Lacie 1TB Externe HDD werk half. / Welke aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-08-2025
Hallo,

ik heb recentelijk dus die schijf gekocht.
Eerst ook een WD MyBook, maar die had hetzelfde probleem.
Namelijk dat het systeem niet opstart met de schijf aangesloten, meteen na de "RAM-test".
Ik krijg dan de volgende melding:

"Auto-detecting USB Mass Storage Devices ..
Device #01 :"

Volgens mij was dat het, ik heb het een tijd terug opgeschreven...
Maar hij start in ieder geval niet door, alleen als ik de USB-stekker er uit laat.
Ik heb allerlei BIOS-instellingen geprobeerd, voor de USB etc., maar niets helpt.
Als ik 'm dus na het opstarten aansluit werkt 'ie wel normaal.

Blijkbaar zou de schijf met de computer mee aan en uit moeten gaan.
Net zoals de WD MyBooks volgens mij.

- - - - - - - - - -
Nu zat ik te denken:

Zou het misschien helpen om de schijf direct op een SATA-aansluiting op het moederbord te zetten?
Nu ben ik niet van plan om deze schijf ook intern te maken, het is al vrij vol.
Dus misschien is het mogelijk om een soort "controller" ofzo in een slot te monteren,
zodat ik dus een soort externe SATA-aansluiting heb?
Ik weet dat er eSATA is, maar ik weet niet of dat van SATA naar eSATA omgezet kan worden.

Dan weet ik ook nog niet zeker of deze schijf SATA of IDE heeft, volgens iemand SATA.
Weet iemand hier dat misschien?

Er zou misschien wel een probleem zijn als ik dat zou doen.
Want het enigste wat de externe behuizing heeft is een USB-aansluiting.
Dus dan zou ik of de behuizing moeten aanpassen of de behuizing vervangen.
Of er moet in dit geval iets zijn waar ik van USB (e-schijf) naar iets anders,
en dan van dat naar de SATA-aansluiting op het moederbord kan aansluiten.

- - - - - - - - - -

Wat zijn m'n opties?
Ten eerste hoor ik graag of het eerste probleem bekend is en op te lossen is.
Ik heb al contact opgenomen met de winkels en de websites.
Maar die weten echt geen moer of ze zijn gewoon te lui.
Hoe dan ook, ik kan er weinig over vinden, alleen gevallen die er net op lijken.

O ja, het moederbord is een ASUS P4P800-E Deluxe.
Beetje oud, maar wel een oude bekende denk ik zo.
Voor andere onderdelen kun je ook naar mijn computer-beschrijving kijken natuurlijk. :P

Greets,

[ Voor 4% gewijzigd door DamageInc. op 20-02-2009 08:53 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al eens gedacht aan een bios update? Vaak worden dat soort problemen daarmee opgelost namelijk. Ik weet niet watvoor moederbord je hebt maar ik weet dat voor mijn Asus een tijdje terug een bios update was uitgekomen die de timeout op de USB bus gefixt heeft bij het booten. Daarna is het booten met een USB harddisk aangekoppeld een heel stuk sneller geworden.

Ik zie dat je een Asus hebt inmiddels ... :) Kijk eens naar een update voor dat moederbord. Als dat niet helpt proberen de harddisk te retourneren en een externe behuizing met losse harddisk aanschaffen. Er zijn behuizingen met een eSATA poort en er zijn ook "brackets" die van een interne SATA poort een externe eSATA poort maken. Werkt tevens ook nog eens een stukje sneller als USB :)

[ Voor 35% gewijzigd door redfoxert op 20-02-2009 08:56 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Je pc probeert van je externe hd te booten, wat blijkbaar niet lukt.
Je kunt een sata->Esata bracket kopen, en je hd in een case zetten met Esata.

• DamageInc.
redfoxert schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 08:54:
Al eens gedacht aan een bios update? Vaak worden dat soort problemen daarmee opgelost namelijk. Ik weet niet watvoor moederbord je hebt maar ik weet dat voor mijn Asus een tijdje terug een bios update was uitgekomen die de timeout op de USB bus gefixt heeft bij het booten. Daarna is het booten met een USB harddisk aangekoppeld een heel stuk sneller geworden.
Ja, dat zou ik ook denken, maar ik had een tijd terug al "geupdate", maar het kon niet nieuwer.
Ik zal nu meteen nog eens kijken, maar volgens mij was de laatste update jaren terug.
Kan ook in de war zijn met mijn vorige moederbord voor dezelfde computer.
Maar ik ben met deze wel bezig geweest.

Ik heb trouwens net mijn post aangepast voor welk moederbord ik heb. XD
Net gemist...

Hm er is zo te zien 1 nieuwere, maar de enigste verandering die daar in de beschrijving staat is:
"Fix BIOS main menu will show [Legacy Diskette B] selection."
Of dat zou helpen...

[ Voor 9% gewijzigd door DamageInc. op 20-02-2009 09:07 ]

• redfoxert
  • Niet online
bas r schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 08:56:
Je pc probeert van je externe hd te booten, wat blijkbaar niet lukt.
Niet helemaal correct. Huidige biossen gaan alle USB devices controleren op aanwezigheid bij het booten. Blijkbaar blijft hij hangen op de detectie van de mass storage device aan een van zijn USB poorten.

@TS: Heb je trouwens al eens geprobeert de harddisk aan een ander USB paar aan te sluiten? Alle USB poorten zijn "paired" op het moederbord aangesloten. Misschien kan je daar iets mee.

• DamageInc.
redfoxert schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 08:59:
[...]

Niet helemaal correct. Huidige biossen gaan alle USB devices controleren op aanwezigheid bij het booten. Blijkbaar blijft hij hangen op de detectie van de mass storage device aan een van zijn USB poorten.

@TS: Heb je trouwens al eens geprobeert de harddisk aan een ander USB paar aan te sluiten? Alle USB poorten zijn "paired" op het moederbord aangesloten. Misschien kan je daar iets mee.
Ja, ik heb de "boot priorities" en alles ook al nagekeken,
staat gewoon op de systeem-schijf als eerst zeg maar.

Maar ik heb de schijf beide achterin direct op het moederbord geprobeerd.
En ook op de voorkant wat volgens mij om een of andere reden meer succesvol was.
Volgens mij startte de een verder door dan de ander, of een manier helemaal niet.
Het is een aantal weken terug geweest...
In ieder geval wel geprobeerd, voor zo ver er ruimte is aan USB-verbindingen.

Trouwens, nu herinner ik me:
Ik had een PCI-USB-kaart eerst, volgens mij startte de computer helemaal niet op ofzo.
Ook al sloot ik 'm niet aan op die kaart.
Het werkte ineens beter toen ik 'm eruit had gegooit, nog steeds niet helemaal dus.
Een stapje verder... ik laat in ieder geval die kaart er uit.

Ze nemen de schijf trouwens ook niet meer terug. :(
Ik bedoel, zelfs een weekje erna al niet.

[ Voor 14% gewijzigd door DamageInc. op 20-02-2009 09:17 ]

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zelfde probleem hier; helaas geen oplossing kunnen vinden. Voor mijn laptop van 30 maanden oud zijn geen nieuwe biosupdates meer. Enigste was wel werkt: harde schijf aansluiten wanneer de pc is opgestart.

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:33
Wat je natuurlijk ook kan doen: schakelaartje tussen de usbkabel monteren als je een beetje handig bent. Gewoon voor het opstarten even schakelaartje omzetten, is hij opgestart, druk je hem weer aan :)

• DamageInc.
redfoxert schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 08:54:...proberen de harddisk te retourneren en een externe behuizing met losse harddisk aanschaffen. Er zijn behuizingen met een eSATA poort en er zijn ook "brackets" die van een interne SATA poort een externe eSATA poort maken.
Ik zou de schijf uit deze behuizing kunnen mollen, wat op zich wel zonde is.
Maar ja, als niemand 'm terug neemt...

En dan in een andere behuizing zetten.
Maar, als dit een SATA zou zijn, zou ik dus gewoon in een eSATA-behuizing kunnen stoppen?
Ik zou opzicht, als dat bestaat, ook een SATA-behuizing kunnen kopen.
En dan gewoon een SATA-kabel achter door een slot laten komen.
Misschien wel een beetje omslachtig, maar als er geen andere manier is.

• DamageInc.
Xaero schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:24:
Wat je natuurlijk ook kan doen: schakelaartje tussen de usbkabel monteren als je een beetje handig bent. Gewoon voor het opstarten even schakelaartje omzetten, is hij opgestart, druk je hem weer aan :)
Mja, die kennis heb ik niet, om data-kabels te gaan aanpassen als je dat bedoeld.
Ik doe het momenteel zoals de poster voor jou ook doet.
Maar dat is erg onhandig, vooral hoe de boel hier staat.

Volgens mij heb ik met dezelfde manier ook die MyBook gesloopt.
Ik dacht dat er een schokje vanaf kwam met het aansluiten.
Want ik herinner me net dat die volgens mij helemaal niet opstartte.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Ik zou 'm gewoon pas aansluiten als je pc aanstaat. Is dat niet veel makkelijker?

• DamageInc.
bas r schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:31:
Ik zou 'm gewoon pas aansluiten als je pc aanstaat. Is dat niet veel makkelijker?
Het is vrij onhandig om de kabel(s) steeds aan te sluiten.
Vooral op de plaats waar deze schijf staat, namelijk in zo'n computer-meubel.

Daarnaast begrijp ik ook dat er risico is met electrische schokken.
Zoals ik al dacht dat die MyBook er aan kapot was gegaan.

Ik snap ook niet waarom het niet gewoon werkt.
En waarom Lacie bijvoorbeeld er niets over weet (of aan wil doen).

• redfoxert
  • Niet online
Ik denk niet dat het aan de LaCie ligt aangezien je MyBook er ook last van had.

Je kan eventueel met wat verlengkabels en een USB hub op je buro nog het een en ander doen. USB hub op je buro, kabel terug naar de harddisk en pas wanneer je je pc hebt opgestart de kabel in de USB hub prikken. Anders zou ik kijken naar iemand in je omgeving die het ding wil hebben of desnoods via de Vraag en Aanbod hier op de site.

Een andere mogelijkheid is kijken naar een ander moederbord. Ik heb namelijk het vermoeden dat het daar in zit. Heb je overigens al eens geprobeert om de BIOS defaults te laden? Ik weet dat mijn Asus bord een optie heeft om de timeout van de USB detectie in te stellen. Ergens tussen de 5 en 30 seconden. Hoe lang blijft je machine hangen op het punt dat ie die detectie uitvoert ? Langer dan een minuut? Dan toch eens de BIOS defaults laden en kijken wat ie dan doet, zonder ook maar iets te veranderen.

• DamageInc.
redfoxert schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:44:
Ik denk niet dat het aan de LaCie ligt aangezien je MyBook er ook last van had.
Ja, daar ben ik ook wel zeker van.
Heel het systeem is vrij vreemd bezig meestal, hoewel stabiel en schoon.
Als het niet veel werk was zou ik zo een schone installatie doen.
Een andere mogelijkheid is kijken naar een ander moederbord. Ik heb namelijk het vermoeden dat het daar in zit. Heb je overigens al eens geprobeert om de BIOS defaults te laden? Ik weet dat mijn Asus bord een optie heeft om de timeout van de USB detectie in te stellen. Ergens tussen de 5 en 30 seconden. Hoe lang blijft je machine hangen op het punt dat ie die detectie uitvoert ? Langer dan een minuut?
Hm, ik wil niet al te veel geld meer in dit systeem steken.
Dit is overigens al een tweede moederbord en tweedehands ook, wel van een bekende.
En die timeout-instelling had ik ook gezien.
Maar toen ik die op z'n laagst had gezet, bleef die toch staan.
Het blijft in ieder geval wel hangen, hoe lang ik ook wacht, het blijft er staan.
Ik wacht misschien dan maar een paar minuten, maar dat is toch niet normaal lijkt mij...
Dan toch eens de BIOS defaults laden en kijken wat ie dan doet, zonder ook maar iets te veranderen.
De BIOS reset denk ik tóch steeds als ik de stroom verbreek.
Volgens mij is de batterij van het moederbord leeg(?).
Maar ik ga altijd meteen de BIOS in om de instellingen te herstellen.
Ik zal eens proberen wat 'ie doet zonder dat ik iets aan raak de volgende keer.

Alleen, ik verander niet meer dan de boot-dingen en dat 'ie het geheugen moet testen etc.
Ik verander gewoonlijk nooit iets van de USB-apparaten enzo.
Ja, wel geprobeerd voor deze schijf dan, maar het meeste staat wel op de defaults.
Pagina: 1