• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27
Hoi,

ik heb een nogal raar probleem met de laptop van mijn broertje. Regelmatig, zeg eens in de 5 keer dat hij boot is grub spontaan kapot. Nadat hij door het bios schermpje heen is restart die gelijk. Haal ik vervolgens de schrijf uit zijn laptop, hang die aan mijn workstation, mount hem, chroot en herstel grub, dan werkt het weer. Maar echter naar een aantal keer booten is het weer kapot. Het is overigens niet zo dat hij tijdens de keren dat het wel en niet werkt iets aan de bootloader, of wat dan ook veranderd.

Ik heb echt geen idee hoe dit mogelijk is. Ik zat al te denken aan een virus welke je bootloader verkloot op zijn Windows installatie, maar naar een scan met AVG bleek alles schoon te zijn. Verder is het geheugen ook ok volgens memtest en komt de hardeschijf ook door de volledig test van de fabrikant heen.

Wat vitale informatie:
* OS: Ubuntu Intrepid Ibex 32 bits, dual boot met Windows XP SP3, hij gebruikt Windows echter het meeste, zeg 95%.
* Schijf komt door een full test met Seatools heen (het is een Seagate Momentum)

Iemand een idee waar te zoeken?

PS: Ik heb geen flauw idee of dit bericht hier op de beste plaats staat, gezien ik geen idee heb wat het veroorzaakt.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
robbert schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:55:
ik heb een nogal raar probleem met de laptop van mijn broertje. Regelmatig, zeg eens in de 5 keer dat hij boot is grub spontaan kapot. Nadat hij door het bios schermpje heen is restart die gelijk. Haal ik vervolgens de schrijf uit zijn laptop, hang die aan mijn workstation, mount hem, chroot en herstel grub, dan werkt het weer. Maar echter naar een aantal keer booten is het weer kapot. Het is overigens niet zo dat hij tijdens de keren dat het wel en niet werkt iets aan de bootloader, of wat dan ook verandert.
Ik weet niet hoe vaak het voorkomt, maar kan het niet komen dat door een kernel-update grub ook geupdate wordt zodat het niet meer werkt? Is het geen brakke hardware? Want bij al mijn problemen met grub, kreeg ik iig nog altijd een melding met een errornummer.
En is het schijven wisselen niet makkelijker te doen met een liveCD? Scheelt een hoop gedoe.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 00:01
Uit ervaring weet ik dat Grub altijd een foutcode geeft als er problemen zijn, ook als er een kernel-update is geweest. Als je systeem spontaan reboot dan wordt Grub waarschijnlijk niet eens "gevonden".

Ik vermoed in jouw geval daarom een hardware probleem. Je hebt je hardeschijf en werkgeheugen al doorgetest, ik denk daarom aan een probleem met de bios/controller/kabel/moederbord.

[ Voor 24% gewijzigd door zordaz op 19-02-2009 08:57 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27
Helaas geen fout codes, hij herstart direct op het moment de bootloader zou moeten verschijnen. Ik ga eens de bios flashen, misschien heeft dat nut (hoewel ik het betwijfel).

Daarnaast is er niks veranderd aan de kernel, of aan welke andere pakketten dan ook, tussen de boots door.
En is het schijven wisselen niet makkelijker te doen met een liveCD? Scheelt een hoop gedoe.
offtopic:
Ik heb sneller 2 schroefjes los en dat ding in een usb-sata controller gehangen, dan de tijd die het me kost om ergens een live cd vandaan te vissen en daarmee te booten :)

[ Voor 35% gewijzigd door robbert op 19-02-2009 21:54 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:10

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kan je in de bios virus protectie aanzetten? Daarmee wordt de master boot record (mbr) namelijk tegen schrijven beveiligd. Het lijkt erop dat de mbr namelijk beschadigd raakt. Met de virusbescherming aan, zou deze niet meer beschreven, en dus veranderd kunnen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier