[SEC] x-factor authenticatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:10

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Nee, dit topic heeft niets met het tv programma X-factor te maken.

Authenticatie is het proces waarbij iemand, een computer of applicatie nagaat of een gebruiker, een andere computer of applicatie daadwerkelijk is wie hij beweert te zijn. Bij de authenticatie wordt gecontroleerd of een opgegeven bewijs van identiteit overeenkomt met echtheidskenmerken, bijvoorbeeld het een in het systeem geregistreerde bewijs.

Authenticatie is de tweede stap in het toegangscontroleproces. De eerste stap in dit proces is identificatie, de derde en laatste stap is autorisatie.

Identificatie -> Authenticatie -> Autorisatie

Er zijn vele manieren om authenticatie uit te voeren. Het onderscheid word doorgaans gemaakt op basis van de factoren waarmee de authenticatie is ingeregeld.

Authenticatie factoren:
1 Factor: Iets wat je "weet" -> password / pincode
2 Factor: Factor 1 + Iets wat je "hebt" -> token / smartcard
3 Factor: Factor 1 + Factor 2 + Iets wat je "bent" -> vingerafdruk / irisscan (biometrie).

Hoeveel factoren zijn in jullie ogen nodig voor een goede authenticatie. Is een 3 factor authenticatie wel zo handig? Hoewel veel in de media kleven er enkele grote nadelen aan biometrische authenticatie. Niet alleen het privacy vraagstuk komt om de hoek kijken maar ook het feit dat biometrische kenmerken meestal niet ethisch verantwoord aangepast kunnen worden maar in vele gevallen wel gekopieerd.

Is aan de andere kant een 2 factor authenticatie (of zelfs 1 factor authenticatie voldoende om een grote mate van zekerheid te behalen over de identiteit van iemand?

Welke voordelen heeft een techniek en welke kleven aan welke technieken?

Het doel van dit topic is om een brede discussie over authenticatie op te starten. Wat te gebruiken in welke situatie.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:58

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Bij ons is voor de hogere geclassificeerde omgevingen een 2-factor voldoende. 3 factor ben ik nog nergens tegen gekomen, maar dat heeft ook te maken met het feit dat biometrie nog te veel false-positives oplevert.

Wellicht dat er in een later stadium een goede en betrouwbare - en vooral betaalbare - oplossing komt in de vorm van een $ledemaat scanner die echt veilig wordt geacht.

Momenteel zijn retina scanners vrij secuur, maar niet echt goedkoop.

Maarom je discussie in ere te houden: IMO
single-factor voor standaard kantoor bedrijven die geen geheime informatie gebruiken (anders dan hun financien)
alles daarboven 2 factor, waarbij ik een eis stel aan de factoren.
De pincode/passphrase moet een complexity eis hebben.
De andere factor moet een cryptografisch iets zijn. Of dat nu een usb-token of smartcard is, geen simpele usb-stick oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Biometrie zie je steeds meer zijn intrede doen nu bv zakelijke HP laptops standaard fingerprint scanners aan boord hebben. De meeste bedrijven deactiveren ze gelijk maar her en der zie ik toch wat tests voorbij komen.

Voor applicaties is een 1 factor authenticatie op basis van een sterk wachtwoord voor mij voldoende. Voor remote access toepassingen eis ik altijd 2 factoren waarbij de 2e factor inderdaad ook "sterk" moet zijn. In sommige gevallen (bv bij externe toegang voor leveranciers) hanteren wij daarbij ook nog eens een persoonlijke controle: bellen voor je toegang krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja, wat is echt secure.
Alles is al gekraakt.
Passwords zijn te bruteforcen.
Cain en Able kan bijvoorbeeld RSA-keys al opvolgen.
Biometrie geeft inderdaad te veel false positives.

Ik denk dat daarom de beste manier is om je dubbel te authenticeren, eerst met een dual factor en is deze correct dan met een single factor.
Dit is dan wel voor een belangrijk iets.

Voor medium range authenticatie is 2 factor voldoende.
En voor low range is single factor authenticatie voldoende.

Dus bijvoorbeeld je logt in op het intranet d.m.v. een token en daarna kan je pas bij je "Standaard" dingen met een password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het belangrijk is waarom het gaat.

Dus toegang tot een wapendepot waar biologische wapens liggen 3 factoren.
Toegang tot een website spelletje als ogame 1 facotr (uid + passw).

Het gebruiken van een vingerprint zeker nu sommige toetsenborden het ondersteunen is opzich een goede laagdrempelige manier van biometrie.

Het probleem van biometrie met false negatives (je bent het wel maar je komt er niet in) heeft te maken met je instellingen. B.v. Er wordt gekozen voor 7 punten bij een vinger afdruk om je te herkennen. De kans dat dit fout gaat is niet heel erg groot. Echter als je 80 punten neem is de kans dat het fout gaat heel erg groot.

Dit is ook zo met b.v. een IDS systeem. De kans dat een aanval echt wat is (true positive) wordt beinvloed door de instellingen. Opzich 2 biometrische methoden (iris + vingerafdruk) met een low rejection rate (dus redelijk snel goedkeuren). Zou imo voor de goed beveiligde omgevingen genoeg moeten zijn. Voor extreme beveiliging volstaat het niet.

//edit

We hebben als authenticatie methoden:

- wachtwoorden
- smartcards, tokens
- biometrie

Maar ik mis digitale certificaten b.v. gebruikt met TLS.

//edit2 [sorry krijg steeds nieuwe ingevingen:p)

Voor openbare gelegenheden is de vingerafdruk al gekraakt:
http://www.zdnet.nl/smartbiz.cfm?id=87544

De Chaos Computer Club wist de afdruk van minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble te bemachtigen. Vervolgens demonstreerden ze hoe een lezer kan worden misleid door een dunne beschermingslaag over de eigen vinger te plakken. “We raden aan dat je het vlies over je vinger plakt telkens als je afdruk wordt genomen. Bijvoorbeeld wanneer je de Verenigde Staten binnengaat, een tussenstop op Heathrow maakt, of zelfs wanneer je flessen aanraakt in de supermarkt”, zei woordvoerder Dirk Engling in maart tegen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08 09:06
Het is vooral afhankelijk van de classificatie wat voor beveiliging je wilt implementeren. Ander aspect zijn vooral ook de kosten. Als je data hebt geclassificeerd kan je natuurlijk voor een ton aan maatregelen nemen, maar als die ook al gekraakt zijn dan is dat geld ook weer verkwist.

Ik denk wel dat multi-factor authenticatie nu in een opmars is, omdat 1-factor voor sommige omgevingen te weinig beveiliging biedt. Probleem hierbij is natuurlijk weer, waar kies je nou voor? Er zijn natuurlijk tal van oplossingen beschikbaar.

Iemand die weet of hier documentatie of best practices over beschikbaar zijn?
En wat wordt er zoal gehanteerd in jullie omgeving?

Ik heb zelf tot nog toe alleen te maken met single factor, maargoed ik heb dan ook geen toegang tot allerlei spannende dingen ofzo.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Best practices zul je denk ik niet snel vinden omdat de keuze omtrend hoeveel factoren voor een bepaalde applicatie / toepassing vereist zijn afhangen van een goede risico analyse van die applicatie / toepassing. Ik stel vaak dat voor remote toegang 2 factoren zijn gewenst maar dat voor normale applicaties 1 factor meestal voldoende is. Alles hangt natuurlijk af van de waarde van de info die je in de applicatie kunt vinden.

Naast de keuze hoeveel factoren je wilt gebruiken is de keuze voor welke factoren je kiest minstens zo belangrijk. Er zijn bv aardig wat aanbieders voor challenge response systemen ism pasjes, tokens, usb sticks etc met elk hun voor en nadelen. Hier komt nog een kostenfactor bij vaak.

Let bij bv een factor authenticatie ook op hoe sterk die ene factor is. Mensen die wachtwoorden gebruiken als enige factor die erg makkelijk zijn te raden beschermen hun informatie in een veel mindere mate dan mensen die ook een enkele factor gebruiken maar regels stellen aan een wachtwoord zodat een sterk wachtwoord gegarandeerd word. Voor wachtwoord policies zijn overigens vrij makkelijk best practices te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 22-02-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Even terug komend op de best practices: in principe zal een beveiligingsbeleid voor moeten schrijven welke mate van authenticatie nodig is voor welke klasse systemen op basis van een risicoanalyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08 09:06
Bor de Wollef schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:29:
Even terug komend op de best practices: in principe zal een beveiligingsbeleid voor moeten schrijven welke mate van authenticatie nodig is voor welke klasse systemen op basis van een risicoanalyse.
True, punt daarbij is natuurlijk wel of het ook wel in het voordeel van de business is. Om die reden worden dit soort maatregelen vaak niet geimplementeerd en worden de risico's geaccepteerd.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Een interessant atrikel op de frontpage met betrekking tot authenticatie: nieuws: AH vindt betalen via vingerafdruk nog niet veilig genoeg

Wellicht waard om eens te lezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 17-03-2009 19:19 ]

Pagina: 1