• Flying_Dutchie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik ben nu op twee problemen gestuit.

Ten eerste ik kan mijn 4870 niet op mijn eerste pcix slot zetten, want dan valt ie precies over alle sata 1 tm 4 aansluitingen heen. Daarom heb ik hem nu op pcix slot 2 zitten, maar daar draait hij maar op 8speed.
En ten tweede als ik hem wel in slot pcix1 zet draait hij volgens mij wel op 16speed maar dan moet ik de 2 harde schijven op sata 5 tm 8 zetten en ziet hij de harde schijven niet meer.

Hier dus mijn probleem. Weet iemand daar een oplossing voor?

Mvg Rob

(owja en google levert niks op)
Ik koop binnenkort een i7 of phII setup als upgrade maar tot die tijd wil ik nog even goed gebruik kunnen maken van deze setup. En ja ik weet dat dit bord waarschijnlijk geen pcix2 heeft.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:57
Even de glazen bol aanslingeren om te zien welk moederbord je hebt:
Voor je eerste probleem:
"When the SLI switch is 'off' and a full 16 lanes are devoted to the top PCIe x16 slot for one video card, both the x1 and x4 slots each use a single lane of PCI Express bandwidth, while the second PCIe x16 slot gets the last two lanes. When SLI is enabled, the two PCIe x16 slots get 8 lanes each, the x1 slot between them is disabled and the top PCIe x4 slot gets a full four lanes"
Oftewel het 2e PCIe x16 slot heeft max 8 lanes.

voor je 2e probleem:
"Up to eight SATA drives can be attached, four using the integrated SATA 3GB/s controller and an additional four on a Silicon Image SATA 150 controller"
Oftewel SATA poorten 5 t/m 8 zijn verbonden met de Silicon Image Sil3114. Deze zul je dan moeten enablen in de bios / drivers instaleren om deze te laten functioneren.

(volgens mij staat dit ook allemaal in de gebruiksaanwijzing van je moederbord. Dit alles gevonden in de 2e googlehit op "DFI Lanparty SLI-DR")

[ Voor 3% gewijzigd door Blastpe op 19-02-2009 17:06 ]

• Flying_Dutchie
Ja dit wist ik allemaal al.
Is niet echt informatie waar ik iets mee kan namelijk, weet ook niet echt waarom je het hier neer zet niet echt een oplossing?

Ik vroeg om een oplossing, in de trend van misschien dat iemand iets bedacht heeft om de 4870 op 16x te late draaie en toch 2 sata schijve te gebruiken op de sli-dr......
Hoorde ook al iets over sata kabels die je kon buigen ofzoiets, waar je het probleem mee omzeilde.

Mvg Rob

En dus even voor de duidelijkheid, ik heb niks in de pci sloten zitten, alleen de 4870. Ook heb ik niks op de sata poorten zitten alleen de 2 harde schijven (10k rpm raptors)

[ Voor 28% gewijzigd door Flying_Dutchie op 19-02-2009 18:03 ]

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Is dit iets voor je?
klikkerdeklik!

See you in another life, brother.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Flying_Dutchie schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:51:
Hoorde ook al iets over sata kabels die je kon buigen ofzoiets, waar je het probleem mee omzeilde.
Waar heb je die informatie vandaan? 8)7 |:(
Misschien ook een idee om wat meer info te geven over je hardware, wat je al geprobeerd hebt en wat je nou precies wil.
Dit komt een beetje mager over ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Flying_Dutchie
Nou ik wil gewoon mijn 4870 op de 16lanes draaien op mn moederbord.
Daarbij wil ik natuurlijk de 2 harde schijven blijven gebruiken.

Zoals ik bij startpost al aangaf heb ik dus al geprobeerd opm het op de normale manier alles aan te sluiten, maar dan valt de kaart over mn sloten 1 tm 4 heen.

Ik zou wel het overkoepelende (refererend op de sata connectors 1t/m4) stuk plastic van mn kaart af kunnen zagen, maar zaag liever niet in mn splinternieuwe kaartje.

Daarom heb ik hem nu maar in het 2de pci express slot zitten (waar hij jammer genoeg maar op 8lanes draait).

Mvg Rob

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zet de tweede sata controller aan in je bios en je bent klaar.

Dus zoals Blastpe in "Hd4870 1gb Sapphire vs Lp UT SLI-DR Sata..." zegt

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Flying_Dutchie
Ah oke. Ik had er even te vlug overheen gelezen.

Maar dan verlies ik dus weer snelheid op mn raptors (van sata300 > sata150), of is dit te verwaarlozen?

Gr Rob

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Flying_Dutchie schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:12:

Maar dan verlies ik dus weer snelheid op mn raptors (van sata300 > sata150), of is dit te verwaarlozen?

Gr Rob
Dat merk je alleen als je meer dan 150 megabyte per seconde aan het overzetten bent. Ik denk niet dat je dat gaat merken. Probeer het eens zou ik zeggen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03

KneoK

Not in a million lightyears

Gr Rob
Serieus nog nooit sata kabeltjes gezien met gebogen connectors ? Dan zou ik heel vlug even naar je lokale pc boer rennen, die dingen worden bij veel moederborden gewoon meegeleverd (heb er 4 in gebruik, 3HDD, 1xDVD, en kan makkelijk twee HD4870's kwijt waarbij de eerste dus ook deels over de sata poorten valt) en zullen vast ook wel los te verkrijgen zijn.

Edit: zie de post van DM.Aram, je leest wel over veel dingen heen, of niet ? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door KneoK op 19-02-2009 19:12 ]

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:57

Gr Rob
Volgens mij zijn die raptors van jouw SATA150. dus nee daar zul je niets van merken. Maar zo te zien is lezen voor jou al een redelijk probleem. sorry je hebt gelijk, ik zit te zeiken. De silicon image controllers schijnen niet echt je van het te zijn. Ik zou proberen aan die haakse SATA kabels te komen.

[ Voor 62% gewijzigd door Blastpe op 19-02-2009 19:31 ]

• Flying_Dutchie
KneoK schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:51:
[...]

Serieus nog nooit sata kabeltjes gezien met gebogen connectors ? Dan zou ik heel vlug even naar je lokale pc boer rennen, die dingen worden bij veel moederborden gewoon meegeleverd (heb er 4 in gebruik, 3HDD, 1xDVD, en kan makkelijk twee HD4870's kwijt waarbij de eerste dus ook deels over de sata poorten valt) en zullen vast ook wel los te verkrijgen zijn.

Edit: zie de post van DM.Aram, je leest wel over veel dingen heen, of niet ?
Hoezo dat nu weer je leest wel veel over dingen heen? Wat wil je daar dan mee zeggen?
Ik refereerde daarme op het zinnetje dat je die nog even moest enablen want dat maakte hij niet helemaal goed duidelijk ermee.

En die gebogen sata kabels tuurlijk heb ik daar al wel eens van gehoord, 3 x raden waarme mn drives op mn moederbord zitten....
Enkel is deze ruimte met een gebogen kabel nog veelste groot om daar de kaart overheen te zetten dat is het probleem. Zal zo wel een fototje neerzetten dan weet je wat ik daarmee bedoel, met veel te hoge kabel die veelste grote ruimte creert....
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/7467/dsc00013ry1.th.jpg

Greetz Rob

@Blastpe

Sorry ik was even in de war met twee andere schijven die ik hier in ander systeem heb staan (welke wel sataII zijn). Foutje kan gebeuren toch?
Maar om dan meteen over een leesprobleem te beginnen das ook nie echt fatsoenlijk...

Maargoed ik zal me wel even ontfermen over de silicon drivers en alles aanzetten etc.
Zal hier wel even neerzetten als dat gelukt is.

Greetz

[ Voor 15% gewijzigd door Flying_Dutchie op 19-02-2009 20:10 ]

Pagina: 1