Removable harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Mi Chiel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 12:57
Hoi,

Ik heb een UDMA 66 harddisk uit mijn oude pc overgezet naar mijn nieuwe.
Hierbij is hij gekoppeld aan de UDMA 100 controller. Tijdens het opstarten
wordt hij gezien (eerste harddisk staat op d0, deze op d1, d2 en d3 zijn leeg)
want het correcte merk en type worden vermeld. Ook met fdisk kan ik hem zien,
maar dit zegt dat hij leeg is ??? Er staan gegevens op die ik van mijn oude
naar mijn nieuwe pc over wil zetten, beide hebben als operating systeem W98SE
NL. Op mijn oude pc had ik de harddisk wel als "removable disk" geïnstalleerd
met maar 8 van de 10GB geformatteerd wegens een oude bios. Vraag is dus :
waarom kan ik de gegevens niet zien ? (en eventueel : hoe voeg ik (tijdelijk)
een removable disk toe onder W98SE). Onder apparaatbeheer wordt een onbekende
"mass storage controller" gesignaleerd - zou dit hem kunnen zijn ? Zo ja, hoe verbind ik deze met de harddisk ?

Bedankt !

Verwijderd

Voor de udma-100 (de grote onbekende in apparaatbeheer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif) zal je een driver moeten hebben, anders werkt'ie niet. Hoort als het goed is bij het moederbord te zitten, anders zie website fabrikant (www.promise.com of www.highpoint-tech.com ).
Zodra die werkt, heb je onder 98 ook gelijk de partities van je 2e schijf. Hoef je verder niets voor te doen.

Kijk wel uit! Onder windows is c de primaire partitie van de 1e hd, en d de primaire partitie van de 2e. e-?1 zijn de logische partities van de 1e hd, en ?1-?2 de partities van de 2e. De boel wordt dus een 'beetje' door elkaar gegooid... Kan wel eens lastig zijn als win98 op een logisch station van de 1e hd staat, want dan start'ie echt niet op. De msdos.sys aanpassen etc. heeft geen zin, want in alle ini-files en register staan ook nog alle drive-letters verkeerd.

Dus: alleen mogelijk(beetje normaal iig) als
- win98 op 'c' staat geïnstalleerd
- de primaire partitie van de 2e hd wordt verwijderd of verborgen (part. magic etc.)

Om de hd ook echt te kunnen gebruiken, zal je hetzelfde(!!!) aantal koppen etc. moeten opgeven bij het bios van de controller... (Suc6 met dit laatste)

Hoop dat je hier wat mee kan Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Mi Chiel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 12:57
Bedankt,
het probleem is inmiddels opgelost.

Het belangrijkste was volgens mij dat een UDMA66 harddisk NIET aan de UDMA100 controller gekoppeld mag worden.
Ik heb hem nu als single drive aan de primary UDMA66 controller verbonden en vervolgens gezegd dat ie daar niet van op moest starten (in de BIOS).
Vervolgens verplaatste ik de driveletters van mijn DVD en CD-RW drives in Windows en gaf de vrijkomende E letter aan het nieuw gedetecteerde apparaat na eerst gezegd te hebben dat deze removable moest zijn.
Alle gegevens stonden er gelukkig nog op... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/loveit.gif
Nou de hardwaremodem nog... (zie elders) (waarschijnlijk het "unknown PCI communication device" uit apparaatbeheer)

P.s. de UDMA100 controller heb ik nu dankzij jou geïnstalleerd en dit bleek inderdaad de grote onbekende te zijn en eveneens heeft het dat "wisseling van compatibiliteitsmodus verlaagt systeemprestaties" verwijderd uit systeemprestaties.