''Geheugen stuk door niet-geaard contact''

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Ik wist niet zeker waar ik het moest plaatsen, aangezien het een mix van tech en 'juridisch' is.
In ieder geval heeft mijn vriendin een paar maanden geleden een PC gekocht en een week geleden ging ie 'stuk'. Dat wil zeggen, contant hangups, blauwe stopschermen met o.a. 'memory management'. Aangezien 'ie nog geen jaar oud was gewoon netjes teruggestuurd, maar nu zegt de shopeigenaar dat het geheugen stuk is door het feit dat mijn vriendin geen geaard stopcontact heeft gebruikt; en wil het niet kosteloos vervangen.

Ik kan technisch gezien geen eenduidig antwoord vinden dat dit daadwerkelijk schadelijk kan zijn voor een computer (antwoorden variëren nogal in de search); dus ik vraag mij af of dit een juridisch geldige reden is om het geheugen niet te vergoeden.

Ze heeft overigs bij de aankoop niets meegekregen van garantievoorwaarden.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Mijn eerste vraag is of dit waar is? Is er geen gebruik gemaakt van een geaard stopcontact?

Money for nothin' and your chicks for free

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Binnen 6 maanden geldt de omgekeerde bewijslast. Dat wil zeggen dat het bewijs van schade door niet-aarden bij de verkoper ligt, nie bij je vriendin.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:59
offtopic:
SG->SF

Klinkt als een onbewijsbaar gelegenheidsargument.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Technisch gezien kan het niet aarden van een behuizing er voor zorgen dat statische elektriciteit de elektronica in de behuizing stuk maakt.

Zowel koper als verkoper hebben een verantwoordelijkheid hierbij. De verkoper moet aangegeven dat het apparaat uitsluitend op een geaard contact aangesloten mag worden. Anderzijds heeft de koper ook een verantwoordelijkheid om het instructieboekje te lezen (waar het zeer waarschijnlijk in staat) in plaats van roekeloos een stekker met randaarde in een niet-geaarde contactdoos te stoppen.

Meer juridisch gericht: heeft je vriendin zelf aangegeven dat geen geaard stopcontact gebruikt is of heeft de winkelier dit zelf "geconstateerd"? Hoe de schade ontstaan is, is namelijk achteraf moeilijk te constateren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Silent Thunder
ari3 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:14:
Technisch gezien kan het niet aarden van een behuizing er voor zorgen dat statische elektriciteit de elektronica in de behuizing stuk maakt.

Zowel koper als verkoper hebben een verantwoordelijkheid hierbij. De verkoper moet aangegeven dat het apparaat uitsluitend op een geaard contact aangesloten mag worden. Anderzijds heeft de koper ook een verantwoordelijkheid om het instructieboekje te lezen (waar het zeer waarschijnlijk in staat) in plaats van roekeloos een stekker met randaarde in een niet-geaarde contactdoos te stoppen.
Hmmm, okee :)
ari3 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:14:
Meer juridisch gericht: heeft je vriendin zelf aangegeven dat geen geaard stopcontact gebruikt is of heeft de winkelier dit zelf "geconstateerd"? Hoe de schade ontstaan is, is namelijk achteraf moeilijk te constateren.
De winkelier heeft dit zelf geconstateerd, ik weet niet precies op basis waarvan (stuk geheugen ziet toch hetzelfde uit? Wellicht ervaring dan uit het verleden).
Hij kan het niet hebben gebaseerd op uitlatingen van mijn vriendin, want zij heeft het niet zelf aangegeven of bevestigd.

[ Voor 65% gewijzigd door Silent Thunder op 29-01-2009 12:19 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 16:01

MBV

Ik ken heel weinig mensen die een PC op een geaard stopcontact aangesloten hebben, dus ik kan me slecht voorstellen dat het schade kan veroorzaken. Zolang je de kast dicht laat zal er toch nooit een acuut spanningsverschil optreden tussen onderdelen van het geheugen? Als je de computer aan hebt staan, jezelf niet aan de kast aardt, en vervolgens het geheugen aanraakt is dat wat anders ;) Zolang de kast dichtzit heb je zo'n mooie kooi van Faraday die alles wat erin zit beschermt.

In mijn ogen onzin dus, laat het hem maar bewijzen dat geheugen op die manier kapot kan gaan. En laat hem ook maar bewijzen dat hij heeft gewaarschuwd dat de garantie vervalt wanneer je de kast zonder aarde aansluit, er zijn namelijk maar weinig huizen in Nederland (van 10 jaar oud) waar op alle kamers een geaard stopcontact aanwezig is. Meestal alleen de keuken en bij de CV-ketel :X

[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 29-01-2009 12:21 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Silent Thunder schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:18:
[...]

De winkelier heeft dit zelf geconstateerd, ik weet niet precies op basis waarvan (stuk geheugen ziet toch hetzelfde uit? Wellicht ervaring dan uit het verleden).
Hij kan het niet hebben gebaseerd op uitlatingen van mijn vriendin, want zij heeft het niet zelf aangegeven of bevestigd.
Nou dan is het toch klaar. Hij kan nooit bewijzen dat het daardoor komt. Gewoon melden dat de PC geaard is aangesloten geweest.
I

Money for nothin' and your chicks for free

• Rukapul
Eventueel kun je er ook nog bij betrekken dat een product de eigenschappen dient te hebben die een consument er redelijkerwijs van mag verwachten. Voor een PC lijkt dat gebruik in de meeste kamers in de meeste huizen daar onder valt. (ergo: veelal geen aarde beschikbaar)

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:43
Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat een pc door het niet aarden kapot is gegaan. 8)7
Lijkt me erg onwaarschijnlijk, zeker als je er niet aan gaat lopen sleutelen.

Gewoon volhouden dat de pc wel geaard is gebruikt en laat de winkel dan maar bewijzen van niet.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
St00mwals schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:28:
Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat een pc door het niet aarden kapot is gegaan. 8)7
Lijkt me erg onwaarschijnlijk, zeker als je er niet aan gaat lopen sleutelen.

Gewoon volhouden dat de pc wel geaard is gebruikt en laat de winkel dan maar bewijzen van niet.
Eens :Y

• Silent Thunder
De pc-kast is sowieso nooit opengeweest; dus alles bij elkaar lijkt haar positie dan redelijk solide zo te lezen.

Even kijken hoe goed meneer wil meewerken; het moet wel van twee kanten komen.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:43
Silent Thunder schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:48:
De pc-kast is sowieso nooit opengeweest; dus alles bij elkaar lijkt haar positie dan redelijk solide zo te lezen.

Even kijken hoe goed meneer wil meewerken; het moet wel van twee kanten komen.
Mocht hij echt moeilijk gaan doen, dan kun je altijd nog gaan dreigen met zo'n consumentenbeschermings instantie.
Kijk ook eens op consumwijzer

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Technisch:

Niet aarden kan tot gevolg hebben dat de kast een spanningsverschil opbouwd, waardoor appatatuur die in contact komt met de kast (USB sticks! ) kapot gat. Echter geheugen komt niet in contact met de kast tenzij het fout is ingebouwd. Waaruit je kunt concluderen dat het technisch niet erg waarschijnlijk is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MBV

MBV

Dat zie je verkeerd: het kan kapot gaan doordat een te groot spanningsverschil wordt opgebouwd. Een USB-stick zal niet snel kapot gaan, doordat die eerst met het aarde-pennetje gelijk wordt gebracht met de 'aarde' in de kast (die best 110v kan zijn). VGA is een beter voorbeeld: daar kan die 110v door de datakabels worden afgevoerd, en dat vinden chips niet leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 29-01-2009 13:37 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 07:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

@MBV: daar vergis je je toch lelijk in. Sowieso ben ik het niet eens met het punt dat het merendeel van de computers ongeaard is aangesloten. Alle nieuwe huizen worden opgeleverd met geaarde stopcontacten en het aantal huizen met ongeaarde stopcontacten worden door renovaties uitgefaseerd. In alle publieke instellingen en kantoren moeten alle stopcontacten verplicht geaard zijn sinds 1970.

Verder kan er door intensief gebruik de aardingsbeveiliging van een USB-stick het af laten weten, door slijtage of vuil bijvoorbeeld.

Om terug te komen op de TS. Door niet te aarden kan de voeding een instabiele spanning leveren (door inteferentie van andere componenten) welke kan worden voor een beschadiging van het intern geheugen. Dit is praktisch niet bewijsbaar, al hoewel je als consument wel schuld aan hebt kan de winkel waarschijnlijk uit coulance niets anders dan gratis herstellen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 21:56
Silent Thunder schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:55:
Ik wist niet zeker waar ik het moest plaatsen, aangezien het een mix van tech en 'juridisch' is.
In ieder geval heeft mijn vriendin een paar maanden geleden een PC gekocht en een week geleden ging ie 'stuk'. Dat wil zeggen, contant hangups, blauwe stopschermen met o.a. 'memory management'. Aangezien 'ie nog geen jaar oud was gewoon netjes teruggestuurd, maar nu zegt de shopeigenaar dat het geheugen stuk is door het feit dat mijn vriendin geen geaard stopcontact heeft gebruikt; en wil het niet kosteloos vervangen.

Ik kan technisch gezien geen eenduidig antwoord vinden dat dit daadwerkelijk schadelijk kan zijn voor een computer (antwoorden variëren nogal in de search); dus ik vraag mij af of dit een juridisch geldige reden is om het geheugen niet te vergoeden.

Ze heeft overigs bij de aankoop niets meegekregen van garantievoorwaarden.
Ik doe hier al 10 jaar zonder geaard stopcontact en mijn geheugen is nog nooit kapot gegaan.
Uit kapot geheugen valt niet uit te halen dat dit door het gebruik van een niet geaard stopcontact gebeurt is.
Geheugen kost tegenwoordig niks meer, de verkoper kletst uit zijn nek! :(

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 07:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

thefxr schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:13:
[...]
Ik doe hier al 10 jaar zonder geaard stopcontact en mijn geheugen is nog nooit kapot gegaan.
Dit argument komt natuurlijk uit de zwetscategorie 1. Het bestendig kunnen zijn van een voeding voor een ongeaard stopcontact is niet iets dat binnen de productspecificaties hoeft te worden opgenomen. Er mag geen gezondheidsrisico aanwezig zijn, die is er dan ook niet. Maar het aansluiten van een apparaat dat aarding vereist (te zien aan de stekker) op een ongeaard stopcontact maakt je als consument schuldig aan het mogelijk vernielen van het apparaat.

Mocht de aarding niet juist zijn opgeleverd door de installateur dan moet je bij hem aankloppen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:54
LauPro schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:03:
@MBV: daar vergis je je toch lelijk in. Sowieso ben ik het niet eens met het punt dat het merendeel van de computers ongeaard is aangesloten. Alle nieuwe huizen worden opgeleverd met geaarde stopcontacten en het aantal huizen met ongeaarde stopcontacten worden door renovaties uitgefaseerd. In alle publieke instellingen en kantoren moeten alle stopcontacten verplicht geaard zijn sinds 1970.

[...]
Alle nieuwe huizen hebben inderdaad geaarde stopcontacten, maar niet alle stopcontacten in nieuwe huizen zijn geaard.
Meestal is het alleen in de badkamer en keuken (oftewel waar elektriciteit en water gebruikt worden) het geval en bij duurdere woningen wil het ook nog wel eens in andere ruimtes geaard zijn.

Ik vermoed dus dat van alle computers in woonhuizen een stuk minder dan de helft geaard is aangesloten.

De kans dat het geheugen defect raakt door een niet geaard aangesloten voeding is zeer, zeer klein. De kans dat het veroorzaakt is door een slechte voeding is veel groter.
Maar goed, zoals al eerder gemeld ligt de bewijslast bij de verkoper en als de kast nog nooit open is geweest is het gewoon niet mogelijk om aan te tonen dat de klant het apparaat verkeerd gebruikt heeft.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

TD-er schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:39:
[...]

Alle nieuwe huizen hebben inderdaad geaarde stopcontacten, maar niet alle stopcontacten in nieuwe huizen zijn geaard.
Meestal is het alleen in de badkamer en keuken (oftewel waar elektriciteit en water gebruikt worden) het geval en bij duurdere woningen wil het ook nog wel eens in andere ruimtes geaard zijn.

Ik vermoed dus dat van alle computers in woonhuizen een stuk minder dan de helft geaard is aangesloten.

De kans dat het geheugen defect raakt door een niet geaard aangesloten voeding is zeer, zeer klein. De kans dat het veroorzaakt is door een slechte voeding is veel groter.
Maar goed, zoals al eerder gemeld ligt de bewijslast bij de verkoper en als de kast nog nooit open is geweest is het gewoon niet mogelijk om aan te tonen dat de klant het apparaat verkeerd gebruikt heeft.
idd, Ik heb met het klussen bij vrienden en famillie al aardig wat contactdozen open gehad en ik ben nog nooit 1 geaarde tegengekomen (buiten die in de badkamer en keuken). Ook nieuwe huizen (tot aan 2006) heb ik geen groen/geel draadje gezien.
De contactdozen hebben wel de mogelijkheid tot aarding, maar is gewoon nergens aangesloten.

Hierdoor schat ik dat 90% van alle particuliere PC's niet geaard is.

De kans is imo veel groter dat het geheugen tijdens het bouwen van de PC beschadigd is geraakt door statische electriciteit en dat naar verloop van tijd het helemaal heeft begeven. In mijn tijd bij Siemens heb ik een aantal mooie praktijkvoorbeelden mogen zien in een presentatie. (ooit nog over gepost: Standeman in "Antistatische polsband en/of handschoen") Dit lijkt me veel meer waarschijnlijk

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

beany

Meeheheheheh

Dit is gewoon een gevalletje 'de winkelier wil onder zijn verantwoordelijkheid uit komen'.

Het is gewoon onzin dat een PC op geaarde contactdozen aangesloten moet worden. Je kan even bellen met de consuwijzer om wat zekerder van je zaak te zijn.

Stuur de winkelier een aangetekende brief(of faxen, heeft zelfde juridische waarde) waarin je aangeeft het niet eens te zijn met zijn verhaal. Je kan zijn verhaal zelfs afdoen als onzin. Gewoon reperatie eisen.

Gaat de winkelier niet akkoord kan je overwegen verdere stappen te nemen. Echter, geheugen is dusdanig goedkoop tegenwoordig dat je je kan afvragen of het de moeite is om de winkelier aan te pakken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• MBV

MBV

LauPro schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:03:
Mijn ouders hebben een huis van (ik dacht) 9 14 jaar oud (kopen? :+) en daar zit op de slaapkamers geen geaard stopcontact. Geen enkele slaapkamer om precies te zijn, en de woonkamer ook niet. Alleen in de keuken, garage, en bij de CV-ketel zit standaard randaarde. Het vorige huis (uit ongeveer 1970) was hetzelfde verhaal. Bij kennissen is het hetzelfde verhaal. Als je dan een apparaat voor consumentengebruik verkoopt dat alleen goed werkt met randaarde zal je dat er echt bij moeten vertellen, al die apparaten met een randaarde stekker werken prima op een 'gewoon' stopcontact.
Verder kan er door intensief gebruik de aardingsbeveiliging van een USB-stick het af laten weten, door slijtage of vuil bijvoorbeeld.
Tuurlijk, kans is alleen kleiner dan bij een VGA-aansluiting.
Om terug te komen op de TS. Door niet te aarden kan de voeding een instabiele spanning leveren (door inteferentie van andere componenten) welke kan worden voor een beschadiging van het intern geheugen. Dit is praktisch niet bewijsbaar, al hoewel je als consument wel schuld aan hebt kan de winkel waarschijnlijk uit coulance niets anders dan gratis herstellen.
Zoals al eerder gezegd: in Nederland hebben we een wet die leveranciers bij een defect binnen 6 maanden verplicht aan te tonen dat het de schuld van de consument (nalatigheid o.i.d.) is. Dat heeft niks met coulance te maken.

Waarom wordt alles wat in het voordeel van de consument is, op welke grond dan ook, tegenwoordig 'coulance' genoemd? :X

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 05-02-2009 10:36 ]

• thefxr
LauPro schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:25:
[...]
Dit argument komt natuurlijk uit de zwetscategorie 1. Het bestendig kunnen zijn van een voeding voor een ongeaard stopcontact is niet iets dat binnen de productspecificaties hoeft te worden opgenomen. Er mag geen gezondheidsrisico aanwezig zijn, die is er dan ook niet. Maar het aansluiten van een apparaat dat aarding vereist (te zien aan de stekker) op een ongeaard stopcontact maakt je als consument schuldig aan het mogelijk vernielen van het apparaat.

Mocht de aarding niet juist zijn opgeleverd door de installateur dan moet je bij hem aankloppen.
ik zwets helemaal niks, jij vind dat en we hebben het over geheugen en niet over voedingen!

• Silent Thunder
Nou goed, na wat mekken heeft de winkelier het geheugen toch kosteloos vervangen :)

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
Gelukkig maar, wat een zeikert :o

• thefxr
Silent Thunder schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:12:
Nou goed, na wat mekken heeft de winkelier het geheugen toch kosteloos vervangen :)
beter dan ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Inmiddels gaat het allaaaaaaaaang niet meer over een SF kwestie, en over regeltechniek is genoeg te vinden met google enzo ;)
Vandaar dat dit topic ook dicht gaat. Fijn dat de TS uiteindelijk wel zijn garantie heeft gekregen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Rukapul
Op verzoek het offtopic vervolg afgesplitst naar roy-t in "''Geheugen stuk door niet-geaard contact''" :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.