Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eind Augustus zelf voor het eerst een systeem in elkaar gezet.
Toen ik eindelijk wat zware spellen had kwam ik er een tijdje later achter dat de pc na een tijdje spelen uitviel.
Bij GTA IV na ongeveer 10 min ene kwartier, bij Farcry2 na 20 min en bij COD5 en 4 ook zoiets.
Daarnaast viel die soms ook na een kwartier uit als ik Memtest86+ draaide.
Bij de spellen liep eerst het beeld vast dan het geluid dat bleef ongeveer een minuut zo, dan startte de pc opnieuw op, als hij dan windows laadde startte die weer opnieuw op en daarna als die windows aan het laden was startte die weer opnieuw op etc. Zonder BSOD.
Als ik hem dan helemaal uit deed door de powerknop in te drukken en dan opnieuw opstartte deed die het gewoon weer.
Ik heb daarna heeeeel veeel fora afgestruind op zoek naar een oplossing. Drivers geupdate, BIOS geflashed, windows opnieuw geinstalleerd ( meerdere keren ) HDD geformateerd. Alle virus, malware, spyware programma's gedraaid en met weinig resultaat. Daarnaast heb ik nog gekeken naar oververhitting maar mn videokaart werd niet warmer dan 60 graden op de hoogste belasting en mn processor niet warmer dan zon 44 graden en het hele systeem ongeveer 45 graden.

Nadat ik alles had geprobeerd voor zover ik wat weet heb ik besloten hem naar een pc zaak bij mij in de buurt te brengen. En tot mijn verbazing konden zij niks vinden? Hij draaide gewoon uren lang zonder enig probleem. Nu ben ik helemaal ten einde raad en het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat het iets te maken heeft met de randapparatuur?
Beeldscherm, muis, toetsenbord, geluidsinstallatie? Ik weet niet of iemand hier ooit van heeft gehoord?
Maar verder kan ik ook niks bedenken aangezien ik het probleem telkens kon reproduceren binnen een kwartier gta IV en als hij bij hun uren draait zal het aan iets moeten liggen wat ik thuis heb en zij niet in de winkel lijkt me.

Systeem:
Windows Xp Pro SP3
Dual Core E8400
640 GB HDD Samsung
Radeon Sapphire HD4850
MSI Neo3- FR 1.0
Spire Jewel 550 WTN

Als ik nog iets vergeten ben zal ik het er zo snel mogelijk bij zetten.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

groeten Michiel.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:48
Ik zou even testen met een a-merk voeding van >=500W, zonder BSOD opnieuw opstarten is hardware fout.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-07 15:27
Ik denk toch dat je het bij je Sapphire HD4850 moet kijken,
Ik moest mijn crossfire hd4850 vervangen met aftermarket coolers omdat de temps opliepen naar 80/90graden wat resulteerde in een boot, zonder bsods of wat dan ook, meestal na 20/30min gamen.

Download GPU-Z eens, zet hem op sensors en ga eens gamen. als je 5+- gegamed heb, check de temps.
Wellicht is je Mem 100graden wat ervoor zorgt dat hij reboot, hoeft niet persee de core te zijn :)

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik dacht ook al aan de videokaart maar het rare is is dat die mensen bij de pc zaak zeggen dat ze ( ik weet niet meer precies waarmee ) maar ze hebben mn videokaart uren lang gestest en behoorlijk gestressed zeg maar en er gebeurde niks volgens hun. En ik heb het al met GPU-Z gekeken daar kwamen de temps idd niet boven de 60 graden. Maar er zit nog een sensor voor je GPU mem op op een ander tabblad thijszor?

Verwijderd

voeding misschien?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-07 15:27
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:25:
Ja ik dacht ook al aan de videokaart maar het rare is is dat die mensen bij de pc zaak zeggen dat ze ( ik weet niet meer precies waarmee ) maar ze hebben mn videokaart uren lang gestest en behoorlijk gestressed zeg maar en er gebeurde niks volgens hun. En ik heb het al met GPU-Z gekeken daar kwamen de temps idd niet boven de 60 graden. Maar er zit nog een sensor voor je GPU mem op op een ander tabblad thijszor?
Als je op sensors geklikt heb bij GPU-Z zie je 3 x GPU. Temp

1. GPU TEMP DISPIO
2. GPU TEMP MEMIO ( je geheugen dus )
3. GPU TEMP SHADER CORE ( je core dus )

Kijk even of DISPIO / MEMIO extreem hoog is,
anders moet je dan inderdaad ergens anders gaan kijken....

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

even een compleet andere insteek,

Ik had een vergelijkbaar probleem. De pc raakte gewoon over de zeik zonder bsod op het moment dat het systeem zwaar belast werd.

uiteindelijk bleek dit aan het voltage te liggen welk naar de geheugen modules gingen. Dus mijn vraag is of je in de BIOS zelf je voltage in gevoert hebt of dat door de BIOS laat bepalen.

Indien optie 2, check op de site van jou geheugen fabrikant even het voltage wat die chips nodig hebben, en zet dit er even handmatig in. Overgens is het aan te raden bij sommige modules de timings handmatig in te voeren in de BIOS.

<edit>
mijn exacte config weet ik even niet, weet wel dat ik corsair ddr3 modules heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Four op 20-02-2009 11:49 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Topicstarter
De GPU TEMP DISPIO / MEMIO / SHADER CORE zijn niet extreem hoog zo rond de 55.
Klopt het trouwens wel dat de GPU Core Clock (Mhz) wisselt tussen 500,0 en 625,0?
Ik ben trouwens niet zon expert dus ik heb even alles opgezocht van het geheugen en er staat
Single Power Supply +1,8 V +/- 0,1 V
Power 1,985

Moet ik dan het voltage instellen tussen de 1,7 en 1,9?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2009 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu misschien eindelijk de oplossing?
Ik kreeg deze 3 errors vandaag:
KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY

Wat geloof ik meestal wijst op defect RAM geheugen?
Ik had na mijn eerste setje van 2x 2gb een nieuwe gehaald die geinstalleerd en dezelfde errors.
Daarna 3 maand lang heel internet afgezocht naar software oplossingen, virussen, drivers, spy/malware, BIOS updates etc.
Maar toen ik alle 3 errors in google intypte en ati erbij kwam ik bij de volgende site:
http://social.answers.mic...8-4063-a257-f0d1d9d31574/
Daar stond dat het kon liggen aan oververhitte RAM modules.
Nu weet ik niet precies hoe heet die modules normaal zijn maar ik wil na 3 maand alles proberen.
Dus ik denk dat ik maar een fan van bovenaf op mijn RAM geheugen laat blazen en kijken of het dan werkt. Als er mensen zijn met betere (koel)oplossingen hoor ik het graag!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-07 07:30
Move naar PMG

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Move != slotje, weer open dus :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog eens doornemen, al heb je al vrij veel gedaan wat daarin staat.

Heb je het systeem overigens geaard aangesloten?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
Memtest werkt niet, en dan ga je virussen zoeken?
Memtest werkt vanaf cd, dus daar heb je geen last van virussen.

Geheugen testen, 1 reep erin en dan testen, daarna de andere testen. Dus alleen memtest draaien.
Daarna allebei installeren en testen.

Indien niet goed timings gaan aanpassen met de hand(zie overclocken, maar dan de andere kant op).

Je zou nog de voltage van de voeding kunnen testen tijdens de test.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
_Apache_ schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:19:
Ik zou even testen met een a-merk voeding van >=500W, zonder BSOD opnieuw opstarten is hardware fout.
Idd, dit zijn typische symptomen van een systeem dat door een te zwakke voeding wordt gevoed. Het grappige is dat er op de website van Spire met geen woord wordt gerept over het vermogen op iedere voltlijn, zelfs niet in de manual! Dit zou op de zijkant moeten staan. Kun je eens doorgeven hoeveel Ampère hij kan leveren op de 12 V lijn?

Ik moet trouwens ook eerlijk zeggen dat deze voeding er een beetje budget uitziet. Ik gok dan ook dat de waarden die je zult vinden het piekvermogen per lijn aangeven. Doe jezelf en je pc een plezier en schaf een fatsoenlijke 450+ W PSU van een A-merk aan, bijvoorbeeld van Tagan, Coolermaster of Chieftec. Het gewicht van een voeding zegt veel over de kwaliteit ;).
Nadat ik alles had geprobeerd voor zover ik wat weet heb ik besloten hem naar een pc zaak bij mij in de buurt te brengen. En tot mijn verbazing konden zij niks vinden? Hij draaide gewoon uren lang zonder enig probleem. Nu ben ik helemaal ten einde raad en het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat het iets te maken heeft met de randapparatuur?
Was je er zelf bij of hebben ze je verteld dat ie het prima deed? Dat is nogal een verschil.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 16:12:
De GPU TEMP DISPIO / MEMIO / SHADER CORE zijn niet extreem hoog zo rond de 55.
Klopt het trouwens wel dat de GPU Core Clock (Mhz) wisselt tussen 500,0 en 625,0?
Ik ben trouwens niet zon expert dus ik heb even alles opgezocht van het geheugen en er staat
Single Power Supply +1,8 V +/- 0,1 V
Power 1,985

Moet ik dan het voltage instellen tussen de 1,7 en 1,9?
standaard krijgt een module iets van 1.6

Het is dus raadzaam om het (langzaam dus in stappen van 0.2) te verhogen. Elke 10 minuten een beetje. Ga vooral niet boven de 1.8 zitten.

Wel vraag ik iemand te bevestigen dat dit geen kwaat kan!

bij mij zelf weet ik het zeker, maar aangezien je zelf niet duidelijk aan geeft welk geheugen je hebt kan ik het zelf niet voor je na zoeken.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Topicstarter
@ jan ik bedoelde dat ik alle mogelijke ( ook al soms misschien onwaarschijnlijke ) oorzaken getest had.
Dus memtest86 gebruikt om RAM te testen en gekeken of het kwam door malware of spyware of weet ik et.

Maar hij doet het nu eindelijk.
Bleek dat mn RAM oververhit was?
Ik had al zon gevoel maar las overal dat dat eigenlijk niet voorkomt. Dus ik had even met mn hand gevoeld achter mn CPU koeler en dus naast mijn reepje RAM daar was het vrij warm.
Toen heb ik mn fan van de achterkant boven het RAM geheugen geplaatst en warme lucht laten zuigen. Nu doet hij het gewoon. Vraag me wel af hoe het komt dat het zo warm wordt daar.
Pagina: 1