• Flying_Dutchie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik vroeg mezelf af hoe je het fenomeen kan omzeilen dat wanneer je zwaar aan het tasken bent (hoeft niet persee multi-tasken te zijn) alles standaard over de eerste en dan pas tweede core loopt?

Ik ben namelijk nu bezig met vision om wat zware videobewerkingen te doen. Deze slurpt bijna mn hele eerste core op, en maakt het verdere werken niet echt snel. Wanneer je de affiniteit op cpu1 zet (ipv 0+1) gebruikt die de 2de core natuurlijk, en word de eerste core waar veel op draait (zoals windows en de rest van de bijprogjes) redelijk ontlast.
Bestaat er niet een programma die dat automatisch toewijst aan elke core bij zware belastingen van core 1 of 2 (in affiniteit dus cpu0 en cpu1 genoemd)? Zodat je niet zelf de affiniteit toe hoeft te wijzen?

Volgens mij heb ik het ooit ergens gelezen maar kan niet meer vinden waar.
Dus vergeef het me voor vragen, en als het op google snel gevonden kan worden. Ik kon het zo 1 2 3 niet vinden, maar weet wel dat je dit ergens kunt lezen.

Alvast bedankt voor de tips.

Mvg Rob

Verwijderd

Volgens mij gebruikt Windows echt niet specifiek de 1e core hoor...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Zoek het programma PriFinitty eens op. Daar kun je per applicatie de priority en affinity instellen en die instellen worden automatisch bij het opstarten van dat programma gezet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Flying_Dutchie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-01-2022
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:44:
Volgens mij gebruikt Windows echt niet specifiek de 1e core hoor...
Ik weet niet of windows xp standaard multi core tasked. Maar ik weet wel dat bij de videobewerkingen zonder aangewezen affiniteit (dus de standaard 0-1cpu) gewoon op full load zit op de cpu 99 bij taakbeheer. Wanneer je de eerste core uitzet en alleen de 2de core laat gebruiken, word het geheel ineens een stuk lichter en kan ik zelfs gamen ondertussen... Hij geeft dan in taakbeheer nog maar 40 cpu aan...

En kalizec ik zal straks een even naar het programmatje kijken. Klinkt goed.

Greetz Rob

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 22:07
Als je CPU 99% draait als hij op 0+1 staat komt dat omdat beide cores belast worden. Dat de rest langzamer wordt klopt ook.

Maar bedenk wel dat als je je affinity op 1 zet laat je je videobewerkingsprog effectief maar half zoveel doen per tijdseenheid. Je bewerking zal (bijna) dubbel zo lang duren.

Je zou ook kunnen kijken in je prog of je kunt aangeven dat ie maar 1 thread moet draaien, dan zul je daarmee op eenzelfde manier je systeem ontlasten.

geheelonthouder met geheugenverlies