Toon posts:

1 UTP en daarop 2 PC's?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp me goed ik wil dus niet 2 PC's op een kabel modem (dat stadium ben ik al gepasseerd) Ik heb boven een PC staan achter een switch met daarheen een UTP/CAT5 kabel. Nu wil ik op dezelfde kamer een tweede PC neezetten, maar heb geen zin om een tweede kabel te leggen vanaf mijn switch beneden. Nu weet ik dat maar de helft van de adertjes in een UTP kabel wordt gebruikt. Kan ik de onbenutte addertje gebruiken om mijn tweede PC aan te sluiten. M.a.w. bij mijn switch een Y-splitter en boven bij mijn PC's een Y-splitter?

Alvast bedankt voor jullie tips

Verwijderd

aub geen onnodig hoofdlettergebruik in topic titles.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, zal niet weer gebeuren ;-)

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yep dat kan, daarvoor zijn zelfs al splitters in de handel. Hoe de preciese kabelverdeling is weet ik echter zo ook niet.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Epsilon

nee kan nie

zet je hub maar op je kamer!
dan trek je de kabel van het modem naar de switch en dan van de switch naar je twee pc's

ik denk dat dat dan de beste oplossing is

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42

gatlarf

So say we all...

Dit kan wel! Ik heb het zelf al gedaan met een kabel van ongeveer 50 meter. Dus ook met storing zal je niet veel problemen hebben (alhoewel je volgens mij nooit de honderd meter haalt). Een splitter kan je echter wel niet gebruiken. Je zal twee connectoren op 1 kabel moeten zetten of anders kabeltjes elimineeren op de kabel die je gebruikt achter je splitter. (denk ik)

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

Topicstarter
Halloooooo epsilon en die PC die bij mij in de kamer staat dan!, Nee dat is geen oplossing

Verwijderd

Topicstarter
aan Gatlarf: Kun je me het schema cq. werkwijze beschrijven?

• gatlarf

gatlarf

So say we all...

Ikzelf heb het niet met splitters gedaan. Ik heb twee rj45-connectoren aan ieder uiteinde van de kabel gehangen. Dus twee connectoren in je hub en twee die naar je pc's gaan. Daarna heb ik een verlengstuk geplaatst op de uiteinden en daarachter een korte UTP kabel. Dat verlengstuk kan je bij de pc-boeren wel kopen. Dit is wel nodig om je originele kabel zo shielded mogelijk te houden. Je moet dus je twee connectoren net op het topje van je kabel hangen. (maximum drie centimeter zichtbaare kabeltjes) Anders krijg je storing.

Verwijderd

Topicstarter
Gatlarf: OK is duidelijk, maar welke adertjes gaan nu waarheen? Of weet iemand een site waar de pin bezetting van UTP beschreven wordt?

• gatlarf

gatlarf

So say we all...

pin 1,2,3 en 6 worden gebruikt. Je moet dus gewoon je enkel draadjes 1,2,3 en 6 aansluiten op je connector. De overige draadjes gebruik je om de tweede aansluiting te maken. Je moet een straight kabel maken. Dus als je groen gebruikt voor bv 6, moet je aan je hub dezlfde kleur gebruiken etc...

Function Pin# Pin#
-------------------------------------
TX+ 1 <--------> 1
TX- 2 <--------> 2
RX+ 3 <--------> 3
RX- 6 <--------> 6
-------------------------------------
STRAIGHT THOUGH CABLE

Je kan dus kabeltje 4,5,7 en 8 gebruiken om je tweede connector te maken. Onthou wel dat je steeds in paren moet werken. 1 & 2 zijn een paar en 3 en 6 ook. Je volgende paar wordt dus 4 & 5 en 7 & 8

Hopelijk heeft dit je geholpen!

Greetz

Verwijderd

Je wilt dus 2 netwerkaansluitingen op 1 kabel zetten?!? Zo'n ding heet een "CAT 5E UTP Cable Economizer". Die dingen zijn bij electronica/computerwinkels wel te krijgen.

Verwijderd

wat ook een erg goede oplossing is (heb ik tenminste gedaan in mijn woning) is een patchpaneltje plaatsen bij de server (als je die hebt, anders hub/switch) en plaats kastjes tegen de muur waarin je het signaal kan scheiden in twee aansluitingen

Verwijderd

Topicstarter
OK Gatlarf daar heb ik wat aan!!. Tof! Ik ga nu zelf aan het knutselen. Wat ik alleen niet snap is jouw eerdere opmerking dat je alles zo " shielded" mogelijk wil houden. UTP is toch unshielded? Als ik er niet uitkom dan stap ik naar de winkel voor de oplossing van mister Smith. B.t.w. wat kosten 2 van deze kable econimizers eigenlijk Mr. Smith?

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp kan ik het volgende doen:

Connector kabelbeneden kabelboven connector

1+2 & 3+6 -> 1+2 & 3+6 -> 1+2 & 3+6 -> 1+2 & 3+6
1+2 & 3+6 -> 4+5 & 7+8 -> 4+5 & 7+8 -> 1+2 & 3+6

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hub hebben? Mail maar.

Bloed, zweet & koffie

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Eeuh ... ik kan altijd wel een hub extra gebruiken mocht je er een over hebben houd ik me aanbevolen !!

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Pagina: 1