Beste tweakers,
Op mijn werk zijn we al een tijdje bezig met het uitzoeken wat nou het handigste is om te communiceren met SQL Server vanuit de gemiddelde VB.Net / C# applicatie. Zelf gebruik ik meestal gewoon een eigen klasse die als wrapper fungeert voor SqlCommand, SqlConnection, etc waarmee ik eenvoudig stored procedures en dergelijke kan uitvoeren en DataTable's terugkrijg.
Hoewel dit erg goed performt, is het niet echt handig als je heel snel dingen wil programmeren, omdat je toch zelf je SQL moet gaan schrijven etc.
Alternatieven die ik heb onderzocht, zijn:
1. Linq2sql
2. Strongly Typed Datasets.
Mijn ervaringen hiermee zijn:
1. Linq2sql
Voordelen:
- SQL wordt voor je gegenereerd
- Optimistic concurrency by default
Nadelen:
- Designer is erg traag, bijna onwerkbaar als meer dan 100 tabellen hebt
- Dynamische vertaalslag naar SQL maakt het ook trager
Ik heb het idee dat Linq2sql niet handig is voor grote projecten.
2. Strongly Typed Datasets
Voordelen:
- Performt beter dan Linq2sql
Nadelen:
- Geen optimistic concurrency by default
- Schijnt verouderd te zijn
Anyway, na al dat onderzoek heb ik nog steeds niet echt een idee van "dit wordt het" en ben ik erg geneigd om gewoon bij mijn oude manier van werken te blijven.
Wat raden jullie aan?
Op mijn werk zijn we al een tijdje bezig met het uitzoeken wat nou het handigste is om te communiceren met SQL Server vanuit de gemiddelde VB.Net / C# applicatie. Zelf gebruik ik meestal gewoon een eigen klasse die als wrapper fungeert voor SqlCommand, SqlConnection, etc waarmee ik eenvoudig stored procedures en dergelijke kan uitvoeren en DataTable's terugkrijg.
Hoewel dit erg goed performt, is het niet echt handig als je heel snel dingen wil programmeren, omdat je toch zelf je SQL moet gaan schrijven etc.
Alternatieven die ik heb onderzocht, zijn:
1. Linq2sql
2. Strongly Typed Datasets.
Mijn ervaringen hiermee zijn:
1. Linq2sql
Voordelen:
- SQL wordt voor je gegenereerd
- Optimistic concurrency by default
Nadelen:
- Designer is erg traag, bijna onwerkbaar als meer dan 100 tabellen hebt
- Dynamische vertaalslag naar SQL maakt het ook trager
Ik heb het idee dat Linq2sql niet handig is voor grote projecten.
2. Strongly Typed Datasets
Voordelen:
- Performt beter dan Linq2sql
Nadelen:
- Geen optimistic concurrency by default
- Schijnt verouderd te zijn
Anyway, na al dat onderzoek heb ik nog steeds niet echt een idee van "dit wordt het" en ben ik erg geneigd om gewoon bij mijn oude manier van werken te blijven.
Wat raden jullie aan?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.