ATMOS en SNMP vragen over E-Tech DSL-Annex-B modem.

Pagina: 1
Acties:

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Hallootjes. :w

OK. Beeeetje lang verhaal...

Ik hang nu zo'n 6 jaar bij XS4All aan de ADSL en in die jaren heeft mijn E-Tech ISDN Modem/Router/Switch permanent aangestaan. Gemiddeld eens in de zoveel maanden 'deed het internet het niet meer' en dan zette ik het modem uit en weer aan en dan werkte het altijd weer. Ik hield het maar op een 'modemcrash' of zo.

Nu is de frequentie van die vastlopers plotseling sterk toegenomen en ik begon me af te vragen of ik hardwareproblemen heb of dat het aan de DSL kant ligt. Met het agressieve beleid bij XS om iedereen naar XS4All-Only te krijgen (het Bitstream netwerk i.p.v. het Mxstream netwerk) acht ik gerommel aan die kant nl. ook niet uitgesloten (zo ben ik onlangs stilletjes, zonder melding van XS, downstream van 3Mb 'fast' naar 4Mb 'interleaved' gegaan). Ik ben dan ook bij dergelijke vastlopers eens de webinterface van het modem gaan bekijken i.p.v. uit/aan zetten en zie daar interessante dingen. De afgelopen week is zo ongeveer één of meerdere keren per dag(!) de verbinding weggevallen. In het System Log van de E-Tech staat dan dit bijvoorbeeld:

Tue 10 Feb. 2009, 13:54:08 : PPP: LCP layer down
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:08 : PPP: IPCP ends IP transport
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:25 : PPP: LCP layer up
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:25 : PPP: Starting PAP
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:26 : PPP: Our log in successful
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:26 : PPP: Remote end assigns us IP address 80.126.XXX.XXX
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:26 : PPP: Remote end assigns us Primary DNS address 194.109.104.104
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:26 : PPP: Remote end assigns us Secondary DNS address 194.109.6.66
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:26 : PPP: IPCP can transport IP
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:47 : PPP: LCP layer down
Tue 10 Feb. 2009, 13:54:47 : PPP: IPCP ends IP transport
Tue 10 Feb. 2009, 13:55:14 : PPP: LCP layer up
Tue 10 Feb. 2009, 13:55:14 : PPP: Starting PAP
Tue 10 Feb. 2009, 13:55:15 : PPP: Our log in successful
Tue 10 Feb. 2009, 13:55:15 : PPP: Remote end assigns us IP address 80.126.XXX.XXX
Tue 10 Feb. 2009, 13:55:15 : PPP: Remote end assigns us Primary DNS address 194.109.104.104
Tue 10 Feb. 2009, 13:55:15 : PPP: Remote end assigns us Secondary DNS address 194.109.6.66
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:14 : PPP: LCP layer down
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:30 : PPP: LCP layer up
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:30 : PPP: Starting PAP
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:31 : PPP: Our log in successful
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:31 : PPP: Remote end assigns us IP address 80.126.XXX.XXX
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:31 : PPP: Remote end assigns us Primary DNS address 194.109.104.104
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:31 : PPP: Remote end assigns us Secondary DNS address 194.109.6.66
Tue 10 Feb. 2009, 13:57:31 : PPP: IPCP can transport IP

Hier was dus drie keer achter elkaar de verbinding weg maar het modem herstelde die weer automatisch. Het probleem is echter dat als de DSL lijn te lang wegvalt het modem het blijkbaar opgeeft en menselijk ingrijpen vereist is voordat de verbinding weer hersteld wordt (uit/aan of op [Disconnect]/[Connect] klikken in de webinterface). In die gevallen rapporteert het modem als laatste foutmelding: "LCP resend limit reached" en dan stopt het blijkbaar gewoon. Op grond van de informatie die hier bij punt 138 staat krijg ik het idee dat dit inderdaad veroorzaakt zou kunnen worden door een storing bij mijn ISP/Netwerkprovider. Er staat:
138-De 'Wan status' pagina geeft de fout 'LCP resend limit reached'?

Controleer eerst de status van de verbinding via Status, System Status. De ADSL Line Status dient op 'showtime' te staan.

'LCP Recend limit reached' betekend dat de router verbindingspogingen heeft gestaakt omdat hij simpelweg geen enkel respons krijgt, dit kan verschillende redenen hebben. - Geen ADSL signaal
- Verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord
- VPI of VCI klopt niet
- Protocol klopt niet

Dubbelcheck de instelingen via WAN, ISP Settings, als de router wel ADSL signaal heeft. Of reset de router en stel de router opnieuw in voor uw internetverbinding.
Het modem geeft het blijkbaar inderdaad na een bepaalde periode op.

Dat is dus een beetje dom geïmplementeerd. Het was handiger geweest als het modem regelmatig zou blijven proberen de verbinding weer te herstellen, zonder tijdslimiet, tot de DSL lijn weer terug is. Nu is dat modem gebouwd rond 'ATMOS' wat naar ik begrijp een chip(set) met OS met een bepaalde command set behelst (ATM-OS?). Daar is een beperkte command set info over te downloaden bij E-Tech en daaruit was me in het verleden al gebleken dat het apparaat via de Command Line Interface eigenlijk veel meer kan dan waartoe de webinterface je toegang geeft. Ik maak me dan ook sterk dat het mogelijk moet zijn om met een paar commando's het ding zo te configureren dat ie wel permanent blijft proberen de verbinding te herstellen. Ik heb via een Telnet verbinding het nodige rondgeneusd maar ben er nog niet helemaal uit.

Weet iemand hier hoe dat moet?

De meeste informatie die ik m.b.t. ATMOS kan vinden is nl. helaas in de vorm van 'reference manuals', voor mensen die in principe al weten hoe het eigenlijk werkt. Niet in de vorm van 'tutorials'. Daarom vertellen die manuals me niet alles wat ik weten moet om dit te kunnen doen. Nu kan ik alles begrijpen. Mits het me even een keer helder uitgelegd wordt en dat doen dit soort manuals helaas niet.

Als 'Plan B' heb ik ook gekeken naar een mogelijkheid om te bewerkstelligen dat, als ik het modem dan niet zover kan krijgen dat ie zelf de verbinding weer herstelt, ik in elk geval gewaarschuwd zou worden zodra de DSL-lijn wegvalt. Daarvoor ben ik aan het zoeken geweest naar Network Management software. Dat ATMOS 'spreekt' nl. ook een beetje SNMP (v.1) ('Simple Network Management Protocol' voor de meelezers). Nou wil ik eigenlijk dus maar iets heel beperkts, een alarmpje als de DSL-lijn down gaat, maar een simpele utility die dat doet heb ik niet kunnen vinden. Iemand? Wat ik wel vond is op zich niet onaardig en ook wel interessant maar eigenlijk veel te uitgebreid. Dat is LoriotPro 5 Free ( www.loriotpro.com ). Die kan ik op zich in principe wel met de E-Tech laten communiceren maar wat ik precies moet doen om een 'trap' te zetten in de E-Tech die LoriotPro dan aan mij kan rapporteren heb ik nog niet uitgevogeld. Vervelend is dat die Free versie allemaal dingen niet kan en ik niet weet of daaronder iets is dat ik per se nodig zou hebben om zo'n alarm te bewerkstelligen.

Weet iemand hoe ik dat met dit programma kan doen? Of een alternatief stukje software?

Ik heb de vraag over het opheffen van die time-out van het modem als eerste aan de zogenaamde 'support' afdeling van E-Tech gemaild maar zoals ik tegenwoordig van 'support' afdelingen gewend ben zitten die er blijkbaar niet om mij te helpen maar om zichzelf te helpen (om zo min mogelijk te hoeven doen) want met de nodige flutsmoesjes werd mij medegedeeld dat zij mij geen support op dit product konden/hoefden/wilden geven. Ken je dat? Vast wel. }:|

Afijn. Enige assistentie zou zeer gewaardeerd worden.

Groetsels,

8)

CJS