langzaam thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-01 11:56
Hey,

heb het volgende, zeer wazige probleem: heb 3 pc's met elkaar verbonden via een switch, die switch zit aan de router voor het internet. Nu zie ik in mijn netwerkomgeving wel alle pc's, maar ik kan er niet overal in. Ik stel in dit verhaal mijn eigen pc even als PC1. Dus als ik van PC1 naar PC3 wil geeft hij error: toegang geweigerd. Ik kan hem wel pingen, en hij kan ook gewoon gebruik maken van internet. Nu heb ik gisteravond IPX eens geinstalleerd, en toen kon het opeens wel :S. Settings staan naar mijn weten gewoon goed ingesteld.

ip mask gateway
PC1: 192.168.2.10 255.255.255.0 192.168.2.1
PC2: 192.168.2.11 255.255.255.0 192.168.2.1
PC3: 192.168.2.13 255.255.255.0 192.168.2.1
Router: 192.168.2.1

omdat ik dus statisch ip gebruik heb ik ook NetBIOS via TCP/IP ingeschakeld.

Het werkt dus wel via IPX, maar dan zeer traag, een bestand van 1GB duurt ongeveer 3minuten, terwijl overal 1gigabit netwerk ligt.

Het zijn allemaal XP machine's met voldoende capaciteit om die lijn vol te trekken

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
zeer wazige probleem
Met ook een zeer wazige omschrijving.

Wat wil je nu ?

Want langzaam thuisnetwerk doet mij denken dat je merkt dat het kopieren van een bestand zeer langzaam verloopt.

Probleem wat jij beschrijft is dat je geen verbinding kan/mag maken met een andere PC op je netwerk.
En dit zou als je geen toegang verleent, ook te verklaren zijn.

[quote]Nu heb ik gisteravond IPX eens geinstalleerd, en toen kon het opeens wel :S.[/quote]
Wat kon toen wel? Bestanden kopieren, een spel tegen elkaar spelen ?

edit: nvm, moest net iets beter lezen.
Settings staan naar mijn weten gewoon goed ingesteld.
Welke settings en hoe heb je ze dan staan ?
een bestand van 1GB duurt ongeveer 3minuten
3 minuten ? of 30 minuten ?
mijn inziens is 3 minuten nl. niet traag te noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pumbaa82 op 20-02-2009 10:31 ]

• Kruiwagen
als je goed leest omschrijf ik 2 problemen, 1 ik kan zonder ipx enabled niet op PC3 komen en dus ook geen files kopieren.
2: met ipx enabled kan ik wel files kopieren maar zeer traag.

alle settings die er toe doen staan denk ik ook beschreven.

vreemd is dus wel dat PC3 ZONDER ipx, WEL kan internetten, WEL kan connecten naar games, maar heeft GEEN toegang tot andere pc's

[ Voor 21% gewijzigd door Kruiwagen op 20-02-2009 10:30 ]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Kopieer je de bestanden van een aangemaakte share waar je (min. lees) rechten op hebt (share en NTFS niveau) ?

• Kruiwagen
ja, bestanden gewoon van een gedeelde map.
er zijn ook verder geen wachtwoorden ingesteld. de instellingen van de systemen zijn nagenoeg overal gelijk. Van pc1 naar pc2 heb ik ook verder nergens last van.
3 minuten ? of 30 minuten ?
mijn inziens is 3 minuten nl. niet traag te noemen.
nou, als je uitgaat van een theoretische snelheid van 125MB/s en een schijf tegenwoordig gemiddeld rond de 70MB/sec zit, is dat toch relatief langzaam.

edit: ff network monitor bekeken: snelheid komt nooit boven de 9MB/s uit. Wat er dus op neer komt dat hij dus verstuurd op 100mbit, terwijl hij 1gbit aangeeft.

kan het zijn omdat de pc's, router en switch op 1 netwerk zitten, dat alles via de router loopt ?

[ Voor 21% gewijzigd door Kruiwagen op 20-02-2009 12:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) smb/cifs (Windows File & Printer Sharing) presteert niet denderend. Wil je snelheid, gebruik efficientere protocollen.
2) Heb je je wel een beetje in de TCP settings verdiept? Per default gebruikt XP TCP transmit en receive windows van 64k. Dat is optimaal voor een verbinding dat nog net geen 100Mbit/s aankan, maar geeft veel teveel overhead bij snellere verbindingen. Stel dat even bij (registry aanpassen of als je dat niet durft TCP Optimizer draaien) op de computers naar iets in de richting van 512k en je merkt waarschijnlijk wat verschil ongeacht welk transfer protocol je gebruikt :z

Oslik blyat! Oslik!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
het lijkt wel of de switch niet meer dan 100 Mbit aankan.wat voor merk en type switch heb je?

• Kruiwagen
linksys SRW2016

hij kan gigabit aan, anders gaf hij dit ook niet aan :P

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
zijn je kabels wel cat5e of cat 6?

• Kruiwagen
ja, windows geeft toch aan dat ik gigabit netwerk heb ?

[ Voor 93% gewijzigd door Kruiwagen op 20-02-2009 17:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat betekent dat de negotiation goed gegaan is voor 1Gbps, maar het wil nadrukkelijk niet zeggen dat de kabels in staat zijn die snelheid goed over te brengen. Dat gezegd, als je brakke kabels hebt en je probeert Gbit eroverheen te pompen, dan krijg je forse packetloss, wat meestal aanzienllijk slechtere snelheden dan dit oplevert, dus lijkt me niet het eerste om te controleren.

Je hebt mijn suggestie mbt TCP settings zo te zien genegeerd. Allicht een optie om daar wel naar te kijken...

Oslik blyat! Oslik!

• Kruiwagen
neen, heb tcp optimizer gedraaid, windows staan nu op 512k maar heeft niets opgeleverd.

kabels en switch liggen er sinds gisteren dus dat is het probleem denk ik echt niet.
ik denk dat het een protocol probleem is. Maar ik zou niet weten wat ik hier nog aan kan veranderen

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:04
Een "nieuwe" cat5e kabel kan officieel nog steeds geen gigabit kabel in.
Dus, wat voor een kabels liggen er, cat6?

je zit met een probleem, men probeert je te helpen, geef dan op zijn minst fatsoenlijk antwoord

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19
heb je wel gewoon overal accounts lopen met access op bepaalde mappen. XP networking is vrij klote als je dit niet hebt en bijv de guest account uitstaat. \\pc3\c$ met lokal admin account/pw werkt ook niet?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kruiwagen schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:54:
ja, windows geeft toch aan dat ik gigabit netwerk heb ?
ja dat zegt mijn cisco client ook, gelukkig hoef ik er niet voor Gbit te betalen (is ook lastig te halen met m'n wireless-g)

maar een netwerk kan wel geschit zijn om op 1000mb te linken, maar dat zegt niet dat hij die troughput ook
werkelijk haalt, dit hangt nogwels een van het chipsetje op de kaart af.. nou mag je wel verwachten dat het meer is dan 10%

probeert het eens via ftp,
en dan de andere pc draait die niet toevallig op 100Mb

je kabels maken ongelovelijk uit, heb je toevallig zelfgemaakte kabels ?

Iperf

• Kruiwagen
@ fish:

ik maak gebruik van cat6 kabels, deze zijn gewoon kant en klaar gekocht, geen zelfbouw dus :)

ik zal ook idd eens met FTP proberen, kijken of ie dan wel meer trekt ;)

de gebruikte NIC's zijn gewoon onboard nvidia chips. Nu snap ik ook wel dat die geen gigabit vol krijgen, maar ik mag aannemen toch meer als 10MB/s

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kruiwagen schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:16:
Het werkt dus wel via IPX, maar dan zeer traag, een bestand van 1GB duurt ongeveer 3minuten, terwijl overal 1gigabit netwerk ligt.
Ik zou allereerst straight TCP/IP blijven praten, en geen extra overhead van ander protocollen gaan introduceren die het troubleshooten alleen maar lastiger maken.

1) wat is je daadwerkelijke wirespeed? Gebruik Iperf of dergelijke tools (netcps) om de daadwerkelijke TCP/IP snelheid te meten.
100MBit levert je transfers op van 10MB/sec - afhankelijk van je netwerkkaart & drivers meer of minder.

2) als je die in orde hebt, dan kun je kijken naar je filecopy mechanisme. Wat gebruik je, SMB filecopy a la verkenner? Dan ben je afhankelijk van een paar zaken zoals een goed werkende naamresolutie.

Simpel te controleren door op IP adres een copy te doen in plaats van computernaam.
SMBv1 mag dan niet perfect zijn - niet voor niks heeft MS heel SMB voor Vista en 2008 comleet op de schop gegooid - maar 80% van je wirespeed moet je met twee vingers in je neus kunnen halen.

3) zitten er geen andere belemmeringen qua hardware? Een brakke disk of diskcontroller die maar 10MB/sec kan wegschrijven staat garant voor bagger prestaties op een Gbit netwerk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je gecheckt of tijdens het filetransport de CPU van een van de betrokken PC's op 100% staat?

8)

CJS

• Kruiwagen
nog niet gechecked.

wel dit nog veranderd aan mn NIC:
optimize for: cpu veranderd in throughput.

verder heb ik nog NetIO gedraaid, kwam ik op waardes van 110-115mb/s.

verder ook nog ftp servertje opgezet, kopieren gaat in de eerste 5 seconden met ongeveer 50mb/s daarna valt hij terug naar 7mb/s

• Kruiwagen
CaptJackSparrow schreef op zondag 22 februari 2009 @ 11:01:
Heb je gecheckt of tijdens het filetransport de CPU van een van de betrokken PC's op 100% staat?

8)

CJS
cpu verbruik komt niet boven de 20% en netwerkgebruik blijft onder de 1% :S

• Kruiwagen
niemand meer ?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 12:06

oshiro

Chill, dude.

Heb je de MTU al hoger gezet? Dus jumbo frames aan?

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Kruiwagen
ja, maar heb het idee dat het niet zoveel helpt
Pagina: 1