• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Topicstarter
Hallo Kunstenaars,

Ik heb een mischien ietwat vreemde vraag en aangezien ik een leek ben op pc-teken gebied, stel ik hem maar hier:

Mijn vriendin werkt op een kinderdagverblijf en is regelmatig 's avonds bezig met het verzamelen van kleurplaten voor de kids. Vaak wordt er, als zij ze uitprint, reclame weergegeven of als zij ze scant, komt er een lelijke grijstoon op het papier. Nu dacht ik eraan of het niet mogelijk is deze tekeningen "over te trekken" dmv een tekentablet/pen.

Kan dit? Bestaat er zoiets? En zo ja, welk merk?

Alvast bedankt!

http://yor.minitroopers.com

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het is iets (understatement) eenvoudiger om te leren hoe je in een tekenprogramma een logo weghaalt, of het witniveau van je scan te verbeteren dan dat je met de hand iets gaat overtekenen wat je al digitaal hebt..

Maar het kan wel ja, reken wel op een paar honderd euro als je minimaal a4 in 1x op je tablet wil leggen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:36:
Het is iets (understatement) eenvoudiger om te leren hoe je in een tekenprogramma een logo weghaalt, of het witniveau van je scan te verbeteren dan dat je met de hand iets gaat overtekenen wat je al digitaal hebt..

Maar het kan wel ja, reken wel op een paar honderd euro als je minimaal a4 in 1x op je tablet wil leggen.
Tja, ik ben nu altijd de sjaak met paint om logo's etc weg te fiksen,(paint ja, ik zei toch dat ik een leek ben... ;) )

Anyway, merk, link?

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat ik een tijdje terug gedaan heb voor mijn vriendin, is de tekening met illustrator over te trekken. Leuk werkje, en heel makkelijk in te kleuren voor kids want je kan de lijnen dikker maken dan op het orgineel bijvoorbeeld.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yor schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:38:
[...]

Tja, ik ben nu altijd de sjaak met paint om logo's etc weg te fiksen,(paint ja, ik zei toch dat ik een leek ben... ;) )
Leg haar 1x uit hoe je het contrast wijzigt of een witte kwast gebruikt en je bent klaar?

Ook kun je haar scannersoftware misschien 1x goed instellen. Je moet niet fullcolor scannen of met heel veel grijstinten, de eenvoudigste stand waarop iets 100% wit of 100% zwart is, is perfect voor kleurplaten. Nooit meer een grijze achtergrond.

Of denk ik nu te simpel?
Anyway, merk, link?
Deze bijvoorbeeld.

Voor dat geld kun je heel wat kant en klare kleurplaten bestellen lijkt me :) Verder kun je je ook afvragen of zo'n tablet de investering waard is. Na een tijdje heb je gewoon genoeg kleurplaten, het lijkt me niet nuttig om een archief van 20.000 kleurplaten aan te leggen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Topicstarter
Thx voor de aanwijzingen en opmerkingen, ik ga het eens proberen om dat duidelijk te maken hiero.

En idd, een kleine 500 € investeren is een beetje teveel van het goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Schuey schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:42:
Wat ik een tijdje terug gedaan heb voor mijn vriendin, is de tekening met illustrator over te trekken. Leuk werkje, en heel makkelijk in te kleuren voor kids want je kan de lijnen dikker maken dan op het orgineel bijvoorbeeld.
Wat Schuey zegt.
Gewoon met illustrator fixen.
Echter als je alles legaal wil en je moet wat van adobe kopen ben je ook een pleur geld kwijt.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ben zelf ook een voorstander van Illustrator, maar je zou dit pakket kunnen proberen:
http://www.inkscape.org/ Inkscape.
Als je vriendin gelijk daarmee leert werken dan zou ze nog best wat kleurplaten kunnen overtrekken.

In Illustrator zou ik het origineel zo groot mogelijk plaatsen en dan de transparantie terugschroeven naar 50% of minder. Je kunt het origineel daarna vaak nog vergrendelen zodat hij niet verschuift als je er per ongeluk op klikt. Daarna kun je met pen-gereedschap alle lijnen gaan overtrekken. Soms is het handig om, voordat je begint met lijnen trekken, eerst even kijkt of je instellingen kunt doen. Zo kun je de lijn minder of meer trouw laten zijn aan (het bibberen van) je hand, of kun je aangeven dat hij een tweede lijn dicht bij de eerste aan de vorige moet koppelen. Werk op A4-formaat documenten, print ze uit en kopiëren maar! :)

Verder wil ik wel even benadrukken dat je vast wel weet dat kleurplaten met een watermerk of een reclamebanner dat vaak niet voor niets hebben; op eigenlijk elk document berusten wel auteursrechten en als jij niet de maker bent, hoor je je bronnen gewoon te betalen - zij hebben werk voor je verricht dat jij niet kunt of waar jij geen tijd voor hebt. Ga daar dus niet mee aan de haal, ook al kun je alles wel overtrekken dat je op internet vindt.

Andere mogelijke optie, voor kleurplaten met ongewenste banners: print ze uit, meet uit hoeveel je ze kunt vergroten en kopieer ze met een klein strookje wit papier over de banner heen. Kopieerrechten: de banner is vaak bedoeld om clicks naar een andere website te genereren. Die clicks kun je niet maken vanaf een printje, dus wordt de banner vrij waardeloos. Daarbij kan ik me ook wel voorstellen dat er banners zijn waar die kinders nou niet echt om zitten te springen... Watermerk of ondertekening natuurlijk niet van je kleurplaat af kopiëren!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor

Yor

Yor1313#2571

Topicstarter
Thx Dark Blue,

Dat met copyright snapte ik wel, alhoewel ik soms ook op een loos spoor wordt gezet.
Bijv. deze site, waar er gewoon een print functie bij de kleurplaten zit ingebakken, maar tegelijk ook een disclaimer met copyright onderaan de website staat. Simpel gezien, lees ik hier dat je wel kan printen, maar het niet mag... 8)7

Als je de platen uitprint, krijg je behalve de sitenaam© , ook nog een irritante kleine afbeelding op je A4'tje en daar zitten kleuters niet op te wachten, zoals je al aangaf.

Anyway, de tip van de scanner instellingen werkte goed genoeg en nog bedankt allemaal voor de behulpzaamheid! _/-\o_

Pagina: 1