raid1 met 2 maal Samsung spinpoint

Pagina: 1
Acties:

• coenraad12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-03-2025
Beste medetweakers,
Heb voor een kennis van me (MKB) 2 nieuwe Samsung spinpoints (750Gb) in een raid1 opstelling gezet.
Nieuwe array gebouwd etc. Een clone teruggezet met behulp van Acronis 2009 wat ook perfect verliep.

So far so good. Een dag of 3 later kreeg mijn kennis alleen nog maar bsod's, en kon niets meer. Na een hoop geklooi en research (oa. op Tweakers en gegoogled) memmtest, voeding getest, nieuwste drivers geinstalleerd (na de vorige gedeinstalleerd te hebben) met verschillende tools de harde schijven getest (zonder fouten) had ik het (dacht ik) voor elkaar. Niet dus. De aap kwam uit de mouw, toen ik na alweer een nieuwe image teruggezet te hebben, bij het menu (na het bios opstartscherm) waar je de opstelling kunt veranderen (Ctrl+I) een melding dat er een schijf defectief was. Na enig verder speurwerk, blijkt er een beruchte serie van genoemde schijven in omloop te zijn. Kapotte uitgebouwd, RMA en terug naar Azerty (die het overigens perfect afhandelen) morgen een nieuwe in huis. (na 3 dagen) Wat is nu wijsheid, daarom uiteraard mijn nieuwe topic.
De schijf die nog goed was heb ik op sata poort 1 gezet (voorheen 2) en het systeem draait nu perfect.
Kan ik het best een clone op de nieuwe zetten, en dan toevoegen of het systeem het geheel te laten rebuilden ? De meningen zijn hier erg over verdeeld, en ik begrijp voor de een zal het een beter werken als een ander. Het is geen server en hot swapable begin ik niet aan. Het rebuilden schijnt nogal een tijd te duren. Ik persoonlijk ben de mening toegedaan, dat ik de clone erbij plaats. Uiteraard heb ik een complete image achter de hand, daar er in genoemd systeem ong. 4 jaar noeste arbeid zit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Samsungs in RAID geven ellende. Ik zou er niet op vertrouwen in elk geval, en iets anders pakken. Er is een hele serie moderne spinpoints die op veel controllers simpelweg uit array's vallen. Bij RAID1 zou je niet direct data kwijt moeten zijn, maar irritant is het wel.

Ik zou andere disks pakken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan al aangeeft is het niet verstandig de standaard Samsung F1 serie te gebruiken in een RAID set. Ga dan voor de daadwerkelijke RAID editie of de meer bedrijfszekere Western Digital hardeschijven b.v. de RE of RE2 edities.

Er zijn genoeg topics reeds aangemaakt over dit probleem, in het centrale Samsung F1 topic staat er ook genoeg over te lezen. Wanneer je voor een RAID1 set gaat dan ga je voor veiligheid, in dit geval zou je dan toch verwachten dat iets meer onderzoek verricht in de hardware die je wilt gebruiken lijkt mij.

In iedergeval als je de Samsung schijven kunt omruilen tegen andere schijven, dan zou ik dat gaan doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• coenraad12
Bedankt voor jullie snelle replay.

Voordat ik de Samsungs heb aangeschaft, heb ik Azerty (zakelijke afdeling) uitdrukkelijk gevraagd of derg. schijven geschikt waren om in een rad1 opstelling te gebruiken, waarop positief werd gereageerd.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om de leverancier negatief neer te zetten, maar dat hadden ze me beter gelijk kunnen vertellen.

Om nou weer het hele handeltje opnieuw op te zetten, zou teveel vergen van mijn relatie daar hij elke dag veel moet werken met deze machine en absoluut onmisbaar is.
Uiteraard heb ik ook een backup cq image extern opgeslagen.

Is mijn suggestie om een clone voorheen te maken de juiste of moet ik het systeem het geheel laten rebuilden.

De topics heb ik zo ong. helemaal doorgespit maar een eensluidend antwoord is niet te vinden.

Bedankt alvast in advance.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:30
Ikzelf heb samsungs in raid op een fatsoenlijke raid controller, en heb er nog nooit 1 probleem mee gehad.

Het niveau van je raidcontroller is ook erg belangrijk voor het falen...
Als je een PCIe (of pci-x ofzo) raid controller gebruikt van een goed merk zal je minder snel tegen problemen aanlopen dan als je een onboard oplossing gebruikt.

Even niets...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

thijs_cramer schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:06:
Ikzelf heb samsungs in raid op een fatsoenlijke raid controller, en heb er nog nooit 1 probleem mee gehad.

Het niveau van je raidcontroller is ook erg belangrijk voor het falen...
Als je een PCIe (of pci-x ofzo) raid controller gebruikt van een goed merk zal je minder snel tegen problemen aanlopen dan als je een onboard oplossing gebruikt.
Nee.

Onder andere Areca en Highpoint hebben deze disks op de lijst staan van drives die afgeraden worden, omdat ze ook daar flink wat problemen gaven.

Dat een onboard raidchip niet zo boeiend is als een dedicated controller ben ik met je eens, maar dat heeft niets met deze issue te maken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:29

lier

MikroTik nerd

Een nogal boute uitspraak, zeker gezien het feit er ook veel mensen zijn die helemaal geen problemen hebben met deze schijven in een RAID opstelling. Echter er zijn inderdaad veel leveranciers die ze voor zo'n configuratie af raden en veel ervaringen op GoT te vinden waarin ze problemen opleveren.

Ook al draai ik zelf in RAID 1 van twee identieke schijven (F1, 1 TB) zou ik (ook) voor het advies ander merk/type schijf gaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• coenraad12
Uiteraard ben ik dankbaar voor de door jullie bijgedragen opmerkingen, maar is er iemand die antwoord heeft op de vraag ofdat ik het systeem de schijf (nieuwe) moet laten rebuilden, of zet ik beter de clone erbij.

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

lier schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:19:
[...]

Een nogal boute uitspraak, zeker gezien het feit er ook veel mensen zijn die helemaal geen problemen hebben met deze schijven in een RAID opstelling.
Nou, nou, helemaal geen problemen.... Moet je wel NCQ uitzetten en dat lijkt me niet zoals het hoort. Doe je dat niet, dan heb je redelijk grote problemen met deze schijven.

P R N D

Pagina: 1