LaCie RAID-5 NAS schijven onbenaderbaar...

Pagina: 1
Acties:

• topnotch
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
Triviaal probleem; hier staat een LaCie RAID-5 NAS (Ethernet Disk Raid) en ik krijg geen toegang tot de schijven. Via de webconfiguratie heb ik accounts opnieuw ingesteld en kan ik elke account aan een map op de LaCie koppelen. Deze configuratie wordt echter niet bewaard, dus daarom denk ik dat er iets met de bevoegdheden mis is. Helaas is de webconfiguratie niet voorzien van diagnostische tools.

De LaCie heeft geen locale poorten als USB of FireWire, alleen ethernet. Omdat het een RAID5-configuratie is, heeft het ook geen zin de schijven uit de NAS te halen en afzonderlijk te benaderen.

We kunnen geen kant op lijkt het :( ... Iemand een goede suggestie wat we kunnen proberen? De data staat er tenslotte nog vrolijk op

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een paar dingen waar ik naar zou kijken zijn:

- Heeft het ding een of andere vorm van zelfdiagnostiek?

- Kun je het ding een Factory Reset geven? Evt. firmware opnieuw flashen (update?).

- Contact opnemen met LaCie. Wat zeggen zij ervan?

- Zit het ding nog in garantie? Dan is het hun probleem. Laat ze de schijven maar naar een nieuwe behuizing overzetten of je er een sturen zodat je dat zelf kunt doen.

- Vraag ze in elk geval wat voor RAID controller (chip) er in zit. In het ergste geval kun je evt. een PCI-RAID controller aanschaffen gebaseerd op dezelfde chip. Redelijke kans dat als je de schijven op zo'n controller aansluit dat ie de RAID-array herkent en er mee kan werken. Als de data belangrijk genoeg is dan is dat evt. het proberen waard. Misschien weten ze bij LaCie ook welke controllers met een array uit hun doosjes overweg kunnen.

Dat soort dingen dus.

Suc6.

8)

CJS

[ Voor 7% gewijzigd door CaptJackSparrow op 19-02-2009 21:19 ]