• Exorchris
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2023
Hallo

Heb sinds een maand of 2 deze tv. Nu vind ik het beeld wat sneeuwerig bij digitale tv van Ziggo. Dat dit bij analoge tv zo is ala maar bij digitaal?Signaal en kabels zijn erg goed!
Ook schokt het vaak of flikkert het beeld bi dvd's kijken. Zelfs bij Blu ray met 1 van de beste HDMI kabels die er zijn.
Het is een full hd panel dus je zou de scherpste beelden verwachten maar vooral het soms flikkerende/schokkende beeld bij een blu ray film stoort me.
Zijn er meer mensen met deze problemen of is het iets van de tv zelf?
Ben benieuwd.

bedankt

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 21:08

KoffieNT

banaan

Dit is OOK bij een analoog signaal? (dus zonder ziggokastje). Heb je een andere tv geprobeerd? Of andere kabeltjes?

Zo nee, probeer dit even. Dan kun je iig uitsluiten of het aan de Panasonic ligt of niet.

je weet dat er tussen hdmi-kabels (qua signaalkwaliteit etc) weinig verschil zit he?

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 19-02-2009 13:59 ]

:D

• Exorchris
Nee dit schokken doet hij niet bij een analoog signaal. Maar ja dan is het beeld niet mooi.
Echter het schokken en dergelijke is vooal bij het films kijken op dvd en blu-ray (allebei via aparte apparaten, ps3 en philips dvd recorder) Ook het voetbal is niet scherp maar daar heb ik wel vaker iets over gelezen.
Verschillende kabels geprobeerd en andere tv waar het dan niet het geval is (CRT)

Verder zijn de kleuren wel mooi en helder alleen dat niet vloeiend bewegen dat stoort....

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Heb je al geprobeerd bepaalde beeldverbeteraars uit te schakelen? Weet niet welke pana allemaal heeft. Of misschien iets doen aan de Hz instelling van de tv.

Verder zou je natuurlijk ook nog eens voor de zekerheid een andere HDMI poort kunnen proberen.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

idd. Staat ie op 100Hz? Settings zoals Picture overscan even uitzetten en verder nog wat rondfriemelen met die settings.
Misschien dat het wat helpt.

(ik heb een 42pz81)

[ Voor 11% gewijzigd door KoffieNT op 19-02-2009 16:54 ]

• Exorchris
Hij staat idd. op 100 hertz. andere hdmi poort heb ik geprobeerd. heb jij er geen last van KoffieNT?
En is dit iets wat hem in de tv kan zitten, productie fout ofzo of ligt het aan de gebruiker?

Misschien dom maar hoe zet ik die picture overscan uit. In het gewone of in servicemenu?

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ehh nou, digitale tv doet het bij prima (qua beeldkwaliteit etc dan) (Upc), films en games heb ik heeel af en toe een schokje of zogenoemde 'judder', bij films heel af en toe ook wel eens. (bijvoorbeeld bij een scene waar een auto wordt gevolgd ofzo, maar dit is dus maar een enkele keer).
Niet zo erg als jij hebt het. (of iig, zoals het over komt :P)

• Exorchris
Ik heb ziggo, en de beeldkwaliteit is op zich prima hoor. Alleen dus wat sneeuwerig oftewel je ziet wat korrels in de achtergronden. Terwijl het signaal heel goed is. Misschien let ik er teveel op dat zou ook kunnen. Dat schokken is inderdaad alleen bij snelle beelden en bij witte beelden!!. Bij gewoon beeld doet hij dat niet. verwacht ik misschien te veel?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31

oXygeN

oftewel oxje...

digitale tv kwaliteit valt nog over te discussieren, maar dat ie ook schokt/flikkert bij dvd en bluray lijkt me niet normaal :)

\o/

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:35
oXygeN schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 17:39:
digitale tv kwaliteit valt nog over te discussieren, maar dat ie ook schokt/flikkert bij dvd en bluray lijkt me niet normaal :)
Waarschijnlijk gewoon judder. Zolang de filmindustrie op 24 frames per seconde blijft zitten blijft judder bestaan. De een ziet het, de ander merkt er niks van.
Judder zie je juist bij dvd/blu ray

• Exorchris
Komt een domme vraag...wat is judder?

• Exorchris
Ben ik nu te kritisch of moet ik panasonic bellen wat vinden jullie?
Sinds ik het gezien heb ben je er natuurlijk de hele tijd op gefocust.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Kijk het even een weekje aan, als je je er te erg aan stoort kun je even met Panasonic bellen, maar ik geef je niet veel kans dat ze er iets aan gaan doen. Dit is een kwaaltje (judder dus) waar veel tvs last van hebben.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Vraag me af of het wel echt judder is. Judder bestond toch ook al bij CRT´s? Alleen heb ik er toen nog nooit iemand over gehoord. Enige verschil is dat de huidige tv´s groter zijn waardoor het meer opvalt en dat ze de beelden progressive weergeven.

Wat de TS beschrijft "flikkeren" en "schokken", is toch wat anders dan het niet helemaal vloeiend lopen van het beeld zoals bij judder aan de hand is.

Misschien moet je er eens op gaan letten bij anderen. Als je bij hen hetzelfde ervaart dan is het judder, zo niet dan is er denk ik wat anders aan de hand.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb ook de 46PZ80 in combinatie met UPC Digital (HD variant) en ik ben na 2 maanden nog steeds laaiend enthousiast, de beeldkwaliteit is absoluut perfect en ik heb echt nergens last van, niet van judder, niet van retention of wat dan ook.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 16:57
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:10:
Vraag me af of het wel echt judder is. Judder bestond toch ook al bij CRT´s? Alleen heb ik er toen nog nooit iemand over gehoord. Enige verschil is dat de huidige tv´s groter zijn waardoor het meer opvalt en dat ze de beelden progressive weergeven.
In het CRT tijdperk werd nauwelijks 24 fps content gekeken lijkt mij (blu-ray). Met PAL en NTSC dvd's komt het niet voor.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

TS heeft er ook last van bij DVD en DVD komt uiteindelijk toch ook van een 24p bron.

Verwijderd

Xtuv schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 22:18:
[...]
In het CRT tijdperk werd nauwelijks 24 fps content gekeken lijkt mij (blu-ray). Met PAL en NTSC dvd's komt het niet voor.
In het CRT tijdperk judderde élke NTSC DVD. 24p-content hoeft helemaal niet te judderen als je tv het gewoon weergeeft zoals het bedoelt is (helaas gebeurt dat zelden). En zelfs nu zijn er maar weinig merken tv's die uit 24p-content geconverte NTSC-DVD's afspelen zoals het hoort (dat uit het 60Hz signaal alsnog een goede 24p-stream wordt gehaald), zoals bijv. Pioneer dat doet.

• tm030614
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 00:57:
[...]

In het CRT tijdperk judderde élke NTSC DVD. 24p-content hoeft helemaal niet te judderen als je tv het gewoon weergeeft zoals het bedoelt is (helaas gebeurt dat zelden). En zelfs nu zijn er maar weinig merken tv's die uit 24p-content geconverte NTSC-DVD's afspelen zoals het hoort (dat uit het 60Hz signaal alsnog een goede 24p-stream wordt gehaald), zoals bijv. Pioneer dat doet.
Zelfs tv's met een perfect 24p support gegeven soms judder (stond laatst nog ergens een artikel over, ben het helaas kwijt). Puur vanwege het feit dat 24 beeldjes per seconde gewoon te weinig is om een mooi vloeiend beeld te geven in bepaalde situaties.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
tm030614 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:52:
[...]
Zelfs tv's met een perfect 24p support gegeven soms judder (stond laatst nog ergens een artikel over, ben het helaas kwijt). Puur vanwege het feit dat 24 beeldjes per seconde gewoon te weinig is om een mooi vloeiend beeld te geven in bepaalde situaties.
Nogmaals, dát is geen judder... Judder is het niet weergeven van een 24p-signaal in een niet-veelvoud-van-24Hz. Dus bijv. 24p weergeven op 50Hz. Dat is onmogelijk te doen zonder kleine schokjes.

Dat 24 beelden per seconde te weinig is om een vloeiend beeld weer te geven staat hier gehéél los van.

Nickname does not reflect reality

• tm030614
Brad Pitt schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:01:
[...]

Nogmaals, dát is geen judder... Judder is het niet weergeven van een 24p-signaal in een niet-veelvoud-van-24Hz. Dus bijv. 24p weergeven op 50Hz. Dat is onmogelijk te doen zonder kleine schokjes.

Dat 24 beelden per seconde te weinig is om een vloeiend beeld weer te geven staat hier gehéél los van.
Hoe noemt men dit fenomeen dan :?
Was namelijk altijd in de veronderstelling dat dit judder was.

[ Voor 6% gewijzigd door tm030614 op 20-02-2009 12:51 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
tm030614 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:50:
[...]
Hoe noemt men dit fenomeen dan :?
Was namelijk altijd in de veronderstelling dat dit judder was.
Een 24p-beeld is van nature niet "vloeiend", dat is lastig omdat je natuurlijk maar 24 beelden per seconde hebt, dus bijvoorbeeld een horizontale beweging gaat vaak chop-chop-chop-chop voorbij, in plaats van een soeeeeepele vloeiende beweging. Dat is normaal, dat "is" nu eenmaal 24p.

Een tv die dat "goed" weergeeft zal dat doen met bijv. 48/72/96/xxx Hz. Een veelvoud van 24 dus. Dan laat de tv bijv. elk beeldje 2x, 3x zien. Eventueel kan de tv "tussenbeelden" berekenen om het vloeiender te laten zijn (of lijken) maar laten we er nu van uit gaan dat dat niet zo is.

Dan heb je dus een niet-vloeiend-bewegend-beeld, echter wel zoals het hoort. Sommige tv's kunnen echter niet het beeld in 48/72/96/xxx Hz weergeven en zullen die omrekenen naar bijv. 50Hz. Aangezien 24 niet "precies past" in 50 zal je om de zoveel tijd een "extra beeldje" moeten weergeven om die 24 (of 48) te laten "passen" in 50Hz. Die extra beeldjes zié je echter wel. In de vorm van een klein schokje. Aangezien je dit natuurlijk nogal vaak zal moeten doen (in elke seconde zitten die 50 beeldjes) heb je continu een licht geschok. Dat zie je vooral tijdens camera-bewegingen. Het is een onregelmatig geschok dat erg opvalt als je daar vatbaar voor bent.

Dat fenomeen is dus judder. Het niet goéd weergeven van 24p-content. Beetje simpel gesteld dit misschien, maar ik hoop dat het duidelijk(er) is.

Nickname does not reflect reality

• Exorchris
Ik zal nog eens een paar voorbeelden geven van wat ik bedoel.

Strepen in beeld bij bijvoorbeeld een overhemd, dan flikkeren die streepjes als de camera beweegt, tv,dvd
Nu bij het schaatsen schokt het publiek op de achtergrond bij bewegende camera
In BD film flikkeren de lichte vlakken, bv ;lichten van wolkenkrabbers bij nacht (Dark Knight) bij beweging
Het schokken van de sneeuw bij beweging in Planet Earth, BD

is dat wat jullie bedoelen?

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:36
Exorchris schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:51:
Strepen in beeld bij bijvoorbeeld een overhemd, dan flikkeren die streepjes als de camera beweegt, tv,dvd
Dit heet het Moire effect.

3kwp pvoutput

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Exorchris schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:51:
Ik zal nog eens een paar voorbeelden geven van wat ik bedoel.

Nu bij het schaatsen schokt het publiek op de achtergrond bij bewegende camera
In BD film flikkeren de lichte vlakken, bv ;lichten van wolkenkrabbers bij nacht (Dark Knight) bij beweging
Het schokken van de sneeuw bij beweging in Planet Earth, BD

is dat wat jullie bedoelen?
Je hebt één van de beste tv's van vorig jaar, bij jou is duidelijk iets niet in orde.
Een blu-ray moet adembenemend mooi zijn, punt!

Panasonic bellen en een monteur laten langskomen. Laat ff weten wat eruit kwam!

Wel moeten je instellingen goed staan en dus geen Eco aan (contrast/helderheid wisselingen door de lichtsensor; de tv moet niet op dynamisch staan, contrast niet op 100% en de scherpte ook niet.
Judder: de blu-ray speler/ps3 eventueel op 50 of 60 hz zetten doet vaak wonderen.

------

Ter verduidelijking van het verhaal van Brad over de judder:

Doordat de 24p beeldjes niet in de 50 beeldjes per sec kunnen worden gepast zoals hij al zei, wordt er een 3:2 pull down toegepast. Ieder 3de beeldje wordt dan 2 keer getoond en dat veroorzaakt de kleine schokjes in het beeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Ferry34 op 30-03-2009 01:03 ]

Pagina: 1