3 Laptops voor werk; advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo allemaal,

Op mijn stage is mij gevraagd uit te zoeken welke laptops het best aangeschaft kunnen worden. Het gaat hierbij om 3 nieuwe laptops welke aan het bedrijfsnetwerk moeten worden aangesloten. Ik heb van een bedrijf een aanbieding gekregen:

Acer Travelmate 5730-6B4G25Mn. De specs zijn: C2D T5870 2ghz, 4gb ram, 250gb, GMA x4500HD Dynamic video memory technology 5.0, bluetooth, 802.11 b/g/n, Vista Business

Prijs: 660 ex btw.

Nu heb ik op Dell het volgende samengesteld:

Studio 15, 4 gb ram, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3450, 250 gb 7200 rpm, C2D T6400 2 ghz. Wifi, maar geen N. Vista HP

Prijs: 574 ex btw.

Waar worden de laptops voor gebruikt?
Behalve de standaard kantoortoepassing via het netwerk, tekenen met autocad light.

Volgens mij is de Dell veel goedkoper en een stuk sneller, en lijkt mij dus de beste optie.

MAAR, ik heb met dell gebeld omdat ik vista business wil, en geen home premium. Op de site kon ik alleen kiezen tussen HP en Ultimate en dus geen business, dus vroeg ik of ze er toch business op kunnen zetten. De medewerker vertelde mij dat de studio niet geschikt is voor het bedrijfsnetwerk want dat hebben ze niet getest, dus kunnen ze geen ondersteuning bieden. Hij raadde mij een precision aan. Deze begint alleen bij 1059 euro ex btw, en met slechts 1 gb ram, 80 gb hd.

Dit ligt boven het budget, en volgens mij moet de studio toch makkelijk aan het bedrijfsnetwerk kunnen. Een Acer Travelmate is toch ook een consumenten laptop?

De dell medewerker kon misschien proberen om ultimate op de studio te zetten voor de prijs van business. Dus op dit moment denk ik toch dat het de studio wordt. Wat raden jullie aan? Kan de studio het werk aan, verwachten jullie dat deze problemen gaat leveren op het netwerk? (netwerk is niet draadloos, op dit moment worden 3 jaar oude hp's en oude ibm's gebruikt op winxp prof. En 1 powerbook g4 op osx tiger)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik kom er even niet meer uit. Alvast bedankt!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:47

M2M

medicijnman

als je een stel business licensies hebt, (of het bedrijf heeft nog 3 licensies liggen) dan kun je ook zelf home premium er af halen en er business op zetten. De vraag is of business ook echt een meerwaarde bied ten opzichte van home premium.

verder kan met autocad een leuke videokaart (videochip) nog wel eens van belang zijn. en de meerwaarde van wireless N in een bedrijf is natuurlijk ook niet echt veel. HD beelden streamen zal toch geen sprake van zijn.

-_-

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 14:33

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dan moet de GPU wel geoptimaliseerd zijn voor OpenGL wat dus inhoudt dat je op de Quadro of Fire GL bent toegewezen.

Maar weet je zeker dat jullie op 1280x800 AutoCAD willen uitvoeren? Anders zou ik eens kijken naar een resolutie van 1680x1050. Zie daarvoor ook de PriceWatch.

Verwijderd

Ten eerste: helemaal eens met de stelling van M2M en DaMarcus

Heb je ook al gekeken bij dell voor de latitude?

Maar dan komt er nog een vraag:
Waarom boven het budget?
Je wilt autocad draaien, die kost toch ook voldoende geld, of wordt die illegaal gedraait, zo ja.. ga dan lekker de consumenten book kopen, hoef je ook geen ondersteuning te vragen.

Houd je ook rekening met afschrijving?

Succes.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2009 12:41 . Reden: aanvulling ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 18:27
De Precision is een mobile workstation, met Quadro kaart. Duurder, ja, maar geschikt voor Autocad. De andere modellen die je noemt niet en daarom het prijsverschil.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 14:33

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Daarbij crosspost ik een post van mezelf O-)
Daarentegen is een Quadro interessant als het om CAD gaat. Het verschil tussen een GeForce en een Quadro is met name het doel waarvoor de kaart gebruikt wordt. Een GeForce moet simpelweg zoveel mogelijk pixels per seconde op het beeld toveren, inclusief een paar fouten die we niet zien. Een Quadro daarentegen wordt gebruikt voor ontwerpwerk. Er mogen dus absoluut geen renderfouten gemaakt worden. Dit maakt de Quadro's zo duur. De geometry-engine van een Quadro werkt dus nauwkeuriger.

Daarbij is ook te vermelden dat niet alle instructies in de core zitten gebakken. De 3D-functies kunnen in de huidige moderne grafische kaarten op de kaart zelf geprogrammeerd worden (door de applicaties en de drivers). Zo kunnen de GeForce en Quadro kaarten dus dezelfde core hebben, echter worden ze door de software (in combinatie met de drivers) anders geprogrammeerd.

Op 3D-gebied presteren de Quadro en GeForce gelijk, qua games zal het geen verschil maken. Maar hoeverre vind je de Quadro belangrijk? Als je met CAD je brood verdient, pleit ik voor een Quadro. Wanneer het hobbymatig / freelance is, zou ik de GeForce nemen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-01 16:02
Met bovenste ben ik het zeker eens, alleen als er een laag budget is zoals in dit geval zou ik toch bij Dell of bij bijvoorbeeld HP gaan kijken voor bedrijfslaptops en niet de consumentenlijn zoals je nu doet.

Je moet je namelijk goed voorstellen dat, wanneer het, bedrijfskritische laptops worden je beter maar een goed garantiepakket kunt afnemen. Het is dan een beetje jammer als je een Acer hebt die twee weken kwijt is omdat er een probleem mee is en die persoon dus ook niet vooruit kan met zijn werk.

Zoek dus in ieder geval een laptop uit met zoiets als Next Business Day Support (zoals ze bij Dell aanbieden). Daarnaast als je Autocad wilt gaan doen op zulke dingen denk ik toch dat jouw stagebedrijf zijn budget wat zou moeten verruimen ;).

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-01 11:56
Kijk even naar de dell vostro. Deze zijn lekker geprijsd.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-01 15:47
600 eur voor een beetje laptop is natuurlijk erg weinig. Vraag is of je uberhaupt wel vista wilt: is de acad versie die je gebruikt wel geschikt voor vista?

Verder zoals gezegd een fatsoenlijk laptopje met een nette videokaart (Quaddro oid). Die acer heeft zelfs onboard :X

Verder: carepacks? of maakt t niet uit als je ff paar weken een laptopje minder hebt?

En waarom specifiek laptops? Voor tekenen wil je juist groot beeld hebben enz, en of een laptop dan praktisch is? (hoogstens als je op lokatie iets wil laten zien).

Eventueel kun je ook een goede laptop + dockingstation + los scherm overwegen. Een klant die veel cadwerk doet, maar ook op lokatie dingen wil laten zien hebben we een aantal HP's verkocht (8510)

http://h10010.www1.hp.com...9741-3369263-3731868.html

Dat icm een dockingstation en een 24" TFT is een hele leuke oplossing, en ook geen gekloot met compatibiliteit (Quaddro vga, autodesk gecertificeerd), en een carepack erbij voor 3 jaar garantieafhandeling.

Kost wel iets meer, maar voor 600 eur ga je gewoon geen fatsoenlijke oplossing vinden waar autocad goed op draait (draaien wel, maar bij problemen mag je het zelf oplossen als je een dergelijke budgetlaptop pakt)

En verder? software van 1300 eur kopen, en een laptop van de helft van de prijs verwachten dat dat goed samengaat?

Heeft het bedrijf de vraag ook al eens bij hun IT leverancier neergelegd?

Verder is vista business uiteraard wel handig (of downgraden naar xp maar datmag met je vista business licentie). Ultimate kan ook, maar da's onnodig duur. En HP is nogal zinloos als je een netwerk hebt op je bedrijf, hoogstwaarschijnlijk moet je laptopje dan ook in het domein, en dat wordt lastig.

En komen deze laptops erbij of vervangen die pc's? Als ik t zo hoor is het een klein bedrijfje, met (vermoedelijk) een sbs server met misschien maar 5 cals, controleer dat dus ook ff

[ Voor 79% gewijzigd door DJSmiley op 19-02-2009 19:50 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 11:37

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik mis in dit hele verhaal nog 'n belangrijk punt:

De laptops moeten op 'n bedrijfsnetwerk... Maar het zijn laptops, dus gaan ze soms ook buiten de deur?

Dan is mijn advies (met eerdere posters mee) de Dell Latitude E-serie. Bijv. E5500. Die kun je uitrusten met 'n dockingstation en 3yr NBD garantie. Da's optimaal voor 'n bedrijfssituatie en ja wel wat duurder...

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Pagina: 1