Nieuw netwerk opbouwen met nadruk op streaming

Pagina: 1
Acties:

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23
Tja het begint nu langzaam aan steeds dichterbij te komen dat ik ga verhuizen naar mijn nieuwbouw appartement. Helemaal top natuurlijk maar ook veel dingen wat ik nu eens moet overdenken wat wijsheid is. Er zal in huis een nieuw netwerk aangelegd moeten worden, en ik heb mijn voorkeur dit keer om dit draadloos te gaan uitvoeren.

De apparatuur die aangesloten gaat worden is als volgt:

- 1 vast station met ethernet aansluiting
- 1 laptop (wifi)
- 1 Squeezebox (wifi)
- 1 Synology DS209+ (moet nog aangeschaft worden maar komt er voor aansturing squeezebox)

Toekomt:

- videostreaming vanaf de Synology

Om zowel nu als in de toekomst mee te kunnen komen zal ik een netwerk aan moeten leggen. En nu merk ik dat ik er al een hele tijd uit deze wereld ben en er veel veranderd is. Zeker nu streaming een hot issue is vraag ik mij af wat wijsheid is aan te leggen en aan te schaffen. Graag zou ik jullie ideen hier wel eens over willen horen.

Daarnaast moet ik een internetprovider en telefonie gecombineerd hebben. Heb nu bij mijn ouders Online en dat fungeert prima, maar goed naast Online zijn er nu ook aanbieders als Tele2 en Alice op de markt die ook qua prijs erg gunstig uitpakken. Hebben jullie daar nog ideen over wat wijsheid is?

Ik hoor het graag

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:50
Ik zou een streaming netwerk als het even kan niet draadloos laten verlopen. Het zal ongetwijfeld wel werken maar mijn ervaring is dat het hele WiFi-verhaal niet echt betrouwbaar is. Pak daar liever een deftige gigabit-switch en laat alles bekabeld lopen.

Je zorgt er dan voor dat je verbinding betrouwbaar is en dat je geen last hebt van bijvoorbeeld de magnetron die je broodje bapao aan het klaarmaken is ;)

just my 5 cents

• Wicked-Game
Tha_T schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:50:
Ik zou een streaming netwerk als het even kan niet draadloos laten verlopen. Het zal ongetwijfeld wel werken maar mijn ervaring is dat het hele WiFi-verhaal niet echt betrouwbaar is. Pak daar liever een deftige gigabit-switch en laat alles bekabeld lopen.

Je zorgt er dan voor dat je verbinding betrouwbaar is en dat je geen last hebt van bijvoorbeeld de magnetron die je broodje bapao aan het klaarmaken is ;)

just my 5 cents
Snap ik, alleen zit ik met een probleem. Ik wilde vanaf de bouw al UTP door het huis laten leggen maar de meterkast van het appartement staat in de centrale hal. Laat nu net niet in die meterkast de aansluiting van telefoon/internet komen. M.a.w. alles waat daar uitkomt zou ik weer terug moeten leiden naar binnen toe. Was wel mogelijk maar zou mij als meerwerk een slordige 2000,- euro gaan kosten. Dat is mij een beetje te gek eerlijk gezegd.

Om nu kabels te gaan verwerken door het huis in het zicht zie ik ook niet zitten. Dus vandaar dat ik toch weer op Wifi terug kom. Qua audio streaming is dit geen probleem, aangezien ik nu ook al een squeezebox met Wifi draai en lossless stream. Dat gaat verder perfect.

Het zit hem meer in de toekomst visie wat betreft Video streaming en dan ook op het gebied van HD-rips. In hoeverre zou de "nieuwe" N-standaard op Wifi kunnen voldoen in mijn wens?

Daarnaast zit je dan volgens mij nog met het probleem dat als er 1 apparaat in het netwerk de G standaard hanteert alles word terug gebracht naar G? Of is dit ouderwets en zijn we die tijd voorbij?

• Tha_T
Wicked-Game schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:37:
[...]

Snap ik, alleen zit ik met een probleem. Ik wilde vanaf de bouw al UTP door het huis laten leggen maar de meterkast van het appartement staat in de centrale hal. Laat nu net niet in die meterkast de aansluiting van telefoon/internet komen. M.a.w. alles waat daar uitkomt zou ik weer terug moeten leiden naar binnen toe. Was wel mogelijk maar zou mij als meerwerk een slordige 2000,- euro gaan kosten. Dat is mij een beetje te gek eerlijk gezegd.
Da's idd een behoorlijke brug te ver imho
Het zit hem meer in de toekomst visie wat betreft Video streaming en dan ook op het gebied van HD-rips. In hoeverre zou de "nieuwe" N-standaard op Wifi kunnen voldoen in mijn wens?
Daar durf ik niets over te zeggen. Nooit uitgeprobeerd ook :P
Daarnaast zit je dan volgens mij nog met het probleem dat als er 1 apparaat in het netwerk de G standaard hanteert alles word terug gebracht naar G? Of is dit ouderwets en zijn we die tijd voorbij?
nah, op bijvoorbeeld de Linksys 160N kun je aangeven dat je een mixed WiFi-netwerk draait (G en N, B en G enz) dus dat moet op zich geen probleem zijn. Wat dat met de performance doet heb ik wel ergens gelezen maar of dat positief of negatief uitgepakt heeft durf ik niet meer te zeggen. Ik zoek dat review'tje wel even op.

Edit:
Review gevonden: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30387/96/

[ Voor 2% gewijzigd door Tha_T op 20-02-2009 13:10 . Reden: review ]

• Wicked-Game
Tha_T schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:07:
[...]

Da's idd een behoorlijke brug te ver imho

[...]

Daar durf ik niets over te zeggen. Nooit uitgeprobeerd ook :P

[...]

nah, op bijvoorbeeld de Linksys 160N kun je aangeven dat je een mixed WiFi-netwerk draait (G en N, B en G enz) dus dat moet op zich geen probleem zijn. Wat dat met de performance doet heb ik wel ergens gelezen maar of dat positief of negatief uitgepakt heeft durf ik niet meer te zeggen. Ik zoek dat review'tje wel even op.

Edit:
Review gevonden: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30387/96/
Dat van een brug te ver heb je gelijk in. Sloeg ook nergens op dus dat idee maar laten varen. Zover ik nu gelezen heb kan het met mixed mode prima gaan. Alleen is de vraag hoe videostreaming zich gaat houden op een 802.11n netwerk.

Weet ook niet of er videoplayers zijn die 802.11n al ondersteunen.

Ik zal jou stuk ook eens even doorlezen, merk nu al dat ik er te lang uit ben geweest.

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Hmm, ik heb zelf ook de Linksys 160nV2. En er draait een aardig Netwerk op....

Mijn PC is het enigste bedrade aansluiting in het netwerk, alles draait met WLAN op B en G.(mixed)
De muziekpc van het cafe draait op B, en de PC een verdieping lager op G en de X360 ook. Ik ben nu een mediaserver aan het bouwen die de streaming van de 360 overneemt, met een N kaartje erin.

Ik kijk regelmatig HD, (1080I) TV show rips die ik doormiddel van mijn xbox Doorstream naar de TV zonder hikups, loopt dus best wel soepel. Als dit al redelijk soepel werkt met WLan G dan lijkt het me dat WLan N moet dit dus ook zou moeten werken.

1 verdieping lager werkt het nog, maar op de begane grond (het cafe) heeft de 360 er aardig wat moeite mee om het soepel af te laten spelen. En dit is nog wel een houten binnenpand, geen betonvloeren enz...
Ik denk als je het allemaal draadloos wil doen moet je wel verdomd goed oppassen waar je de router neerhangt, en oppassen voor storingen. Maar op 1 verdieping zou dit zeker moeten werken....

Edit:
Tha_T schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:50:
[...] Het zal ongetwijfeld wel werken maar mijn ervaring is dat het hele WiFi-verhaal niet echt betrouwbaar is. [...]
Mijn ervaring is dat dit ook erg afhangt van de kwaliteit van de netwerkkaartjes en de kwaliteit van je router.

Edit 2:
Wicked-Game schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:43:
[...]
Weet ook niet of er videoplayers zijn die 802.11n al ondersteunen.
Google
:Y

[ Voor 27% gewijzigd door BAS80 op 20-02-2009 14:04 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Tha_T
BAS80 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:51:
Edit:

[...]

Mijn ervaring is dat dit ook erg afhangt van de kwaliteit van de netwerkkaartjes en de kwaliteit van je router.
Eensch :)

• Wicked-Game
Ik ben maar eens wat gaan testen op een laptop met wireless N en mijn linksys N router die ik nu heb. Nou kan je zeggen 1080p forget it. Ik moet dat idee op wireless echt laten varen. 720P gaat prima en 1080i redelijk zolang er geen andere activiteiten bezig zijn.

m.a.w. ik moet afstappen van het wireless gedeelte wat betreft streaming. Opzich nog geen probleem dan zou ik een NMT met inbouw HDD moeten pakken en dataoverdracht moeten uitvoeren alvorens ik iets afspeel.

Andere gedachten die ik had is de volgende, ik las toevallig gisteren wat over Home-plugs de netwerken die via een stopcontact lopen. Klinkt interessant en er zijn tegenwoordig 200Mbit varianten van. In hoeverre zou dit mijn probleem kunnen oplossen wat betreft streaming? Of zeggen jullie forget it, leg een kabel neer of pak een NMT met ingebouwde schijf.

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik zit ook aan een dergelijk (NAS) systeem te denken waar ik zowel video als audio vanaf wil gaan streamen.
Nu heb ik zitten kijken naar wat mediaplayers en vraag me af op welke manier je het beste een dergelijk system kan besturen (controller voor zowel audio als video) en daardoor dus bv niet steeds de TV aan hoeft te zetten als je een muziekje wil afspelen?

Iemand enige ideeen of ervaringen?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er zijn tegenwoordig hele handige plintsystemen, heb je daar al over nagedacht? Dan kan je daar gewoon lekker je UTP-kabels in wegwerken en heb je volle snelheid.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1