bios flash: uitschakelen cpu L1&L2 cache en hyperthreading

Pagina: 1
Acties:

• Blosh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 15:00
Beste Tweakers,
Graag wil ik jullie het volgende vragen
Ik heb een Aopen mobo AX4PE MAX een tijdje terug heb ik hier mijn CPU Celeron1.7 vervangen door een P4 2.6Ghz. Bovendien het geheugen verhoogd tot 1 GB.
Nu wil ik een Bios flash doorvoeren om de FSB van 400 naar 800 te brengen.
Ik heb dit nog niet eerder gedaan dus ik ben allerlei informatie gaan verzamelen en wil nu de flash gaan uitvoeren.
Uit alle info die ik hier over heb opgedaan begreep ik dat ik het niet in Windows omgeving moest uitvoeren ondanks dat het mobo voorzien is van een flashtool.
Flashen in windows omgeving zou onbetrouwbaar zijn en dat het beter en betrouwbaarder is om dit in DOS te doen.
Ik heb hiervoor de handleiding als uitgangspunt gebruikt zoals die hier beschreven staat.
Bovendien heb ik de bestanden van www.bootdisk.com gebruikt voor het maken van een Driver Free Disk For BIOS Flashing opstartdiskette. Samen met de twee flash bestanden heb ik die op een nieuwe (schone ) diskette gezet.
Ik heb mijn CMOS gesaved en het bios overgeschreven met alle gegevens.

In de handleiding staat beschreven bij punt 6 dat ik voor het flashen de internal en external cache in het Bios moet uitschakelen.
Dit zou overeenkomen met de op mijn BIOS staande term CPU L1 & L2 cache.
Voordat ik ik de flash uitvoer moet ik deze dus uitschakelen, op F10 drukken en dan de default settings van het Bios inschakelen, en dan opstarten met de Flash opstartdiskette en de flash doorvoeren.
Dit alles volgens deze handleiding..

Punt is dat dit niet uitvoerbaar is op deze manier .
Als ik in mijn Bios de optie CPU L1 & L2 cache. op -disable- set en op F10 druk, krijg ik de optie -Opslaan en exit. Als ik dit doe en daarna de default settings inschakel dan springt ook de CPU L1 & L2 cache weer op -ENABLED- dus dat werkt niet zo.

Ik kan het natuurlijk andersom doen --eerst default setting en dan de CPU L1 & L2 cache op -disabled zetten -Opslaan en exit- opstarten met de flash opstartdiskette en dan de flash starten.
Graag zou ik weten of dit op deze manier kan en wat de noodzaak is van het uitzetten van CPU L1 & L2 cache.(internal- external cache)?
Ik ben al een tijdje bezig om dit duidelijk te krijgen maar duidelijk is het me niet helemaal geworden.

Een tweede punt wat ik graag zou weten is of ik de optie -Hypertheading- uit zou moeten schakelen in mijn Bios. De reden dat ik dit vraag is omdat als ik een flash in windows zou willen uitvoeren deze uitgeschakeld zou moeten zijn omdat het niet ondersteund is en de flash dan niet uitgevoerd zou kunnen worden.
Dit zou zijn omdat die flashtool niet overweg kan met hyperthreading, maar betekent dit dat ik dit ook moet doen als ik onder DOS de flash uitvoer?

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand met ervaring en kennis mij hierover duidelijkheid zou kunnen verschaffen.
Ik hoop dat ik hier op Tweakers op het goede adres ben.

Bijvoorbaat mijn dank.

Blosh

flash diskette

Verwijderd

Iemand met kennis van dat mobo zou welkom zijn.

Normaal, in mijn situatie dan hoef ik niks uit te schkelen in de bios. Gewoon defaults laden, mss eerst hardware reset dmv jumper, daarna defaults laden.
Bootvolligorde goed instellen, anders kun je niet van floppy of USB booten.
Win98 bootdisk erin, dan F5 of F8, vergeet ik altijd, dus gebruik ze alletwee. Ik dacht shift-F5 dan boot hij meteen door om te kunnen flashen.

Bios floppy erin, dan falsh prog + bios.rom(file) uitvoeren.
Ik zou van te voren zorgen voor een huidige stabiele bios op een andere floppy om later frustraties te voorkomen. Dan heb je altijd een goede bios als backup.

Helaas weet ik niks van dat mobo af. :)

• Blosh
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:58:
Iemand met kennis van dat mobo zou welkom zijn.
Ik zou van te voren zorgen voor een huidige stabiele bios op een andere floppy om later frustraties te voorkomen. Dan heb je altijd een goede bios als backup.
Ik heb inderdaad het Bios wat ik nu gebruik opgeslagen op een start diskette .
Maar uit de informatie die ik heb opgedaan kan ik deze ook nog een keer opslaan tijdens het flashen zelf.
Ik had inderdaad graag wat meer informatie gehad over de juiste instelling van het Bios voor het flashen.
Zo is me nog niet duidelijk of ik die hyperthreading optie in het bios op disabled moet zetten of niet.

Ook zou ik graag weten wat belangrijker is, of flashen met het Bios op default setting, of het Bios in default en dan CPU L1& L2 cache en-, evt -ook hyperthreading, op disabled.
Zou iemand mij daar meer duidelijkheid over kunnen geven.

Blosh

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
Wel, ik zou als ik jou was gewoon je BIOS flashen zonder je iets aan te trekken van L1 en L2 cache.
Het kan zelfs perfect vanuit Windows...

Ik heb al flink wat BIOS'en geflashed tot nu toe, en bij mij is er nooit iets misgelopen.
Eén keer had ik het verkeerde BIOS geflashed, maar zelfs dat was niet erg, hij startte gewoon op, maar herkende de IDE controller niet.

Daarna gewoon opnieuw geflashed met het juiste BIOS, en het werkte weer schitterend.

Dus gewoon doen ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
(jarig!)
Als je vanuit DOS boot kan het niet uitmaken of HT aan of uit staat. DOS is een realtime OS dat geen multi-CPU ondersteunt en die tweede logische core dus gewoon niet zal gebruiken.

Overigens kan ik me voorstellen dat er in de handleiding staat dat de cache uitgeschakeld moet worden, maar imho mag dit niets uitmaken voor de werking van het flashen. Kortom, ik sluit me aan bij Petervanakelyen

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:26
Gewoon doen. Je HT werkt IIRC sowieso niet bij FSB's die geen 800 mhz zijn.

Zorgen dat je de goede bios file hebt is wel belangrijk.

• Blosh
Petervanakelyen schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:57:
Wel, ik zou als ik jou was gewoon je BIOS flashen zonder je iets aan te trekken van L1 en L2 cache.
Het kan zelfs perfect vanuit Windows...
Dus gewoon doen ;)
kalizec schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:54:
Als je vanuit DOS boot kan het niet uitmaken of HT aan of uit staat. DOS is een realtime OS dat geen multi-CPU ondersteunt en die tweede logische core dus gewoon niet zal gebruiken.
Kortom, ik sluit me aan bij Petervanakelyen
Zsub schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 19:14:
Gewoon doen. Je HT werkt IIRC sowieso niet bij FSB's die geen 800 mhz zijn.
Mijn hartelijke dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik nu wel voldoende moed heb verzameld om het maar gewoon te gaan uitvoeren..... 8)
Ik laat binnenkort weten als het gelukt is.
Zoniet ...... 7(8)7. dan duurt het waarschijnlijk wat langer voordat ik het resultaat kan melden! :s

• Blosh
*O* :Y d:)b
Gelukt! Yoehoe. Helemaal blij en opgelucht.
Eerst kreeg ik de zenuwen omdat nadat ik het flash programma gestart had ik een naam moest geven voor het oude bios en dat toen ik dat wilde veranderen er helemaal geen invoer mee mogelijk was. Het zweet brak me uit maar tenslotte was het flashen nog niet begonnen dacht ik en heb de computer gewoon uitgezet en ben opnieuw begonnen.
Maar nadat ik het opnieuw had gedaan verliep alles probleemloos en kon ik een zucht van verlichting slaken toen ik na de opstart opnieuw de BIOS defaults had geladen en alles zonder problemen doorstartte.

Welnu ik ben een ervaring verder en heb in het proces wel weer het nodige opgestoken.
Bedankt allen voor de support en de steun.
Dat laatste duwtje hier had ik net even nodig O+
Ik heb meteen even naar de prestaties gekeken en eigenlijk had ik wel wat opzienbarender resultaten verwacht,
Maar ik ben allang blij dat het allemaal weer vlekkeloos functioneert Ik ga de komende tijd wel merken of het systeem stabieler en sneller is.

Blosh
Pagina: 1