg rechten heeft.
- De exchange stores zijn naar het lokale filesysteem van de exchange server (tijdelijk) verplaatst. Vanaf daar werkte de backup perfect. Het probleem ligt dus echt bij de SAN of iets wat daarmee samenhangt ben ik bang.
- De firmware van de san is in de tijd dat de exchange store er niet op stond geupdate naar de meest recente versie, op aanraden van HP support.
- Backup server inclusief symantec backup exec is helemaal van de grond af opnieuw geinstalleerd.

Maar goed zelfs hierna heb ik nog steeds het probleem. Ik zal alle error codes op de exchange en backup server donderdag als ik weer op mijn stage ben ff posten. Dan ga ik ook even kijken of ik de software van hp vss provider op de exchange server opnieuw kan installeren/updaten. Als dat niet werkt ga ik wel weer aan de bel met HP support, we betalen niet voor niks voor de support van hp.

Heeft iemand nog enig idee waar het probleem anders nog aan kan liggen???

• Craven
Goed dit probleem loopt nog steeds :P. Even een korte samenvatting van de afgelopen maanden:
- Ik ben geslaagd en ben hier dus geen stagaire meer
- Ik ben hier parttime gaan werken als normale medewerker
- Backup van de data gaat nu goed alleen de exchange backup draait nog steeds niet

Nu ben ik dus alsnog weer de sjaak om dit werkende te krijgen... Dat viel me opzich niet eens zo tegen. Heb het nu met een workaround werkend in de testomgeving. In de vorm van het eerst kopieren van de information stores naar de lokale schijven (dmv local continuous replication). En het daarna vanaf daar te backuppen. Maar goed ik heb nog geen toestemming om dit in de live omgeving even te proberen. Nou wilde ik graag weten wat jullie van deze oplossing vinden. Diskspace op de exchange is geen probleem das meer dan genoeg en er hangt een glasdraadje tussen dus performance is ook niet zo'n probleem.

Ook zit ik nog met een probleem dat Backup exec de tapes maar gedeeltelijk volschrijft en elke tape dan voor vol verklaart. Op zich niet zo'n heel groot probleem als het per tape niet zo idioot veel ruimte was dat het niet benut (tussen de 30 en 70gb). Screen. Tapes zouden uncompressed 200gb moeten kunnen houden tot 500gb compressed. Kan hier ook niet echt iets over vinden op google. Snappen jullie hier wat van en ben ik gewoon nog niet goed wakker?

• Craven
Helemaal niemand :(. Loop er nog steeds mee rond namelijk. Voor de exchange komt waarschijnlijk een andere oplossing. Zijn we nog over aan het debatteren.

Maar de gedeeltelijk volle tapes zitten me toch wel in de weg. Het is toch wel ruimte die ik nodig heb. Niemand die hier nog wat voor heeft?

Verwijderd

Wat zegt de support van Symantec daar over?

• Craven
Exchange probleem blijven ze me doorverwijzen naar hp omdat (zij vinden) dat het probleem bij de san van hp ligt. Maar die zeggen dus weer dat hun hardware en software netjes werkt.

Gedeeltelijk volle tapes heb ik nog geen contact over opgenomen. Maar dat is sowieso nog niet zo makkelijk. Omdat backup exec nog niet helemaal naar behoren werkt mogen we nog niet overgaan tot aankoop en zonder support contract kom je niet heel erg ver bij symantec heb ik in het verleden ondervonden. Njah ok je krijgt een heleboel support mensen aan de telefoon die je weer doorverbinden...

edit: ga wel even kijken of ik support kan krijgen op hun forum.

[ Voor 5% gewijzigd door Craven op 27-10-2009 13:30 ]

• Craven
Hele topic vergeten 8)7 kwam hem net bij toeval tegen. Maar goed de oplossing:

We hebben na veel gehannes uiteindelijk maar besloten om een 3tal schijven in raid 5 in de exchange erbij te hangen. Want die bays hadden we toch nog vrij plus de san begon redelijk vol te worden. Nu hebben we dus de san meer als een das aangesloten (op de enige andere server die er gebruik van maakte) en word alleen nog voor algemene dataopslag gebruikt. De exchange is ook weer stukkie rapper vanaf de lokale schijven en volume shadow copy kan ook weer netjes zijn werk doen zodat de exchange gewoon online gebackupd kan worden.

Ben overigens niet helemaal tevreden met symantec maar goed... licentie is nu alweer gekocht en we moeten het ermee doen. Hij heeft wat rare trekjes waarvan ik zeg: Dusss..... Maar goed hij werkt en i'm happy :)

[ Voor 3% gewijzigd door Craven op 16-04-2010 14:31 ]

Pagina: 1