Anoniem: 193068

Topicstarter
Via internet had ik bij gezocht een lens 17-55 f2.8 gezet.
Nu biedt iemand mij zijn 2e hands lens canon 17-55 f2.8 te koop aan.
De lens is 2 jaar oud, en er zit voor nog 1 jaar garantie op.
Bij het googelen blijkt dat de garantie niet overdraagbaar is. Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
Nu twijfel ik even of ik de lens wel of niet wil kopen? Hebben jullie tips voor mij?
Is het beter om de lens in de winkel met 1 jaar garantie te kopen. De prijsverschil is dan ong.160 euro (2e hands - nieuw incl. zonnekap).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nou heb ik niet zo heel veel verstand van lenzen, maar is het niet zo dat er weinig kapot aan kan gaan ? Het lijkt mij dat een camera veel gevoeliger is voor gebreken dan een lens die veel simpeler is.

Ik denk dat als je gaat zoeken naar de betrouwbaarheid van lenzen, je wel een goede beslissing kan maken.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Hoezo garantie niet overdraagbaar, staat die op naam dan? Als je een bon hebt, heb je gewoon garantie lijkt me.

Als is gejat is, dan wordt het een stuk lastiger :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Anoniem: 176826

Winkels en ook bedrijven claimen inderdaad regelmatig dat garantie niet overdraagbaar zou zijn.

Wettelijk gezien is dit volslagen onzin. (Moet je ook maar een keer denken aan de situatie dat je ouders een lens kopen en deze aan je cadeau geven voor je verjaardag. Dan zou je ineens geen garantie hebben? -O- )

Je hebt dus gewoon recht op die garantie, maar je moet wel aantonen dat je er recht op hebt, bijvoorbeeld door middel van de aankoopbon en het bijbehorende garantie bewijs.

Je verkoper is dus gewoon te goeder trouw, alleen Canon of de winkelier probeert onder zijn wettelijke verplichtingen uit te komen.

Anoniem: 215247

PilatuS schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 15:36:
Nou heb ik niet zo heel veel verstand van lenzen, maar is het niet zo dat er weinig kapot aan kan gaan ? Het lijkt mij dat een camera veel gevoeliger is voor gebreken dan een lens die veel simpeler is.

Ik denk dat als je gaat zoeken naar de betrouwbaarheid van lenzen, je wel een goede beslissing kan maken.
Hoezo lenzen simpeler dan camera's ? :X :D

Ik dacht dat er maar een standaardgarantie op zulke spullen zat van 2jaar .. tenzy de verkoper er nog een jaar extra bijgenomen heeft. Garantie is uiteraard gewoon overdraagbaar.. zolang je maar een bon hebt ;)
Verder de lens toch altijd even testen zodat je weet in welke staat het glas (krasjes..) is en de buitenkant.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-06 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

Anders even zoeken hier in FG of SG. Er is ook nog zoiets als 'redelijk te verwachten levensduur' (ofzo). Een winkelier kan nog zo hard roepen dat de garantie standaard een jaar is/niet overdraagbaar is/via de fabrikant loopt.
Een prijzig product dat jaren achtereen zou moeten werken en na 1,5 jaar stuk gaat zit nog gewoon garantie op en de winkelier is verplicht jou die garantie te verlenen. Ook als je het niet zelf verkocht hebt en gewoon in het bezit bent van bon en/of garantiebewijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Sharky op 19-02-2009 16:09 ]

This too shall pass

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoezo lenzen simpeler dan camera's ?
Is het niet zo dat een lens minder (bewegende) onderdelen heeft dan een camera ? Of zit ik helemaal fout, door te zeggen dat er met een camera eerder iets mis zal gaan dan met een lens ?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

@Sharky : maar het probleem daarmee is dat jij dan moet aantonen dat de fout bij de producent ligt. Onder garantie is dat net andersom, dan mag de verkoper aantonen dat de fout bij jou ligt, anders moet ie em omruilen/terugnemen. Juist dat juridische gehakketak bespaar je door 'garantie'.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Anoniem: 215247

PilatuS schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 16:09:
[...]

Is het niet zo dat een lens minder (bewegende) onderdelen heeft dan een camera ? Of zit ik helemaal fout, door te zeggen dat er met een camera eerder iets mis zal gaan dan met een lens ?
lenzen zijn tegenwoordig erg complex. Je moet maar even een lens bekijken die uitgerust is met USM en IS .. tot algoritmes en sensoren toe ... bewegende delen heb je met focussen en IS evengoed. Uiteraard is het niet zoals een camera, daar kan 'makkelijker' een defect optreden aan sluiter/spiegel.. maartoch :9

Anoniem: 287184

Ik vraag me af of het prijsverschil het wel waard is om tweedehands te kopen.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
2e hands kopen kan zeer interessant zijn. Er zijn nou eenmaal mensen die snel veranderen of die meer geld dan gezond verstand hebben.

Wat garantie betreft, de nederlandse, en waarschijnlijk ook europese cameraboeren proberen echt met het absolute minimum eraf te komen.
Meest schokkende voorbeeld daarvan kwam ik bij Nikon tegen laatst, ik keek naar een verrekijker, op een bepaalde serie geeft Nikon in america 25 jaar garantie, koop je exact dezelfde kijker hier dan krijg je een jaar garantie!

En ja, je hebt wettelijk recht op meer maar om dat te halen moet je in dit land vaak ook echt bereid zijn naar de rechter stappen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 12:34
Naast de standaard garantie welke wel overdraagbaar is, kan je bij sommige winkels een extra garantie (verzekering) aanschaffen. Deze vorm van garantie staat op naam en kan over het algemeen niet overgedragen worden. Mocht er iets mis stuk gaan, dan zal je via de eerste eigenaar moeten proberen de vergoeding te claimen.

Deze vorm van verzekeren is over het algemeen niet echt nuttig. Vaak overlapt het met de wettelijke bepalingen of andere verzekeringen (reis, inboedel) , is de economische levensduur van de goederen korter dan de looptijd.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:39
Een verkoper heeft mij toen ik mijn 40d kocht proberen extra garantie te laten kopen; "dan raak je je camera eerder kwijt als je over een jaar wilt upgraden". Lijkt me dus dat dat gewoon overdraagbaar is...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Of de verkoper lult kletst uit z'n nek.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 12:34
En wat kostte dat extra bij je 40D?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Pagina: 1