Vake "vertraging" internet.

Pagina: 1
Acties:

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
Ik zit de laatste tijd nogal met een probleem.

Ik heb nu al 3 jaar een abbonoment "Academic Broodband" van Fulladsl (Full Telecom) die, in principe dus, 6Mbps downloadsnelheid zou moeten "leveren" (640 kbps uploadsnelheid) met een downloadlimiet van 30GB (ik woon dus in België zoals je dus wel kan vermoeden). Nu had ik in principe nooit echt problemen met deze verbinding (af en toe wel eens dat de verbinding er in het weekend 'snachts wel eens uit wou liggen, maar dat is nu niet zo belangerijk), maar de laatste tijd niks dan last. Ongeveer een 3-tal weken geleden gebeurde het al wel eens dat het internet "wat trager" was (vb, maar 500kbps) maar aangezien dit "genoeg" was om powerpoints (voor studie) eraf te halen en af en toe Left4dead, ETQW,... te spelen was dit niet echt zo'n probleem. Nu worden de problemen steeds erger en zit ik sinds 2 dagen op een snelheid van tussen de 20 kbps en 110kbps downloadsnelheid. Ik was vandaag sinds de middag de hele tijd thuis en voer de de hele tijd testen uit met speedtest.nl (en soms andere sites voor de zekerheid) en heb alleen tussen 15.30 -16.00u een ietwat normalere snelheid kunnen meten van 500KBps.

Ik had dus al een paar dagen geleden een mailtje gestuurd naar de support aangezien ik de laatste weken al vaak last had van een trage verbinding, maar het enigste wat ik natuurlijk al antwoord krijg is om de tests die ik uitvoer op speedtest.nl door te sturen naar de support. Op dit moment zijn ze der in ieder geval van overtuigd dat de capaciteit voor onze buurt "voldoende" zou moeten zijn en men alles zelf heeft nagemeten en alles ok werkt op mijn lijn. Mocht ik toch een reperateur willen laten langskomen, dan kost dat €55, mocht het blijken dat de fout aan ons ligt en niet aan de provider. Nu weet ik niet zo goed wat doen aangezien iedereen de situatie zich wel wat kan voorstellen dat die reperateur hier komt en net op dat moment m'n verbinding wel goed zit...

Dus nu vraag ik jullie aan wat kan het eigenlijl liggen dat op een paar weken tijd mijn verbinding zo in betrouwbaarheid vermindert is?

Wat ik al heb nagekeken:
- zoiezo heb ik mijn router al een gereset naar fabrieksinstellingen-> géén effect
- PC's terug opnieuw ingesteld van verbinding->géén effect
- PC met een RJ45 aangesloten op de modem, mijn PC's zijn immers draadloos aangesloten en zo heb ik uitgesloten dat het misschien aan het zendertje ligt ipv. de DSL verbinding op zich-> het probleem blijft zelfs met rechtstreekse aansluiting.

Wat ik nog niet heb geprobeerd:
-de RJ11 (telefoniekabel, ik weet niet echt een gewoon woord hiervoor) van de router naar de splitter vervangen-> nu vraag ik me af, kan zo'n kabel wel "gedeeltelijk brak" zijn en soms wel en soms "half" werken? Als zo'n kabel kapot is, is die dan ook niet gewoon compleet kapot? Is het met andere woorden de moeite om zo'n nieuwe RJ11 te kopen omdat te testen of kan het daar niet aan liggen

- Splitters vervangen? -> Kan dit een effect hebben? Ik heb hier nu eenmaal géén extra splitters bij de hand omdat te testen, ook dat zou misschien een overbodige aankoop zijn...

- Router vervangen? -> hier kan ik wel voor zorgen aangezien ik hier nog een oude heb liggen, maar mijn vraag is wederom: kan het hier wel aan liggen?

- Bij de buren met ADSL rondvragen of zij ook problemen hebben ervaren met internet?(dit is een wat moeilijke zaak, aangezien mijn buren niet bepaald daarmee bezig zijn en ik vermoed dat als zij ook problemen hebben, ze het niet echt zouden merken)

Hebben jullie dus enig idee, wat de moeite is om te proberen vooraleer ik zo'n "reperateur" zou bellen?

EDIT: en natuurlijk heb ik ook gecheckt of niemand van mijn draadloze verbinding "meesnoept", maar dat is niet het geval (hij is dan ook beveiligd). Er zijn ook géén achtergrondprocessen (Windows Update, Steam,...) die voor de problemen zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Docho op 18-02-2009 21:40 ]