[Random Vastlopers] Acer Aspire 3681WXMi

Pagina: 1
Acties:

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met een probleem. Ik heb thuis een laptop van een vriendin liggen van het type 3681WXMi. De specificaties van de laptop zijn:

Processor: Celeron M 410
Chipset: Mobile Intel 940GML Express
HD: 60GB ATA/100 5400RPM
RAM: 512MB DDR2
GPU: Intel GMA950
Audio: Intel High Definition Audio

Misschien belangrijk: Er zit een 3th party 9-cell accu op.

Het probleem dat zich voordoet is dat hij echt CONSTANT vastloopt, als in elke 2-3 minuten. Ik kreeg het systeem binnen met de klachten dat hij erg traag was en veel virusmeldingen gaf en het verzoek of ik hem wilde opschonen. Tijdens de windows-installatie liep het systeem al meerdere keren vast (maar na opnieuw opstarten ging de installatie wel verder waar hij gebleven was) en zodra ik in Windows zit, blijft hij vastlopen. Ik heb nog geen drivers geïnstalleerd (of kunnen installeren door de constante vastlopers). Ook blijft de fan constant op maximale snelheid draaien (dit kan mijns inziens te maken hebben met of een foute instelling in de BIOS of dat de processor daadwerkelijk oververhit raakt, wat me sterk lijkt aangezien hij idle is).

Ik heb eigenlijk werkelijk geen idee wat er mis kan zijn met het beestje (hij liep voor ik ging herinstalleren niet constant vast), behalve dat ik nog niet met de originele accu heb proberen te werken (die heb ik niet thuis liggen, kan ik eventueel wel opvragen).

Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren? Ik heb al flink zitten googlen, maar met weinig resultaat.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 14:33

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ik neem aan dat het om Windows XP gaat? Vista is een no go voor die notebook :X

Controleer de temperatuur aan de hand van SpeedFan en check eens na of een BIOS-update mogelijk is :)

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Ja, sorry, het gaat uiteraard om Windows XP Home. Helemaal vergeten te vermelden!
Ik zal morgenochtend als ik tijd heb je advies eens proberen, dankjewel. Ik denk alleen niet dat het probleem hitte-gerelateerd is, want dat lijkt me niet opeens te veroorzaken door een format (hij liep eerst niet constant vast). BIOS-update is een goed idee, al staat het model niet eens meer op de Acer-site, kan dus nog lastig worden om de update te vinden...

[ Voor 16% gewijzigd door adamvansanten op 19-02-2009 11:55 ]

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Hm... Het verhaal begint nog ingewikkelder te worden. Zowel het toetsenbord als de touchpad van de laptop werken niet, een usb muis en toetsenbord wel. Ook neemt het proces SYSTEM vrijwel de gehele tijd 100% cpu (ik kan het proces niet killen, kritiek proces). De temperaturen zijn volgens Speedfan wel prima, 40c voor de cpu en 27c voor de harddisk, dit lijkt me dan ook niet het probleem (ervan uitgaande dat Speedfan het correct uitleest). De fan van de laptop blijft echter wel constant draaien (waarschijnlijk door de hoge cpu load). What now?

Update: Speedfan crasht steeds na een paar seconden, waarna taakbeheer het ook niet meer kan afsluiten en ik de computer uit moet zetten (6 seconden de powerknop ingedrukt houden) en weer op moet starten. De computer blijft wel reageren als Speedfan crasht, maar ik kan er verder niets meer mee. Ook eigenlijk werkelijk geen idee wat dit veroorzaakt...

Update 2: Het systeem crasht nu niet meer. Ik kan echter geen SP2 of SP3 installeren (heb de offline installers gedownload, maar hij blijft hangen op het systeem onderzoeken). Ook werken het toetsenbord en het touchpad soms wel, soms niet (zonder reboot ertussen). Begin ondertussen aardig radeloos te worden. Iemand nog een gouden suggestie?

[ Voor 41% gewijzigd door adamvansanten op 21-02-2009 14:39 ]

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
De laptop is inmiddels terug naar de rechtmatige eigenaar, heb het probleem helaas niet kunnen oplossen. Ding bleef op 90-95% cpu hangen via het System-proces, ook na 4x windows opnieuw installeren met slow-formats. Drivers installeren bleef hangen, SP2 en/of SP3 installeren bleef hangen op "configuratie onderzoeken", ding is ben ik bang gewoon fysiek defect.

Topic kan dus dicht!