• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ben bezig met een nieuw systeem in elkaar aan het zetten.
Maar ik twijfel nog tussen een quad core of een dual core, omdat ik veel hoor
dat eigenlijk een quad op het moment nog overkill is. Maar met oog op de toekomst
is dit een betere keus toch? Om een beetje binnen mijn budget te blijven wordt het
of een Q6600 of een E8500. Zelf ben ik niet zo van het overclocken etc, maar om de
Q6600 een beetje fatsoenlijke snelheid te geven wil ik deze dan naar de 3.0 GHz van
de E8500 overclocken. Dit schijnt vrij simpel te kunnen zonder dat hij al te warm wordt.
Ook heb ik gelezen dat die E8500 de 4.0 GHz wel moet kunnen halen, maar nu is mijn
vraag, is dit verschil tussen 4.0 en 3.0 GHz significant genoeg om voor een dual core te gaan
ipv van voor de Q6600?
En heb ik voor deze overclock snelheden ook een andere CPU-koeler nodig of kan dit wel met
de standaard boxed-koeler?

Verwijderd

Waarom maak je nou 2 topics aan over hetzelfde onderwerp? Ik zie een slotje aankomen.

• Tinussje
Omdat ik niet zeker wist in welk topic het hoorde ;)
Dus ws kwam dr toch al een slotje;) En in de hoop meer
reacties te krijgen natuurlijk;)

Verwijderd

Tinussje schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 20:34:
Je krijgt als het goed is geen slotje als je je topic op de verkeerde plek neerzet je wordt waarschijnlijk naar een andere plak geplaatst.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:31

Twazerty

AVCHDCoder developer

Tinussje schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 20:34:
Kijk niet naar de toekomst maar wat je nu nodig hebt. Tenzij je weet dat je volgende week iets gaat doen waarbij een Quad nuttig is.

Wat wil je er mee doen? Alleen maar "Internetten" of "Games spelen" of "Video bewerking"?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Tinussje
Haha ok;)
Maar omdat dr bij de PMG stond dat je niet mocht vragen welke onderdeel je moest kopen;)
Maar heb jij ook een antwoord voor mij?;)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Tinussje schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 20:38:
Haha ok;)
Maar omdat dr bij de PMG stond dat je niet mocht vragen welke onderdeel je moest kopen;)
Maar heb jij ook een antwoord voor mij?;)
Elk doel vraagt zijn eigen keuze.
Voor videobewerking zonder denken de Quad nemen.
Voor gamen maak je de afweging. Zijn er games die je wilt spelen die baat hebben bij een Quad. Zo nee pak de dual.
Voor internetten gewoon de Dual.

Voor allemaal een beetje pak je de Quad.

Heb zelf al ruim een jaar de Q6700. Heb hem nu op 3.2GHz lopen en draait als een zonnetje. Ik doe dan ook veel met video en weinig met games.

[ Voor 15% gewijzigd door Twazerty op 19-02-2009 20:42 ]

• Tinussje
Maar als ik die Q6600 naar 3.0 GHz overclock dan draait die even snel als de E8500 standaard toch, dus is de quad beter?
En is dat verschil tussen 3.0 en 4.0 GHz zo erg merkbaar dan?

• Rangester
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:12
E8500 draait standaard 3,16 GHz, de 3 GHz dualcore is de E8400
(ik weet het, ik zeur... kon het niet laten, sorry :X )

[ Voor 36% gewijzigd door Rangester op 19-02-2009 21:05 ]

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 13:56
De E8400 kopen. die is goedkoper dan de E8500.

De E8400 presteert over het algemeen beter dan de Q6600.

Natuurlijk zijn er programma's waar de Q6600 beter presteert, maar dual-core word op het moment nog het beste ondersteund.

kijk anders op tomshardware.

• Tinussje
Ok, maar het wordt sowieso de E8500 of de Q6600;)
Maar hoe bedoel je het beste ondersteund? wat zijn voorbeelden van dingen die niet zo goed ondersteund worden mbt de quad-core dan?
Maar nu weet ik nog niet of dat verschil tussen 3.0 en 4.0 GHz zo goed merkbaar is.

• Remco Tr
  • Laatst online: 09:05
Twazerty schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 20:40:
[...]

Elk doel vraagt zijn eigen keuze.
Voor videobewerking zonder denken de Quad nemen.
Voor gamen maak je de afweging. Zijn er games die je wilt spelen die baat hebben bij een Quad. Zo nee pak de dual.
Voor internetten gewoon de Dual.

Voor allemaal een beetje pak je de Quad.

Heb zelf al ruim een jaar de Q6700. Heb hem nu op 3.2GHz lopen en draait als een zonnetje. Ik doe dan ook veel met video en weinig met games.
He ik heb ook die q6700 maar krijg hem niet lekker over geclockt... zou je je specs willen posten ?? dank!!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Remco Tr schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:20:
[...]

He ik heb ook die q6700 maar krijg hem niet lekker over geclockt... zou je je specs willen posten ?? dank!!
Asus P5E (X38 chipset)
Kingston DDR2 PC6400 4x 2GB
Q6700
Bus speed: 320MHz
Rated FSB: 1280MHz
Geen voltage verhoging.
Revision: G0
Stepping B

CPU presteerde 15% beter op dit bord dan op mijn oude P5N-e SLI.

• Tinussje
Op een ander topic wordt mij een q9*** aangeraden. dan zou ik voor de q9300 willen
gaan omdat dit nog beetje in dezelfde klasse blijft. Maar is deze zoveel beter dan de
Q6600 naast dat hij minder stroom verbruikt. Maar ik zie wel staan dat hij 6mb l2 cache
heeft tov 8mb l2 cache bij de q6600. heb dr neit veel verstand van, maar dit is toch lager
en dus slechter toch?

• thijszor
  • Laatst online: 26-12-2025
Tinussje schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 21:39:
Op een ander topic wordt mij een q9*** aangeraden. dan zou ik voor de q9300 willen
gaan omdat dit nog beetje in dezelfde klasse blijft. Maar is deze zoveel beter dan de
Q6600 naast dat hij minder stroom verbruikt. Maar ik zie wel staan dat hij 6mb l2 cache
heeft tov 8mb l2 cache bij de q6600. heb dr neit veel verstand van, maar dit is toch lager
en dus slechter toch?
Zoek en gij zult vinden. Dit zijn allemaal vragen die je met behulp van Google kan beantwoorden,
Zoek Q6600 VS E8400 of wat dan ook op. Ga benchmarks vergelijken op punten die voor jou belangrijk zijn en maak een keuze.

Niemand hier kan jou gedachten lezen.

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-01 21:02
Als je niet perse Intel wilt kan je de AMD Phenom II X3 720 BE overwegen.

Ik zit ook een beetje te dubben of ik quadcore of dualcore moet nemen dus lijkt een triple core geen gek alternatief. De X3 720 BE loopt op 2.8 Ghz maar kan wel vrij eenvoudig naar 3.3 Ghz of hoger gebracht worden. Ondersteunt ook DDR3 geheugen (kan ook in oude AM2+ socket met DDR2 als je een goedkope computer wil maken). AMD socket AM3 processoren en moederborden zijn nu gloedjenieuw en nog niet zo goed verkrijgbaar, maar over 2 maanden heb ik genoeg geld voor een nieuw systeem en dan zullen AM3 moederborden wel wat beter verkrijgbaar zijn. Voordeel is dat je dan een systeem hebt wat nog een tijd goed te upgraden is. AMD is over het algemeen ook een stukje goedkoper dan Intel, ook mooi meegenomen.
Pagina: 1