• snoipoip
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04-2025
Na erg lang gezocht te hebben op google / GoT waag ik het toch om hier een nieuwe topic over te maken. Alles wat ik gevonden heb met de search en google zijn topics die misschien wel relevant zijn, maar geen van allen heeft hetzelfde probleem.

Enfin, ik hoop dat iemand hiermee zou kunnen helpen.

Het probleem is alsvolgt:

Ik heb een PC die spontaan uitvalt onder het gamen. (lees WoW) Dit gebeurd sporadisch zo tussen 15 min tot 2 uur. Als deze uitvalt blijven de HDD / CPU / PSU / fans allemaal draaien, maar verder is alles zwart op het scherm. Ik moet dan 10 sec de aan knop inhouden om hem uit te zetten en weer opnieuw aan te zetten. De PC blijft gewoon netjes 24 uur draaien als ik hem gewoon in Windows houd overigens.

Deze pc heb ik nu ongeveer een jaar en heeft het altijd goed gedaan voor dit probleem op kwam dagen. Wel moet ik bekennen dat het begon nadat ik de pc heb verplaatst van mijn slaapkamer naar mijn woonkamer.
Ik heb al van allerlei dingen geprobeerd om erachter te komen waar het probleem zou kunnen liggen, maar heb nog niks gevonden. Het is hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem, want de windows eventlog heeft nog nooit enige fout genoteerd.

Handelingen die ik al heb uitgevoerd:

Reinstall WoW
Win XP reinstall , inclusief alle partities verwijderd en chkdsk gedraaid.
Monitoring tools gedownload om warmtes te monitoren, maar niks komt boven de 45 graden. (Speedfan / PC tools)
Alle randapparatuur afgesloten en extra poespas als extra usb ports eraf gehaald.
PC gerunt op puur PSU / Mobo / Processor / Memory (1 slot) / HDD
Bios Reset

Zelf zit ik te denken aan een brak Moederbord of Memory, maar misschien dat iemand hier nog een andere suggestie heeft, of dit probleem kent.

Mijn systeem is het volgende:

Dxdiag output:
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4600
3008MB RAM (kingston)
GeForce 9600 GT 512 MB
Zalman ZM600-HP 600 Watt
WD WDC WD5000AAJS 500 GB
Asus P5B
Windows XP SP3

Alvast bedankt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zou je er nog bij kunnen pakken en aan de hand daarvan gaan testen.
De PC blijft gewoon netjes 24 uur draaien als ik hem gewoon in Windows houd overigens.
Wat als je Orthos op een Blend stresstest met priority 5 zet?

Je zou nog een andere voeding kunnen proberen (iig doormeten), eventueel je stroomkabel kunnen vervangen, je computer terugplaatsen naar de slaapkamer en kijken of je last hebt van piekspanningen of juist "dalspanningen" waardoor hij uitvalt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• sander85
  • Laatst online: 13-07 09:10
Misschien een hele rare vraag... Maar is PC geaard in de woonkamer? En was de computer in de slaapkamer misschien wel geaard? Gebeuren soms ook rare dingen mee...

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dit lijkt idd op een aardingsprobleem. Had ik vroeger met een systeem van een vriend van me... als je daar een usbpoort aanraakte, of er een een usbstekker met een eigen voedingsbron in stak: poef systeem uit, maar system fans en hdd's bleven gewoon aan.

Je moet het volgende even uitsluiten:
Is de pc geaard, en in een geaard stopcontact. (en is het stopcontact zelf ook geaard..) aardlussen uitsluiten.
Is of je moederbord goed in de kast zit geschroeft, dwz met alle pinnetjes ertussen en dus niet direct op het mobo.
Verder kan je een andere videokaart pakken en kijken of het daarmee beter gaat. (kan zijn dat je gpu een statische lading opbouwt als hij harder moet werken, hoewel me de kans niet groot lijkt is het toch het proberen waard.)

Naja dit allemaal heeft te maken met een 'semi' statische ontlading waardoor je systeem uitvalt.

Succes iig

[ Voor 9% gewijzigd door Vesper64 op 20-02-2009 01:56 ]

• snoipoip
Vanavond ga ik Orthos idd even proberen om te kijken of de pc dan wel up blijft. Zo ja, dan lijkt het me inderdaad een GPU kaart probleem.

Wat betreft de geaardheid van de stopcontacten, dit was ik vergeten te melden. Nadat ik de problemen had in de woonkamer heb ik de pc weer teruggeplaatst naar m'n slaapkamer, dus ook dat gaat dan niet meer op denk ik.

Weet iemand nog een goede tool om echt hardware uit te lezen en die eventueel logs maakt? A lá S.M.A.R.T. of zoiets voor andere hardware onderdelen? De meeste tools doen nix anders dan je sensors uitlezen, maar de spanningen / temperaturen geloof ik wel, dat zit wel goed.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-07 22:47
Videokaart stressen, dus heet laten worden en de temps kontroleren hiervan. Zelf had ik een videokaart die af en toe uitviel doordat de pasta niet meer goed werkte, dus toen de pasta en koeler verschoond. Bij mij waren de temps toen heel hoog.

Videokaart drivers verwijderen.
Daarna met verwijder software de resten heirvan verwijderen.(www.guru3d.com)
Diverse versie's van drivers proberen.

Je zou de pc eens heel hard kunnen stressen, en na 1 of 2 uur kijken of voltages schommelen.
Dus videokaart en cpu flink stessen.

• snoipoip
Nou ik heb een workaround gevonden, dus ik post hem maar hier voor het geval er nog meer mensen zijn die dit probleem hebben / krijgen in de toekomst.

Het probleem zat het hem in de videokaart die overgeclocked geshipped is.
Het is een XFX 9600 GT XXX ALPHA DOG edition die geclocked staat op GPU 700 Mhz en RAM op 1000 Mhz. Ik heb dit nu teruggeschroeft met Rivatuner naar 650 Mhz en 900 Mhz.
Geen crashes meer gehad so far.

Het is dan niet de oplossing voor het probleem, want de kaart hoort zo te functioneren. Maar terugschroeven van de snelheid is dus een goede workaround. Ik heb de snelheid toch niet nodig voor de games die ik speel.

Hopelijk kan dit nog mensen helpen in de toekomst. In ieder geval bedankt voor alle extra suggesties.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
snoipoip schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:27:
Nou ik heb een workaround gevonden, dus ik post hem maar hier voor het geval er nog meer mensen zijn die dit probleem hebben / krijgen in de toekomst.

Het probleem zat het hem in de videokaart die overgeclocked geshipped is.
Het is een XFX 9600 GT XXX ALPHA DOG edition die geclocked staat op GPU 700 Mhz en RAM op 1000 Mhz. Ik heb dit nu teruggeschroeft met Rivatuner naar 650 Mhz en 900 Mhz.
Geen crashes meer gehad so far.

Het is dan niet de oplossing voor het probleem, want de kaart hoort zo te functioneren. Maar terugschroeven van de snelheid is dus een goede workaround. Ik heb de snelheid toch niet nodig voor de games die ik speel.

Hopelijk kan dit nog mensen helpen in de toekomst. In ieder geval bedankt voor alle extra suggesties.
Dat is wel vervelend, misschien heb je een slechte airflow in je kast of staat je kast ergens in? wel beter dat je probleem iig hebt verholpen, vond dat 'aardings probleem' wel erg ver gezocht (en achterhaald tenzij de wasmachine, tv, vaatwasser etc ook af en toe uitvalt...).

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat is wel vervelend, misschien heb je een slechte airflow in je kast of staat je kast ergens in? wel beter dat je probleem iig hebt verholpen, vond dat 'aardings probleem' wel erg ver gezocht (en achterhaald tenzij de wasmachine, tv, vaatwasser etc ook af en toe uitvalt...).
Tsja, indien het geaard is heb je als het goed is nergens last van.. maar is je pc niet geaard kan het gebeuren dat als jij de kast aan raakt (specifieker de poorten van zeg, usb, firewire, videokaart, netwerkkaart) bestaat de kans dat de statische lading die jij hebt opgebouwd ontlaad op de pc. Is de pc geaard dan nobiggy, is je pc niet geaard en iets gevoelig.. zeg mijn gigabyte moederbord van mijn server -> power down. Moet wel zeggen dat ik natuurlijk extra statische elektriciteit opbouwde omdat ik naar mijn server moest kruipen onder mijn bureau. Maar zoiets kan zo. In dit geval had het dezelfde symptomen. systeem is uit, maar alles blijft wel draaien.

En uiteraard heb je dit bij wasmachines en vaatwassers niet omdat die geaard moeten zijn.. en ook in een geaarde omgeving staan.. dus niet op mijn studentenkamer waar geen geaard stopcontact te vinden is.

Anyway, slechte zaak dat je kaart het probleem is.. zou absoluut niet mogen, en ik zou als ik jouw was het retour doen.
Pagina: 1